Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /var/www/teslaforum.dk/public_html/ow_libraries/jevix/jevix.class.php on line 1006
Tesla Forum - Alt om Tesla Model S / Tesla Model X - Teslaforum.dk
Loading...
dk

Solar + EV = Disruption! | Tesla Forum

SuneH
SuneH May 20 '16
Undskyld den lidt uforståelige titel, men det er hovedbudskabet i en video jeg lige har set: solenergi kombineret med lithium-ion batterier og elektriske biler, vil totalt 'disrupte' energi- og transportverdenen.

Linket er her: https://www.youtube.com/watch?v=Kxryv2XrnqM

Videoen tager ca. 45 minutter, men man keder sig ikke. Og Tesla/gigafactory spiller selvfølgelig en væsentlig rolle :-)
TwoChops
TwoChops May 20 '16
Yderst interessant!!!
SuneH
SuneH May 20 '16
Ja, det er jo derfor jeg har postet det :-) Billedet i starten fra New York, hvor gadebilledet er totalt domineret af hestevogne i år 1900, og så det næste billede fra 1913, hvor biler dominerer fuldstændigt, viser hvor stærkt det kan gå.

Forudsigelse: om 10 år kan man ikke købe en ICE (muligvis kan man i DK, men ikke i andre, fornuftige lande).
Busimiss
Busimiss May 21 '16
Det bliver spændende, hvordan vi her i Danmark vil agere. Nu er der jo afgift på alt energi. Jeg glæder mig til at vi får off-grid communities, hvor vi deler energien lokalt. Er du med på den Sune?
NielsHP
NielsHP May 21 '16

Nu har jeg siddet den igennem, og den er faktisk enormt spændende.

Mit tag er for småt, øv.

jensk2
jensk2 May 21 '16

Ja, yderst interessant. Specielt at 30% af grid investeringerne anvendes 6% af tiden (peak hours) hvorfor det er en indlysende god forretning at introducere energi lagre (batterier) og at der er masser af penge til det.

TSLA
TSLA May 21 '16

Damn good video and message!

Niels
Niels May 21 '16

Der tales i medier meget om hvad bil selskaberne vil gøre (VW, BMW, AUDI m.m.) - efter at have set videoen vil jeg mere se på hvad benzin selskaberne (Shell, OK, Statoil m.m)  vil gøre ved udviklingen ?

Hvis du ejer en tankstation, så skal du nok allerede nu til at omlægge din strategi, så den er på plads til 2020 - bilvask forbliver, men benzin salg bliver i fremtiden nok kun marginalt - diesel fortsætter nogle år endnu pga. lastbiler og gods transport.

forudsigelsen om et drastisk skift i 2020 virker fuldt realistisk, hvis ikke før.

SuneH
SuneH May 22 '16
Hvis jeg var en mellemøstlig oliestat, ville jeg være i fullblown panik. Det er vel derfor Dubai satser på shopping som turistattraktion. De har set hvor det bærer hen.

Jeg har væddet med min kone om at når vores datter, som er 10 nu, får kørekort, kan man ikke købe en ny ICE. Dvs om 8 år. Brugte vil nok være tilgængelige i mange år endnu.
Forummets indlæg er redigeret af SuneH May 22 '16
Jh2502
Jh2502 May 22 '16
Statoil ændre navn til Circle K. Er det mon ikke fordi man har set, at der i en nær fremtid ikke er noget " Oil" at sælge.
Forummets indlæg er redigeret af Jh2502 May 22 '16
SuneH
SuneH May 23 '16
Citat fra Busimiss Det bliver spændende, hvordan vi her i Danmark vil agere. Nu er der jo afgift på alt energi. Jeg glæder mig til at vi får off-grid communities, hvor vi deler energien lokalt. Er du med på den Sune?

Det kan du tro, Helle. Vi laver vores eget off-grid community herude i Jyllinge, så kan de andre sejle deres egen sø :-)

Men seriøst; hvis der var et kommercielt firma, som for et rimeligt beløb kunne eftermontere og servicere et 10 kWh batteri som supplement til solcellerne, var det da noget jeg ville overveje.

