Loading...
dk

Rækkevidde i praksis - Tesla siger 350-450km hvad siger I? | Tesla Forum

Bluecoffee
Bluecoffee Dec 23 '14

...og lidt langsommere kørsel for at nå til Køge vil formentlig tidsmæssigt kunne svare sig. Hvis du lader i Middelfart, vil du stadig have forholdsvis meget strøm på batteriet, og så går ladningen selv på supercharger ikke vanvittig hurtigt. Hvis batteriet derimod er næsten tomt i Køge, er der fuld fart på opladningen fra start (500-600 km/time), og så behøver man næppe at bruge mere end 40-45 minutter for at nå op på 80 procents opladning. Som andre ville jeg kun stoppe i Middelfart, hvis vejret var dårligt.

Kiefer
Kiefer Dec 23 '14

Stoffer: Husk på der er også en SuC ved Tesla i Kastrup, kun ganske få km fra lufthavnen. 

Jeg kører ofte Århus Købehavn som er nogenlunde samme strækning i km. Du burde kunne nå fra fra Herning til Køge hvis du kører nogenlunde pænt, ellers er en 10 minutters tissepause i Middelfart som regel nok til at få det sidste skud i batterierne. 

/Martin

Kristian70k
Kristian70k Dec 23 '14

det er virkelig let at kommer 270 km i bilen, som oftes kommer vinden fra vest.. så du burde have omkring 30% tilbage på dit batteri når du kommer til køge.. har selv haft ture på over 350 km i dette vejr.. så sæt du dig bare bag rettet.. men husk , selv hvis du skulle køre 120 km i timen, er det hurtigere end at bruge 20 min. i middelfart.. for at kunne køre 130 km dertil og videre derfra.. goooood jul

TwoChops
TwoChops Dec 24 '14
@Stoffer123, Brug bilens computer til at køre efter. Specielt på motorvej, hvor man kører med nogenlunde konstant hastighed, er systemet genialt. Sæt gps på SuC i Køge når du kører østpå. Sæt derefter dit Energy-meter på instant (default). Sæt så autopiloten og hold øje med om forventet range er større end aktuel afstand til SuC. Hvis det kniber, klik 1-2 km/t ned på autopilot til det passer. Jeg har gjort det et utal af gange og kører selv med en sikkerhedsmargin på blot ca. 5 km rækkevidde. Overskud af km når man når SuC kommer næsten til at føles som spild.
Iøvrigt vil jeg lige indskyde at da jeg hentede min P85 27/3 2014 fandtes der ikke SuC i DK. Det lykkedes mig ikke desto mindre at liste hjem på den strøm, der var på ved udleveringen. 362 km i 3 graders varme. Det var min allerførste tur og jeg var ved at skide en trold af range anxiety.
Jeg nåede hjem med 10 km på tælleren!
Som kuriosum løb min mobil tør for strøm på samme tur. Kan ikke huske det er sket mere end en enkelt gang før. Glædelig jul :-) <-|
Stoffer123
Stoffer123 Dec 27 '14

Tak for nogle gode forslag - jeg regner med at tage den direkte til Køge og holde foden lidt fra speederen. Jeg kører efter TwoChops råd med instat på måleren - troede faktisk ikke den var så præcis, men det lader til det både er muligt og til at arbejde med. 

Jeg skriver lige status når vi kommer tilbage :-) .. 

Kørte for øvrigt Herning til Vejle centrum, stort set ren motorvej 130 km / t og 8 grader udenfor med 256 wh/km.

SQLCPH
SQLCPH Dec 27 '14
Twochops: tak for super godt indlæg :-)
TwoChops
TwoChops Dec 27 '14
Selv tak! Det bør nok lige nævnes at i så koldt vejr vil jeg nok beregne lidt ekstra km til et pludseligt fald i temperatur. Jeg har været ude for at bilen ved konstant hastighed på motorvej lige skal varme batteri. Så ryger der snildt lige 20-30 km af tælleren uden at man synes, man har fået noget for dem. Prøvet det ved fald i udetemperatur fra 5-6 grader til 2-3 grader.
Bluecoffee
Bluecoffee Dec 28 '14

Jeg bruger indimellem også TwoChops metode, men ret beset er det bedre altid at have nogle ekstra kwh i reserve, når man når frem til SuC. Jeg taler af erfaring, for i hvert fald tre gange i mit år med Tesla er jeg rendt i uforudsete forhold på vejen, først og fremmest kilometerlange trafikkøer. Hvis man uventet skal sidde fast i sådan en i 2-3, ja, helt op til 6 timer, som jeg var ude for i Norge, bliver man meget glad for at have kørt lidt langsommere, end det, der teoretisk var muligt.

Hookmaker
Hookmaker Dec 29 '14

Nu har vi ligesom skrevet det lidt side op og side ned: erfaringerne fra langtur (altså målt i tusinder ikke småture) er: brug KWh måleren. Udgangspunktet er, at man starter med fuldt ladet batteri (altså 100%).  Du har ihvertfald 77 KWh til brug - det har jeg brugt i ét stræk., men ihht. div. fora nok nærmere 80 Kwh.

