Loading...
dk

Køb af Nissan Leaf | Tesla Forum

TeslaFreak
TeslaFreak Nov 5 '15

Jeg ved godt det er det forkerte forum. Men har læst at flere herinde har haft en Nissan Leaf inden de skiftede til Tesla så måske i har nogen guldkorn?

Vi har som bekendt bestilt vores Model S 70 RWD. Men vi har nu besluttet os for også at skifte bil nr. 2 som i dag er en Ford Fiesta 1.0 125HK med en Nissan Leaf og være helt grønne :)

Så vil høre om der er nogen gode råd inden vi smutter ud og kigger på en brugt Nissan Leaf? Der er en del tilsalg og flere har kørt meget få km, så de må have stået stille meget af tiden eller kørt små ture. Kan sådan et Nissan batteri holde til det? Det ser ud til at der ikke rigtig er sket noget imellem årgangene.

oleviby
oleviby Nov 6 '15

Lej den i stedet for hos Avis. Det gjorde jeg i et år.

3500 pr. md. alt includeret, undtagen el.

SuneH
SuneH Nov 6 '15

Jeg forhørte mig for ca. 2 måneder siden hos Avis. På det tidspunkt havde de udsolgt af Leaf'er til leje. Ideen var, at sælge min ICE-bil så hurtigt som muligt og så leje en Leaf 2-3 måneder indtil min Tesla kommer. Men det gik ikke, så derfor har jeg beholdt ICE-bilen og sælger den først når Teslaen kommer.

Men det er da værd at høre dem ad igen, der kan jo være sket meget på 2 måneder.

MS
MS Nov 6 '15

Jeg har solgt min TMS 85 for nylig og har lejet en Leaf hos Sixt på en mini-lease indtil min nye Tesla kommer. Jeg tror de har flere i flåden - så måske et forsøg værd. Har kørt i den nu i ca. 3 uger. Det er en rigtig fin el-bil - rummelig og ganske kvik. Og når man har kørt el-bil i snart 2 år - ja, så går man bare ikke tilbage til benzin eller diesel. Opladningsmulighederne er jo ganske gode, når man først står i det. Det er naturligvis noget helt andet end Tesla. Vores bil nummer 2 er en i3 - og skulle jeg vælge mellem i3 og Leaf, så er i3 klart en vinder - primært pga. af, at den teknologisk er Leafen overlegen (i3 har med den rigtige udstyrspakke autopilot med nogenlunde de samme features som Tesla). Eneste minus er, at den ikke har så meget bagagerumsplads sammenlignet med Leafen.

Morten

Bluecoffee
Bluecoffee Nov 6 '15
Vi har også fået Leaf som nummer 2 og er meget tilfredse efter et par uger. Vi købte en fra 2014 med meget få km fra Det Elektriske Autohus. Forklaringen på de mange billige biler med lave km-tal er såvidt jeg forstår, at Nissan fik produceret for mange, så nu sælges mange af dem som demomodeller. De kommer fra det meste af Europa, vores var fra Frankrig. Det spiller givet også ind, at der er en ny 30 kW model på vej med en teoretisk rækkevidde med 250 km, i praksis 150-180.
Ragster
Ragster Nov 6 '15

SuneH, jeg har afleveret den Leaf jeg havde minileaset hos AVIS(Mens jeg ventede på Tesla'en) for 14 dage siden og der havde de ikke nogle nye bestillinger på leje af Leaf, så tænker de har nogle på lager til udlejning nu, og ja super fin bil, dog noget anden en Tesla'en :-)

TVJ
TVJ Nov 6 '15

Om det er noget værd at mini lease en Leaf afhænger af alternativet...

Jeg kan ikke lige se hvordan man skal kunne holde bil i en tre måneders perioden billigere end Leafen og med 2500 km/md inkluderet.

