Loading...
dk

For mange "bekymringer" som Tesla ejer?? | Tesla Forum

Kiefer
Kiefer May 22 '14

Andre der har oplevet tilsvarende?

/Martin

kajakaj
kajakaj May 22 '14

Vi har sat den til range, da den passer bedst ifht. vores forbrug. 80% opladning giver 406 km i Range mode og ca. 320 km i Typical mode. Jeg ved ikke om Range og Typical ændrer sig ifht. til ens gennemsnitlige forbrug, eller om de er konstante.

Ladehastigheden ændrer sig ifht. gennemsnitsforbruget. Vi lader nu med 51 km i timen på 400V/13A

Forummets indlæg er redigeret af kajakaj May 22 '14
Bianco
Bianco May 22 '14

Batterilevetid - Det irriterer mig at Tesla ikke har meldt ud hvad de forstår ved deres 8 års batterigaranti.

Så jeg støvede denne analyse frem. Det handler om hvor langt Roadster'ens batteri lever. Den gang i 2006 var forventningen (garantien?) 5 år og 100.000 miles.

Det ser faktisk rigtig godt ud :-)  Og så formoder jeg at Model S er bedre til at passe på sit batteri end Roadster'en.

http:///...er-Battery-Study.pdf

Summary of Results

Of the factors considered – miles driven, vehicle age, and climate – only mileage showed a significant correlation with battery pack capacity.

Data collected suggests that, on average, a Roadster battery pack will have between 80% and 85% of original capacity after 100,000 miles. 

Forummets indlæg er redigeret af Bianco May 22 '14
NOELON
NOELON May 22 '14

@Kiefer: Nej desværre, No ink - ingen adresse. Men det skulle ifl. kilden blive et markant sted/bygning.

Kiefer
Kiefer May 22 '14

Ovenstaende udsnit er fra min visibletesla

/Martin

egernmus
egernmus May 23 '14
Citat fra cronqvist

Jeg har allerede bestilt en prøvetur men som jeg kan forstå kan det pt kun lade sig gøre på Sjælland. Jeg fik svar fra Tesla og jeg skrev tilbage at jeg er fra Århus. Herefter har jeg intet hørt fra dem!? Må vidst vente på at der kommer noget her i nærheden.

Der er prøvekørsel på Hindsgavl Slot ved Middelfart fredag til søndag. Så kan du jo samtidigt besøge åbningen af SC'en og få mulighed for at se Tesla'er i alle mulige farver IRL. Hele 3 ting på én gang..det er rent kinderæg ;-)

/ Eva

cronqvist
cronqvist May 23 '14

Det der med at bestille før man har prøvet bilen er jeg ikke så hooked på. Det er lidt et sats, men selvfølgelig nemt at sige når man allerede har bilen og ved at man er glad for den :-)

@kajakaj: Mange tak for tilbuddet. Det er rigtig pænt af dig, men kan desværre ikke. Tror nu også jeg vil være alt for nervøs ved at skulle prøve en privat bil hos en som jeg slet ikke kender. Tænkt hvis der skete noget :-)

Det med at batteriet mister kapacitet over tid er ret kendt fra bl.a. vores mobiltelefoner, IPads mv. Det er jo ret udtalt og det kan godt bekymre mig hvor meget kapacitetstab der vil komme på et Tesla batteri med tiden. Hvis der er nogle der oplever det allerede ved 8-10.000 km synes jeg det er et problem.

@egernmus: tak for info. Måske man skulle køre derned en tur og håbe på at der ikke er alt for mange så man faktisk kan få en tur :-)

egernmus
egernmus May 23 '14

@cronqvist: Du skal booke tid til prøvekørsel på forhånd, ellers skal du ikke regne med at komme til :-) Det kan gøres her: http://www.teslamotors.com/...C3%A5-hindsgavl-slot

/ Eva

Kiefer
Kiefer May 23 '14

cronqvist: Jeg endte med at bestille før jeg havde fået prøveturen, det var noget med at de ville komme til Århus og lave prøveture sidst i november og hvis jeg skulle vendte en måned på det ville jeg jo skulle have ventet 7 måneder i stedet for 6 måneder på at få bilen, så jeg tog chancen og klikkede bestil, så har man 14 dage til at lave ændringer, det kunne jeg så heller ikke vente på, så jeg klikkede bekræft 5 minutter efter jeg havde klikket bestil :-)

Det har jeg endnu ikke fortrudt. Med hensyn til at miste kilometer på batteriet, så ser det ud til at jeg på 8.500 km har mistet 8km i rækkevidden, i morges da jeg kom ud til bilen sagde den 356 km hvor den normalt ville have sagt 364 km i rækkevidde om morgenen.

/Martin

kajakaj
kajakaj May 23 '14

Med den rivende udvikling og forskning der er i batterier, regner jeg med at skifte senest om 8 år, så det er ikke noget der bekymrer mig. Et kapacitetsfald inden da er ikke noget problem. Rækkevidden med vores forbrug er på godt 400 km ved opladning til 80%, så ved 100% ligger den på 500 km, hvad vi yderst sjældent har brug for.

Kiefer
Kiefer May 23 '14

Man kan også sige at med åbningen af superchargere i DK bliver problemet med rækkevidden en anelse mindre, ruger jeg ned på 300km på en opladning vil den stadig kunne fungere for mit vedkommende med 150-200km mellem hver SC'er er det stadig muligt at nå frem.

Og ja, med alle de firmaer der det seneste år har sagt at "om 3-4 år kommer vi med et batteri" må det jo være et rent slaraffenland at batteriteknologier og firmaer der alle kan levere 1000km pr opladning om 8 år ;-)

/Martin

cronqvist
cronqvist May 23 '14

@Martin: Det er også meget fristende, meeen er nok lidt mere forsigtig. Skal også lige have styr på finansiering og forsikring. Og så er der lige problemet med at time salget af min nuværende bil. Den kan jeg ikke lige undvære hvis den skulle gå hen og blive solgt før der står en ny i garagen :-)

@Eva: Tak for info. Det må jeg lige kigge på :-)

Her er et spændende link vedr. udviklingen indenfor batterier: http://www.iflscience.com/...x-faster-lithium-ion

Nogen der ved om der kommer SC i Århus?

Raymond
Raymond May 23 '14

Martin: Du kan ikke bruge værdien fra rated eller typical efter en opladning til noget - Tesla laver om på algoritmerne ved hver eneste opdatering!

Kiefer
Kiefer May 23 '14

Raymond: Min bil har siden jeg fik den for to måneder siden kørt på 5.1.94, der har ikke været opdateringer i den mellemliggende periode. Så de 8.500km jeg har kørt er alle kørt efter samme algoritme.

cronqvist: Jeg fik også solgt min bil et par måneder før jeg fik Teslaen. så den stod på en Mercedes Vito udlejningsbil i to måneder da det var det billigste pr. km. at leje. Og sikke da en skrammelkasse ;-)

/Martin

FrederikC
FrederikC May 23 '14

Jeg har indtil videre lejet en ford fiesta indtil Tesla'en lander.

5500 kr pr. måned inkl. 2500 km, ekstra forsikring og ekstra fører.

krogsgaard
krogsgaard May 23 '14

Lejer en leaf pt, fra avis 3500kr inkl 2500 km.. så kan man prøve alm. elbil indtil tesla kommer. Fin til vores behov i dagligdagen.

Kiefer
Kiefer May 23 '14

@Krogsgaard: Ville jeg også have haft gjort, hvis det ikke var fordi mit km behov er 3000km om måneden og 220km om dagen...

/Martin

Bluecoffee
Bluecoffee May 23 '14

Ved sammenligningen med et mobilbatteri skal man måske huske, at Teslaens batteri på flere måder bliver behandlet meget bedre: Temperaturstyringen gør, at det ikke bliver overophedet eller underafkølet under drift. Batteriet bliver normalt ikke helt afladet, som man jo indimellem kan komme til med sin telefon. Ved daglig brug fuldlader man det heller ikke.

Jeg har set beregninger, der viser, at bilbatterierne faktisk bør have en holdbarhed langt ud over de otte år - det er noget med den samlede batterikapacitet, kvaliteten af batterierne, antallet af mulige opladninger pr. battericelle, antallet af kørte kilometer og sådan noget.

I øvrigt tror jeg, man skal være varsom med at tolke et eventuelt fald i batterikapacitet ud fra, hvor mange kilometers range man får efter nogle få tusinde kilometers kørsel. For mit eget vedkommende har jeg set svingende tal de første måneder med bilen, og jeg mener et sted at have hørt/set, at den viste batterikapacitet nok så meget har at gøre med den software, der styrer udnyttelsen af cellerne. Indimellem kan de blive "nulstillet", så der igen bliver vist en højere kapacitet. Det har ikke noget med deres fysiske tilstand at gøre.

cronqvist
cronqvist May 23 '14

Hvordan er ellers jeres opfattelse af kvaliteten er bilen. Kan den måle sig med BMW, Audi og Mercedes som de gerne vil sammenligne sig med? Jeg tænker på interiør, karrosseri, hjul, bremser, affjedring, undervogn mv. Er det samme høje kvalitet?

PeterJ
PeterJ May 23 '14

Tesla'en lever helt op til over forventningerne. Jeg solgte min gode Audi A6, V6'er som jeg var meget glad for, men Teslaen er vildere på alle måder. Min sommermercedes (en ældre SL'er) har jeg beholdt, men det er et svært drengevalg sådan en sommermorgen om det er Teslaen eller Mercedesen der skal luftes ! Eneste minus er mangel af jydekrog, så fruens lille Audi er nu udnævnt til trækhest. Teslaen skal man vælge med luftaffjedringen. ESP'en er marginalt bedre end Audiens (har prøvet en fuld 4-hjulsudskridning med Teslaen)

Sider: « 1 2 3 4 »