I løbet af min korte snak med sælgeren hævdede han at Mercedes' Drive-Pilot var mindst lige så godt som Tesla'ens, og at det system Tesla brugte var noget de fik fra Mercedes. Mig bekendt er Tesla's system unikt, da den hele tiden sender data tilbage til Tesla, som løbende forbedrer systemet, men ingen grund til at diskutere med ham.
Det viste sig desværre, at de ikke havde nogen demobil med den 60.000 kr dyre pakke installeret, men en prøvetur skulle jeg da have når nu jeg havde vovet mig derud.
Det var bestemt en kvalitetskabine og lækre sæder man satte sig ind i, men efter min smag også en lidt for traditionel og "overfyldt" kabine. Iblandt en masse knapper havde de sågar fundet plads til en lille analogt ur midt i centerkonsollen?! WTF?
Der var da også en fin lille skærm, men uden touch, og de indstillinger man kunne få adgang til var meget få. OTA updates var selvfølgelig ikke et koncept man brugte.
På nogle områder lignede den dog Teslaen - de 3 "sticks" til automatgear, fartpilot og visker/blinker var præcis de samme som i Tesla'en, og det samme var sæderegulerings knapperne. Hvem der var først ved jeg ikke, men det gjorde tingene lidt nemmere.
Selve køreoplevelsen var fin, men langt fra på niveau med Teslaen. Ikke bare hvad angår accelleration, men jeg savnede også det lave tyngdepunkt og det uovertrufne vejgreb i en TMS. Det var nu ikke den store overraskelse, men jeg ville virkelig gerne have prøvet Drive-Pilot. Måske nogen herinde har prøvet den nye Drive-Pilot og kan dele en sammenligning med os andre?
Oplevelsen har styrket min stadigt stigende følelse af, at jeg traf det helt rigtige valg da jeg bestilte min TMS sidste år - selvom den kostede det dobbelte af hvad jeg normalt betaler for mine biler.