Loading...
dk

Hvor blev det af? | Tesla Forum

DeaconWP
DeaconWP Jan 19 '16

Hej.

Jeg har lige indenfor de seneste 20 minutter leveret 4 indlæg i en tråd, hvor en bruger spørger om han kan bruge et 5 x 1,5 kvadrat kabel til mere end blot 3 faset ladning, sammen med et blåt CEE stik, og så kunne udnytte alle 16 ampere i det vægudtag, uden at skulle nøjes med at lade med 13 ampere.

Men nu er tråden væk.

Er der nogen der kan forklare mig, hvor den tråd blev af?

Teslasse
Teslasse Jan 20 '16

Jeg har netop indsendt et svar på "husstandsvindmøller" og den er også væk??

DeaconWP
DeaconWP Jan 20 '16

Nogle gange forsvinder mine svar, hvis der på min "indtastnings side" er to felter, som man kan indtaste i, og jeg så har valgt at indtaste i det øverste "Besvar" felt. Så dukker svaret aldrig op i tråden. Så skal det bare tastes igen, i det nederste felt, hvis der dukker 2 "Besvar" felter op ved næste forsøg på at skrive.

Er det det samme, som du spørger til Taslasse?

Mit problem er, at der var dukket tre af mine indlæg op i tråden. Og mens jeg skrev fjerde indlæg, for at runde mit input til emnet af, så forsvandt hele tråden.

Mobo
Mobo Jan 20 '16

Hej Ken,

Jeg kan sku godt forstå at det bliver frustrerende at drive et site, hvis man ikke får beskeder fra hosting når de ændre ting. Kan denne konstellation ikke laves om - så du står som ejer af domænet? 

KS
KS Jan 20 '16

Der er p.t en masse småproblemer med forum, herunder databasefejl og timeouts.

Jeg har tilbudt Peter Smedegaard at overtage Teslaforum.dk og flytte sitet til en ordentlig udbyder, men ikke hørt noget. Jeg er nået dertil at jeg ikke gider drifte sitet mere da jeg ikke får opdateringer som 'ikke ejer' af domainet. Skal sitet virke korrekt skal vi flytte og evt også migrere til ny CMS software.

Jeg har tilbudt Peter Smedegaard at overtage domainet - for kun da - kan jeg få tilfredsstillende muligheder for at gøre tingene ordentligt, men har intet hørt tilbage herom.

Jeg har derfor besluttet mig for at - med øjeblikkelig virkning - ikke at lave noget som helst teknisk omkring forummet. Så er der problemer med teknikken eller andet, så går alle henvendelser til Peter Smedegaard som ejer og nu også igen teknisk ansvarlig for sitet.

Jeg har forsøgt at afhjælpe problemerne, men har ikke - uden ejerskabet af domainet - mulighederne for at gøre hvad der ville være det rigtige - nemlig at flytte det til eget hardware i et driftscenter (hvor jeg i forvejen har muligheden for at drifte dette.)

Så for nu er driften overladt til sig selv, og de fejl i oplever - ja, dem bliver der ikke færre af - i takt med et stigende antal brugere på sitet.p.t. 2058 registrerede brugere og rigtigt mange aktive samtidigt.

Ovenstående gør også at jeg ikke længere logger på sitet så ofte, og derfor kan være lang tid om at se og regere på beskeder.

- See more at: http://teslaforum.dk/...r-blev-det-af?page=1
Mobo
Mobo Jan 20 '16

Øv! Jeg kunne jo godt have interesse i at hjælpe, men ikke under disse forhold, desværre

EVfan
EVfan Jan 20 '16

@Ken

Jeg tror alle forstår dine udfordringer.. hvad med at starte et helt nyt forum "Teslaklubben.dk, DanskeTeslaejere.dk eller noget andet og bedre. Der kunne være et lille tilmeldingsgebyr eller en årlig fee til at dække div. omkostninger. Der kunne så komme flere ind i Teamet, så driften ikke kun hænger på en. Der bliver hurtigt fyldt de informationer på som nye ejere Tesla ejere ikke kan undvære. Uden jeg ved det, tror jeg ikke Peter Smedegaard kan have noget imod dette.

/Jens

dRxL
dRxL Jan 20 '16

Jeg er forholdsvis ny her, men vil mene at jeg vil kunne afhjælpe situationen. Dog er det vigtigt for mig at sikre at jeg ikke stikker "fingeren" i en hvepserede af personers modsatrettede interesser. 

Mine forbehold handler primært om at vi skal være enige om at siden køres uegennyttigt, "non-profit" og at ejerforhold til domænet og data er afklaret og nedskrevet.

