ELbileiere i Norge skal da og vite at man ikke skal parkere på ladeplasser uten å lade. Spesielt ikke hvis man forlater bilen.
Hej Rotorway.
Velkommen på dette forum også.
Du peger på noget, som flere herinde allerede har påpeget i flere tråde. Så du er absolut ikke på afveje med din røst.
Tesla ejere har fjender nok i samfundet, bare se de naboer der ikke vil betale for deres biler, de diesel bil ejere, der ikke vil betale udligningsafgift, og bare alle de konventionelle bilister, der ikke vil have for høj en registrering afgift i forhold til de elektriske bil ejere. Og dem der laver Ruko grafitti, ikke at forglemme.
Så du har helt ret i, at Tesla ejere skyder sig selv og hinanden i fødderne, når de parkerer i båse med lademuligheder, uden at lade.
Selv på Tesla's Superchargere, kan man opleve Tesla ejere, der mere eller mindre "skider" på andres behov for at lade.
Folks moral kan ikke påtvinges i en bestemt retning, men man kan jo med den type indlæg, som du her skriver, give et venligt skub i den rigtige retning.
Redigeret: http://e-auto.tv/ladescheibe
Mvh
Deacon
Nå ja, det er jeg så måske lidt ovre på den anden side af vejen :-)
Jeg opfatter el-bilpladser som en måde virksomheder og kommuner kan vise at de gerne vil tænke grønt og vise at vi giver plads til elbiler i vores område. Man betaler i øjeblikket det samme for parkeringen som alle andre, men får bare den fordel at det er nemt til en ledig plads.
At der så udover dette er et par private virksomheder der har valgt at sætte ladestandere op til dem der måtte have behov for / lyst til at betale for opladningen, ja men fint nok.
Når du f.eks. ankommer til Legoland bliver du selv i prime time perioder automatisk dirigeret ned til el-bilpladserne af personalet ved Legoland, uden at du behøver gør opmærksom på noget som helst. Og de pladser er næste lige ved siden af hovedindgangen. Så med to små poder der ikke behøver gå langt for at komme ind, ja det udnytter jeg.
Jeg ved godt holdningerne er delte, og mit indlæg her er som, at stikke hånden ind i et hvepsebo :-)
Jeg har snakket med flere der for, at undgå sure miner blot sætter kablet i, og timer opladningen så der ikke bliver trukket strøm til 5,50 kr. pr. kWh...
Deacon: på de fleste SuC'ere står der "Parkering max 45 minutter". Jeg har endnu ikke oplevet det har været et problem herhjemme?
/Martin
I mine øjne er det lige skidt om man blokerer en ladestander ved at parkere på pladsen med en ICE bil eller med en el-bil der ikke lader. Konsekvensen er nøjagtig den samme: man sætter potentielt el-bilister i en svær situation og gør det mindre attraktivt at etablere ladestationer.
På en række superchargers er det på i hvert fald nogle af pladserne tilladt ICE biler at parkere 45 minutter. Hvor mange synes det er helt fint at ankomme til en supercharger blokeret af ICE biler (eller Tesla'er der ikke lader)?
Jeg kan ikke forstå at man tør sætte sin elbil på en ladeplads, uden at lade. Eller for den sags skyld en ICE bil.
Danskerne har en stor hang til selvtægt, bare se 4x4 bilerne for er par år siden, der nogen steder konsekvent fik punkteret deres dæk.
Der skal ikke meget til i dagens Danmark, før man får en Ruko autograf hen ad siden af bilen...
Helt enig...!
Det svarer jo nøjagtig til at jeg tager min ICE ind til byen og parkerer på den nærmeste benzin-tankstation... alene blot for at slippe for at betale for parkering...! Nej vel...?
Så: hvis der er ladestander på en EL-P-plads, ja... så er det altså en "tankstation" - dog kun for elbiler at forstå... Og dette også, selvom der ikke er tag og lysende skilte over ladepladsen, som på en ICE tankstation... Jeg mener derfor ikke at der er nogen undskyldning for at parkere der... Det bør vel være sådan, at man ikke har "ret" til at parkerer på en tankstation for elbiler, blot fordi man selv kører el...
