Loading...
dk

Så er der en spændende opdatering i vente | Tesla Forum

TorbenS
TorbenS Jul 16 '16
Så er opdateringen begyndt....
TorbenS
TorbenS Jul 16 '16
Nå, det var bare Destination Chargers for 3. gang.
KimT
KimT Jul 17 '16

Nej jeg fik også 2.28.19 i går middags. Det er vist bare en bug fix. Jeg tror de sidste mange opdateringer har handlet mest omkring model X

Kiefer
Kiefer Jul 17 '16

Jeg er ikke sikker på S og X kører samme software. Siden vi fik vores X er der kommet utallige opdateringer til denne men ingen til vores S.

/Martin

MKRCPH
MKRCPH Jul 18 '16

Min autopilot og fartpilot virker ikke efter opdateringen (har prøvet en soft reset) - andre der har samme problem?

MKRCPH
MKRCPH Jul 18 '16

Virker igen nu efter et par start/sluk....

edge
edge Aug 31 '16
Ha! Kiefer har allerede sagt min replik inde på Twitter
P85DK
P85DK Sep 1 '16

@Kiefer - tesla tid er en sjov størrelse. Den er som en elestik, på den ene side er de mindst 8 år forud for de andre bil producenter, den anden side så kan 'lige om lidt' være alt fra 1 uge til 2 år

Jabba
Jabba Sep 1 '16

Den er svær med Tesla tid. Men alligevel ikke.

Nogle foretrækker at Elon Musk holder sin mund indtil noget er konkret. Andre elsker at blive indviet i hans tanker og planer, hvadenten det er lavpraktisk eller længeresigtet.

Mange danskere hælder nok til det første scenarie, hvor mange amerikanere (aktieanalytikere ekskluderet) er glade for det sidste scenarie.

Man skal huske at USA er et land der har en stærk fan/hero kultur som er noget fjern fra vores. I guds eget land har Elon har en stærk og stor follower base der ser ham som en gud. Denne store gruppe af eksisterende og potentielle kunder værdsætter denne utraditionelle kommunikationsprocess fra et stort firma og dets direktør. I den grad hvor det er en differentierende faktor på en god måde.

Man kan ikke gøre alle glade, men jeg er overbevist om at Elons figur, engagement og kommunikationsmetode (inkl. Tesla tid) er en meget god ting overall. Det kan være det ændrer sig på sigt når firmaet, produkterne, markederne og industrien bliver mere modne. Men p.t. er der mig bekendt ikke et eneste bilproducerende firma (eller deres frontfigur) der opnår bare 5% af den effekt og værdi som Elon opnår. De fleste mennesker kender ikke engang navnet på direktøren/bestyrelsesformanden bag de eksisterende bilfirmaer. Der er nogle specialfirmaer som Pagani og Koenigsegg hvor entusiaster og ejere kender til frontfiguren, men det er næsten også det. Spørger du den gennemsnitlige person aner de det ikke.

Blandt mine kollegaer, hvor de fleste hverken er Tesla/elbilsentusiaster eller ICE bilentusiaster for den sags skyld, kender de fleste faktisk til Elon Musk. Måske de ikke alle kan huske hans navn, men de ved hvad han står for. Det er værdi der ikke kan købes for penge.

I det perspektiv, spiller Tesla tid ikke en nævneværdig rolle. Kombinationen af et stort potentielt elbilsmarked, et brand der stærkt blandt en stor skare, en meget kendt frontfigur med en god historie bag og en gruppe af kunder (og potentielle kunder) der overordnet set er mere entusiastiske end den normale bilkunde... det er noget de fleste firmaer drømmer om, men for det meste aldrig kommer i nærheden af. Apple er nok det nærmeste man kommer det blandt vestlige firmaer, men kommer stadig til kort overfor Tesla.