Måske kunne den nuværende kreds af moderatorer danne en forening, med nedskrevne vedtægter, hvor foreningen ejer domænet (eller evt. et nyt domæne som vi vælger at rekonstruere under) og så kan jeg stå for at drifte den server tingene kører på. 

Jeg har en del lignende erfaring i kraft af jeg i de sidste 12 års tid har været system administrator for et andet entusiast forum for computerspil http://www.playright.dk/forum/aktive/

Der er jeg også sysadmin (@root), men uden at være moderator, og er underlagt de samme regler som alle andre brugere af det forum. 

Ideelt set ville jeg foretrække at konvertere de eksisterende forum-data til at kunne køre i det samme software som det i ser i linket ovenfor, men det er ikke et springende punkt for mig (bemærk dog den lækre liste med aktive emner, sorteret efter hvornår de sidst er opdateret). 

Mht. hosting så har jeg i mit firma nogle leasede servere med 48GB RAM og der er over 1TB ledig plads på min testserver, så jeg håber den vil kunne klare presset fra de ~4000 danske tesla ejere ;)
Det vil selvfølgelig koste gratis.

Ovenstående er selvfølgelig blot et tilbud, og bestemt ikke noget jeg er vild og blodig efter at komme til at bruge tid på hvis der er andre der rigtig gerne vil ind og løse problemet.

Forummets indlæg er redigeret af dRxL Jan 20 '16
BoHolden
BoHolden Jan 20 '16

+1 og en MEGA Thumbs Up dRxL

Okkels
Okkels Jan 20 '16
210% enig med Bo.
KS
KS Jan 20 '16
Citat fra dRxL

Jeg er forholdsvis ny her, men vil mene at jeg vil kunne afhjælpe situationen. Dog er det vigtigt for mig at sikre at jeg ikke stikker "fingeren" i en hvepserede af personers modsatrettede interesser. 

Mine forbehold handler primært om at vi skal være enige om at siden køres uegennyttigt, "non-profit" og at ejerforhold til domænet og data er afklaret og nedskrevet.

Måske kunne den nuværende kreds af moderatorer danne en forening, med nedskrevne vedtægter, hvor foreningen ejer domænet (eller evt. et nyt domæne som vi vælger at rekonstruere under) og så kan jeg stå for at drifte den server tingene kører på. 

Jeg har en del lignende erfaring i kraft af jeg i de sidste 13 år har været system administrator for et andet entusiast forum for computerspil http://www.playright.dk/forum/aktive/

Der er jeg også sysadmin (@root), men uden at være moderator, og er underlagt de samme regler som alle andre brugere af det forum. 

Ideelt set ville jeg foretrække at konvertere de eksisterende forum-data til at kunne køre i det samme software som det i ser i linket ovenfor, men det er ikke et springende punkt for mig (bemærk dog den lækre liste med aktive emner, sorteret efter hvornår de sidst er opdateret). 

Mht. hosting så har jeg i mit firma nogle leasede servere med 48GB RAM og der er over 1TB ledig plads på min testserver, så jeg håber den vil kunne klare presset fra de ~4000 danske tesla ejere ;)
Det vil selvfølgelig koste gratis.

Ovenstående er selvfølgelig blot et tilbud, og bestemt ikke noget jeg er vild og blodig efter at komme til at bruge tid på hvis der er andre der rigtig gerne vil ind og løse problemet.

dRxL: det er hverken teknisk snilde eller muligheder for hosting der mangles - og jeg er ikke sikker på at tiden som "kun" forum er rigtigt fremadrettet. Det skal være et egentligt website, hvor forum kun er en del af det - vi skal have meget mere statisk info, som opdateres at brugere decentralt.

dRxL
dRxL Jan 20 '16

Så det bunder kun I at ham du oprindeligt startede med er domæneregistrant og at han lader til at være optaget af andre ting/og eller ikke vil give slip på domænet?

Det minder mig om en historie, som stadig står som ubeskriveligt dum og uretfærdig for mig:

Jeg har en kammerat hvor han sammen med nogle andre udviklede et entusiast forum for mobil-telefoni. Min kammerat skrev koden, én anden lagde server til og den tredje registrerede domænet. 

Ham der registrerede domænet havde en on-line butik der solgte mobiltelefoner, og da siden begyndte at tage fart med mange daglige brugere, prøvede han at slippe af med de to andre, så han bedre kunne bruge forumet til at dirigere trafik til sin butik.

De to andre lukkede ned for serveren, og domæne-ejeren slæbte dem så i retten for at få udleveret databasen med brugerinformationerne.