Kør så derudaf og holde øje med hvad du har forbrugt og hvor meget du lader på (HVIS ikke du lader til 100% hver gang - hvilket ikke kan betale sig). Lidt + og minus regning vil så sikre at man hele tiden ved hvor man er KWh mæssigt i forhold til udgangspunktet. Men som sagt, man lærer det hurtigt når det går derudaf...;-)  

KS
KS Dec 29 '14

Henrik +1

120281
120281 Dec 30 '14
Har i set den her med range på de nye D modeller er faldet:

Update: Tesla Admitting Reduced Model P85D And 85D Range Versus Promises $TSLA
http://www.seekingalpha.com/article/2785425
Claus8930
Claus8930 Dec 30 '14

Ja som artiklen beskriver, tør man snart stole på hvad Tesla skriver i deres materiale!? Hvad gør de nu?Man har bestilt en bil, der er beskrevet med nogle specifikationer, og så ændre de på dem, når bilen er bestilt.

Gad vide om deres lovede "selvkørende" nogle sinde bliver til en realitet?? Begynder at tvivle. :(

Larsen
Larsen Dec 30 '14
Havde godt set artiklen, da jeg ind imellem ser lidt på Tesla aktiens værdi, og der kommer seeking alpha altid op ude i siden. Ikke positivt for Tesla, og Seeking Alpha var på et tidspunkt inde på, at netop dette resulterede i et fald i aktiekursen.
120281
120281 Dec 30 '14
Musk har jo før lovet for meget. Dengang de ikke kunne få roadseteren til at fungere og da Model S blev forsinket. Tror ikke de gør noget ved det, men syntes også det var fantastisk den med 4x4 skulle køre længere. Med på den bliver hurtigere - men hastighed plejer at gå ud over range.

Claus8930
Claus8930 Dec 30 '14

Det kunne jo have været et resultat af at de havde forbedret batterierne! Om bilen kan køre 400 eller 500 km på en opladning er jeg stort set lige glad med, men at de ændre på bilen i negativ retning efter den er bestilt, er i min bog MEGET dårlig stil!!

Jeg har bestilt en bil, som jeg ikke har kunne afprøve både mht. proformens, 4 hjulstræk, sæder jeg kun har set billeder af, men også deres Autopilot.

Altså har jeg bestilt en bil til ca. 1 mill. kr. på tillid, og  på at det der bliver sagt også bliver en realitet. Når de så laver sådanne justeringer (og uden at informere kunderne om dem) mister jeg sku tilliden. :(

Jeg synes desuden også de har glemt at informere i deres spec. hvor lidt plads der er i Trunken på "D" modellen.

NOELON
NOELON Dec 30 '14

Ja, men husk nu også lige at EPA reglerne er ændret ift. den gang de første modeller S85 og P85 blev testet og rubriceret. Det reflekterer den gode Mr. Paulo Santos jo ikke. Det betyder at der nu trækkes 10% fra når bilen har den feature at føreren kan indstille lade styrken - total gak gak. De biler der var reguleret efter den gamle procedure beholder deres rating. Så det er faktisk rigtigt hvad Tesla angiver, men når de skal anføre de officielle EPA ratings så er den faldet. Efter de gamle regler er tallene for P85D faktisk 4 miles højere end standard 85 nemlig 269 miles. Dertil kommer at der snart vil blive leveret med Micheling All-Weather dæk, som vil forøge række vidden yderlige - efter gammel metode 278 miles og ny metode 250 miles. Så her er der ikke lovet for meget!!

Forummets indlæg er redigeret af NOELON Dec 30 '14
Claus8930
Claus8930 Dec 30 '14

Nå ok, så er jeg mere rolig :)

Kiefer
Kiefer Dec 30 '14

Claus: At du har bestilt en bil du ikke har kunnet afprøve er vel sådan set dit eget valg, du kunne jo bare have ventet med at bestille indtil Tesla i DK havde fået en P85D hjem du kunne afprøve. At der blvier ændret på modellen er jo den risiko der er ved at bestille så lang tid før den første model overhovedet havde set landevejen?

Din egen utålmodighed bider dig selv i halen, men det er nok noget vi alle har prøvet når vi snakker Tesla. Det var for mit vedkommende også første gang da jeg bestilte en Tesla Model S at, jeg bestitle en bil uden overhovedet at have set den IRL... Depositummet er jo trods alt kun 15.000 på en Model S, vi andre der også har bestilt en Model X er jo i et endnu mørkere rum, har er der betalt mellem 30 og 225.000 i depositum alt efter om man vil have Signature eller Produktion, og det eneste vi har set er stregtegninger og udmeldinger om forsinkelser :-)

/Martin

Claus8930
Claus8930 Dec 30 '14

Kiefer:Ja det er mit eget valg. Men også derfor det er vigtigt med tilliden. Men som jeg kan forstå, er det ikke bilen der kan køre kortere, men blot en anden måde at gøre det op på. Og så er der jo ingen "Ko på isen".

Alle ved jo at bilen aldrig kommer til at køre det antal km som de opgiver.

Kiefer
Kiefer Dec 30 '14

Claus: helt enig, de ratings er jo helt i skoven, og det uanset om vi snakker el eller ICE...

/Martin

Sider: «« « ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... » »»