Loading...
dk

Århus - København retur uden opladning? | Tesla Forum

DavidS90D
DavidS90D Mar 7 '16
@Clubman - Har du fundet ud af om du kan køre fra Århus via Sj.Odde til Kbh. ?

Nu ved du ihvertfald hvor langt du kan komme på en liter brændstof hvis du kører i BMW, Mazda, Peugeot, Range Rover, VW Passat, Alfa Romeo eller noget helt andet ICE-bil.

Hvis du bor lidt syd for Århus, hvorfor så ikke bare tage turen over den smukke ø Fyn?

Så kommer du også forbi 3 x SuC, og det er vel kun 200km hver vej.

henrik_dk
henrik_dk Mar 7 '16
Jeg kan så få min P85D ned på 166 km range (Randers - Ålborg frem og tilbage) forrige lørdag. Kørte 150 km og range var 16 km, da jeg kom hjem. Var opladet til 90% og range var vist nok 343 km (er nu 347 km efter summon upgrade i sidste uge).

Fulgte trafikken og overholdte alle fartgrænser. Udnyttede ikke de "700 hk" en eneste gang, da min kone er højgravid (havde termin i lørdags) og hun brokker sig højlydt, hvis jeg giver den noget gas.

Kiefer
Kiefer Mar 7 '16
Hvis du banker alle dine ca. 430hk i bund, tror du ikke det er meget bedre end medicinsk igangsætning af fødsel? ;-)

En så kort range har jeg selv endnu tilgode at prøve, tror aldrig jeg har haft den under 225km hvad angår range. Har prøvet et par gange sidste vinter at turen Århus <-> Ålborg (ca. 100 km hver vej) kom faretruende langt ned på tilbagevejen, men ikke noget der gjorde at jeg ikke kunne nå frem. Altså bortset fra den ene gang hvor jeg havde glemt at lade den op til mere end 70%...

/Martin

ODE90D
ODE90D Mar 7 '16
@henrik-dk: Du må vist en tur forbi Tesla - det er ikke normalt med så stort et forbrug..... Langt fra
DavidS90D
DavidS90D Mar 7 '16
@henrik_dk - Er det helt ved siden af, hvis jeg gætter på du har kørt med 150-160 km/h på en stor del af strækningen ?
ODE90D
ODE90D Mar 7 '16
@david: Han skriver jo netop at han overholdte fartgrænserne - og selv med 150-160 kmt burde man komme over 200km
P85DK
P85DK Mar 7 '16

Citat fra henrik_dk Jeg kan så få min P85D ned på 166 km range (Randers - Ålborg frem og tilbage) forrige lørdag. Kørte 150 km og range var 16 km, da jeg kom hjem. Var opladet til 90% og range var vist nok 343 km (er nu 347 km efter summon upgrade i sidste uge).

Fulgte trafikken og overholdte alle fartgrænser. Udnyttede ikke de "700 hk" en eneste gang, da min kone er højgravid (havde termin i lørdags) og hun brokker sig højlydt, hvis jeg giver den noget gas.

Det er jo så en range på 185 km og ikke 166. Havde du 29 grader i bilen og fuld blæser på? Hvad sagde din wh/km? Det er jo umiddelbart et snit på ca. 430 wh/km, hvilket ikke burde være muligt med mindre du konstant accelererer og bremser og har slået regen fra.

Prøv at bed Tesla om at trække noget data for enten så er der noget galt med bilen eller også vil de kunne forklare hvilken del af din kørsel som gør udfaldet.
SuneH
SuneH Mar 7 '16

Citat fra henrik_dk Jeg kan så få min P85D ned på 166 km range (Randers - Ålborg frem og tilbage) forrige lørdag. Kørte 150 km og range var 16 km, da jeg kom hjem. Var opladet til 90% og range var vist nok 343 km (er nu 347 km efter summon upgrade i sidste uge).

Der må være noget galt. Det er over 410 wh/km i snit. Det burde ikke være muligt hvis du har overholdt alle fartgrænser undervejs. Jeg ville også tage den forbi Tesla.
DavidS90D
DavidS90D Mar 7 '16

Citat fra ODE90D @david: Han skriver jo netop at han overholdte fartgrænserne - og selv med 150-160 kmt burde man komme over 200km
Jo, det læste jeg godt! Også i den anden tråd det blev nævnt.

