Når man kender Tesla så betyder Q3 den 30. september 2015 vil de levere den første model X...
/Martin
Når man kender Tesla så betyder Q3 den 30. september 2015 vil de levere den første model X...
/Martin
ØV! Ingen sommerferie i den.
Og ekstra ØV! De op til 9 % bliver også i forhold til en D model, så der steg vores X'er igen.
Hmm, jeg tror de skal passe på med ikke at gøre den for dyr i forhold til de andre SUV konkurrenter, den kan risikere at ende som et niche produkt hvor de har brugt en masse penge på udvikling og risikerer ikke at sælge ret mange af dem i den sidste ende...
/Martin
Deeeejliiigt nyt fra Tesla. Jeg har i dag fået et julekort fra Tesla, da jeg er reservationsholder til en X-model. Og sikke dejligt nyt de skrev. De starter levering af X-modeller i 2015. Super, jeg glæder mig...
Samtidgit skriver de, at det bliver en bil, der udvander enhver sammenligning. Jubii, det bliver godt.
Fik også en hilsen idag. Men er ret spændt på om det betyder levering i DK i 2015. Da de startede levering af Model S gik der altså lige et ekstra år før de kom til DK. Men måske man skal håbe på at afgiftsfritagelsen ophører med årets udgang - så de kan rubbe neglene denne gang :-)
For tre dage siden var Elon Musk til "Automotive News World Congress" i Detroit. Bloomberg har en times interview med ham online: http:///...wS3ehMYv0PUkLrg.html
Fra 28:35 til 30:30 snakker de om Model X. Et par citater:
Stein: The Model X is now over two years late - what went wrong?
Musk: Well, I do have an issue with punctuality...
Elon: At this point I am confident that the Model X is really going to be a phenomenal car.
Stein: When is it coming out?
Elon: This summer.
Stein: OK - so it will for sure launch this summer?
Elon: Yeah, for sure this summer!
Omkring 39 minutter snakker Musk om at innovere på servicen:
We can take service to a different level!
The quality and how fast it happens.
We'll make the announcement probably in a month or two. I think it has substantial to revolutionize service with some really innovative things. Service should feel like "invisible love". When your car gets serviced you don't even know that it was serviced, like it is invisible, it just happened, and when it is done, your car is back, you love it.
Gad vide hvad det kommer til at handle om???
I dag, minus 3 dage, plus 2 måneder. 13/03/15. Frigivelse af Model X design studie. Det lyder spændende.
Hehe DeaconWP ;-)
- jeg håber også snart at få en ordentlig annoncering af Model X - hårde specs (størrelse fx), options og priser. Men sætningen om "in a month or two" var specifikt knyttet til snakken om et nyt servicekoncept.
Til gengæld kan vi nok regne med regnskab for Q4-2014 om en måneds tid. Og mon ikke der følger nogle opdaterede forventninger med i den anledning?
Nå. Da intervieweren spurgte: hvornår kommer den, sagde han da også "in a month of two". Det var er ved de 28 til 30 minutter, som du skrev. Altså om X'eren. Men måske jeg skal se det igen.??
PS. Det er også mere spændende end den James Bond film der er på TV2 lige nu.
PPS. fik nok lyttet for meget til James bond. Du har sikkert ret.
Hmm, mon der begynder at ske lidt omkring Model X nu. Hvis man ser på hjemmesiden hos Tesla, så er alle informationer væk og det hele er reduceret til en meget simpel side med lidt informationer om hvor fortræffelig bilen er samt et link til at reservere.
Og hvis man klikker på reserver er teksten nu en blanding af dansk og tysk, jeg ved godt at amerikanere mener Danmark er udkantsby til Hamborg, men alligevel...
/Martin
Har nu fået denne information. Det bliver spændende :-)
Model S
5YJSA8H26FFP68201
Produktion færdig
Interessant analyse og info omkring hvorfor Model X har været/er (bliver yderligere) forsinket:
Men vi får nok mere at vide på Onsdag.
Man skal huske på det jo ikke kun er bilen der skal være færdig, hele produktionsapparatet skal også være klar til bilen og det gælder jo lige fra pressemaskine til delene til samlebåndet hvor de bliver sat sammen, og det er det (altså produktionsapparatet) bestemt ikke endnu, og bliver det nok heller ikke lige med det første.
Een ting er at designe en bil og bygge den i en testhal hvor man kan gå og pudse om dimserne, noget andet er at får programmeret en 50-100 robotter der skal samle bilen automatisk er jo en helt anden sag. Tesla kunne sikkert godt få bilen på gaden i dag, men det ville nok bare blive med et tempo på en bil pr. 1 til 2 måneder ad gangen ;-)
Jeg tror Tesla får meget meget travlt i 2. halvår af 2015 hvis du skal nå at producere det antal biler de har forventet og lovet kunderne.
/Martin
Så er det seneste shareholder letter netop udkommet, og for os med Model X reservationer ser det jo interessant ud:
"
During the quarter, we also made significant progress on the installation of a new body shop, paint shop and stamping presses that will establish extra capacity for both Model X and Model S. We are now building and testing release candidate Model X prototypes with increasing design maturity, and are pleased with the progress of this program.
These developments, along with our maturing production capabilities, boost our confidence in the launch and production ramp of Model X, which is on track for start of deliveries in late Q3.
"
Dog er det de gået fra start Q3 til late Q3 på leveringen af bilen, men jeg forventer stadig at de leverer til Europa i Q4, med en produktion på 1000 biler om ugen i øjeblikket totalt set, burde de kunne levere de ca. 2500 der forventes leveret til Europa i 2015.
Link til Shareholders Letter: http://files.shareholder.com/...areholder_Letter.pdf
Men ikke vi alle bliver meget klogere på næste "Tesla Annual shareholder meeting" den 9. juni.
/Martin
Tror ikke på model X i DK i 2015, da der kun produceres/leveres 10,000 stk i 2015
Elon fortalte på Q1 conf call igår aftes at han fortsat forventer at levere (producere) ca. 53-55000 i 2015 - og nævnte at der i Q4 2015 produceres 50/50 af X/S. Med ca. 11-12K model S per kvartal (FY 45.000 styk) - bliver der prod ca. 10,000 Model X i 2015 (Q4). Best case.
Jeg har EUR nr. 2000 og globalt ca. nr 12.000 - så forventer desværre ikke at få den i 2015 :-(
(glad for at jeg besluttede at købe S.....når nu X igen bliver forsinket igen)
@Lars72 Dit regnestykke med EUR nr. 2000 passer vel kun hvis ALLE 1999 foran dig rent faktisk laver deres reservation om til en bestilling, og de vælger ikke at udskyde samme bestilling (Går udfra man kan udskyde levering, ligesom med Model S)? Eller tager jeg fejl?
Helt enig. De 10,000 model X er også kun hvis prod ramp up forløbet uden issues. Så der er lidt for og lidt imod.
Har læst at der det samlet er oppe på 26,000 model x brutto (akkumuleret bestillingsnumre) - og omkring 22-23,000 netto (efter afbestillinger) - så ca. 10-15% afbest.