1) Har fået kolde fødder efter køb af TMS.
2) Forventer at en TMS SKAL kunne bruges som cykelstativ eller trække en tarvelig Brenderup trailer.
3) Har købt over evne.
4) Har spekuleret i at tjene eller holde penge på bilen og får dårlige nerver af at kigge på Bilbasen.
5) Springer flere prisklasser op fra deres gennemsnitlige ICE bil og kun kan tåle et positivt økonomisk udfald, baseret på deres regneark - og iøvrigt får dårlige nerver når de kigger på Bilbasen fordi brugtprisen er en del af regnestykket.
6) Er overrasket over hvor bred og lang bilen er, når det for helvede ikke er en VW Up mikrobil.
7) Ikke har påskønnelse for eller erfaring med ICE biler i det dyrere segment og dermed ikke forstår eller værdsætter hvor godt man har det som TMS ejer.
8) Stresser over rækkevidde og derfor kører bilen med slukket varme (og luffer/halstørklæde og hue på) og snegler efter lastbiler så ofte man kan komme til det.
9) Er ved at besvime når de finder ud af hvor meget 19" eller 21" dæk og fælge koster.
Man kan også sige det sådan her... Har du ikke sat dig ind i tingene og/eller kan du kun tåle et positivt økonomisk udfald, så sælg bilen med det samme og få ro på nerverne igen.
Det er mildest talt irriterende at læse om alle de urealistiske/unormale forventninger der er til en relativt billig, højtpræsterende luksusbil der er helt i front på teknologisiden.
Selvom jeg synes at TMS er helt uden for traditionel kategori og at man derfor ikke kan sammenligne direkte med ICE biler i premiumsegmentet, så vil jeg alligevel stille et par eksempler op:
Hvor mange kører rundt i en BMW 7-serie med trailer bag? Muligvis nogle stykker - men det ser sgu helt forkert ud i min optik. Hvor mange Maserati Quattroporte ejere er mere fokuseret på at smække cykler bag på, end på dens flotte design UDEN cykelstativ eller anhængertræk? Hvor mange Audi A7/S7/RS7 ejere bider negle over brugtbilsmarkedet lige efter de har købt bilen som NY? Hvor mange stangspringer fra en Ford Fokus 1.6 til en Mercedes S500/S63 AMG og går helt i selvsving over brugtpriser, forbrug og priser på hjul?
Kig iøvrigt på afskrivning på ovennævnte biler på Bilbasen.
Sæt istedet pris på at TMS:
- Leverer en køre- og totaloplevelse der er "second to none"
- Accelererer vanvittigt og kører sikkert
- Har så mange funktioner som 99.9% af biler på markedet ikke har
- Har den bedste type Autopilot funktion på markedet
- Er super flot og skiller sig ud fra alle de triste gennemsnitskasser på vejen
- Er "levende" og jævnligt tilegner sig nye spændende funktioner via softwareopdateringer
- Har en app der konstant udvikles og har en masse brugbare og avancerede funktioner
- Har en lækker stor og intuitiv skærm som er lysår foran andre biler's betjeningspaneler
- Er den fedeste gadget for den voksne dreng
- Har et usædvanligt lavt servicebehov i forhold til alle biler og i særdeleshed luksusbiler
Man får vanvittigt meget for pengene når man køber en TMS. Det er jeg helt overbevist om nu efter et par måneders ejerskab. Jeg har næsten 2 årtiers erfaring med biler i Mercedes C-klasse, E-klasse og S-klasse segmentet og har arbejdet 8 år i bilbranchen tidligere. Der er intet der kommer tæt på den pakke man får i en TMS i forhold til prisen og teknologien.
25W Xenon (i Europa) vs. 35W Xenon eller langsom bagrudeopvarmning skuffede mig lidt i starten da jeg stadig betragtede TMS som en normal bil. Der gik ikke længe før det blev opvejet 1000 gange af alle fordelene og TMS oplevelsen som helhed.
Sætter man ikke pris på alt det den kan og repræsenterer, men istedet vælger at betragte den langt mere udfra et økonomisk perspektiv (som iøvrigt ikke er helt ringe) og forventer den leverer driftsøkonomi og afkast som de gamle statsobligationer... Og samtidigt forventer at bilen både skal kunne accelerere som en sportsvogn og køre lige så langt som en støjende dieselhakker, men uden støj... Så sælg den for fanden. Jeg så meget heller at den fik et bedre hjem.
TMS'en lider ifølge min mening af at den er den eneste virkeligt anvendelige elbil rækkeviddemæssigt. Det, kombineret med at den er blevet hypet om en bil man ikke kan tabe penge på, har også tiltrukket Hr. og Fru Jensen. Fred være med det. Det er dejligt at se en større skare af Tesla ejere. Men ikke når en del af den skare ifølge min overbevisning burde vente med at slå til på en Model 3 eller en brugt TMS, når markedet er blevet endnu mere mainstream og batteriteknologi og ladeinfrastruktur udbredes yderligere.
Uanset, er jeg ikke i tvivl om at Tesla Model S eller X for den sags skyld er et slagtilbud uden lige og det er et privilegie at få lov til at eje og opleve et sådant køretøj/legetøj.
Det er forventligt at mange danskere afholder sig fra at gøre brug af dette slagtilbud. Også dem med pengene til det. Der er selvfølgelig dem der bor i lejlighed uden lademulighed eller dem der skal have en rækkevidde hvor de kan hoppe rundt i hele Danmark uden optankning. Men det er er langt fra alle der står i den situation. De har sandsynligvis ikke prøvet bilen og har øjensynligt ikke tilnærmelsesvis forståelsen af hvilket fantastisk stykke teknologisk legetøj det er. Det tager lidt tid at erfare. Desværre ved de ikke hvad de går glip af.
Imellemtiden takker jeg hver eneste dag de højere magter for min TMS. Glæden starter om morgenen med foropvarming af kabinen fra App'en. Jeg sætter mig ind i bilen og kigger på kalenderen der påminder mig om mine aftaler for dagen. Derefter slår jeg ratopvarmningen til, efterfulgt af sædevarme til den store af ungerne der sidder bag, mens jeg nyder den sidst valgte sang fra Spotify som naturligvis startede automatisk da døren blev åbnet. Vi når frem til skolen hvor bilen automatisk har hævet sig til High ved vejbumpene, da den husker min tidligere indstilling. Ungen smides af og herefter triller jeg mod kontoret. På landevejen bliver jeg lige påmindet om fartgrænsen i displayet, så jeg ikke kommer til at få en bøde. Jeg svinger op på motorvejen og slår Autopiloten til. Imellemtiden har bilen lige sænket sig til Low. Jeg når frem til kontorets parkeringsplads. Døren åbnes og lydstyrken på musikken sænkes automatisk, så kollegaerne ikke forstyrres. Jeg forlader bilen og den låser automatisk efter nogle sekunder.
Det er sgu en perfekt start på dagen og jeg glæder mig til det er fyraften, hvor jeg triller hjem med Autopilot og automatisk fjernlys i vinterperioden.
Mit øre-til-øre smil er alle pengene værd. Det er mageløst.