Loading...
dk

Rækkevidde i praksis - Tesla siger 350-450km hvad siger I? | Tesla Forum

Bianco
Bianco Feb 8 '14

Jeg er stadig ved at sælge ideen til den bedre halvdel, men er lidt usikker på hvad rækkevidde I oplever til dagligt i en våd dansk vinter?

NEDC siger 502 km

http://www.teslamotors.com/da_DK/models/design

http://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle

Tesla siger 350 / 450 km (motorvej/bykørsel) 

http://www.teslamotors.com/goelectric#range

Så var der en Nordmand der kunne køre 400 km i frostvejr, og en tysker der kun kunne køre 207 i frostvejr (vist nok i bjergene).

Det jeg nok mest mangler at forstå, er hvor langt væk kan jeg køre og stadig forventet at komme hjem igen (uden at oplade)?

Skaarup
Skaarup Feb 8 '14

Det kommer an på kørestil, temperatur og andre vejrforhold (fx skærer en regnvåd kørebane i omegnen af 6% af rækkevidden, og der er sikkert også forskel på isglat og snedækket underlag). Det tror jeg man blive god til at vurdere når man har kørt i nogle måneder - Teslaen er også god til at "rate" ens forbrug og dermed rækkevidde.

Når supercharger netværket er udbygget siger Elon at man aldrig skal bekymre sig om rækkevidde. Til sommer skulle netværket være godt udbygget og ultimo 2014 er de færdige (i hvert fald i Europa). 

Jeg læste om en der havde kørt knap 700km på en opladning, men der havde farten ikke været ovre 50 km/t på noget tidspunkt.

Jeg overvejer kraftigt en chademo adapter, for der mange ladestationer både i DK og Europa. Men det koster selvfølgelig lidt knaster at lade op hist og pist. Overvejer du overnatning et sted, så er det næsten altid muligt at få noget strøm - om ikke andet, så med et alm. 220V stik.

Jeg synes der er mange der nævner at godt 400km er realistisk, når man kun lader sit batteri 80-90% op (som anbefales til daglig brug).

brianmassesson
brianmassesson Feb 8 '14
400 km er bestemt ikke umuligt, men du skal køre pænt. For mit vedkommende synes jeg egentlig ikke det er vigtigt om jeg kan køre 450 el. 'Kun' 350 km, den dækker mit daglige behov. Men jeg synes det er sjovere nu, at få den til at køre så økonomisk så muligt. Det jeg oplever koster lidt er, hvis den i løbet af dagen står stille en time eller to og bliver kold, så kører man videre, den holder stille igen osv. Det koster selvfølgelig en del på rækkevidden da batteriet skal opvarmes igen og igen. Når man starter hjemmefra om morgenen er den forvarmet...
Niels
Niels Feb 9 '14

her i vintertiden liger mit gennemsnit omkring 267 w/km. Jeg køre med varme som det passer mig, køre friskt og følger trafikken - men køre aldrig høj fart ved motorvej..... Motorvej kan tage en del af din rækkevide. Model S har efter sigende omking 80 kw brugbar energi (5 kw til at beskytte batterier)

Det giver en udregnet range på 300 km

personligt syntes jeg du skal regne med 300 km "sikker rækkevide" det er muligt at køre længere men så skal du ned i hastighed (60 km/t) og evt andre tricks som ingen varme.

husk i øvrigt at regne med ca. 20% mindre rækkevide efter 8år

Bianco
Bianco Feb 9 '14
Citat fra Niels

personligt syntes jeg du skal regne med 300 km "sikker rækkevide" 

husk i øvrigt at regne med ca. 20% mindre rækkevide efter 8år

Ok, så forudsat at jeg nu er Københavner, så skal jeg først til at tænke/planlægge opladning, hvis jeg skal længere væk end Odense eller Ystad - Det kan jeg forholde mig til :-) 

Jeg regner bestemt med at opgradere batteriet efter 8 år, om ikke andet, så fordi man til den tid kan få et 200 kw batteri... måske.