KimT
KimT Sep 1 '16

En Falcon9 raket er eksploderet på affyringsrampen. Så Elon har nok ikke tid til at skrive det blog-inlæg han ellers lovede i går ang. 8.0 og forbedringer i AP

Kiefer
Kiefer Sep 1 '16

Jabba: Ja, det er egentlig alt sammen meget godt, men når man læser diverse investor sider på nettet, så er der ikke ret mange længere der tror på hvad Elpn siger når han angiver en dato. Det er måske fint nok så længe man måske "bare" skal producere 40-50.000 biler om året. Men manden skal ud og finde finansiering til mellem 500-1000.000 biler om året. Og hvis investorer ikke tror på firmaets CEO, så er det jo netop i USA hvor det hele er bundet op på en personlighed et stort problem. 

Personligt er jeg egentlig ligeglad med om der kommer version 8 i november eller i januar. Bare jeg ikke endnu en gang bliver skuffet over Elons udmeldinger omkring nye fantastiske features der så bare ender med at jeg kan navngive min bil...

Der er bare plads til SÅ mange forbedringer af bilens software at det næsten er svært at begynde et sted. Men fint at de fokuserer på autopilot det er et af de punkter de sælger bilen på. ikke om den har en hurtig og brugervenlig GUI.

/Martin 

Jabba
Jabba Sep 1 '16

Synes du blander tingene sammen. Jeg taler om Tesla tid ift. tekniske funktionaliteter og ting som primært påvirker eksisterende kunder som efterspørger nye nørdede eller brugbare funktioner for den sags skyld. Jeg er en af dem der bliver glad når der kommer noget nyt. Jeg er ligeledes også en af dem der bliver lidt irriteret når nogle mere basale forbedringer ikke får prioritet (f.eks. navigationssystem). Men det er sgu et luksusproblem. Hvis investorerne ikke tror på Elon er det ikke fordi han har det med at være for hurtig på aftrækkeren hvad angår software updates. 

Hvis Tesla er forsinkede ift. deres software update deadline gør det højst nogle entusiastiske kunder lidt gnavne og skuffede, men har ingen påvirkning på aktiens bevægelser på NASDAQ.

Desuden er der ikke alternativer lige nu når det gælder Tesla's samlede produktoplevelse om det er GUI, softwareopdateringer eller præstationer. Uanset hvor meget mere det hele kunne forbedres eller hvor meget mere praktisk bilen kunne blive hvis bare de istedet for hypercar accelerationer fokuserede på anhængertræk til TMS. Hvis man stadig går rundt og er mavesur, har man nok ikke tilstrækkelig påskønnelse for det en TMS/TMX kan basalt og som helhed og er bedst tjent med at købe en anden bil. Eller også kan man så bare forblive skuffet - for man har ikke andet EV valg lige nu som kan gøre det bedre. Hurtig og brugervenlig GUI (eller bedre navigation) er ikke kritisk. Det er nice to have. For nogle mere end andre. Man kan brokke sig herfra og til der kommer et bedre alternativ. Men disse manglende nice to haves har ingen indflydelse på aktien. 

Når du selv siger at "bare du ikke endnu en gang bliver skuffet"... ja hvad så? Hvad vil du gøre? Du har trods DU og andre problemer på din TMS valgt at købe en model TMX. Hvis du kunne finde noget lignende hos Tyskerne havde du vel skiftet lejr for længst. Det kan du bare ikke endnu. Og uanset hvor træls man kan synes Elon kan være, så er jeg ikke sikker på at du eller mange andre ville foretrække at der ville være total stilhed ligesom traditionelle bilproducenter, indtil tingene blev lanceret - iøvrigt mod merpris - dvs. hvis de ellers tilbød software updates og jævnlige forbedringer.