Casen fra USA, som nævnes i videoen, er nok ikke så relevant for os i DK. De nævner "peak charges" som dér hvor batterier for alvor gør en forskel. Og da langt de fleste private danskere er årsafregnet, kommer lokal udjævning af peak charges ikke til at gøre en forskel på den enkeltes elregning. For store virksomheder, som er time- eller minutafregnet, kan en batteribaseret buffer sikkert være en god ide. Og for netselskaberne på region- eller landsplan kunne det være ret interessant at have buffer kapacitet.

Glæder mig til man i Silvan kan købe et hjemmebatteri på 10 kWh incl. tilslutning til eksisterende solceller for 2495,-

Forummets indlæg er redigeret af SuneH May 23 '16
webercarbmann
webercarbmann May 23 '16

Sune. 

Kan du nøjes med 5 kwh for 8000? Lige et batteri til skuret for en Tesla ejer :) 

http:///...h-1W5acD&vxp=mtr

Kiefer
Kiefer May 23 '16

Ja, og hvis man leder efter sin stjålne S60 kan man sikkert finde den her:
Link til S60 i dele på ebay

/Martin

webercarbmann
webercarbmann May 23 '16

Hmm. Er det en konkret mistanke eller?  Har du prøvet at få sælgeren til at oplyse batterinummeret?  Der er masser af seriøse mennesker på Ebay men jo desværre også det modsatte. :(

SuneH
SuneH May 26 '16

Mærsk opgiver olieeftersøgning i Vest-Grønland....

Citroën/PSA lancerer ny EV platform med første biler på gaden i 2019...

Solar/EV is taking over!

http://politiken.dk/indland/ECE3223782/maersk-dropper-olieplaner-i-vestgroenland/

http://electrek.co/2016/05/26/peugeot-citroen-unveils-2-new-electric-platforms-for-4-new-evs-and-7-phevs-starting-in-2019-gallery/

Forummets indlæg er redigeret af SuneH May 26 '16
Jakob
Jakob May 29 '16
Wow, det kan blive en meget dyr fornøjelse at eje en bil til 1 mio.kr. Brugtmarkedet kommer til at forsvinde om få år. Så det er da bare om at finde en måde at lease sin Tesla på, hvis man ikke vil tabe en masse penge.

Eneste tvivl jeg sidder tilbage med efter at have set oplægget op youtube er om lovgivningen kan gå så hurtigt at selvkørende biler allerede i 2020 vil disrupte ejerskab af biler til at vi fremover alle abonnerer på Uber-lignende services, bare uden chauffør.
jensk2
jensk2 May 29 '16

Hej,

Tesla rammes vel ikke værre end tilsvarende prissatte ICE biler? Men måske leasing ender med at være attraktivt - koster f.eks. 90.000 + 7.995 per måned. Så 377.820 over tre år Svarer til at min 70D må tabe 50% over de næste tre år.

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-s/70d/2793875

/jens

DeaconWP
DeaconWP May 29 '16

Der står nu 48 måneder, så det er 90.000 plus 383760 i "tab" for 4 år. Ialt 473.760 kr

Pr år er det 118.440 kr.

uups, og så var det hele plus moms. Så 10.000 om måneden i ydelse, og ialt 148.050 pr år.

Så skulle din købte model S tabe 592.200 på de 4 år. Altså, det er en S70D, der er med autopilot, lædersæder og soltag.. Restværdi 230.000 kr plus moms, i alt 287.500 kr. Det kan den sikkert fint holde. Så I alt skal Sixt have 879.700 kr  for den bil, som de har købt uden afgift i december 2015.

Så er den da også betalt. En helt ny ved Tesla i dag koster kun 933.247. Og så er det din egen bil. For 53.000 ekstra.

jensk2
jensk2 May 29 '16

Hej,

Jeg er egentlig mere interesseret i svar på: ~~Tesla rammes vel ikke værre end tilsvarende prissatte ICE biler?

Jeg er åben for at med tilstrækkelig disruption/værditab er leasing måske et alternativ. Men selv har jeg altså valgt at købe:-)

mvh

jens