Loading...
dk

Elbiler fortsat fritaget | Tesla Forum

ODE90D
ODE90D Oct 10 '15

@Climber: Hvis du har råd til at ligge inde med de 10 Teslaer i  +6 måneder er jeg ikke i tivl om du vil kunne sælge dem for mere end nu har betalt, men du kan roligt indstille dig på at skulle betale skat af fortjenesten. Skat får alle oplysninger omkring indregistrerede biler og ejerforhold, og har du pludselig 10 biler ringer alarmen hos Skat. Tror nu stadig det bliver en god forretning for dig, hvis du altså ikke er tvunget ud i at skulle sælge i januar. Der går nemlig lidt tid før der kommer "nye" købere til, da rigtig mange har købt før afgiften trådte i kraft.

ODE90D
ODE90D Oct 10 '15

Bemærk - en reservation er IKKE en bindende aftale. Det er først i det øjeblik man en ordrebekræftelse der er indgået en bindende aftale. At man har lagt 15.000, men ikke bekræftet konfigurationen betyder man kommer til at se langt efter en Tesla uden afgift.

krumling
krumling Oct 10 '15

@climber

SKAT vil hive fat i dig. En bil (eller flere), der er købt uden fortjeneste ved videresalg for øje, vil du ikke skulle betale skat af, da det blot er en værdiforøgelse af private ejendele.

..men køber du 10 nye 90'ere, er det ikke fordi du er samler, eller bilentusiast (..det kan du selvfølgelig godt være samtidigt, med det er ikke bevæggrunden for dette køb), så ER det med videresalg for øje, og det vil SKAT argumentere for. Skulle sagen komme for retten står du for sagsomkostningerne, og jeg tror du får besvær med at overbevise en dommer om at det blot er entusiasme der står bag det store køb..       

Hidtil har der været en slags ikke-dokumenteret bagatelgrænse for hvornår SKAT interesserer sig for vore bilkøb, beløbsstørrelserne har jeg ikke fået oplyst, men antallet har jeg tidligere fået oplyst er 5 bilkøb og eftf. salg. Jeg har selv haft problematikken inde på livet, men har kunnet argumentere for mine dispositioner, den bliver svær i din 10x90P-kontekst.

..men respekt for din tankegang, jeg ville selv overveje den fremgangsmåde såfremt skattereglerne var anderledes og at det var sådan at jeg havde en lønkonto der kunne belastes med ti 90'ere.

/kenneth  

Kiefer
Kiefer Oct 10 '15

elgaard: Du får heller ikke en ordrebekræftelse når du har lagt de 15.000 og bekræftet ordren...

Derved vil det med din fortolkning ikke være muligt at bestille en Tesla uden at skulle betale afgifter hvis den leveres efter 1.1.2016.

Samme øjeblik du har lagt de 15K får du rent faktisk en faktura fra Tesla, du får ikke en ordrebekræftelse efterfølgende og du får først en faktura den dag den bil er klar til levering.

/Martin

Hookmaker
Hookmaker Oct 10 '15

Hvorfor det?? Der er der ingen skat på fortjeneste hvis du sælger 24 veteranbiler med et netto provenu på 100 millioner som privat?

ODE90D
ODE90D Oct 10 '15

Kiefer: Jeg har gravet i mine mails, og kan se jeg har modtaget 2 købsaftaler. Een da jeg først bestilte den, og en anden da jeg bekræftede konfigurationen - så du har til dels ret. Forskellen er dog, at man kan fortryde og få depositum tilbage indtil man har bekræftet sin ordre, og derfor vil en "ikke bekræftet ordre" ikke blive anset som bindende.

MDamm
MDamm Oct 10 '15
@Hook: Sådan virker vores samfund, man betaler skat af indtægt. Min svoger skiftede bil 5 gange på to år, og blev så ringet op af SKAT. De ville gerne have dokumentation for at han ikke havde tjent på handelerne. Forkert prioritering? Det vil nogen mene..
Genild
Genild Oct 10 '15
Henrik: Hvis det er Frederiksens samling du hentyder til, er jeg bange for at auktionspriserne alle lå pænt under købspriserne for samme - nu lider Frederiksen sansynligvis ikke den store nød af den grund, og det var også et forhold han selv var helt klar og indforstået med, køretøjerne har nemlig aldrig været købt med fortjeneste for øje.
MartinPedersen
MartinPedersen Oct 10 '15

Hvis man skulle betale skat af fortjeneste, ved alm. salg af køretøjer, så ville man også kunne trække tab fra ved salg, så i den lange ende ville det ikke kunne betale sig for SKAT.