KS
KS Feb 9 '14

Helt enig i betragtningerne - regn med omkring 300 - 320 km på batteriet helt afhængigt af kørestil, vejr og vind. Der er lidt kortere rækkevidde om vinteren, da varmen trækker en del. Men omvendt er det også muligt at få omkring 500 km ud af den - hvis den køres rigtigt pænt og hastigheden holdes på landevejskørsel det meste af tiden - uden for mange stop - og vejret er omkring de 20 grader.

muller
muller Feb 10 '14

Jeg var i Ystad i weekenden. Vi tog turen fra Birkerød inkl. aflevering af børn m.m og frem og tilbage uden at lade op undervejs. Vi kørte 270 km på en 100% opladning og havde 60km rated range tilbage da vi kom hjem. Temperaturen var ca. 5 grader og bilen stod 2 døgn parkeret uden strøm. Undervejs fik Ken det lange lys på rådhuspladsen :-) meget lækker blå bil der!

Min opfattelse er at fart er den helt store energisluger. Hvis man gerne vil have "sikker" rækkevidde over 300 km, så skal man indstille sig på at køre under 110 km/t på motorvejen. Hvis man følger trafikken på en dansk/svensk motorvej, så vil jeg mene at det vil være svært at få meget mere end 300 km ud at bilen.

Forummets indlæg er redigeret af muller Feb 10 '14
FrederikC
FrederikC Feb 10 '14

Det burde være mere efter Tesla's graf, men det er nok også uden AC, sne, regn osv.

• Constant speed (such as using cruise control)
  • Flat ground, no wind
  • Climate control OFF or using vent only (no heat or air conditioning)
  • 300 lbs of vehicle load (driver plus passenger or cargo)
  • Windows up, sunroof closed
  • Tires inflated to recommended pressures
  • New battery pack (<1 year, <25,000 miles)
Forummets indlæg er redigeret af FrederikC Feb 10 '14
Kiefer
Kiefer Feb 10 '14

Husk at bilens rækkevidde vist mere er bygget til norske og amerikanske motorveje hvor man ligger mellem 55 og 60mph, ca 90km/t. Det er jo langt fra de hastigheder vi har i DK, og endnu mindre i Tyskland hvor du på flere landeveje også må køre 120km/t.

Nok forståeligt at Elon vil bygge mere end 100 SC'ere i Europa i løbet af kort tid.

Forøvrigt lidt sjovt, herinde diskuterer vi om bilen har en rækkevidde på 300 eller 400km, vil tro at man på LEAF eller VW e-UP nok mere diskuterer 50 eller 75 kilometers rækkevidde -)

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Feb 10 '14
muller
muller Feb 10 '14

@FrederikC: Jeg synes ikke min tur er i uoverensstemmelse med Teslas graf. Grafen antyder at rækkevidden ved 110km/t er ca. 360 km. Hvis vi havde kørt batteriet ud var vi måske nået 310 km. De resterende 50 km kan så tilskrives temperatur, vind (især på broen), kuperet terræn i SE, klimaanlæg på 18 grader, 2 døgns overnatning samt diverse stop i børnehave, skole og hos bedsteforældre (og måske en enkelt overhaling eller to med hastigheder marginalt over 110 km/t)

FrederikC
FrederikC Feb 10 '14

Muller, jeg syntes også at det måske passer meget godt, når man tager forholdene i betragtning.

Niels
Niels Feb 10 '14
Citat fra Bianco
Ok, så forudsat at jeg nu er Københavner, så skal jeg først til at tænke/planlægge opladning, hvis jeg skal længere væk end Odense eller Ystad - Det kan jeg forholde mig til :-)

Ja helt enig - jeg er københavner og uden at have kørt mit batteri helt tomt endnu har jeg tiltro til at jeg stadig har en "reserve tank" på en del km efter 300 km. de dage du skal til Odense kan du hvis vejret er koldt, forvarme bilen i god tid - det er sådan set kun en fordel og ikke en ulæmpe at starte køreturen i en varm bil - i løbet at 2014 får vi sandsynligvis en SC i nærhedden af Odense og så er det problem jo elimineret..

KS
KS Feb 10 '14

@muller, jeg har lige været et smut over grænsen for at handle en tur. Startede i Fredericia med lige under 90% på batteriet og en rated range på 346 km.

Tilbagelagde helt turen med 110 km/t - der er jo motorvej hele vejen. Fik tilbagelagt 225 km, og landede på hotellet tilbage i Middelfart med 112 km tilbage på banken. Efter den rammer 0 er der stadigvæk ca 10% tilbage på batteriet. Dvs de 330 km som jeg kunne få ud af en lille 90% ladning svarer til omkring 366 km på en helt fuld opladning + reserven på de sidste 10% som man helst vil undgå at bruge.