Jeg syntes det er på høje tid der udskrives P-bøder til den slags... det burde sådan set give sig selv, at der kun er "parkering" i forbindelse med ladning af bilen...
Det kan ikke være rigtigt at vi allerede skal til at "kæmpe" med den slags, oven i købet lang tid inden elbiler er rigtig udbredt... tænk en gang hvordan det kunne blive om nogle få år med den tilgang til ladestandere/parkering... Så jeg vil da lige hermed opfordre til at vi alle bidrager til pæn opførsel i den forbindelse, således elbil har en lys fremtid i sigt...
Knudsen: Jeg er så stadig ikke enig, som jeg skrev:
"Jeg opfatter el-bilpladser som en måde virksomheder og kommuner kan vise at de gerne vil tænke grønt og vise at vi giver plads til elbiler i vores område. Man betaler i øjeblikket det samme for parkeringen som alle andre, men får bare den fordel at det er nemt til en ledig plads.
At der så udover dette er et par private virksomheder der har valgt at sætte ladestandere op til dem der måtte have behov for / lyst til at betale for opladningen, ja men fint nok. "
Så ser jeg ikke en ladestander placeret ved en el-bil p-plads som andet end et privat firmas forsøg på at hive nogle ekstra penge ud af mig, udover dem jeg allerede betaler for selve parkeringen.
Hvis dette private firma ville lave en elbil tankstation står det dem frit for at købe en grund af kommunen eller andre og bygge en række ladestandere, hvor folk kan lade deres biler, lige som, nå ja, Tesla har gjort...
/Martin
MartinPedersen: Nu er selvtægt jo ikke lovligt i Danmark, og så åbenbart endnu en grund til at installere front og rear view camera i bilen så man kan fange disse forbrydere på video...
/Martin
Problemet er jo ikke så entydigt, som beskrevet. Hvad med dem der stiller bilen til ladning og ikke afhenter når den er færdig? Det er f.eks. tilfældet med Arivas/DriveNow's BMW i3 biler som gerne optager flere og flere Ellade pladser I København. I onsdags skulle jeg til Tandlæge og kom ind med meget lav batteri status og ville parkere og lade i Odense gade, hvor der er 4 Elbils pladser med ladere. Men alle var optaget af DriveNow bilerne. Det samme har vist sig en anden gang i Linne gade. Problemet er at der ikke er nogen mulighed for at se om de faktisk lader og at der ikke er en ejer der føler sig ansvarlig for at flytte dem når de er færdige.
Var en tur i Forum Kbh. i går og oplevede at en kæmpestor benzinsluger af en BMW 750LI var smidt ind ved siden af en BMW i3 på en af de 2 elbil ladepladser der er ved Forum. Jeg må sgu ærligt indrømme at jeg blev en anelse forarget over det.
100% enig med Martin, og regler er desværre ret tydelige - fx i KK og der står intet om at elbilpladser er beregnet til 'elbiler under opladning'. Sympatisk? Aner det ikke, men reglerne er nu klare nok. Ville det være fedt at have elbilopladningsstationer udover SuC? Ja da, og mon ikke de kommer?
Flg fra: http://www.kk.dk/elbiler
Elbiler
Elbilister skal også betale for parkering i betalingsområdet.
Bilister med elbiler skal ligesom alle andre, betale for at parkere i betalingszonerne, også på de parkeringspladser, som ved skiltning eller afmærkning er reserveret specielt til elbiler. Det skyldes, at der ikke er et lovligt grundlag for at fritage elbiler fra betaling inden for betalingsområdet.
Manglende betaling kan medføre en parkeringsafgift på 510,- kr.
Vær opmærksom på, at parkeringspladser, der er forbeholdt elbiler, KUN er til elbiler. Andre typer biler må ikke parkere, heller ikke når pladserne står tomme. Hvis du derfor holder på en plads forbeholdt elbiler, kan det medføre en afgift.