Det er billigt, hvis det er 3 X 400 volt i et CEE stik.
På en time kan du så sutte ca 11 kWh, som reelt koster mindst 1,10 pr styk.
Så det er på den måde meget billigt.
Billigste offentlige ladning er abonnement med "favorit stander", hvor du kommer ned på 1,6 kroner pr kWh.
Ja, og hvis du lader hjemme i en time med 11 kW koster det ca. 25 kr, med mindre du er på den ordning med at få 1 kr. retur pr. kWh. Så en 10'er i timen er billigt.
Et EON abonnement koster 99 kr per måned og giver adgang til en masse lade standere rundt om i landet til 3.25 kr/kWh. For yderligere 49 kr per måned kan man registrere favorit lade standere, hvor man så kan lade for 1,60 kr/kWh. Jeg har registreret min arbejdsplads' fire ladestandere (hver 11kW) som favorit. Med mit forbrug betyder det at jeg i gennemsnit lader til omtrent 2.0 kr/kWh, hvad der er billigere end de 2.40 kr/kWh hjemme. Jeg ved at jeg kan nå ned på samme pris hjemme, ved at investere i en firmaejet lade stander. Men det kostede 13.000 dKr hvor jeg bor, så en dårlig forretning på kort sigt..
mvh
jens
Jeg fatter det ikke...
EON gør abonnementsforhold mere komplicerede end selv mobilselskaberne kan finde ud af.
Hvorfor ikke bare gøre det billigt og nemt for alle overalt? Så ville jeg benytte deres standere, der står ude foran mit arbejde, og sjatlade meget mere på ture.
Som det er nu, så går de glip af den indtægt, fordi jeg ikke har lyst til at forpligte mig til 149 kr/md i fast abonnement, som måske/måske ikke er sparet i forhold til alternativerne, og ender med at lade hjemme.
Hvis det var samme prisniveau som hjemme, ville jeg ikke skænke det en tanke, hvor jeg ladede, og sende pengene i deres retning.
I min optik ville det fremme deres forretning, hvis EON, Clever m.v. gjorde alt hvad der står i deres magt for at forsimple det at være elbilist - der er potentielt et marked der er 100 gange større end det nuværende.
Unødigt komplicerede prisstrukturer, ågerpriser (Clever GO til 5,5 kr/kWh EFTER at man har betalt 350 kr i oprettelse) og besværlige ladestandarder gør det simpelthen for nemt for fossilbilister at konkludere, at teknologien stadig er umoden, og at de hellere må vente en bils tid med at skifte til el - og jeg forstår dem desværre godt...
Jeg fatter det ikke...
EON gør abonnementsforhold mere komplicerede end selv mobilselskaberne kan finde ud af.
Hvorfor ikke bare gøre det billigt og nemt for alle overalt? Så ville jeg benytte deres standere, der står ude foran mit arbejde, og sjatlade meget mere på ture.
I min optik ville det fremme deres forretning, hvis EON, Clever m.v. gjorde alt hvad der står i deres magt for at forsimple det at være elbilist - der er potentielt et marked der er 100 gange større end det nuværende.
Unødigt komplicerede prisstrukturer, ågerpriser (Clever GO til 5,5 kr/kWh EFTER at man har betalt 350 kr i oprettelse) og besværlige ladestandarder gør det simpelthen for nemt for fossilbilister at konkludere, at teknologien stadig er umoden, og at de hellere må vente en bils tid med at skifte til el - og jeg forstår dem desværre godt...
Fuldstændig rigtigt. Det skal både være lettere og billigere at benytte de forskellige firmaers opladningsmuligheder. Der er heldigvis sjældnere nødvendigt for Tesla ejere, men der er mange andre elkøretøjs ejere, som jeg kunne forestille mig var ret afhængig af alternativer til hjemmeopladning. Og der er ingen der har taget teten til at gøre det let, overskueligt, og ikke mindst billigere.
Tesla ejere kan dog få Clever kortet gratis, ved at følge vejledningen her (#3):
http://www.teslaforum.dk/forum/topic/3381
Men jeg tror vi alle er spændte på at høre, hvordan @kv1997 kan lade til den pris han skriver!
