Loading...
dk

Dansk leveringsdato / leveringstidspunkt for Tesla Model X | Tesla Forum

uffe55
uffe55 Nov 16 '15

Da jeg hentede min model s i sidste uge spurgte jeg til levering af min reserverede model x (august 14) og fik at vide at den måske ville komme i 2. halvår 2016 så om skat godkender det ene eller andet er ikke relevant da der ikke er nogen biler at udlevere. Jeg annulerede derfor min reservation.

denlange
denlange Nov 16 '15
Citat fra uffe55

Da jeg hentede min model s i sidste uge spurgte jeg til levering af min reserverede model x (august 14) og fik at vide at den måske ville komme i 2. halvår 2016 så om skat godkender det ene eller andet er ikke relevant da der ikke er nogen biler at udlevere. Jeg annulerede derfor min reservation.

Ja det er desvære også det jeg er kommet frem til. Som jeg selv nævner kræver det 2 mirakler sker samtidig: At SKAT godkender reservationer pre. 8 oktober + at Tesla lader Danske reservationsholdere springe køen over. Desvære tvivler jeg stærkt på begge dele. 

Kiefer
Kiefer Nov 16 '15

Jeg begynder i det hele taget at tvivle på Teslas Model X projekt. De har endnu ikke leveret en eneste bil di sidste to måneder, så lang tid tager det jo normalt heller ikke at bygge en bil på fabrikken derovre.

Jeg vil så dog sige, at jeg holder døren på klem og beholder reservationen og håber de leverer den 31.6 og SKAT godkender reservationen som en bestilling. Jeg tror dog også stadig på Julemanden ;-)

Hvem der er mest virkelig må tiden så vise. Men måske Julemanden er har lavere odds end en Model X?

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Nov 16 '15
DeaconWP
DeaconWP Nov 16 '15

Jeg arbejder stadig på at oplyse politikerne om, at ordlyden  den kommende lov skal åbne for, at vores reservationer sidestilles med egentlige bindende købsaftaler.

Så jeg tror fuldt og fast på begge muligheder.

Hvad med om I også bearbejder politikerne?

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Nov 16 '15
denlange
denlange Nov 16 '15
Citat fra DeaconWP

Jeg arbejder stadig på at oplyse politikerne om, at ordlyden  den kommende lov skal åbne for, at vores reservationer sidestilles med egentlige bindende købsaftaler.

Så jeg tror fuldt og fast på begge muligheder.

Hvad med om I også bearbejder politikerne?

Det får du nok ikke noget svar på for EU har taget stilling til loven generelt. Brian Mikkelsen har forøvrigt spurgt ind til hvordan Skatteministeren vil forholde sig evt. manglende svar fra EU ved årskiftet. Hvad sker der hvis ikke EU har færdigbehandlet før 2016 - hvad sker der så? 

http://www.ft.dk/samling/20151/almdel/SAU/spm/106/index.htm

DeaconWP
DeaconWP Nov 16 '15

Så er der fuld afgift på elbiler, i en periode indtil loven indføres.

Niels
Niels Nov 16 '15
deaconwp...forklar...mener du der generelt er fuld afgift på alle elbiler fra nu af, har du en kilde
kan man heller ikke længere hente en brugt elbil i tyskland ?
Forummets indlæg er redigeret af Niels Nov 16 '15
denlange
denlange Nov 16 '15
Citat fra DeaconWP

Så er der fuld afgift på elbiler, i en periode indtil loven indføres.

Så ved du noget Brian Mikkelsen ikke ved og som Skatteministeren har indtil d. 27 november at besvare. 

denlange
denlange Nov 16 '15
Citat fra Niels deaconwp...forklar...mener du der generelt er fuld afgift på alle elbiler fra nu af, har du en kilde
kan man heller ikke længere hente en brugt elbil i tyskland ?

Elbiler er stadig afgiftsfri indtil udgangen af 2015. Spørgsmålet går på hvad der sker i så fald EU ikke når at færdigbehandle den nye lovgivning inden årsskiftet. I det tilfælde vil man så forlænge afgiftsfritagelsen indtil EU kommer med svar eller er der blot fuld afgift på elbiler fra årskiftet og frem til et evt. svar fra EU? 

DeaconWP
DeaconWP Nov 16 '15

Den lov der gælder i dag, omkring afgifts fritagelsen, ophører helt automatisk ved nytår. Laves der ikke en ny lov, eller godkendes den ikke, vil det stadig være den gældende lov, som gælder. Og den siger jo, at afgiftsfritagelsen kun gælder til nytår.

Så det betyder, at er der ikke vedtaget en anden til den tid gældende lov, vil der være fuld afgift pr 1/1/16. Da den afgiftsfri periode udløber den dag.

denlange
denlange Nov 16 '15
Citat fra DeaconWP

Den lov der gælder i dag, omkring afgifts fritagelsen, ophører helt automatisk ved nytår. Laves der ikke en ny lov, eller godkendes den ikke, vil det stadig være den gældende lov, som gælder. Og den siger jo, at afgiftsfritagelsen kun gælder til nytår.

Så det betyder, at er der ikke vedtaget en anden til den tid gældende lov, vil der være fuld afgift pr 1/1/16. Da den afgiftsfri periode udløber den dag.

Ja hvis man ser på det sort og hvidt - der er dog mere i det end som så. Brian spørger jo ind til om Skatteministeren har undersøgt om et sådan tilfælde er i overenstemmelse med stand-still-princippet. Hvis ikke dette er afklaret kan det give bagslag fra EU.

