Loading...
dk

Deacons Fakta om ladning. Uden snak. | Tesla Forum

runeh
runeh Apr 10 '16
Jo det er muligvis helt korrekt! Men vi ved det ikke. Der er så vidt jeg ved ingen der har lavet holdbarhed eksperimenter som Jeff Dahn, hvor der foregår et drain på 1% af batteriet dagligt, og køres jævnligt med hurtigere forbrug, gentages til 100% osv. Altså med andre ord - ingen ved eller har undersøgt, hvordan en Teslas batteri ser ud, efter 5 år med konstant 100% opladning og daglig, normal kørsel. Der er nok en god chance for, at der er visse ejere i USA der har kørt bilen sådan. Men så vidt jeg ved, er der ikke bekræftede eksempler på, at nogen har mistet de måske 20-30% af batteriet kapacitet dette ville give efter nogle år. Ifølge Dahn. 
SuneH
SuneH May 31 '16
Effekttab ved opladning? Er der mest effekttab ved opladning med høj effekt, eller er det ved lav? Hvor opnår man mindst effekttab - ved fx 1 times opladning med 10 kW eller ved 2 timers opladning med 5 kW? I begge tilfælde burde man lade 10 kWh minus effekttab.
P85DK
P85DK May 31 '16

Jo lavere effekt der lades med jo højere tab. Det er således dyrere at oplade med 16a 220v kontra 3 x 32a 400 v

SuneH
SuneH May 31 '16
Jeg havde godt dette på fornemmelsen, men kan ikke få det til at passe med fysikken i det. Der må være mere trængsel i ledningerne md flere elektroner ved høj effekt, hvor de kan flyde mere stille. Så der må være højere "gnidningsmodstand" ved høj effekt... Men det forholder sig omvendt, siger du. Kan nogen komme med noget der minder om en fysisk forklaring?
jensk2
jensk2 May 31 '16
Citat fra P85DK

Jo lavere effekt der lades med jo højere tab. Det er således dyrere at oplade med 16a 220v kontra 3 x 32a 400 v

Det må vi have en forklaring på! Selv om jeg er svagstrømsingeniør er ohms lov jo fortsat gældende for højere effekter!
mvh
jens
P85DK
P85DK May 31 '16

Mener jeg læste det på Teslas egen side for et stykke tid siden ... men, det er jo bare at prøve med en måler på.

DeaconWP
DeaconWP May 31 '16
Når man lader er der startet op for ladestyrings elektronikken. Den bruger faktisk temmelig meget energi på at tilpasse batteriets temperatur til at være optimal. Er batteriet koldt bliver det varmet op. Er det meget varmt bliver det kølet. Så hvia man lader med en større effekt går det hurtigere med at tanke. Og så bruger man mindre energi på temperatur styringen, når det nu er i gang i kortere tid. Altså mindre spild ved 11 kW ftemfor 3,7 kW. Osv.
CanEl
CanEl May 31 '16

jeg har en mulig forklaring på efekttabet.

selvfølgelig gælder oms lov også i biler. tabet i kabler er minimale fordi de er udmålt til at klare energien fra suc. derfor er det et andet sted det halter, og det er i ladesystemet. når man designer en elektronisk lader, beslutter man normalt at den skal være mest efektiv ved 80-100% ydelse. dette indebærer at de er mindre efektive ved lav ydelse. da der er 1 eller 2 ladere i model s. må de være mest efektive ved ca. 10kw og 20kw, forudsat at de først starter lader 2 når efekten overstiger 11kw. kører de parralelt hele vejen er det kun ved top ydelse de yder optimalt. men det er nemt at kontrolere, hvis du har en elmåler før bilen. aflæs måler før og efter ladning, og sammenlign med opladet efekt i model s.   ladetab i % = 

100-(kwh i model s / (kwh på elmåler / 100))   

derudover er der forbrug til andet samtidigt.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl May 31 '16
Invisibletycoon
Invisibletycoon Aug 2 '16

Min s90D med dobbeltlader fra oktober 2016 kørt 12000.

Ved 16/400 lader den 69 km/time fra 10-90%.

Ved 32/400 lader den 135km/time fra 10-90%.

Den lader i højere niveauer  fra start 526 op til nu 552.

Ladeniveauet er ens fra start til slut.

Har software opdateringer gjort dette muligt?

P85DK
P85DK Aug 2 '16

@Invisibletycoon - meget cool at du allerede har kørt 12.000 km, når du først får bilen om 2 måneder :-)

Det lyder som nogle vilde ladehastigheder, umiddelbart tænker jeg at det ikke er typical range du har den stående på.

Min P85D med dobbeltlader lader hhv 50 km/t og 100 km/t

Kiefer
Kiefer Aug 2 '16

Heh, ja jeg studsede også lige lidt over bilens alder :-)

Men med hensyn til ladehastigheder. Det er derfor der er fornuftigt at angive ladehastigheden i KW. 16/400V er ALTID 11KW uanset hvor mange km biler angiver det. Det samme gør sig gældende med 32A/400V. Det er også altid 22KW. 

Og så bare at gøre forvirringen total, har Tesla selvfølgelig introduceret 24A/400 som er 16,5KW. Men det interessante ved den lader, er jo at det er en enkelt lader der kan oplade med 24A. Hvis de begynder at bruge dem i deres SuC'ere kan de formodentlig få ladehastigheden op, eller holde samme hastighed med færre moduler.

Hvor mange km du lader op til, det kan godt svinge lidt. som regel plejer det ikke at stige, men det hænder.  Tesla har det også engang imellem selv med opdateringer at justere tallet enten i den ene eller den anden retning. Jeg tror dert kom en opdatering for ikke så længe siden hvor der var mange der rapporterede at de nu pludselig havde fået længere rækkevidde...

/Martin

P85DK
P85DK Aug 2 '16

Bilens lader har ingen effekt på ladehastigheden på en SuC, da laderen er AC mens du lader uden om laderen på en SuC med DC. Ellers ville du jo kunne lade endnu hurtigere med en dobbeltlader som klarer 32a :-)

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Aug 2 '16
Kiefer
Kiefer Aug 2 '16

P85DK: Mig bekendt er Tesla SuC'er opbygget af en række ladere magen til dem der sidder i bilerne. 

/Martin

KimT
KimT Aug 2 '16

Det er de nemlig. Der sidder 12 x 11kWh ladere pr. SuC par.

Tesla Bjørn har nævnt det i en af hans nyere videoer, hvor han mener at de kan opgraderes ved at skifte til de nye 16,5kWh ladere som sidder i X'ern.

Opdatere tråden når jeg finder videoen.

Update : Her https://youtu.be/rBfpCnBeX5Q?t=1711

Forummets indlæg er redigeret af KimT Aug 2 '16
ErikBH
ErikBH Aug 2 '16
Citat fra KimT

Det er der nemlig. Der sidder 12 x 11A ladere pr. SuC par.

Tesla Bjørn har nævnt det i en af hans nyere videoer, hvor han mener at de kan opgraderes ved at skifte til de nye 16A ladere som sidder i X'ern.

hej KimT, du har vist fået sat A'er ind hvor der skulle stå kW ;-)

/Erik 

Invisibletycoon
Invisibletycoon Aug 2 '16
Jeg prøver igen
2015 naturligvis nej det er ikke typical range
Ja det er 11 og 22 kw.
Ved typical range er tallene henholdsvis 55 og 107.
P85DK
P85DK Aug 2 '16
Citat fra Kiefer

P85DK: Mig bekendt er Tesla SuC'er opbygget af en række ladere magen til dem der sidder i bilerne. 

/Martin

Så forstår jeg hvad du mener, troede du mente at bilerne med 24A lader ville kunne lade hurtigere på SuC.

Ja, de skal bare få smækket nogle af de 12 stk af de 24A ladere i SuC. Kan dog godt tror at den øget ladehastighed kun vil være tilgængelig for de nyere batterier. Det ser ud til at der er sket en udvikling som Tesla ikke fortalt om, hvor batterierne i de faceliftede Model S'ere og i X'erne i P90DL modellerne er i stand til at trække ca. 50 hk mere ud af batterierne end de første versioner af P90DL og de opgraderede P85DL.

RobertJ
RobertJ Aug 3 '16
Citat fra SuneH Jeg havde godt dette på fornemmelsen, men kan ikke få det til at passe med fysikken i det. Der må være mere trængsel i ledningerne md flere elektroner ved høj effekt, hvor de kan flyde mere stille. Så der må være højere "gnidningsmodstand" ved høj effekt... Men det forholder sig omvendt, siger du. Kan nogen komme med noget der minder om en fysisk forklaring?

Vi taler mindre om trængsel i ledningen da danske ledningsinstallationer er dimensionerede til at give et lille effekttab. oftest <3%.

Men den største faktor på bilens lader / inverter effektivitet er jo hvad man fodrer den med og hvad man efterspørger i den anden ende. Vil du have 400V men har kun 220V at gi, så koster det ved kassen. Har du 400V og vil have 375V er det noget billigere.

Det var så børnehave svaret, nu kan der komme en el-Ing. på banen og forklare om det er 3-fase vekselspændingens spidsværdi (~325V) der skal bruges istedet.

Men forvent at man ved 220/230V ligger i Eff. niveau 85-87%  og med kraft i 90-95%. Som der nævnes ovenfor, en inverter kan kun optimeres til et punkt, for alle andre punkter er det ned-af-bakke.

Her er ihvertfald en nyere effeciency kurve på en 10kW Inverter der forklarer konceptet. Her skal den med forskelligt input skal lave 520V out.

http://www.powerguru.org/wordpress/wp-content/uploads/2012/12/Efficiency-curve-with-Vs-loading-with-Cree-SiC-MOSFET.jpg

- R

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Aug 3 '16
jensk2
jensk2 Aug 4 '16
Citat fra runeh Det er der reelt set ingen der kan svare dig på. Men ud fra diverse (ældre?) Videoer af en gut, der forsker i batterier, skulle det være skadeligt for batteriets kapacitet at opbevare det ved fuld ladning. 

Det er altså ikke kun hear-sake.  Jeg har adskillige Lenovo Laptops og min W510 har ALTID været forbundet til lader fordi den vejer en bondegård og bruges som stationær PC. Den har altså altid været ladet 100%. Så ingen re-cycling at tale om ud, over nylige kalibrerings cycles..

Ved udlæsning af Batteriets status her kl 21:40 oplyses:

Producentens navn: Panasonic

Batteri type: Li-ion

Kapacitet ved fuld opladning: 61,75 Wh

Oprindelig kapacitet: 101,46 Wh

Dato for første anvendelse: 1-5-2011

Så ved 5 års stilstand på 100% SOC er kapacitet nu faldet til 60% af ny-kapacitet.

Lenovo har nyligt opdateret deres 'Settings App', som anbefaler: 'Hvis du primært bruger computeren med vekselstrømsadapteren tilsluttet, kan du øge batteriets levetid ved at sætte den maksimale opladningsværdi til mindre end 100%' 

Lenovo har samtidig ændret anbefaling for max opladning fra 80% til kun 50%!

Matcher lidt rygter om at NASA kun lader deres satellitters Li-ion batterier til 3,92 V for maksimum levetid. 3,92 volt er omkring 55-63% SOC alt afhængig af om man måler energi leveret eller blot måler batterispænding og sætter 3,2V = 0% og 4,2V = 100%

Jeg vil holde mig fra emnet balancering, som er teoretisk unødvendig hvis batterierne ikke har selvafladning. Så balancering er nødvendig for NiMH, men måske ikke for højkvalitets Li-ion. Men som ikke skader hvis den både bottom og top balancerer.

mvh

jens

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Aug 4 '16
TT_Tesla
TT_Tesla Oct 31 '16

Hvilke erfaringer har I med opnået gennemsnitlig KW under opladning?

Jeg har siddet og kigget lidt på de data som LinkMyTesla.dk igennem de sidste 10 måneder har opsamlet på min bil, og i den forbindelse har jeg bemærket, at jeg kun opnår lige under 9 KW som gennemsnitlig effekt når jeg oplader hjemme, hvilket jo er næsten 20% fra de forventede 11 KW.

Tænkte at det kunne havde noget at gøre med hjemme installationen (400V 16A), men kan se at jeg også kun opnåede 8,99 KW da jeg for små to uger siden benyttede de Tesla opladere som de har i Rødovre Centrum (eneste fælles faktor var her bilen – da Teslaboksene har kabel).

Men jeg opnåede da hele 9,79 KW i gennemsnitlig effekt da jeg opladede hos i IKEA i Helsingborg for ca. 3 uger siden.

Hvad er Jeres oplevelser og hvad bør jeg forvente?

Vh Tim

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »
Dette emne er sticky