Hvis du cykler i stedet vil mini lease selvfølgelig være dyrere...:-)

Vi har selv haft en Leaf som bil nr. 2 i snart 9 mdr. og den har vi været glade for - vi har også brugt den optimalt med ca. 100-120 km. pr. dag. Det er en super fuld størrelse bil, hvor kun rækkevidden er begrænsningen.

TeslaFreak
TeslaFreak Nov 6 '15

Tak for alle jeres svar. Super fedt forum :D

Vi vil ikke leje, det er også en del dyre end hvad vis skal give om måneden på lånet, selv om lånet kun er over 5 år og med 10% i udbetaling.

Jeg ville også have valgt I3eren hvis ikke det kun var en 4 personers bil. Kravet er minimum 5 personer.

TVJ
TVJ Nov 6 '15

Jeg vil tro det er svært at gøre det meget billigere end Leafen for en 3 mdr. periode. Din totalomkostning ville blive knap 4.000 pr. måned inkl. strøm. 

Hvis du købte en mikrobil, ville den sikkert koste 25-30.000 på årsbasis hvis du beholder den i en del år. Det er 50-60% af prisen på en Leaf 

nicom
nicom Nov 6 '15
http://www.avis.dk/Elbiler#elbilspakker Avis har en e-nv200 varebil til 54kr om dagen..så kan det da ikke blive billigere!
Kiefer
Kiefer Nov 6 '15

Nicom: Hvor ser du et tilbud tl 54kr om dagen?

Jeg ser kun de har en til 2500,- om måneden, det får jeg til ca. 80kr om dagen.

Vi har en e-NV2000 som er samme teknologi som en LEAF, vi synes en eNV passer bedre til os end en LEAF da ungerne bedre kan komme ind og ud af bilen og der er ldit bedre plads i højden. Det koster så på rækkevidden som ikke er meget andet en 100km på en opladning.

I fronten af bilen er der både et Type 1 stik og et Chademo stik til opladning.

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Nov 6 '15
Mobileineurope
Mobileineurope Nov 7 '15
Vi har kørt en minileaset Leaf i halvandet år. Indtil for en måned siden var det vores bil nr. 1 mens en gammel Astra var backup. Nu er Astra'en skiftet ud med en model S - og vi har købt en 2014 Leaf med lavt kilometertal i stedet for at minilease. Vi er stadig utroligt glade for Leafen. Det er virkelig en fin bil med god plads til to voksne og tre børn. Vi overvejede også om det kunne betale sig at købe contra minilease men med de lave priser, der er på de brugte nu, så kom jeg frem til at det godt kunne svare sig. Og der kommer jo også lidt afgifter på dem fremover. Man skal tage højde for at Avis vil have yderligere kr. 500,- for hver ekstra fører af bilen, så for os var det kr. 4000,- om måneden.

Jeg har en kontakt til en der sælger de biler, der kommer retur fra f.eks. Avis. De er alle 1-1,5 gamle og har lavt km tal. Vores så ud som spritny da vi fik den. Send en PM, hvis I er interesserede.

Mht. til batteriet, så laver Nissan ved service en rapport for batteriet, hvor man kan se om det er blevet "mishandlet" Hvis man kun skal have rapporten vil jeg tro det koster nogle få hundrede kroner.

En note til de Leafs, der kommer fra Frankrig og på de breddegrader: Så vidt jeg ved har de ikke udstyret til koldt vejr. Opvarmede sidespejle og varme i sæder og rat etc. De har vist heller ikke solpanel til opladning af 12 volt batteri.
nicom
nicom Nov 7 '15

@Kiefer . screenshot fra min telefon siger 1595kr ex moms. Dvs små 2000kr/mdr

TeslaFreak
TeslaFreak Nov 7 '15

Så vidt jeg kan se kan den kun lade med 10A derhjemme med mindre man køber en ladeboks af en slags, Jeg har ellers 3x16A i garagen men det kan vist ikke udnyttes? Findes der en ladeboks der virker til både Leafen og Model S, så ville jeg også slippe for at bruge det medfølgende kabel til Teslaen.