Men netop at følge trafikken eller tilpasse farten til forholdene er ikke altid det samme som maks. 130 km/h. 

Jeg spørger også fordi det ellers ikke giver mening med det forbrug, medmindre han har parkeret i Aalborg med dørene åben og varme på HI, i flere timer.

Raymond
Raymond Mar 7 '16
henrik_dk: Da det du siger ikke kan passe, må du komme med en forklaring!
henrik_dk
henrik_dk Mar 7 '16
Som sagt så fulgte jeg trafikken og overholdte alle fartgrænser. Dvs. 110 / 130 km/t på motorvejen og 50 / 60 km/t på landevej og i byen. Brugte fartpiloten, når jeg havde mulighed for det.

Varmen stod vel på 23.5 / 24.0. Der har jeg den altid til at stå ellers bliver der fodkoldt og vinduerne dugger (sker nu alligevel)...

Det eneste jeg kan sige, der tæller nedad i range, det er mine 21" turbine fælge med Pirelli vinterdæk.

Nå ja og så førte NAVI´en os ud på en "mindre" omvej igennem nogle villakvarterer for at nå fra Ålborg syd til Ikea ;-).
Forummets indlæg er redigeret af henrik_dk Mar 7 '16
T3S7A
T3S7A Mar 7 '16
henrik, prøv at skrive hvad din wh/km efter en længere tur er. Det med at man ikke kan kører 200km er tit svært, for har man ladet helt op, er man kørt helt tom, osv. Men hvis du oplyser wh/km forbruget, så er det meget nemmere at sige om det er normalt eller ej. 

henrik_dk
henrik_dk Mar 7 '16
T3S7A: Det vil jeg gøre i morgen.
Knudsen
Knudsen Mar 8 '16
Kan til info sige at jeg kørte fra Århus med frisk 100% opladet batteri til Køge SuC i går - lidt slud og regn hen over fyn og temp. skiftende fra 1 - 4 graders varme og kørte det meste på autopilot med et offset på +5 km/t og range-mode ON - Kørte ca. 260 km og ankom til SuC med 27% / 115 km tilbage på batteriet. Kørte derefter videre rundt i kbh og retur til Århus - ca. 650 km i alt - med et forbrug på 214w/km på hele turen.

Så jo, det kan sagtens lade sig gøre at køre turen via færgen og retur til Tilst/Århus på een opladning. Jeg brugte tilsvarende kun 73% på en lidt længere tur end den du nu har planlagt.

Og fik i øvrigt hjemover lidt "juice" på ved Slagelse SuC - ankom med 11% og ladede her med 607km/hr (330A) - der er godt nok smæk på her - Vi var dog max 3 biler imens jeg var der. 

Forummets indlæg er redigeret af Knudsen Mar 8 '16
Kiefer
Kiefer Mar 8 '16
Den tur har jeg taget et utal af gange, er helt holdt op med at kigge på forbruget, kører med 90% hjemmefra når jeg tager færgen om morgenen. 

Efter endte møder i KBH vender jeg snuden hjemad og hvis jeg kan nå det, kører jeg direkte tilbage til Odden og tager færgen hjem. Uden at lade undervejs. Jeg har aldrig haft problemer med at kunne nå fra Hinnerup og retur fra KBH på en enkelt opladning.

Hvis jeg ikke kan når færgen er det en tur omkring Køge og lade op til 65-70% så kan jeg uden problemer nå til Middelfart hvor jeg skal have ladet op til 40-45% for at kunne nå hjem til Hinnerup med foden godt plantet på speeder.

Det ender dog ofte med at bilen er ladet op til 90% når jeg forlader Middelfart fordi jeg ender med at falde i søvn under opladning. Men jeg forsøger at holde min tid på en SuC på et minimum af tid. 

Hvad mit gennemsnitlige wh/km er på en sådan tur husker jeg sjældent, dog husker jeg en weekend hvor der om fredagen var storm den ene vej og en anden storm den anden vej. Her var det med 200wh/km ud og 300 wh/km hjem igen.

/Martin 

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Mar 8 '16
Sider: « 1 2 3