Loading...
dk

Lidt spørgsmål til jer der har en Model S | Tesla Forum

Maho
Maho Jul 14 '15
9 kr literen på brændstof er vel også 10-20 % for lavt sat ift de seneste års gennemsnitspris?
BlackPanther
BlackPanther Jul 14 '15
Han har diesel :-) I det seneste år har jeg også tanket til ca. 9 kr. pr l.
Forummets indlæg er redigeret af BlackPanther Jul 14 '15
RobertJ
RobertJ Jul 14 '15

@Griffel

gør du som jeg og køber en ladeboks på abbonnement kan du trække 109øre fra din strømpris. Prisen er ca 5000kr i engangsudgifter og 175-200kr/mnd. Se evse.dk eller elbilsupport.dk
Jeg har desuden lagt 30% af mit strømforbrug i budget som supercharged (0kr)

Jeg tror sørme' jeg lige har halveret dine udgifter. :)

Dækslid tror jeg ikke du skal være 'så' bekymret for, som du får det til at lyde. Flere har kørt over 50.000km på 19" helårs dæk.

Jeg køre gerne lidt friskt og jeg har (lige målt) for: 6,95mm og bag: 6,4mm efter 9000km kørsel på mine 21". Uden at vide det har de nok haft 7,5-8mm på fra starten. 
Det giver mig nok også 50.000km på de her dæk.

- R

griffel
griffel Jul 14 '15

Jeg er med vilje en smule pessimistisk i mine udregninger - så kan det jo kun blive bedre hen ad vejen ;-)

Rødekro er i nærheden, men ikke på min daglige vej til og fra arbejde som er i Fredericia. Middelfart er tæt på men også en omvej, men jeg vil da givetvis lade der så tit jeg kan.

Tak for de opmuntrende meldinger om dæksliddet. Egentlig tror jeg også, at mine dæk ville kunne holde længere end 20-30.000 km, for som sagt vejer min S80 næsten det samme og normalt prøver jeg at køre økonomisk - meeen jeg har jo ikke siddet i en TMS endnu ;-)

De øvrige vedligeholdelsesomkostninger er jeg meget usikker på (service en gang om året?), men man kan jo heller ikke planlægge/regne sig ud af det hele på forhånd (derfor min lidt pessimistiske tilgang).

Det med en ladeboks vil jeg kraftigt overveje, men lad os nu se om den ordning får lov at fortsætte. Der er så meget der laves om for tiden...

Men hvis den og lidt supercharging kan halvere mine omkostninger er det jo fint. Tak for det, RobertJ ;-)

I morgen ringer jeg til lidt forsikringer - og så kaster jeg mig over financieringen. P.t. har jeg 10-15% til udbetaling, og måske blir det da osse en brugt. Der er et par stykker på Bilbasen, og de er jo ikke særlig brugte endnu.

Hvad afsætter i til løbende vedligeholdelse (service og dæk)?

Min kollega spurgte forresten til reservedelspriser på TMS, men dem er der vel ikke så meget erfarig for endnu?

:-)

Forummets indlæg er redigeret af griffel Jul 14 '15
Kiefer
Kiefer Jul 14 '15

Griffel: Min er faring er at det med at lade på en SuC i det daglige, det gider jeg ikke i længden, den halve til hele time man sidder derude, ja dem mister du sammen med familien. Har du små børn, er det bestemt ikke noget man får ros for, og har du haft en 8-10 timers arbejdsdag, så er det heller ikke det mest opmuntrende, at sidde og glane på en halvtom SuC...

Den besparelse det giver dig, er faktisk ikke ret stor, du kan måske spare en 40-60 kroner pr. gang. Så er der mere at hente ved at blive på arbejdet den time længere i stedet, jeg vil umiddelbart vurdere, at når du har råd til en Tesla er din timeløn højere end 100,- ;-)

Reservele i større stil er ikke noget Tesla er kendt for at sælge ud af, små dimser som indendørs lamper kan de dog overtales til at sælge, men jeg tror deres holdning er, at så længe bilen er under garanti er det dem der laver tingene, om det så overholder gældende EU lovgivning er så en anden sag.

Det kan være AxelEmil er bedre til at svare på dette, han har et uafhængigt værksted ca. 10 meter fra Tesla på Amager.

Tesla anbefaler service enten hver 20.000km eller minimum en gang om året, det et ikke et krav, og du mister ikke nogen garanti ved at springe et service over. For mit vedkommende har jeg fået lavet service en gang om året, ellers kunne jeg have været kørt til service ca. hver 4-6 måned nu...

Med hensyn til forbrug, jeg har nu kørt lidt over 71.000km og Teslaen siger det har kostet 16800kWh, mens min hjemmemåler viser 13800. Så lidt ca. 3000kWh har været ved SuperCharging hvor jeg primært har kørt ruten Århus København via Køge og Middelfart. Derudover har vi også været forbi alle de andre SuC'er i DK bortset fra Falster. De 71.000 har ifølge bilen været med 238wh/km, så lidt under de 250wh/km du regner med. 

Da jeg lavede mit budget var det dog også med 250wh/km jeg tog udgangspunkt i, så det er nok meget rigtigt. Angående kWh prisen, så har jeg også valgt en løsning med abb så jeg sparer ca. 1,- pr kWh. Det giver ret mange penge om året i besparelse. 

Mit udgangspunkt var en Mercedes S-klasse der kørte ca. 8km/l og brugte benzin. Så jeg har haft en ret stor besparelse på den regning.

Med hensyn til dæk, så regner jeg et sæt ind årligt. Jeg tror ikke man kan få et sæt dæk til en Tesla til at holde mere end maksimalt to sæsoner. Så jeg skifter hvert andet år sommer og vinterdæk. Så holder du dig til 19" er det vel en ca. 2000,- pr. dæk og skal du op i 21" er det ca. 3500,- pr. dæk. 

Kiefer
Kiefer Jul 14 '15

Kajakaj: Besparelse på service er vist til at overse. Hvis jeg sammenligner hvad jeg har givet for ren servicepris for min Mercedes og det jeg nu betaler for en Tesla, så er prisen jo mellem 50 og 100% højere for en Tesla alt efter om man regner prisen via serviceaftale eller via betaling fra gang til gang.

/Martin

griffel
griffel Jul 14 '15

Hvad koster et årligt servicebesøg?

Kiefer
Kiefer Jul 14 '15

Uden servicepakke koster et servicebesøg 6.000,-

Hvis du har servicepakke kan du få det ned på 4750,- ved, at betale for 4 år på en gang.

/Martin

griffel
griffel Jul 14 '15

Tak for alle svarene Martin :-)

Vedr. elpriser (måske en smule off topic):

Jeg har rodet lidt med prisen på el hos mig. Kan det passe at en kWh kun koster ca. 1,67 hos mig (der får el fra SydEnergi)?

Her er et link til en prisoversigt: http://kortlink.dk/h2ct   ;

Jeg får næsten samme resultat når jeg kigger på min sidste regning. Det faste abonnement regner jeg ikke med, for det betaler jeg jo i forvejen. Er det forkert beregnet? For ellers ser regnskabet jo helt anderledes positivt ud ift. de 2,20 jeg regnende med længere oppe :-)

Kiefer
Kiefer Jul 15 '15

Griffel: ja gid det var så vel, det du linker til er deres abb. priser og afgiften på el. Dertil skal du lægge prisen for selve strømmen. Så ender du nok omkring de 2-2,25,-

/Martin

Stunt
Stunt Jul 15 '15

FRADRAG PÅ HJEMMEOPLADNING (transporten/afgiften)

Jeg snakkede med en på en TESLAopladningsstation i går, han fortalte, at han havde fået et 'ligningssvar' fra skat om, at han kunne trække 'TRANSPORTEN/afgiften' på EL fra på sin selvangivelse (der var en rubrik)

El koster somregel ca 40 øre + TRANSPORTEN/afgiften på 170/180 øre (lidt svingende fra selskaberne)

Han skulle instalere en særlig lader i garagen og fra denne var der fuld fradrag på transporten (han havde energiselskabet modstrøm, som iøvrigt solgte EL til 19 øre om natten.... mener nu også de reklamere med gratis strøm om natten)

ER DER ANDRE DER HAR ERFARINGER MED el-priser desangående?

Kiefer
Kiefer Jul 15 '15

Stunt: er du sikker på han ikke sagde Momsangivelsen, og ikke selvangivelsen?

/Martin

RobertJ
RobertJ Jul 15 '15

@Griffel

La turen gå forbi elpristavlen.dk

Her kan du indtaste dit forbrug, lad os sige 10.000kwh
Indtaster man 6100 kommer SE som Distributør, nu kan du frit vælge et El-selskab.

Ovennævnte indtastninger lander ved fastpris aftale (6mnd) i en kwh-pris på ca. 200øre alt inkl. 