Enig med Dieselosarus og Gronhund. Jeg har ikke mulighed at lade hjemme og arbejdet har skiftet mening efter alle disse ny luksus elbiler :-( Ikke heller mod betaling.
Jeg vil gerne have en favorit hos E-on, der jeg bor på Frederiksberg, men de er næsten altid brugt av ICE biler. Heldigvis har jeg tre indenfor gangafstand og jeg bruger "opkaldsprisen" 99kr så meget el du vil. Så hvis du er nede på 5% og lader til 90% bliver det billigt. Intet abonnement kan matche det. For mig 85 batteri bliver det omkring 1,50 kr/kWh. Eller 2 kr i praktikken.
Men man skal få ICE og ikke ladende elbiler bort fra disse pladser! Jeg har lyst at parkere ved en benzin pumpe og gå hjem! En gang ringede jeg politiet og forklarede situationen. Jeg gav dem et par ICE nummerplader. Det tog 10 minutter inden der kom en uforstående man og flyttede sin bil.
Tesla ejere kan dog få Clever kortet gratis, ved at følge vejledningen her (#3):
Tak. Jeg har allerede kortet - men har aldrig brugt det takket være Clevers gode ide med at prissætte en kWh til 5,50 kr...
En landmand sælger sin mælk til 1,5 kr / liter. Arla tager 4,5. Rema tger 8,5, fordi de giver 50 øre ekstra til landmanden. Dagli'Brugsen tager 10,5 da de bruger "kiosk priser".
Men alle har kunder, fordi der er forskellige behov og muligheder for at handle.
Fælles for dem alle er, at de har investeret i en forretning, der gerne skal giv "smør på brødet".
Er der nogen Tesla ejere, der ikke tjener penge ved det de laver?
Hvad er en fair løn? Pris? Udbud og efterspørgsel flytter handlen derhen, hvor tingene matcher den enkeltes vurdering/behov.
DeaconWP: Sådan hænger tingene jo desværre ikke altid helt sammen. Ofte bliver en vare, specielt af globale virksomheder, prissat efter hvad det prisen kan bære i det enkelte land, ikke efter at det blot skal give smør på brødet.
Men kan Clecver lave en forretning ud af at tage 5,5 kr/kWh så fred være med det, jeg tror så bare indtjeningen ville være større ved en lavere pris.
Vi har også kortet og har rent faktisk brugt det et par gange, men det var fordi den Evalia vi leasede ikke kunne køre fra Tinning til Viborg og retur på en enkelt opladning. Der var det nemt lige at køre ind omkring Bilka Viborg i ca. 30 minutter en opladning tog.
/Martin
Martin. Det har du da helt ret i. Selv indenfor Dansk Supermarked bliver en vare pris sat forskelligt, ud fra hvilken butikskæde, der skal sælge den. En spotvare i Bilka koster måske lidt mindre end den gør i ugen efter, når de forsøger at sælge den i Føtex. Og når den ender i Netto, så falder den lige lidt mere. Så kan man jo altid se, hvor høj en pris den kan bære.
Jeg har aldrig hørt om, at Statoil og Shelll skulle blive skældt ud for, at deres priser på brændstof næsten altid er 10 til 30 øre dyrere pr liter, end prisen hos lavpris selskaberne. Måske har bilisterne blot haft tid nok til at acceptere, at samme vare kan koste forskelligt. Og at det er helt naturligt at betale fuld pris for brændstof, når det ind i mellem ikke er på tilbud/ i priskrig. Tankstationerne har jo også personale, tankanlæg og raffineringen, som de skal udrede udgifterne på, inden de kan tænke på at tjene penge.
Nogen, mig selv deriblandt, gør så bare et stort nummer ud af at købe brændstof, når prisen er gunstig, altså sat ned med helst over en krone pr liter. Men en gang imellem får jeg ikke lige købt nok billig benzin, så tanken ikke næsten løber tom, så jeg må tanke i en dyr periode, inden jeg kan nå hjem. Men så tanker jeg også kun lige nok til, at jeg kan klare mig til næste periode med rabat på literprisen.