Bianco
Bianco Nov 7 '15

Nissans dokumentation på hjemmesiden er ikke helt klar i spyttet, men der burde være 6,6 Kw lader i de nye mellem og top trim Leaf.

Men det er stadig kun på én fase. Dvs 1x16A = 3,3 Kw eller 1x32A = 6,6 Kw.

Hvis du kun vil have en ladeboks hængende, så få en Type 2 ladeboks uden kabel http://www.evse.dk/side.asp?Id=153887&Vare=19405  

og et Type 2 til Type 1 kabel til at lade Leaf'en http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=192971&Vare=49746   

og et Type 2 til Type 2 kabel til at lade Tesla'en. http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=192971&Vare=49749  (køb det hos Tesla, hvor det er 1 meter kortere og 500,- billigere)

Der er dog ikke meget vundet, med mindre du kan fodre den med 32A. Og så skal du også skifte mellem dem midt om natten hvis du vil have ladet dem begge den samme nat. Hvis de har hver sit stik på samme gruppe, så skal du bare sikre dig at timeren i Leaf'appen og Tesla-appen er sat så ladetidspunkterne ikke overlapper.

Ekstra info og laaange kabler her:  http://evbitz.uk/EVBitz.uk/T2_T1_Cables_-_1P.html

Forummets indlæg er redigeret af Bianco Nov 7 '15
TeslaFreak
TeslaFreak Nov 7 '15

Syntes bare Nissan skriver at det medfølgende kabel kun kan klare 10A, Så selv om jeg har et CEE stik med alm, stik i der kan levere 16A så vil den stadig kun lade med 10A. Men det er måske ikke rigtigt?

Jeg kan godt få 32A frem til boksen men mastsikringen er kun 35A så kan man sætte laderen til kun at lade med fx. 20A?

Bianco
Bianco Nov 7 '15

Den jeg lejede havde kun et "mormor" kabel med, som var til en hus-stikkontakt, og så giver det mening at kablet er lavet til max 10A.

Der var noget timer ladning, men jeg orkede ikke at rode med det. Ved ikke om der var en skrue-ned funktion.

Hvis du får en der er ny nok, så kan du i hvert fald styre ladetid via en app.

Jeg har også 32A i garagen, og 35A i masten. Jeg planlægger med at lade forskudt tidsmæssigt (har Tesla m dobbeltlader, og bestilt en 2016 Leaf)

TeslaFreak
TeslaFreak Nov 7 '15

Bianco, når jeg kigger her ser det også ud til at det kræver dobbeltlader at lade med 32A på teslaen med Type 2. http://www.teslamotors.com/da_DK/models-charging#/basics

Hvor ny skal bilen være for at have den funktion? Syntes den sælger jeg snakkede med for et par dage siden sagde at der faktisk ikke var lavet noget nyt på Leafen de sidste par år.

Bianco
Bianco Nov 7 '15

Jeps. I gamle dage kunne man konfigurere sin Tesla til at blive leveret med dobbelt lader - det gjorde jeg. Nu om dage skal man købe det til eftermontering i sin lokale Tesla Service Center. 

De  32A giver så 22 Kw i teslaen fordi den suger på alle tre faser.

Leaf'en er vist ikke ændret nævneværdigt siden sommer 2013, og så det større batteri til januar. https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Leaf (se under 2.11)

TeslaFreak
TeslaFreak Nov 8 '15

Kan for din hjælp Bianco.

Jeg har ikke rigtig behov for at lade hurtigt så vil ikke købe dobbelt lader. Det var mest for at slippe for at pakke det mobile kabel sammen hver dag for at have det med. Selv om jeg nok sjældent får brug for det da jeg nok kun vil bruge SUC ude.

Jeg tror løsningen bliver at købe et ekstra ladekabel til begge biler så kan det ene være i garagen og det anden ligge i bilen.

Ved du hvad et ekstra kabel koster til Teslaen og Nissanen?

Sider: 1 2 3 »