Super! Tæt på min situation - bortset fra, at Octavien er 10 år...
@SuneH
Min "historie" ligner næsten din.
En lille tilføjelse til min historien er jeg tænker, at det må blive en stor lettelse for dem der bor inde i byen når det meste af bilstøjen forsvinder og alt luftforureningen fra udstødningen...
Kunne være skrevet af mig, altså bortset fra at det nok ikke vile være så godt skrevet :-)
Håber de kommer til fornuft inde på borgen, og fatter hvor mange penge de rent faktisk går glip af i statskassen.
Rigtig godt Sune !! Ligner næsten min historie bortset fra at bilerne var ældre og min løn mindre !
I går hentede jeg min S90D
Jeg ved reelt ikke om Danmark har grund til at klappe os selv på skulderen når det gælder miljørigtige tiltag. Se eksempelvis på vindmøllestrøm som blev belagt med CO2 afgift. Da danskerne for et par år siden købte stort ind af solceller, blev der også brat sat en stopper for det. Forrige år var det så træpillerne der stod for tur. De skulle forsyningsikkerhedsafgiftsbelægges. Bare ordet forsyningssikkerhedsafgift siger jo alt om hvor langt ude de er når de sidder i ministerierne og vrider deres hjerner med nye tiltag for hvad der kan afgiftsbelægges. Den afgift blev dog ikke til noget dengang, men lur mig om det ikke det kommer engang i fremtiden. Nu er det så elbilerne der står for tur. Det er jo ganske absurd det hele, og når jeg indimellem snakker med en udlænding om hvorfor alting er så dyrt i DK, og de ikke helt forstår logikken med alle vores afgifter, så er det bare at fortælle dem at vi i Danmark også har afgift på luft i is og så giver det hele lige pludselig meget mere mening ;-)
+5 Kanon godt skrevet Sune og spot on!! Er 56 år og Teslaen er den første nye bil jeg har købt - den afløste en 20 år gammel Audi A6 som stod til at skulle afløses af en yngre brugt dieselhakker til 300.000!! Gå endelig i pressen med dit fabelagtige skriv, jeg har sendt den videre til en mulig kilde!! Har iøvrigt haft solceller på taget siden 2003 (2 kw) med en opgradering til 6 kw i 2013.
Apropos skoledrengen Lauritzen og Co. så bander jeg mine 10 år med organisatorisk arbejde i Venstre langt væk!
Det var et langt indlæg der virker både oprigtigt og ægte. Min historie er ikke den samme, men fred være med det.
Uanset, er det latterligt at der skal være behov for at retfærdiggøre køb af el-bil, uanset bilens kræfter eller pris. Men sådan er jantelovs Danmark åbenbart.
Indsendte en forkortet udgave til Berlingske (8000 anslag i stedet for 13.000) , men har netop fået den afvist som kronikforslag. De har nok fokus på Paris, terror mm i øjeblikket.
Prøver Politiken om en uges tid, når Paris-panikken har lagt sig lidt.
Andre forslag til hvor indlægget kan publiceres, er velkomne.
Jeg har netop sendt den forkortede udgave pr. email til Karsten Lauritzen og Louise Elholm (Skatteordfører for Venstre), som Deacon anbefalede. Så må vi se hvad/om de svarer.
Så er der svar fra Louise Elholm (V). Desværre lige så intetsigende som forventet.
Kære Sune
Mange tak for din henvendelse. Jeg sætter stor pris på at få henvendelser og input fra borgerne.
Jeg er godt klar over, at der er meget stærke holdninger til aftalen om registreringsafgift på elbiler. Den tidligere regering efterlod os med en situation, hvor elbiler ville få fuld registreringsafgift fra nytår. Det ville have haft voldsomme konsekvenser for hele elbilmarkedet. Samtidig er der desværre ikke mange penge i statskassen i øjeblikket. Derfor ønskede vi at finde en overgangsordning, så elbiler over en årrække bliver indfaset i den almindelige registreringsafgift. På den måde undgår vi at trække tæppet væk under elbilmarkedet fra den ene dag til den anden.
Samtidig har vi også fundet en ordning, som ikke bliver urimelig dyr for almindelige bilejere. En fortsat afgiftsfritagelse for elbiler ville næste år have kostet 650 mio. kroner i skatteindtægter. De penge skulle have været fundet et andet sted. Jeg mener ikke, at det er rimeligt, at alle andre bilejere skal betale den regning.
Jeg glæder mig samtidig over, at det er blevet så bred en aftale. Det giver forudsigelighed og stabilitet for markedet.
Derfor synes jeg, at vi er nået frem til en fin aftale, hvor vi indfaser afgift på elbiler frem mod 2020. Dermed vil det stadig være skattemæssigt attraktivt at købe en elbil i de næste år, så jeg forventer, at salget af elbiler fortsat vil stige. Forhåbentlig vil der være masser af gode incitamenter til at købe en elbil, når vi når frem til 2020, så de er konkurrencedygtige, selv om de ikke får rabat i forhold til andre typer af biler.
Mvh
Louise Elholm, MF (V)
Ha ha... sjovt - det minder utroligt meget om det svar jeg også har fået fra Venstre/Louise på min egen henvendelse, som jeg selv sendte da indholdet af lovgivningen blev fremlagt :-D
Kære Jacob
Mange tak for din henvendelse. Jeg sætter stor pris på at få henvendelser og input fra borgerne.
Jeg er godt klar over, at der er meget stærke holdninger til aftalen om registreringsafgift på elbiler. Den tidligere regering efterlod os med en situation, hvor elbiler ville få fuld registreringsafgift fra nytår. Det ville have haft voldsomme konsekvenser for hele elbilmarkedet. Samtidig er der desværre ikke mange penge i statskassen i øjeblikket. Derfor ønskede vi at finde en overgangsordning, så elbiler over en årrække bliver indfaset i den almindelige registreringsafgift. På den måde undgår vi at trække tæppet væk under elbilmarkedet fra den ene dag til den anden.
Samtidig har vi også fundet en ordning, som ikke bliver urimelig dyr for almindelige bilejere. En fortsat afgiftsfritagelse for elbiler ville næste år have kostet 650 mio. kroner i skatteindtægter. De penge skulle have været fundet et andet sted. Jeg mener ikke, at det er rimeligt, at alle andre bilejere skal betale den regning.
Jeg glæder mig samtidig over, at det er blevet så bred en aftale. Det giver forudsigelighed og stabilitet for markedet.
Derfor synes jeg, at vi er nået frem til en fin aftale, hvor vi indfaser afgift på elbiler frem mod 2020. Dermed vil det stadig være skattemæssigt attraktivt at købe en elbil i de næste år, så jeg forventer, at salget af elbiler fortsat vil stige. Forhåbentlig vil der være masser af gode incitamenter til at købe en elbil, når vi når frem til 2020, så de er konkurrencedygtige, selv om de ikke får rabat i forhold til andre typer af biler.
Mvh
Louise Elholm, MF (V)