Jeg syntes derfor bestemt at der opgevne virker realistisk. Det skal lige siges at vejret i dag har været godt - kun ganske lidt regn og stort set ingen vind. Mit forbrug endte på 218 wh pr. km, hvilket jeg syntes er overraskende godt - selv med bagegerummet fyldt med dåser. Måske bør det også bemærkes at jeg havde sat bilen på "range mode", og temperaturen i bilen var sat til 18,5 grader - udendørs lå den på 4-5 grader.

Med 218 wh/km burde man på et fuldt batteri kunne køre 390 km, så jeg har ikke brugt meget strøm på varme.

KS
KS Feb 10 '14

@muller:

Tak for blinket!, måtte hilse med nødblinket - skulle samle min datter op..

KS
KS Feb 10 '14

Regner i øvrigt med at skulle prøve en SC'er i næste uge. Tager båden til Oslo og besøger et par venner, og planen er en tur til Lillehammer og lege i sneen. Og få en lille snaps på - altså bilen - mens vi er der. Derefter forbi Tesla i Oslo for at få toppet op, og så sydpå via Gøteborg imod København. Skal nok snappe et par billeder mens der bliver ladet, og give et par ord om hvordan det fungere herinde..

Flemming
Flemming Feb 11 '14
Efter at vi hentede vores blå Tesla i Torsdags skulle vi på vores første længere tur i går fra
Hillerød til Grenaa. Vi tog over med færgen fra Oden til Århus og kørte ialt 201 km med et
Forbrug på 196 w pr. Km. Havde aftalt med hotel Helnan at vi kunne få strøm hos dem i forbindelse med at vores ophold. Men det viste sig at Deres elinstallationer var af ældre dato
uden jord som er nødvendig for at at den blå madam vil lade. Grenaa har tilsyneladende ingen ladestandere så nu må ned på havnen og se om vi kan købe lidt strøm så vi er klar til at tage
Færgen i morgen fra Århus kl. 06.00
PeterJ
PeterJ Feb 11 '14

250Wh/km er mit forbrug ved alm. frisk landevejskørsel. Mit gennemsnitsforbrug incl bykørsel osv er 285Wh/km mål over mere end 3000 km.350km er max jeg vil planlægge med til en tur. Et hint - spørg altid på hotellet om de har en papkassepresse eller et stort komfur - der er der altid ordentlig strøm.

muller
muller Feb 11 '14

Mit forbrug er helt på linje med PeterJ, også målt over små 3000 km. Jeg synes det er temmelig svært at komme ned i nærheden af 200 Wh/km. Men når vi skal til Skanderborg om et par måneder, så bliver det nok nødvendigt - selv med brug af færge... :)

KS
KS Feb 11 '14

Ja, man skal køre rigtigt pænt for at komme under 200. Var i dag en tur i Kolding (kørte fra Middelfart), og har kørt små 50 km i kuperet terræn - og endte op med et forbrug på 197 Wh/km.

For at komme langt ned, skal man ikke anvende fartpiloten. Når det går ned af bakke, så sæt bilen i frigear og lad den rulle farten op - du kommer måske over det tilladte, men det skal du så lade bilen rulle af. Når du så er ved den ønskede hastighed sætter du igen bilen i gear. Går det op af bakke, så forsøg at holde farten, eller lad den komme lidt under det tilladte. Når det så går ligeud, så forøg langsomt hastigheden til det tilladte.

Det er ikke sporty kørsel, men spændende at se hvor langt man kan få den ned. Det er bestemt muligt, men man skal være forsigtig på pedalen, og ikke komme over 80 (andet end når det går nedaf og bilen ruller fart til sig).

TSLA
TSLA Feb 11 '14

Hm, jeg har nu kørt over 12.000 km med et gennemsnit på 227 wh/km. Jeg bruger partpilot hvor jeg kan, men er enig i at man skal slå den fra op ad bakke i kuperet terræn. Men jeg er uenig i at man skal krybe langsomt til tilladt/cruise hastighed. Hvis man vil køre friskt, men økonomisk gælder det om at man kommer op på hastigheden hurtigt og slår fartpiloten til når hastigheden er nået. Langsom acceleration er ikke mere økonomisk ifl. min erfaring. At rulle nedaf er det ike set samme som at slå fartpiloten fra og dosere omkring 0? Det er ihvertfald min foretrukne model, da jeg så meget hurtigt har fuld kontrol uden at koordinere hånd og fod.

Sider: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... » »»