Som en af dem der venter på Model X, er jeg efterhånden nået frem til:
1) Model X har ukendt leveringstid. Jeg tror ikke de har "væsentlige" problemer med selve bilen - det ville undre mig. Men reelt set skal de jo kun mangle én uundværlig komponent, som forhindrer produktionsapparatet i at gå igang. Jeg gætter på de famøse bagsæder, som de nu selv er ved at producere. De 6 founder biler er uden tvivl håndlavede alle sammen, og har nok kostet et atronomisk beløb pr. bil. Dette er kun gjort for at please shareholders, og ikke tabe ansigt udadtil.
2) SKAT kommer aldrig til at godkende vores reservation som "underskrevne bindende købsaftaler". Hele strategien med indførslen af gradvis afgift på elbiler et loft på 800000,- i afgift kan lige så godt omskrives til Tesla-misundelses-afgift.
Det vil undre mig meget hvis der kommer mere end 10 Model X på danske plader.
Personligt har jeg i hvert fald ikke længere nogen håb om eventyret, og regner med at jeg afbestiller min ved lejlighed.
Men man kan da håbe at jeg tager fejl ;)
Lars
Jeg må desværre nok anerkende at jeg er enig. Dog kan jeg se at de første US Signature holders har fået email i går om mulig levering midt december, så produktionen er så småt i gang. Hjælper dog lige lidt hvis SKAT ikke anerkender og produktionen heller ikke når at komme i gear.
Sidste udveje er:
- EU afviser lovgivningen i den nuværende form og stand-still-princippet træder i kraft så afgiftsfritagelsen forsætter. (Skatteministeriet mangler af svare på om dette vil være tilfældet hvis EU ikke når at svare inden 2016).
- Tesla sænker priserne i DK for at tilpasse sig markedet. Sker dog næppe da det vil ramme brugtprisen for nuværende ejere.
- Tesla sælger bil uden batteri i DK og lader brugerne købe batteri eftermonteret.
Løsning 3 vil nok ikke gøre Tesla og Teslaejere videre populære i jantelovs-Danmark, men det ville være en velfortjent langemand til skatteministeren, og muligvis et vink med en vognstang om at den nuværende værdibaserede registreringsafgift på alle måder ikke er holdbar fremadrettet.
Edit: Håber virkelig der bliver gjort noget ved tekstformatteringen på forummet. Det er ret håbløst at markup er så dårlig stylet.