DeaconWP
DeaconWP Nov 16 '15

Ja, spørgsmålet går på, hvad vil de danske politikere så gøre? for loven er klar: undtagelsen stopper, og bliver der ikke vedtaget andet, vil der blive fuld afgift. Så hvad vil politikerne gøre? vedtage en midlertidig med forlængelse, eller blot have en periode med fuld afgift som så bliver lavet om til en indfasnings periode, som der er lagt op til at der skal være?

larsk103
larsk103 Nov 18 '15

Som en af dem der venter på Model X, er jeg efterhånden nået frem til:

1) Model X har ukendt leveringstid. Jeg tror ikke de har "væsentlige" problemer med selve bilen - det ville undre mig. Men reelt set skal de jo kun mangle én uundværlig komponent, som forhindrer produktionsapparatet i at gå igang. Jeg gætter på de famøse bagsæder, som de nu selv er ved at producere. De 6 founder biler er uden tvivl håndlavede alle sammen, og har nok kostet et atronomisk beløb pr. bil. Dette er kun gjort for at please shareholders, og ikke tabe ansigt udadtil.

2) SKAT kommer aldrig til at godkende vores reservation som "underskrevne bindende købsaftaler". Hele strategien med indførslen af gradvis afgift på elbiler et loft på 800000,- i afgift kan lige så godt omskrives til Tesla-misundelses-afgift.

Det vil undre mig meget hvis der kommer mere end 10 Model X på danske plader.

Personligt har jeg i hvert fald ikke længere nogen håb om eventyret, og regner med at jeg afbestiller min ved lejlighed.

Men man kan da håbe at jeg tager fejl ;)

Lars

denlange
denlange Nov 18 '15
Citat fra larsk103

Som en af dem der venter på Model X, er jeg efterhånden nået frem til:

1) Model X har ukendt leveringstid. Jeg tror ikke de har "væsentlige" problemer med selve bilen - det ville undre mig. Men reelt set skal de jo kun mangle én uundværlig komponent, som forhindrer produktionsapparatet i at gå igang. Jeg gætter på de famøse bagsæder, som de nu selv er ved at producere. De 6 founder biler er uden tvivl håndlavede alle sammen, og har nok kostet et atronomisk beløb pr. bil. Dette er kun gjort for at please shareholders, og ikke tabe ansigt udadtil.

2) SKAT kommer aldrig til at godkende vores reservation som "underskrevne bindende købsaftaler". Hele strategien med indførslen af gradvis afgift på elbiler et loft på 800000,- i afgift kan lige så godt omskrives til Tesla-misundelses-afgift.

Det vil undre mig meget hvis der kommer mere end 10 Model X på danske plader.

Personligt har jeg i hvert fald ikke længere nogen håb om eventyret, og regner med at jeg afbestiller min ved lejlighed.

Men man kan da håbe at jeg tager fejl ;)

Lars

Jeg må desværre nok anerkende at jeg er enig. Dog kan jeg se at de første US Signature holders har fået email i går om mulig levering midt december, så produktionen er så småt i gang. Hjælper dog lige lidt hvis SKAT ikke anerkender og produktionen heller ikke når at komme i gear.

Sidste udveje er:

1. EU afviser lovgivningen i den nuværende form og stand-still-princippet træder i kraft så afgiftsfritagelsen forsætter. (Skatteministeriet mangler af svare på om dette vil være tilfældet hvis EU ikke når at svare inden 2016).
  2. Tesla sænker priserne i DK for at tilpasse sig markedet. Sker dog næppe da det vil ramme brugtprisen for nuværende ejere.
  3. Tesla sælger bil uden batteri i DK og lader brugerne købe batteri eftermonteret.

Løsning 3 vil nok ikke gøre Tesla og Teslaejere videre populære i jantelovs-Danmark, men det ville være en velfortjent langemand til skatteministeren, og muligvis et vink med en vognstang om at den nuværende værdibaserede registreringsafgift på alle måder ikke er holdbar fremadrettet.

Edit: Håber virkelig der bliver gjort noget ved tekstformatteringen på forummet. Det er ret håbløst at markup er så dårlig stylet.

Forummets indlæg er redigeret af denlange Nov 18 '15
denlange
denlange Nov 18 '15

Lovforslaget er iøvrigt på dagsorden d. 4 december. http://www.ft.dk/samling/20151/lovforslag/l61/tidsplan.htm

TeslaFreak
TeslaFreak Nov 18 '15

Har jer der har bestilt den ikke betalt et depositum i mister hvis i afbestiller?

The_Stig
The_Stig Nov 18 '15

se denne beskrivelse om snyd der kommer alle ICE biler tilgode

http://www.ft.dk/samling/20151/lovforslag/l61/bilag/1/1569675.pdf

Forummets indlæg er redigeret af The_Stig Nov 18 '15
DeaconWP
DeaconWP Nov 18 '15
Det sjove ved den skrivelse her er jo, at den findes i Folketingets arkiver. Og at de politikere der skal stemme om den kommende registreringsafgift lov måske burde læse den. Det er jo skatte udvalget der er forfatter til den.
Kiefer
Kiefer Nov 18 '15

Og ikke mindst at, der i teksten står man ved 80g co2 har et wh/km på 304... Det er jo kun Ken der kan præstere sådanne tal ;-)

/Martin

Hookmaker
Hookmaker Nov 18 '15

Det er et bevis på, at det er en bevidst handling der SKAL hente skattekroner hjem, men de bliver skuffede når de ser det forsvindende provenue. Næste afgiftsbehandling bliver microbilerne - de får et ordentlig hak op fra 2017, når provenutabet skal dækkes. 

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »