Loading...
dk

Fælge stjålet fra Tesla P85D | Tesla Forum

Nikolaj
Nikolaj Feb 1 '16
Hvis de forkerte typer kommer forbi, så snupper de sikkert også 19" med stor fornøjelse. De kan måske sælges for ca 10.000kr, hvilket er ca 3x hvad et røveri på en tank-station indbringer! Andre biler med billigere hjul fx 17" er jo også udsat.
Kiefer
Kiefer Feb 1 '16

Hmm, begynder det at blive et problem i KBH må Tesla jo på banen, hvis det er som Ken skriver at de kan se hvor hvilke sensorer der sidder på hjulene er registeret på hvilken bil. Så må det også være ret simpelt for dem at lave en database over stjålne sensorer og hvis de så dukker op igen, så kan de jo se hvilken ejer der har købt fælge med stjålne sensorer.

Det ville jo godt nok være lidt surt, først give 10.000+ kroner for et sæt fælge for derefter 3 timer senere at få dem hentet af politiet samt få stukket en sigtelse i hånden for hæleri.

/Martin

Shh
Shh Feb 1 '16

Nu har jeg ikke den store tekniske indsigt. Men kan en kommende køber ikke bare demontere sensorerne og så bare købe nogle nye og få sat på..... eller er de en så integreret del af fælgen at de ikke kan adskilles... De plejer jo gerne at være et skridt foran sådanne typer...

Kiefer
Kiefer Feb 1 '16

Shh: Jo, man kan godt skifte sensorerne, men hvis du får tilbudt et sæt fælge med dæk på, og det eneste du skal gøre et at kombinere sensorerne med bilen, tror du så du vil huske, at du altså lige skal ud og købe 4 nye sensorer inden du kan bruge dine fælge?

Og vil den dækmand du skal bruge til opgaven måske ikke undre sig over, han skal skifte 4 sensorer der ikke fejler noget med 4 andre?

/Martin

Nikolaj
Nikolaj Feb 5 '16
Jeg fandt lidt på et amerikansk site mht. forsinkelsen for tyvene ved brug af låsebolte:

One of my friends claims he knows people who do it and they claim when two people know what they are doing, they can have all 4 of your wheels off in less than 3 minutes, with wheel locks, this time is almost tripled, you also make a lot more noise which is a BIG NO NO for thieves. So i guess you can say wheel locks do the job. 

Hvis man i øvrigt ikke kan parkere et specielt sikkert sted fx i forbindelse med hotel-overnatning, så kan det svare sig, at parkere med passagersiden relativt tæt op ad en anden bils passagerside (max 30 cm), så vil tyvene ikke have adgang til halvdelen af hjulene, som de jo normalt sælger i sæt af 4. 

Endelig skulle det også kunne besværliggøre deres arbejde, hvis man drejer forhjulene fuldt til den ene side, da de bliver svære at trække ud. 

JL
JL Feb 5 '16
@Kiefer: Udskiftningen af sensorer kan man sagtens forklare med gamle/nye sensorer og jeg tror ærligt talt ikke de fleste dækmænd ville tænke over det :-). Men fedt hvis man kunne spore sin stjålne fælge via sensorerne.

@Nikolaj: Interessant, men jeg tror også det kommer an på fælgen - Tesla's orginale låsebolte (låsemøtrikker) er virkelig lange så på f.eks. turbinefælge stikker de ret langt ud og så tror jeg ikke det er noget problem at slå en top nedover og så skrue dem af. På mine sommerfælge (Vossen) sidder de noget dybere og så er det meget sværere at få dem af. Mht. parkeringstricket, så er det en god ide, men så får man bare Bilka buler i stedet for :-/ 

P85DK
P85DK Feb 5 '16
Låsebolte er godt, men hvis folk vil have dine fælge så skal de nok tage dem, på samme måde som alarmer i huse og låse på vinduer. Du håber de tager bilen ved siden af, da dine låsebolte gør det hele lidt mere besværligt, med mindre de har sådan et sæt som det her

http://www.aliexpress.com/...wheels-key-lock.html
Forummets indlæg er redigeret af P85DK Feb 5 '16
Franz
Franz Feb 5 '16
Så er der disse her, med "roterende" overdel, så man ikke får noget ud af at slå en topnøgle top nedover.

Gorilla-Automotive-61641

Forummets indlæg er redigeret af Franz Feb 5 '16
Nikolaj
Nikolaj Feb 5 '16
Mht. låsebolte med roterende overdel, så kan denne overdel slås af med en skrutrækker. Dernæst banker de en mindre top over det tilbageværende, som de så kan skrue af. Men det forsinker selvfølgelig yderligere.

Det havde i øvrigt været smart, om der var serienumre på fælgene mellem fx bolthullerne på yderside i en størrelse, så det først kunne ses, når man kom helt tæt på. Så ville de ikke have den store værdi. 

Ledsager
Ledsager Feb 5 '16
Det kunne vel også hjælpe at have flere låsebolte på hver hjul!
FrederikC
FrederikC Feb 6 '16
Ekstra Låsebolte er vel lidt ligesom at have ekstra lås på dørene derhjemme - Vil de ind så kommer de det lige meget hvad. De fleste har vel alligevel låse "nøglen" liggende i bilen, så ender det bare med at de smadre ruder m.v. for at finde den hvis de ikke umiddelbart kan få hjulene af. 
Arnehald
Arnehald Feb 6 '16
Kunne man ikke forestille sig, at systemet kunne sættes op således, at hvis "Key not deteckted" og hjulsensorene registrerer, at hjulet afmonteres....at bilalarmen så aktiveres og man så får en sms....? Sker det ude i din egen garage eller lige nedenfor din lejlighed er der jo så en rimelig sandsynlighed for at få et glimt af gerningsmændene og/eller deres registreringsnummer.... Kunne jo gøre det lidt nemmere at sove roligt om natten udfra devisen: Intet nyt er godt nyt
SimonHN
SimonHN Feb 6 '16
Sådan er det allerede. Bilalarmen går af hvis bilen løftes. Man modtager en besked på sin app.

Syntes dog godt at alarmdelen på app'en kunne være bedre. Så man bliver gjort godt opmærksom på at bilalarmen er aktiveret. :)
Hilbert
Hilbert Feb 6 '16
Besked via appen kræver vel at man er på nettet?

Burde der ikke sendes en SMS besked, hvis det skulle fungere for alle?

lysmanden
lysmanden Feb 7 '16
Løsningen er klart 5 låsebolte . Det burde give dem noget af en udfordring.
PeterE
PeterE Feb 11 '16
Nej, løsningen er at hæleriet ophører ved at ingen vil købe Tesla fælge fra en person som aldrig har haft en Tesla. 
HJJ
HJJ Feb 11 '16
Desværre er moralen flyttet fra hjertet til området omkring tegnebogen.
Det skulle bo være umuligt at afsætte hælervarer.
P85DK
P85DK Feb 11 '16

Citat fra PeterE Nej, løsningen er at hæleriet ophører ved at ingen vil købe Tesla fælge fra en person som aldrig har haft en Tesla. 

Og hvordan tjekker du det som køber? :-)
Forummets indlæg er redigeret af P85DK Feb 11 '16
PeterE
PeterE Feb 11 '16
Hvordan jeg 100% tjekker at jeg ikke køber hælervarer? Tjah, det er nok nærmest umuligt men ligesom ved alle andre privatkøb, så beder jeg om en original kvittering og får lige sælger til at lave bare en håndskrevet kvittering. Vil man ikke det som sælger, så trækker jeg mig igen. 
Sider: « 1 2