så jeres tese er at de 4.000 teslaer der er solgt i danmark er primært solgt til folk som indtil nu primært har kørt Toyota og Skoda og hvis normale bilbudget er ca. 300.000 kr. og som nu vælger at bruge 800.000 - 1.100.000 kr.
hmmm
@P85DK: Hvis vi siger at det andet indlæg, som der henvises til, faktisk er et udtryk for den almindelige Tesla ejer (hvilket jeg selvfølgelig ikke kan sige det rent faktisk er), så ja.
Og selvfølgelig er det ikke 100% der falder ned i den kasse. Men det er umiddelbart en stor andel af de danske Tesla ejere.
Hvis jeg får mulighed for det, tror jeg faktisk jeg får lyst til at lave lidt procentregning på bagrund af det andet indlæg (det bliver god spas).
Min tidligere dyreste bil kostede mig lige under 300.000.
Det bliver et skud, men jeg vil tro at næsten halvdelen af Tesla'erne i Danmark i dag er i hænderne på folk der ellers ville kigge på bil i niveauet under 350.000 kr. Spørger man ejerne i Hellerup, Gentofte, etc. så vil det ikke være tilfældet, men jeg er overbevist om at statistikken ser anderledes ud i den øvrige del af landet.
Mit indtryk tager bl.a. udgangspunkt i de henvendelser vi fik ved salget af vores første Tesla, og man har iøvrigt kunnet få meget Tesla for 700 - 750.000.
Kigger man på salgstal for P modeller i forhold de "almindelige", så får man nok et fingerpej.
Hvis du laver lidt procent regning, så lav lige en korrelation til fordelingen af Teslaer på postnumre og gennemsnitsindkomsten for disse postnumre. Face validity i Nordsjælland siger umiddelbart at køberne ikke kom fra en max 300k bil :-)
man kunne jo bede alle i den før nævnte tråd om at skrive deres postnr. ind i indlæg.
For mit eget vedkommende
Postnr. 2800
Jeg kommer fra en bil som jeg solgte for 10.000 :-)
Har dog tidligere haft en bil til max. 300.000 som dyreste køretøj ever.
Jeg gik også fra en Nissan note til en Tesla. Da mit kørselsbehov ændrede sig. Ellers har vi en Opel Astra.
Postnr 2600.
P85DK har fat i noget af det rigtige i forhold til postnumre og gennemsnitsindkomster.
Jeg er ikke i tvivl om at en god portion almindelige "hr og fru Jensen" købere er kommet til. Især bland slut 2015 køberne. Selv er jeg en af de nye, men kommer fra en MB S500 og var ved at skifte til en Audi S6 Avant. Så jeg er atypisk ift mange af dem der skriver her. Men ikke så atypisk ift en anden gruppe af Tesla ejere.
Den førnævnte tråd kan langt fra bruges som rettesnor for hvordan den typiske køberprofil ser ud i Danmark. I glemmer at langt fra alle Tesla ejere deltager på dette forum. Derudover er en stor portion af dem der har skrevet i førnævnte tråd, "AY" købere som er helt nye. Igen tror jeg flertallet af hr og fru Jensen køberne hører til blandt de helt nye købere.
Hvis Ken kiggede på statistikken over nye forum medlemmer det seneste 3/4 års tid, forestiller jeg mig at der er kommet markant mange medlemmer til. Det er også dem der præger diskussionerne mest for tiden og kan give et skævt indtryk af hvad der er den typiske køberprofil. Man bliver nødt til at inkludere køberne der købte de første model S biler i 2013 eller den første gruppe frontløbere der købte en Roadster omkring 2010. Jeg kunne forestille mig at en del af de nye købere nærmest ikke vidste hvad en model S var for bare 3 år siden, for ikke at sige Roadsteren. Kunne også forestille mig at mange af de såkaldte elbilsnørder ikke er meget nørdede omkring Roadsteren. Eller for den sags skyld GM/Saturn EV1. Er man så en rigtig elbilsnørd?
Jeg kender en del model S ejere og en enkelt Roadster ejer som alle købte bilerne for en del år siden. De var frontløbere og ingen af dem er medlemmer på dette forum. De fleste kendte ikke engang til det da jeg referede til det sidste år. De så primært Tesla som en sjov og eksklusiv bil som de var villige til at prøve. De var ikke elbilsnørder. Og det var faktisk tilsigtet fra Tesla's side.
Tror der er mange her der glemmer, eller ikke ved, at Tesla og Elon Musk's plan hele tiden har været at gøre bilerne til de bedste i verden. Ikke de bedste elbiler i verden. Det kan så diskuteres om det er tilfældet. Men pointen er at han ville gøre bilen så attraktiv at premium ICE købere ville tage springet. Elon er bevidst gået efter den type købere som mange her på forum på en nærmest Jantelovsagtig måde tager afstand fra. Uden dem var der ikke noget fundament som I kunne stå på. Det samme gør sig i endnu højere grad gældende for fremtidige model 3 købere.
I kan bruge det her forum til en pejling af de seneste røster, blandt dem som er forumbruger. Ikke andet. Større konklusioner kan kun foretages på baggrund af statistik og rundspørge der inkluderer ALLE Tesla bilejere.
"~~Tror der er mange her der glemmer, eller ikke ved, at Tesla og Elon Musk's plan hele tiden har været at gøre bilerne til de bedste i verden. Ikke de bedste elbiler i verden" - Du er helt galt afmacheret, du har ikke fulgt Elon, som vi andre har siden 2008. Elon vigtigste budskab er og har altid været miljø - han vil revolutionere brugen af energi til helt at være uafhængig af fossiler. Der er mange eksempler på dette, men her et enkelt link. http://www.ecowatch.com/...th-s-1882130448.html
KJL: "det er dig der galt på den ved at være så skråsikker og åbenbart meget vidende", hvad du har lavet er jeg sådan set ligeglad med, du har stadig ikke ret, Roadsteren og Model S er et led i at kunne lave biler for alle og det har ikke været et primært mål at lave verdens bedste bil, men først at lave en elbil for de købestærke, der så kunne finansiere elbiler for de knap så købestærke og visionen har kun været elbiler.
men først at lave en elbil for de købestærke, der så kunne finansiere elbiler for de knap så købestærke og visionen har kun været elbiler.
Lave elbil for de købestærke - hvorfor det nok ikke har været målgruppen af eksisterende bilejere i 300k bilsegmentet der har været deres primære målgruppe :-) Det er Model 3 der er tiltænkt dette segment.
At der så er mange som så det 'som sidste chance' for at få en bil til 1 million uden afgift er kun fint, men tror roligt at I kan regne med at minimum 25% af AY generationen ALDRIG ville have købt en Model S, hvis det ikke var for den kunstige købsmotivation i form af afgiftspålæggelse.
Hvorfor er det så vigtigt for noget, at dele folk op i båse?
Det er ikke et spørgsmål om at dele op i båse - tråden handler om stagnerende salg hos Tesla, og så gik den hen til hvilken kundegruppe som Tesla appellere til - intet andet :-)
Måske et lille håb om en ændring af afgifterne: http://www.politiko.dk/...afgifter-paa-elbiler
Hehe...
@Twinauto - Du har ret, det er ikke så seriøst men helt sikkert bare en slags "Teslahumor" (!)
Før sarkasmen og ironien giver mening skal man følge med i de andre tråde, bl.a. den her:
http://www.teslaforum.dk/forum/topic/4314 Indlæg #8, #16, #18...o.s.v.
God Weekend