Sådan en adfærd vil jeg sikkert også lægge for dagen, når mit primære brændstof bliver el. Stærkt fremelsket af muligheden jeg så også har, for at få gratis strøm det meste af tiden.
Mit Cleverkort, som jeg selvfølgelig har skaffet helt og aldeles gratis, vil selvfølgelig også kun blive brugt i yderste nødstilfælde, da det vil være natur stridende for mig at handle el til markedets dyreste pris.
Men hvad kan man/jeg så gøre, for at få el til en fornuftig pris? Jo, min plan er at medbringe en lille elmåler, med han og hun 16 ampere CEE stik. Så kan jeg jo altid "virke meget villig" til at betale for alt den strøm jeg bruger, når jeg får hjælp de steder jeg kommer frem. Jeg vil forsøge at få strøm til noget nær kostpris, hos alle dem jeg nu møder på min vej. En lille elmåler vil virke til at være mere nøjagtig, end den "måler, der i bilen viser opladningen på batteriet. Med den fremgangsmåde, vil jeg kunne opnå meget velvilje til at få strøm alle steder udenfor supercharger netværket, uden at skulle betale for meget for den. Her forventer jeg at kunne købe strøm alle steder til enten 2,25 eller 2,50 kr pr kWh.
Jeg vil endda kunne bruge den, når andre kommer og spørger mig, om de kan købe strøm hos mig. Og så føle, at jeg ikke er blevet snydt, samtidigt med at jeg har behandlet en "køber" retfærdigt. Med samme pris.
Det tror jeg vil være en god måde at gøre det på.
Men lur mig, om ikke jeg vil blive en pestilens for min familie, når jeg 4 uger inde i mit kommende Model X ejerskab skal til Frankrig på familie camping i bilen. Jeg begynder sikkert at bruge en stor del af "familie hygge tiden" på at lede efter strøm til noget nær ingen udgifter, hvis det lykkes for de andre at lokke mig væk fra Supercharger netværket i Frankrig. Men igen, med min måler, kan jeg nok handle lokalt, og ikke i en type 2 udbyder. (jeg bliver sikkert en stamkunde hos Ikea).
Når jeg kigger på, hvad Clever og E.ON har iværksat af muligheder for mig, så kommer jeg tæt på at mene, at deres priser må være tæt på retfærdige. For jeg køber jo ikke kun strømmen. Jeg betaler også for konvenience. Men jo, 2 kroner over indkøbsprisen hos Clever, hvis jeg køber på abonnement ved Clever, så er det da også betalt. Men min 95 oktan køber jeg også kun lige nok af, så fruen kan komme på arbejde, indtil prisen igen er en krone under listeprisen.
Konvenience? Det er når jeg ikke nøjes med at "tanke" hos en plugshare udbyder, men sparer tid ved, at købe med ChaDeMo fart på et "officielt" ladested.
Kan jeg købe 95 oktan ved en grossist, og så have et lager derhjemme, så jeg ikke behøver købe det ad de officielle kanaler? Næ...
Det kan jeg med reservedele til Berlingoen, med klæder til mine børn, og når jeg køber de varer i Rema1000, der er sat ned på dato.
Jeg hader Dagli'Brugsen. De sælger bakeoff brød, selvom vi havde/har en bager i vores lille by. Og fordi deres priser er så høje på de fleste f deres varer. Så jeg handler faktisk aldrig i vores lokale Daglig'Brugs. På nær den Ekstra tandpasta, som har vundet en test i Tænk. Den er godt nok også meget billigere end det Zendium, jeg altid køber til resten af familien. Mangler jeg mælk en aften, så har jeg et valg. Jeg kan gå de 400 meter hen til Brugsen efter mine to liter økologisk skummet, eller jeg kan starte bilen op, og køre til Rema1000 i Kjellerup eller Viborg. Hvor mælken er 2 kroner billigere, men også 50 øre dyrere end i Netto. Jeg vælger som regel at handle et andet sted end Dagli'Brugsen i sådanne tilfælde. Fordi jeg har en holdning. Og det er Rema fremfor Netto, fordi de også har en holdning. De giver nemlig de ekstra 50 øre direkte til landmanden, udenom Arla. Men en gang imellem vinder Brugsen. Når jeg vælger at købe mælken der, på trods af....