Investorer og aktieanalytikere er en anden ting. Her er det langt fra kun Tesla/Elon tid der spiller ind. Det er mere et andet element af Elon's svage sider der er tale om, nemlig investor relations. Her er der bl.a. tale om mismatch i business planning (f.eks. projections vs. actual results) og et mismatch i vision vs. eksekvering. Når det er sagt, er analytikerne efterhånden vant til Tesla tid og overpromise/underdeliver traditionen og bygger selv lidt buffer ind for at sjusse sig frem til hvad det realistiske resultat er. Det er næsten unikt for TSLA aktien

Det er meget mere bekymrende når det gælder f.eks. opkøb af SCTY, kombineret med uventede finansieringsrunder. Selvom det sikkert ender godt i sidste ende.

http://www.teslaforum.dk/forum/topic/4522?page=1#post-69275

Citat fra Kiefer

Jabba: Ja, det er egentlig alt sammen meget godt, men når man læser diverse investor sider på nettet, så er der ikke ret mange længere der tror på hvad Elpn siger når han angiver en dato. Det er måske fint nok så længe man måske "bare" skal producere 40-50.000 biler om året. Men manden skal ud og finde finansiering til mellem 500-1000.000 biler om året. Og hvis investorer ikke tror på firmaets CEO, så er det jo netop i USA hvor det hele er bundet op på en personlighed et stort problem. 

Personligt er jeg egentlig ligeglad med om der kommer version 8 i november eller i januar. Bare jeg ikke endnu en gang bliver skuffet over Elons udmeldinger omkring nye fantastiske features der så bare ender med at jeg kan navngive min bil...

Der er bare plads til SÅ mange forbedringer af bilens software at det næsten er svært at begynde et sted. Men fint at de fokuserer på autopilot det er et af de punkter de sælger bilen på. ikke om den har en hurtig og brugervenlig GUI.

/Martin 

ODE90D
ODE90D Sep 12 '16

Så er der endelig en offciel udmelding omking den nye AP software, der skulle blive sendt ud indenfor et par uger. https://www.tesla.com/...t-seeing-world-radar

Man kan også læse hvad der blev sagt til pressekonferencen her: https://electrek.co/...-v8-0-update-part-1/

Det er en virkelig omfattende ændring.

Icebreak
Icebreak Sep 12 '16

Se et godt dansk link med flere specifikationer:

http://finans.dk/live/it/ECE8994020/tesla-faar-kaempe-softwareopdatering-og-nye-smarte-funktioner/

Og tusind tak for sidst i Silkeborg - det var en hyggelig dag.

ODE90D
ODE90D Sep 12 '16

Glæder mig super meget til at opleve den nye AP, men er overrasket over at der i den danske udgave, der er linket til i Icebreaks indlæg ovenfor,  står at man nu skal røre ved rattet 1 x i minuttet for at undgå advarsler. Hvor kommer det fra?!

Kiefer
Kiefer Sep 12 '16

Det er nok basereet på gæt og rygter, der står intet om det på Teslas egen hjemmeside. Ikke at det så ikke skal passe. Jeg kan godt forestille mig de vil have man skal rykke i rattet lidt oftere end man skal i dag for at sikre man stadig er vågen. Der har jo været et par uheldige episoder som er hele årsagen til dette.

Jeg tror ikke vi skal forvente bilen bliver ret meget mere autonom i version 8.0 end den allerede er nu. Det lyder mere til at de vil forberede evnen til at se ting og forhindringer foran bilen.

/Martin

PeterE
PeterE Sep 12 '16

Den originale artikel fra CW er her: 

http://www.computerworld.dk/art/238020/efter-doedsulykke-nu-faar-tesla-kaempe-software-opdatering-og-nye-smarte-funktioner - og ja, den er vist magen til. Anyway, Kiefer har ret - det kunne være rart med en kildeangivelse som var bare lidt mere holdbart end 'ifølge Tesla...'

PeterE
PeterE Sep 12 '16

Ok, kildeangivelsen var der - CW deltog i en pressebriefing med Elon. Vistnok den han skriver om her: 

https://twitter.com/elonmusk/status/774664927835553792

gronkjaer
gronkjaer Sep 12 '16

ok.. men tvivler på at elon sagde at i DK, skal man ikke forvente at kunne være AP i mere end 1min af gangen uden at holde ved rattet... Hvis han havde sagt det, som et worldwide fænomen, tror jeg nok at alle udenlandske sider havde skrevet om det?

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »