Loading...
dk

Er Mercedes E-klassens *Drive-Pilot' virkelig bedre end Tesla's AP? | Tesla Forum

ODE90D
ODE90D Apr 10 '16
Tog ud til Mercedes i dag med en forhåbning om at kunne afprøve den nye og meget almelderroste Drive-Pilot, der i følge specifikationerne skulle være Tesla'ens Autopilot overlegen. Efter sigende skulle den fungere i bykørsel uden (særlig)synlige striber, og ved hastigheder op til 210 km/t på motorvej. og det ville jeg godt teste.

I løbet af min korte snak med sælgeren hævdede han at Mercedes' Drive-Pilot var mindst lige så godt som Tesla'ens, og at det system Tesla brugte var noget de fik fra Mercedes. Mig bekendt er Tesla's system unikt, da den hele tiden sender data tilbage til Tesla, som løbende forbedrer systemet, men ingen grund til at diskutere med ham.

Det viste sig desværre, at de ikke havde nogen demobil med den 60.000 kr dyre pakke installeret, men en prøvetur skulle jeg da have når nu jeg havde vovet mig derud.

Det var bestemt en kvalitetskabine og lækre sæder man satte sig ind i, men efter min smag også en lidt for traditionel og "overfyldt" kabine. Iblandt en masse knapper havde de sågar fundet plads til en lille analogt ur midt i centerkonsollen?! WTF?

Der var da også en fin lille skærm, men uden touch, og de indstillinger man kunne få adgang til var meget få. OTA updates var selvfølgelig ikke et koncept man brugte.

På nogle områder lignede den dog Teslaen - de 3 "sticks" til automatgear, fartpilot og visker/blinker var præcis de samme som i Tesla'en, og det samme var sæderegulerings knapperne. Hvem der var først ved jeg ikke, men det gjorde tingene lidt nemmere.

Selve køreoplevelsen var fin, men langt fra på niveau med Teslaen. Ikke bare hvad angår accelleration, men jeg savnede også det lave tyngdepunkt og det uovertrufne vejgreb i en TMS. Det var nu ikke den store overraskelse, men jeg ville virkelig gerne have prøvet Drive-Pilot. Måske nogen herinde har prøvet den nye Drive-Pilot og kan dele en sammenligning med os andre?

Oplevelsen har styrket min stadigt stigende følelse af, at jeg traf det helt rigtige valg da jeg bestilte min TMS sidste år - selvom den kostede det dobbelte af hvad jeg normalt betaler for mine biler. 

Forummets indlæg er redigeret af ODE90D Apr 10 '16
nicom
nicom Apr 10 '16
Rat samt de 3 stilke og knapper for vindue oprul er noget Tesla får leveret af
Mercedes.
Kiefer
Kiefer Apr 10 '16
Hvis du kigger godt efter kan du flere steder i en Model S finde små dele med stjerner og Mercedes varenumre. 

/Martin

Niels
Niels Apr 10 '16
tesla har ikke selv udviklet autopilot hw/sw.
det er et israelsk firma (mobileeye) som levere AP hardware til de fleste bil fabrikker.
herunder tesla, volvo,audi,mercedes, vw m.m.
hw/sw sender forfinet data til bilens cpu, som så kan tage stilling til hvordan bilen skal aggere.
dvs. de enkelte bil fabrikker har også selv noget at skulle have sagt og udvikle i forhold til hvordan de implementeres.
selv med samme hw vil biler derfor opføre sig forskelligt.
tesla's implementering ligger i 'middel' klassen. Tesla har 1 kamera i forruden og en fremadrettet radar samt ultrasoniske sensore.
mercedes og volvo har i de versioner jeg har set 2-3 front kamera og i nogle tilfælde også bagudrettede radar, ir camera m.m.
dette giver bilen meget bedre ide om omgivelserne.
dels kan de ud fra 2 front kameraer lave 3d og bagudrettet radar kan forudsige bagfra kommende biler (hamonika sammenstød, fri vognbane ved motorvej m.m.)

specielt bagudrettet radar mangler i teslas implementering, da man uden denne ikke kan vide om nabo vognbane er fri til vognbane skift. forestil dig at du køre med 100 kmt på motorvej og der i nabobanen kommer en bil bagfra med 160 kmt. tesla vil se banen som fri og vil skife bane lige ud fran den bagfra hurtigere bil....her er det stadig tesla føren som trods AP selv skal verificere inden man blinker og derved fortæller sin tesla at den må skifte bane. mercedes har denne bagudrettede radar ( hvordan/ om de så udnytter den er en anden sag som jeg ikke ved noget om)
Kiefer
Kiefer Apr 11 '16
Teslaen ser kun fremad og til siden. Det giver også den udfordring at kører på motorvej med tre vognbaner og du placerer dig i den inderste for derefter at ville køre ud i bane 2, hvis der så allerede er en bil i bane 3 vil den se den som værende for tæt på. 

Det oplevede jeg flere gange i går på den tyske autobahn. MEn hold da op hvor er det bare lækkert at køre 1100 km med autopilot :-)

En udfordring er dog, at hvis du sætter autopiloten til 135km/t og blinker ud, så er den relativt længe om at beslutte sig for rent faktisk også at skifte vognbane. Det kan godt være lidt en oplevelse, fordi andre hernede ofte kører en del, for ikke at sige pænt meget hurtigere end 135km/t.

Men at køre Tesla i Tyskland, er som at køre Tesla i DK i 2014, alle kigger, flere giver tommel op, og rigtig mange kigger lige to gange når de kan se hænderne ikke er på rattet :-)

/Martin

MartinPedersen
MartinPedersen Apr 11 '16

Mercedes justere vidst også undervognen efter et af de forreste kameraer, som læser hvordan vejen ser ud.

Samt bremser hvis der kommer en fra en sidevej, som ikke overholder sin vigepligt.

Kiefer
Kiefer Apr 11 '16
Og havde de så dog bare lavet en 100% elektrisk E-klasse med Superchargere, så var jeg solgt ;-)

/Martin

P85DK
P85DK Apr 11 '16

Citat fra Kiefer Teslaen ser kun fremad og til siden. Det giver også den udfordring at kører på motorvej med tre vognbaner og du placerer dig i den inderste for derefter at ville køre ud i bane 2, hvis der så allerede er en bil i bane 3 vil den se den som værende for tæt på. 

Det oplevede jeg flere gange i går på den tyske autobahn. MEn hold da op hvor er det bare lækkert at køre 1100 km med autopilot :-)

En udfordring er dog, at hvis du sætter autopiloten til 135km/t og blinker ud, så er den relativt længe om at beslutte sig for rent faktisk også at skifte vognbane. Det kan godt være lidt en oplevelse, fordi andre hernede ofte kører en del, for ikke at sige pænt meget hurtigere end 135km/t.

Men at køre Tesla i Tyskland, er som at køre Tesla i DK i 2014, alle kigger, flere giver tommel op, og rigtig mange kigger lige to gange når de kan se hænderne ikke er på rattet :-)

/Martin

Enig - lange ture er den fed, kunne dog godt tænke mig lidt mere jævne bevægelser i stedet for de konstante små justeringer, specielt i bløde sving.

@MartinPedersen - Tesla begynder nedbremsning hvis den opdager en langsommere bil op til 500 meter fremme - den feature har Mercedes ikke (ville ønske at Tesla heller ikke havde den)
Bilen
Bilen Apr 11 '16

Den nye E klasses Drive Assistant pakke koster kr. 30900 ikke kr 60000.

Desuden påstår den nyeste udgave af Mercedes officielle Mercedes Magazine and E klassen får software opdatering hver 3. måned.

Dennis8400
Dennis8400 Apr 11 '16
Tesla Model S vs. BMW 750i, Infiniti Q50S, and Mercedes-Benz S65 AMG

http://www.caranddriver.com/...and-infiniti-feature
Kiefer
Kiefer Apr 11 '16
Dennis: Yder måske ikke helt den retfærdighed den skal. Man sammenligner en Tesla med f.eks. en 3 år gammel Mercedes. Det er lidt svært når man sammenligner traditionelle bilfirmaer med Tesla. Hvor en Tesla altid har det nyeste. mens de traditionelle bilfirmaer gør tingene lidt anderledes.

Ja, en Tesla vinder over 3 år gammel teknologi med nyeste software. Sidst jeg så en test af en Mercedes S W222 og en Tesla vandt Mercedesen. Så det er nok hvem man spørger.

Til gengæld tror jeg klart det er Tesla fortjeneste vi nu ser ny teknologi i E-klassen. Normalt har Mercedes ikke været kendt for at introducere nye uprøvede ting andre steder end i S-klassen først, og når det så er testet bliver det flyttet ned i E-klassen. Husk på at E-klassen er Mercedes pendant til en Model 3. Bilen der skal produceres i hundredtusinder i antal. 

Det skal blive spændende at se når de første test af E-klassen autopilot kommer frem, ikke at jeg ville købe den på nuværende tidspunkt, hertil er batteriet for lille i en Mercedes og opladningstiden ved motorvejen for langsom...

/Martin

ODE90D
ODE90D Apr 12 '16
@bilen: MB har opdelt funktionerne i en række pakker. Skal man have den samlede TMS AP oplevelse skal der flere optioner til. Så prisen havner på 60.000. Det var ihvertfald det en meget professionel MB sælger oplyste