Sådan bliver det nok også med strømmen til vores bil.
Jeg har under 50 km til en Supercharger, Så jeg behøver aldrig købe mere end 7 kWh for enten at kunne nå hjem og tanke, eller nå frem til en Supercharger. Jeg ser frem til at finde ud af, hvordan min adfærd bliver.
Puha, sikke en smøre, ...
Men kv1997: Er det 3 X 16 ampere du kan købe for 10 kroner i timen? For så er det billigt. Ellers har du måske nu en lille fornemmelse af, hvad der kan anses som en fair pris?
Deacon; du har simpelthen for meget fritid når du kan levere så lang en smøre.... ;-)
God weekend til alle.
... De giver nemlig de ekstra 50 øre direkte til landmanden, udenom Arla...
Du ved godt at landmanden ejer Arla og alt overskud går tilbage til landmanden, efter en direkte 1-til-1 på hvor meget mælk han har udvejet? Jeg siger det fordi jeg selv arbejder for Arla, og nej, vi er ikke den store onde mælkegigant, der holder bonden nede. Vi er den store forening af mælkebønder.
Tilbage til pointen:
Er det kompliceret at finde ud af hvilket abonnent fra Clever/E.on man skal vælge? Nej. Der er 3. Det er ret åbenlyst at hvis man lader mere end 50 kWh fra E.on om måneden, så skal man vælge det til 100 kr/md. Hvis man har en "hjemmestander fra E.on" man bruger til hverdag, så skal man købe den ret rabat.
Det er ikke sværere end at købe 2 liter mælk til lavere pris. Det er folkeskolematematik som ville fornærme en eksamen på 9. klasse.
Jeg er måske ikke flink når jeg siger det, men hvis I ikke kan lure hvordan det abonnement fungerer, så skal I have jeres skolepenge tilbage.
Er 3,25 kr /kWh +99 kr/md hos E.on for meget? Næppe, når man regner med pris for at sætte stander op samt vedligeholder og medregner de 2-2½ kr man betaler selv.
Den eneste grund til at vi tænker det er dyrt, er fordi Tesla-bilister har et gratis stik. Imodsætning til (næsten) alle andre.
DeaconWP: En enkelt kommentar: Rema1000 giver ikke 50 øre til landmanden. De giver 50 øre fratrukket moms, staten tager selvfølgelig sin del af den gode sag.
Jeg har selv ca. 17-25km til nærmeste SuC. men jeg bruger dem så godt som aldrig. Besparelsen for mig er ganske simpelt for lille i forhold til den tid jeg skulle bruge på at sidde derude.
Jeg tror heller ikke jeg kommer til at brige oceaner af tid på at gå og finde lademuligheder når vi skal til Frankrig her sidst i juni for at besøge disneyland. Det vil blive SuC. Og havde det netop ikke været SuC, havde vi nok ikke valgt lige at køre forbi Schweiz på vejen hjem for da lige og besøge den gård vi alligevel to uger senere skal ned og hente hund hos. Eller besøge Legoland i Tyskland på vejen hjem... Vi planlægger meget mere på en sådan tur nu, hvor der ikke skal tænkes brændstof ind i beregningen. alene det og hente hund dernede er jo blevet et par tusinde billigere bare i besparelsen på benzinen...!
Heldigvbis er Tyskland, Schweiz og Frankrig nu plastret så godt til med SuC at vi ikke længere behøver tænke alternative oplademuligheder ind i billedet. I dag er det sådan, at de områder med SuC, ja det er dem vi besøger.
Kemikeren: Du har set at det kun er Jeres mejeri i Nijkerk der har opladning til el-biler på parkeringspladsen, eller er der kommet flere til siden?
/Martin
En tier i timen for 11kWh er en ganske fin pris, det er jo en del mindre end du skal give ved at lade derhjemme. Det tilbud ville jeg, hvis det var mig, helt klart benytte mig af.