Det kan du så regne videre med.
Vær opmærksom på de øverste par tilbud næsten altid er tidsbegrænsede tilbud og prisen vil ændre sig efter bindingsperioden er udløbet. (f.eks. SEASNVE Introduktions tilbud på 25øre/kwh eller OK -EL med 1e måned gratis)

- R

NikolajK
NikolajK Jul 15 '15
Citat fra griffel

...

I morgen ringer jeg til lidt forsikringer - og så kaster jeg mig over financieringen. P.t. har jeg 10-15% til udbetaling, og måske blir det da osse en brugt. Der er et par stykker på Bilbasen, og de er jo ikke særlig brugte endnu.

Du kan også kigge på mobile.de - en brugt (6mdr+ gammel + 6000+ km) kan vist hentes fra udlandet uden moms. 

griffel
griffel Jul 15 '15

@Martin:

Du har ret, min fejl, det er kun transport og afgift.

Men jeg har lige snakket med SydEnergi, og det viser sig faktisk, at min elpris på regningen 1. maj var 1,62 kr/kWh, idet jeg fyrer med elvarme (varmepumpe) og derfor får reduceret en del af elafgiften. Alt over 4000 kWh/år koster 0,47 i modsætning til 1,0925 (inkl moms). Det gir en forskel på 0,6225 kr/kWh!

Se DET var da en positiv nyhed :-)

Altså: Jer med elvarme: Kør elbil! ;-)

@NikolajK:

Mobile.de og autoscout24.de bliver også checket - jeg taler tysk, så der burde ikke være nogen kommunikationsproblemer dér :-)

Tænker bare på hvordan det er med garanti osv. om Tesla Danmark vil tage sig af det eller jeg skal til Tyskland så...

Forummets indlæg er redigeret af griffel Jul 15 '15
griffel
griffel Jul 15 '15
@Mw: Rigtigt, har lige snakket med Tesla (blev omstillet til Holland) og der er ingen problemer med garanti - så længe det er en europæisk produceret bil, og den ikke er importeret fra Amerika eller Asien
Forummets indlæg er redigeret af griffel Jul 15 '15
griffel
griffel Jul 17 '15

Nå, jeg er ved at få det meste på plads: Banken har sagt ok, jeg er i kontakt med Allan fra Købstædernes Forsikring, nu skal jeg bare finde en bil ;-)

Jeg tror det blir en brugt - hvis jeg kan finde den rigtige. 

Men:

Er det rigtigt forstået, at hvis der skulle være noget med den (altså at den skal på værksted), så foregår det enten i Aarhus eller København? Jeg bor i Sønderjylland, så Tyskland er også en mulighed. Hamborg?

Garanti er jo en ting, men kan/må man selv skifte f.eks. bremseklodser (nok et dårligt eksempel, men jeg håber i forstår hvad jeg mener)?

KimT
KimT Jul 17 '15
Du kan få den serviceret hvor du vil. Der er jo ingen forhandler eller importør. Så det er fabrikken der giver garantien. Så du kan godt køre til Hamborg. Der er nogen der også har fået den serviceret i Norge hvor det åbenbart er billigere.
griffel
griffel Jul 17 '15

Tak for svarene KimT og Mw :-)

Jeg er MEGET opmærksom på det med sæderne (jeg kører Volvo S80 nu...), og er også på udkig efter en med nyeste HW. Nextgen-sæderne er altså ekstraudstyr, som jeg forstår det?

Måske jeg skal undersøge det med brugtvognspriserne lidt mere - jeg gik egentlig bare ud fra at man får lidt mere for pengene hvis man ikke absolut VIL have en spritny bil. Og så var der det med leveringstiderne, som jeg troede nærmede sig Nytår (med den usikkerhed om registreringsafgift der følger med), men tilsyneladende er man ved slutningen af September - det er jo ikke så slemt.

fmm1000
fmm1000 Jul 17 '15
Jeg har lige været hele processen igennem og var 100 på det skulle være D85.
Undersøgte brugt, men kom frem til det ikke kunne svare sig. Husk at lægge 2.5 pct til priserne i valutakurstab samt omkostninger til at hente bilen i udlandet. Sådan er det i hvert fald, når jeg handler med kreditkort på udenlandske webshops. Mange er ikke opmærksomme på denne udgift. Måske du kan lave en aftale med din bank.
Ja next gen sæderne er ekstraudstyr.
Sider: « 1 2 3 4 »