Nu har jeg siddet den igennem, og den er faktisk enormt spændende.
Mit tag er for småt, øv.
Ja, yderst interessant. Specielt at 30% af grid investeringerne anvendes 6% af tiden (peak hours) hvorfor det er en indlysende god forretning at introducere energi lagre (batterier) og at der er masser af penge til det.
Der tales i medier meget om hvad bil selskaberne vil gøre (VW, BMW, AUDI m.m.) - efter at have set videoen vil jeg mere se på hvad benzin selskaberne (Shell, OK, Statoil m.m) vil gøre ved udviklingen ?
Hvis du ejer en tankstation, så skal du nok allerede nu til at omlægge din strategi, så den er på plads til 2020 - bilvask forbliver, men benzin salg bliver i fremtiden nok kun marginalt - diesel fortsætter nogle år endnu pga. lastbiler og gods transport.
forudsigelsen om et drastisk skift i 2020 virker fuldt realistisk, hvis ikke før.
Det bliver spændende, hvordan vi her i Danmark vil agere. Nu er der jo afgift på alt energi. Jeg glæder mig til at vi får off-grid communities, hvor vi deler energien lokalt. Er du med på den Sune?
Det kan du tro, Helle. Vi laver vores eget off-grid community herude i Jyllinge, så kan de andre sejle deres egen sø :-)
Men seriøst; hvis der var et kommercielt firma, som for et rimeligt beløb kunne eftermontere og servicere et 10 kWh batteri som supplement til solcellerne, var det da noget jeg ville overveje.
Casen fra USA, som nævnes i videoen, er nok ikke så relevant for os i DK. De nævner "peak charges" som dér hvor batterier for alvor gør en forskel. Og da langt de fleste private danskere er årsafregnet, kommer lokal udjævning af peak charges ikke til at gøre en forskel på den enkeltes elregning. For store virksomheder, som er time- eller minutafregnet, kan en batteribaseret buffer sikkert være en god ide. Og for netselskaberne på region- eller landsplan kunne det være ret interessant at have buffer kapacitet.
Glæder mig til man i Silvan kan købe et hjemmebatteri på 10 kWh incl. tilslutning til eksisterende solceller for 2495,-
Sune.
Kan du nøjes med 5 kwh for 8000? Lige et batteri til skuret for en Tesla ejer :)
http:///...h-1W5acD&vxp=mtr
Ja, og hvis man leder efter sin stjålne S60 kan man sikkert finde den her:
Link til S60 i dele på ebay
/Martin
Hmm. Er det en konkret mistanke eller? Har du prøvet at få sælgeren til at oplyse batterinummeret? Der er masser af seriøse mennesker på Ebay men jo desværre også det modsatte. :(
Mærsk opgiver olieeftersøgning i Vest-Grønland....
Citroën/PSA lancerer ny EV platform med første biler på gaden i 2019...
Solar/EV is taking over!
http://politiken.dk/indland/ECE3223782/maersk-dropper-olieplaner-i-vestgroenland/
http://electrek.co/2016/05/26/peugeot-citroen-unveils-2-new-electric-platforms-for-4-new-evs-and-7-phevs-starting-in-2019-gallery/
Hej,
Tesla rammes vel ikke værre end tilsvarende prissatte ICE biler? Men måske leasing ender med at være attraktivt - koster f.eks. 90.000 + 7.995 per måned. Så 377.820 over tre år Svarer til at min 70D må tabe 50% over de næste tre år.
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-s/70d/2793875
/jens
Der står nu 48 måneder, så det er 90.000 plus 383760 i "tab" for 4 år. Ialt 473.760 kr
Pr år er det 118.440 kr.
uups, og så var det hele plus moms. Så 10.000 om måneden i ydelse, og ialt 148.050 pr år.
Så skulle din købte model S tabe 592.200 på de 4 år. Altså, det er en S70D, der er med autopilot, lædersæder og soltag.. Restværdi 230.000 kr plus moms, i alt 287.500 kr. Det kan den sikkert fint holde. Så I alt skal Sixt have 879.700 kr for den bil, som de har købt uden afgift i december 2015.
Så er den da også betalt. En helt ny ved Tesla i dag koster kun 933.247. Og så er det din egen bil. For 53.000 ekstra.
Hej,
Jeg er egentlig mere interesseret i svar på: ~~Tesla rammes vel ikke værre end tilsvarende prissatte ICE biler?
Jeg er åben for at med tilstrækkelig disruption/værditab er leasing måske et alternativ. Men selv har jeg altså valgt at købe:-)
mvh
jens