Min kammerat, som havde skrevet koden, og hans makker der lagde server til, fik i første omgang medhold i byretten om at de ikke behøvede at udlevere databasen, men i sø og handelsretten blev de dømt til at udlevere databasen, med den begrundelse til at de to jo ikke havde en økonomisk interesse i foretagendet (!) og at dommeren ikke var i stand til at skelne mellem et domæne, en server, kildekode og en database. 
Heldigvis viste det sig at alle rækker i databasen var krypterede, og de var ikke blevet dømt til at udlevere deres krypteringsnøgler :-p

Jeg håber ikke at det er noget lignende du er på vej ud i med din tidligere makker Ken, men skynd dig alligevel at sikre dig en daglig liste med brugerinformationerne, så du har mulighed for at skrive ud til alle om hvor festen flytter hen, hvis det når dertil at du bliver nødt til at starte siden forfra under et andet domæne, og adgangen til serveren "pludselig" er blevet lukket for dig. 

Forummets indlæg er redigeret af dRxL Jan 20 '16
KS
KS Jan 20 '16

@dRxL: Har en fuld backup af alt - bare roligt, men tror ikke på noget ondt i nogen som helst - slet ikke en fellow tesla -ejer

Kiefer
Kiefer Jan 20 '16

Det er vist ikke hosting eller teknikere med IT kundskaber Ken mangler herinde. 

Som Morten fra bilplejen spurgte mig om da jeg afleverede bilen i sidste uge: "Om jeg så enten arbejdede med IT eller om jeg var læge?" :-)

Så går det helt galt og vi må bryde sammen os IT kyndige, så er der sikkert en læge til stede i salen :-)

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jan 20 '16
dRxL
dRxL Jan 31 '16

Godt ord igen, men hvis det er et spørgsmål om at man sagtens kan skaffe en anden server, men ikke har mulighed for at pege teslaforum.dk domænet på den, og det så vidt jeg kan se primært er den lokale mysql server der driller, så vil jeg mene at det kan fikses med meget lidt kode. 

Trin 1:
Sæt softwarestakken og databasen teslaforum.dk op på en ny og stærkere server

Trin 2: 
Lad alle statiske filer (billeder, stylesheets javascript etc) ligge på den nuværende server

Trin 3: 
Lav verdens mindste php script der proxy'er alle forespørgsler til den tilsvarende REQUEST_URI på den stærkere server

Trin 4:
Sørg for at alle forespørgsler der nu bliver fortolket af php på den nuværende server, i stedet rammer det nye proxy script. Den pæne måde er at gøre dette i apache konfigurationen, cowboymetoden ville være noget i retning af:
find /var/www/teslaforum.dk -name "*.php" -exec ln -sf /sti/til/proxy_det_hele.php \;

Trin 5:
Et liv uden server-frustrationer ;)

Hvis den nuværende server ellers har tilstrækkelig båndbredde og den nye server er hurtigere, vil ovenstående forslag med al tænkelig sandsynlighed køre en del hurtigere og mere stabilt end det nuværende setup.

DetailingBilpleje
DetailingBilpleje Jan 31 '16

lavpraktisk set udefra og som kiefer nævner spørger jeg nærten alle hvad deres profession er - spørger gerne med sætningen om: er de læge eller arbejer de med IT - IT vægter højt, så hvis stoltheden og diverse barierrer blev lagt til side var eller ER der base for at kunne drive teknisk danmarks bedste site - øknomisk burde der ikke være et problem. Jeg og flere bekendte ville me glæde skyde penge afsted, men etisk ville det ikke være rigtigt at et site er "sponsoreret" af et firma 

KS
KS Feb 3 '16

Forum har nu skiftet indehaver, og jeg er i fuld gang med at planlægge en opgradering af hardware, så vi igen kan få fuld speed under forum. Der vil komme flere tiltag i løbet af den kommende tid - men det laves ved siden af arbejdet, så det kommer når der er tid.

Der etableres først en ny server, derefter en udviklingsserver, hvorfra tingene kan udvikles for dernæst at blive flyttet til produktionsstedet.

DetailingBilpleje
DetailingBilpleje Feb 3 '16

Hvor genialt!!!

KS
KS Feb 3 '16
Tror også jeg fik fjernet fejlen hver gang der laves indlæg eller svares på et eller andet.. Det tog også lige et par timer, og skyldes endnu en minor patch af software hos vores udbyder, som derfor skiftes for at have kontrol over alting selv.
Forummets indlæg er redigeret af KS Feb 3 '16
oledole
oledole Feb 4 '16
Dejlig hyhed. Som ny Tesla ejer er dette forum næsten uundværlig. Så tak til KenSeitzberg.
Sider: 1 2 »