Loading...
dk

Permanent baglys | Tesla Forum

PEB
PEB Oct 26 '15

Jeg har spurgt Tesla om de vil kode min Tesla (som jeg forhåbentlig snart får) til permanent baglys.

Det vil de ikke og jeg spurgte (jeg mener han hedder Thomas, Aarhus) om grunden til at de ikke vil, men fik ikke en fornuftig forklaring. Det er åbenbart styret fra USA.

Er det en ide at vi går sammen og forlanger, at de der har lyst kan få kodet bilen til permanent baglys.

Iøvrigt synes jeg at baglygterne er pænest når der er lys i dem. :-)

KimT
KimT Oct 26 '15

Det kan ikke være pga. strømforbrug at man holder dem slukket.

Men er helt enig - det er total hen i hegnet at den nye EU regl kun siger at alle nye biler skal have lyssensor. Sådan en sensor kan ikke se om det er tåget i dagslys. Tesla'en tænder dog heldigvis for lyset hvis viskerne bliver aktiveret.

Den simpleste løsning de kunne lave var at gemme lysopsætningen under Driver profil. Så hvis man har valgt at tænde lyset manuelt, at den husker denne opsætning. Men ville også helt klart foretrække at kørelyset inkludere baglys.

Men det skal laves i USA - det er dem der styrer selve udviklingen af softwaren. Serviceværkstederne kan ikke pille ved sådanne ting,

BlackPanther
BlackPanther Oct 26 '15

Hvis du sætter lys til AUTO vil den tænde lyset ved dårlig sigtbarhed, regn eller mørke.
Alternativ brug nærlys altid.

PEB
PEB Oct 26 '15

Det jeg gerne vil have er, at jeg kan køre med kørelys (LED) foran OG baglyset tændt.

Sithfury
Sithfury Oct 26 '15

Teslaen aktivere som BlackPanther lyset ved dårlig sigtbarhed, mørke mm.

Som jeg forstod på min DS, så fra nytår igen, kommer der nye regler igen i EU omkring belysning, hvor baglyset skal være tændt, så der skulle komme en ny FW der implementere permanent baglys, eller en indstilling til samme, som jeg forstod det.

Man kan også som blackpanther siger, kører med nærlys altid, det er bare lidt ring, og bilen brokker sig altid, når man stiger ud af den, med lyset tændt, hvis det ikke står til auto. (min gør i hvert fald)

KimT
KimT Oct 26 '15

De nye EU regner foreskriver kun at alle nye biler skal have lyssensor - ikke noget om lys bagpå.

Og her er tåge i dagslys et kæmpe problem.

http://www.fdm.dk/nyheder/eu-baglys-forude

Forummets indlæg er redigeret af KimT Oct 26 '15
PEB
PEB Oct 26 '15

Er der pærekontrol i Teslaen?

KimT
KimT Oct 26 '15

Tror ikke rigtig at man selv kan/må skifte en xenon. De springer vel heller ikke lige så let

Og LED kan du heller ikke gøre noget ved

edge
edge Oct 26 '15

Jeg synes også, det er utroligt irriterende at man ikke i det mindste har det som valgmulighed at kunne inkludere baglys i det permanente kørelys, så bilen kan fungere som langt de fleste biler på de danske veje. Jeg tror ikke, det er noget man på nogen måde kan omkode lokalt, med mindre man vil til at føre nye ledninger fra positionslygter foran til baglygter. Så hvis det skal blive virkelighed, er det amerikanerne, der skal overbevises om, at vores sære skik i det nordlige Europa er værd at føje ind i softwaren. Hvis tilstrækkeligt mange Teslaejere vil fortælle Tesla, at det er et stort ønske, er det formentlig intet problem at lave den lille feature. Men antagelig fortæller Tesla Danmark det ikke videre til amerikanerne, så hvem skal mon have det at vide? Min oplevelse hos Tesla Aarhus var i hvert fald, at de ikke kunne forstå hvad problemet var. Den tænder jo automatisk for baglygterne, når det bliver mørkt, og vil du have dem tændt når det ikke er mørkt, kan du da bare tænde dem...

PEB
PEB Oct 26 '15

Jeg har da skiftet mange xenon pærer i forskellige biler. Det er ikke vanskeligt.

Det kan være jeg skal udtrykke mig lidt mere klart. På mine tidligere biler (Audi A6) fik jeg en besked i et display (Fører Informations System, FIS), hvis der var en pære der gik i stykker. Den skrev også hvilken pære det var, selv på campingvognen.

Har Tesla noget tilsvarende?

Larsen
Larsen Oct 26 '15
Jeg ville også så gerne have mulighed for at køre med permanent baglys. Alle de tidligere biler som jeg har købt gennem de sidste mange år, har jeg altid fået programmeret til permanent baglys, inden jeg fik dem leveret. Det er en stor trafiksikkerhedsmæssig mangel, at den ikke kan det. Var forleden ude for, at en som kørte bag mig i tåge, blinkede til mig, indtil jeg tændte baglygterne. Vi kørte godtnok i dagslys, men der var ret tåget, og jeg havde glemt baglysene.
larsenjan
larsenjan Oct 27 '15
Jeg vil ikke have permanent baglys. Hvis man er forhippet på at have lys på kan man bare tænde lyset. Så er der lys over det hele, super sikkert.
Som en option der kan vælges fra, er det ok.
edge
edge Oct 27 '15
Man kan rigtignok "bare" tænde lyset. Problemet er at de fleste glemmer det, også jeg. I høj sol er det ligegyldigt, men i gråvejr, dis og tåge ville det være rigtig rart hvis det ikke var op til bilisterne selv at huske at tænde :-) Men så længe permanent baglys ikke er lovkrav, synes jeg også helt klart, det er muligheden for permanent baglys (som en del af auto-lys) og ikke et krav for alle, Tesla bør levere.
Gustavsfar
Gustavsfar Oct 27 '15

Man kunne vel hurtigt lave en underskriftsindsamling her på forum med nogle hundrede underskrifter for så at aflevere dem til Tesla. Det kunne da være at det kunne gøre en forskel og få dem til at give os den option så os der for sikkerheden og visibilitetens skyld ønsker permanent baglys måske kan få det...?

Michael84
Michael84 Oct 27 '15

+1

The_Stig
The_Stig Oct 27 '15

+ 1

Kiefer
Kiefer Oct 27 '15

Jeg tror der skal mere til end bare "nogle hundrede" underskrifter...

Det gælder vel ikke kun Tesla, mange andre bilfabrikanter konfigurerer jo bilerne på samme måde.

/Martin

Gustavsfar
Gustavsfar Oct 27 '15

Ja men så 1000 underskrifter for pokker da! Så er det flertallet der sejrer såfremt at der altså er stemning for det :-) Så lige at der pt. er indregistreret 1808 teslaer i DK. Det går godt nok stærkt nu :-) Mon ikke vi når 2000 stk. inden årets udgang?

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Oct 27 '15
ODE90D
ODE90D Oct 27 '15

Tror nærmere det lander på 2.500 inden årets udgang

edge
edge Oct 27 '15
Synes også jeg møder flere der har skyndt sig at bestille en i sidste øjeblik :-)
Sider: 1 2 »