Vi har lidt en lignende ordnng på mit arbejde det er dog kun 3x10 amp, så en opladning tager en del længere tid. Men det har dog betydet, at de gange jeg har taget turen fra Århus til Ballerup ikke har haft brug for at holde ind ved en SuC på vejen hjem, men i stedet har kunnet køre helt igennem.
/Martin
@Martin/Kiefer:
Hvor jeg arbejder er der et kraftstik udendør der må bruges i tilfælde af force major. Det var rart den dag jeg fik min S hjem og morgnen efter var der kun 20 km tilbage, og den ville pinedød ikke lade på mit mormor-udtag.
En kollega har en LEAF og 80 km på arbejde. Hun bruger deres Skoda til hverdag, men for hende er det vigtigt at der kan lades ved fabrikken, når Skodaen en dag er til service.
Vi er et par stykker som har skubbet til ledelsen i "Store Arla" for at det skal være standard at alle steder med mere end 100 ansatte skal have en ladestander. Det kommer nok en gang, men er ikke prioriteret for tiden, da et kilo mælk kun giver landmanden cirka 2,00 kr... Så der er ikke penge til det der er nice-to-have.
Jeg har skubbet til ledelsen for at få mere gang i grønne el-investeringer. Det skal nok komme. Ikke for miljøet skyld alene, men fordi business casen er fantastisk hvis vi kan bruge alt strømmen selv.
Jeg er måske ikke flink når jeg siger det, men hvis I ikke kan lure hvordan det abonnement fungerer, så skal I have jeres skolepenge tilbage.
(...) Er 3,25 kr /kWh +99 kr/md hos E.on for meget? Næppe, når man regner med pris for at sætte stander op samt vedligeholder og medregner de 2-2½ kr man betaler selv.
Den eneste grund til at vi tænker det er dyrt, er fordi Tesla-bilister har et gratis stik. Imodsætning til (næsten) alle andre.
Det er betryggende at høre at du finder beregningen nem - jeg ville være mindre glad ved at mine børns morgenmad kom fra et sted der stod af ved den slags :-)
I mine øjne konkurrer de nærmere med forsyningsnettets 2,2 kr/kWh (og i nogle tilfælde endda lavere, hvis man har solceller eller får grønne afgifter retur). Hvis jeg skal omlægge en vane (hjemmeladning), skal der være et incitament, og det er der ikke med priser, der er højere end forsyningsnettets - og da slet ikke når de bedste priser ligger bag en betalingsmur (abonnement).
EON / Clever må som minimum få refunderet 1,09 kr/kWh i grønne afgifter, så deres kostpris ligger nærmere 1 kr/kWh. Fint med mig, hvis der er godt kundegrundlag, der vil betale 3-5 kr/kWh, men jeg kan personligt ikke se hvorfor, at jeg skal bruge deres løsning til andet en yderste nød - og jeg gætter på at de mange bilister, der vælger at tankstationer efter hvor de kan spare ~5% på benzinen, heller ikke synes, at det er attraktivt at EON / Clever sælger strømmen med >200%s avance til et beløb der er 50-150% højere end stikkontaktens.
Btw. Rundt regnet halvdelen af alle elbiler i DK er pt. Teslaer. Derudover gætter jeg på at De reelt udgør noget mere end halvdelen af elmarkedet for biler, da de sikkert kører flere km pr bil. Så det overrasker mig hvis det ikke er værd at gå efter det marked.
Med 2-3x så store batterier vil hver enkelt tesla opladning, som de kan lokke over på deres standere, indbringe et større beløb og derved kunne bære en lavere avance - Det er jo ikke fordi at der er kø ved ladestanderne. Jeg har superladet 3 gange, så det er kun min hjemmeladning de skal matche prismæssigt.
De har jo endda begge fået EU støtte til et opsætte alle disse ladestandere. Var det forøvrigt ikke også Sixts tilbud der inkluderede opladning til 15.000km om året hos an af disse udbydere hvis man gjorde brug af deres leasing/lejetilbud?
Det er vel som sådan allerede en erkendelse af at noget skal ske med deres prissammensætning hvis de begynder at bundle dem med leasing/leje.
/Martin