Til gengæld skal man betale skat af fortjeneste, hvis man køber bare én bil, hvis den er købt for at tjene penge, der er en tommelfinger regel om at man kan sælger op til 5 biler om året, uden at skulle registerets som bilsælger.

Men nogen tror fejlagtigt at man så kan sælger op til 5 biler om  året, uden at betale skat af fortjenesten, og det er lige så forkert, som dem der tror man først skal betale skat når man når en omsætning i sit firma på 50.000kr, men det er bare her man normalt skal moms registreres.

denlange
denlange Oct 10 '15

Jeg har talt med Tesla og de vil have mere info næste uge omkring hvor vidt reservationer inden d. 8 oktober vil være omfattet særloven. Jeg har selv lagt en reservation for over 1 år siden, så vil godt nok føle mig lidt snydt hvis jeg skal af med 1,8 - 2 milloner for en X. 

Hookmaker
Hookmaker Oct 10 '15

MDamm; vrøvl! Der er masser af fortjenester der ikke skal betale skat af, den mest kendte er en hushandel. Der er for meget snak her og for lidt dokumentation efter min mening.  

jhyldgaard
jhyldgaard Oct 10 '15
MDamm har som udgangspunkt ret, det med at man ikke bliver beskatte ved hushandel er en særregel. https://www.bolius.dk/skatteregler-ved-boligsalg-16700/
NOELON
NOELON Oct 10 '15

Udover, at det er en særregel, er der jo flere der mener at det netop er på boligen der skal hentes et større statskasse provenu i fremtiden....

Clubman
Clubman Oct 10 '15
Hushandel er den såkaldte parcelhusregel i ejendomsavancebeskatningslovens § 8. En sådan regel findes ikke med bilen - og i øvrigt falder man også udenfor parcelhusreglen, hvis man køber og sælger som et led i næring (altså med videresalg/fortjeneste for øje).
jespert
jespert Oct 10 '15
Der skal betales skat af al fortjeneste ved bilsalg. B-skat.

Køber du privat en bil til 100.000, får den omlakeret og giver den ny udstødning for samlet 25.000 og så sælger den for 130.000. Så skal du oplyse 30.000 i B-Skat. Dvs ca 15.000 i skat. Du kan ikke modregne udgifter fik jeg oplyst.
laslun
laslun Oct 11 '15

Er der nogen der ved hvordan det forholder sig, hvis jeg købte en brugt Tesla i Tyskland i morgen? Der er jo ikke lavet bindende købsaftale inden 8. oktober, men jeg når at få den indregisteret længe juni 2016.

Og brugte biler i DK der skal omregistreres er vel fortsat afgiftsfri indtil januar?

jhyldgaard
jhyldgaard Oct 11 '15
Du kan indregistrere brugt/ny elbil uden afgift indtil 31/12-15.
Det er kun hvis du allerede (læs før 8/10-15) har en købskontrakt at du kan vente helt til 1/7-16 med at indregistrere uden du skal betale afgift.
Forummets indlæg er redigeret af jhyldgaard Oct 11 '15
KimT
KimT Oct 11 '15

Den nuværende lov gælder ind til 31/12. Dvs. du kan købe alle de elbiler du vil frem til nytår - bare de får plade på inden.

Den skæringsdato der hedder 8/10 gælder for biler der ikke når at bliver leveret inden nytår.

Kan sige at selvom Tesla jo faktisk har meldt ud at de ikke kan garantere at kunne levere inden nytår mere, hvis du bestiller nu, så havde de da vældig travlt i Århus i dag. Butikken var da fyldt, og der var mange der skulle på prøvetur.

laslun
laslun Oct 11 '15

Fornemt, tak for det. Blev lige en overgang lidt bekymret. Så var løbet da helt kørt for os "almindelige mennesker" som de mener ikke længere må få lov at køre i Tesla - selvom det regnstykke faktisk fint går op, så længe der ikke er registreringsafgift på.

Sider: « 1 2 3 4