Loading...
dk

Opladning af Model X | Tesla Forum

Kiefer
Kiefer Jun 24 '16

Min hjemmeladeinstallation er rent kabling beregnet til 16A 3 faser med 2,5mm2 kabler. Mens modstand i Type2 stik og controller er lavet til 20A.

Det har aldrig været et problem i vores Model S, men da jeg satte vores Model X til her til aften, strøg den lige op og hev 20A ud af installationen. Ladede med ca. 14-15KW. Det var bestemt ikke lige det jeg havde forventet.

Så nu er den manuelt sat ned til 16A så jeg ikke brænder alle mine kabler af ;-)

/Martin

PS: Måske vi skal have omdøbt nogle forum områder fra Model S til noget mere generisk?

canel
canel Jun 24 '16

hvis din model s kun har 1 lader a' 11kw kan den kun trække 16a, selvom den sad på en 60a forsyning.

din model x må have større lade kapasitet end din model s.

hvad er du blevet fortalt ved salgsaftalen?

det er altid det svageste led der bestemmer max ladestyrke.

når du har en modstand der siger 20a er det det svageste led bilen kan se. 

selve inst. kan kun give 16a, men det opdager bilen først når spændingen begynder at dykke, ligesom med lang forlængerledning.

Kiefer
Kiefer Jun 24 '16

Installationen kunne godt give de 20A. Jeg kunne se på el-måleren som sidder lige før lade-controller at der blev trukket de 13-15KW mod normalt 10-11KW.

En opgradering fra 11KW til 16.5KW koster 12.900. Det må de jo af en eller anden årsag have stoppet i bilen.

/Martin

canel
canel Jun 24 '16

når du sætter den til ladning, og går ind på ladekontrolsiden, hvor du kan regulere ladestrøm i A.

hvad viser den så at max er?

normalt kan du skrue op til max og ned til ca. 5 A

dette kunne være at den ikke var ned graderet fra 16,5kw til 11kw.

Kiefer
Kiefer Jun 24 '16

Nu har jeg ikke prøvet, men den stod på 20A i menuen.

/Martin

mbk
mbk Jun 25 '16
Citat fra Kiefer

Installationen kunne godt give de 20A. Jeg kunne se på el-måleren som sidder lige før lade-controller at der blev trukket de 13-15KW mod normalt 10-11KW.

En opgradering fra 11KW til 16.5KW koster 12.900. Det må de jo af en eller anden årsag have stoppet i bilen.

/Martin

Det er samme lader, bare med eller uden software begrænsning, så den kan blive nedgraderet i en software opdatering en gang.
DeaconWP
DeaconWP Jun 26 '16

De leverede X'er i denne omgang er for næsten alles vedkommende leveret med udvidet lader, som i indstillingen i bilen kan skrues op til 24 Ampere.

Dog kan man kun trække de 24 ampere, hvis ladeboksen er på mindst 24 ampere, og kablet er på mindst 24 ampere, og sikringen før ladeboksen også er det.

Så er det de 16, 5 kW, der lades med.

Så tager man ud i byen, bruger sit 32  amperes type 2 kabel, og kobler sig til en 22 kW ladestander, så kan vores nye Model X'er lade med 16,6 kW.

Som en kuriositet er  24 ampere 1/3 af de 72 ampere, som amerikanerne kalder deres "highpower" stikkontakter. En fase 230 volt, 72 ampere. En sådan enkelt fase bliver så koblet til alle 3 faser i bilen, og så lader den med 3 gange 24 ampere. Ret smart.

Den bliver ikke nedgraderet i en senere opdatering. Det er en gave til os. ;-)