Loading...
dk

Der er kun få tilmeldte til rekordforsøg - Silkeborg - Nymotorvej - | Tesla Forum

ErikBH
ErikBH Aug 17 '16
Citat fra P85DK
Jeg har forstået jeres hensigt og den støtter jeg fuldt ud, jeg tror bare at i det politiske spil (hvilket det er) så kommer I til kort og det risikerer at blive brugt som modargument for hvad I prøver at opnå. Der er sgu mange måder Olielobbyen kan svinge den med billeder af køerne ved SuC når folk skal hjem, hvis det bliver en vindstille overskyet dag, så er udregningen af CO2 ikke favorable. Jeg siger ikke det er rigtigt, jeg siger bare at tingene kan fremstilles på mange måder og dem som er bedst til det vil vinde. 

Om vi kommer til kort ved at sidde med hænderne i skødet eller vi kommer til kort mens vi er i krig kommer måske ud på et. Jeg foretrækker stadig at prøve at gøre noget.

Olielobbyen vil også kunne bruge til noget at der ikke er mange elbiler i kortegen -> for så viser det jo bare at der ikke er nogen der bruger dem. Uanset hvad vi gør eller ikke gør vil det kunne bruges.

Jeg tror mere på at angribe end at lade olielobbyen og de sorte politikere få frit spil.

Citat fra P85DK

Må jeg komme med et forslag, jeg ved ikke om det er forslag som lader sig gøre i praksis, but here we go:

Mål luftkvaliteten når de andre biler og lastbiler kører forbi et bestemt sted på strækningen og mål den tilsvarende når de 2-300 elbiler kører forbi, samt lav en støjmåling på samme sted.

rigtig god idé. Vi har samme idé. Udfordringen er at finde udstyret og få betalt for det. Hvis flere var medlem af FDEL var der flere penge at gøre med til den slags ting. Samtidig bygger vi på frivillige ressourcer, så der skal også være nogen der tager sig af at gøre det.

Jeg må indrømme at jeg ved hvor idéen er landet, men jeg vil tage den op på vores næste møde i morgen. Hvis nogen har ressourcer og viden på området hører vi gerne.

Citat fra P85DK

Pointen er bare at I skal sætte tonen og at der er 2-300 elbiler som kører på samme tid er knap så interessant for den almindelige dansker.

om det bliver 3 eller 400 og i princippet om vi får en rekord er mindre vigtigt for den almindelige dansker. Vi kommer til at nå MANGE og omvende en del fejlagtige forestillinger i Silkeborg. Og via medierne kommer vi til at fortælle mange gode historier. FDEL forsøger, som det primære talerør for elbilister, af al kraft at sætte tonen og påvirke debatten. Jo flere der står bag FDEL jo større indflydelse får FDEL, så hvis du mener hvad du skriver, så meld dig ind. Og kom til Silkeborg. Det bliver hyl ;-). Vi kan sagtens diskutere videre der :-).

Citat fra P85DK

Jeg skrev tidligere i dag til den Københavnske borgmester Morten Kabell som står for bilfri søndag og foreslog at det skulle være tilladt at køre elbil på dagen, så folk kan opleve at det kan være stille mens man stadig bruger moderne transportmidler.

rigtig god idé. FDEL har siden foråret haft en dialog med Morten Kabell om samme. Netop for at vise forskellen både i støj og forurening. Men det er endnu ikke lykkes at overbevise ham. Onde tunger vil sige at han ikke bare er modstander af forurenende biler, men alle biler. Om det er rigtigt skal jeg ikke kunne sige. Vi presser på den del også.

/ErikBH

ErikBH
ErikBH Aug 17 '16
Citat fra sjensen

... Opinionen vender.

Når/hvis politikerne konstaterer at deres vælgere ønsker bedre vilkår for el-biler, så kommer det. Vi skal altså bare have en passende stor andel af befolkningen på el-bilens side (især nogle såkaldte meningsdannere), så følger politikerne med.

tak for input Steffen. Jeg tror og håber du har ret. Det er i hvertfald den strategi jeg og FDEL følger, at påvirke borgere og den generelle stemning om elbilister.

/ErikBH 

Hilbert
Hilbert Aug 17 '16

I denne debat kommer jeg til at tænke på det kinesiske ordsprog:

"Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre bygger vindmøller."

Jeg foretrækker det sidste. God vind, Erik

PeterE
PeterE Aug 17 '16

Det er et rigtigt fint initiativ, og efter min mening kan det slet ikke give vores politikere grund til at hvile på laurbærene. Slet ikke, og husk nu - det er vores politikere, vi har selv valgt dem. Og hvis vi ikke mener at de plejer vores interesser, så må vi jo vælge nogle andre næste gang...

Vi skal vælge om vi vil være ligeså stille som vores biler er, eller om vi vil larme med at morgendagens biler allerede er her idag. En EVENTUEL dansk grøn omstilling komme ikke til verden uden larm.

Vi ses i Silkeborg (!) 

PS: Hvem inviterer Elon?

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Aug 17 '16
ElPeter
ElPeter Aug 17 '16

Hvis man har en god sag, så må mere opmærksomhed og debat være en fordel.

For et års tid siden var jeg selv forholdsvis ignorant omkring el-biler og havde slet ikke rigtigt overvejet det fordi 'det var nok temmelig bøvlet'. Den holdning er der måske en del der har og jeg tror egentlig mere at det er det der begrænser udbredelsen end hvad 'olie-lobbyen', Lomborg eller andre har af påvirkning.

Der er mange der ikke gider være early-adopter på sådan noget som en bil, men som sikkert godt kunne overveje en el-bil hvis naboen, en kollega eller en masse andre havde en, så det synes jeg vi skal kommunikere at der efterhånden er, trods alt. Og så må folketinget sørge for at der kan komme endnu flere.

NOELON
NOELON Aug 17 '16

Tja, jeg forstår bare stadig ikke hvorfor man vil sætte en rekord - hvem kan bryste sig af den?. Det er da fint at mødes og larme op ift. den urimelige kortsigtede politik, der er vedtaget. Nu ser man at selv EU kritiserer vores luftforurening - og hvad gør man? Forsøger at mørklægge kritikken med henvisning til at det nok bliver bedre i løbet af et par år! Derudover forsøgte man at flytte målestationen for at få bedre resultater... tænker VW på højere plan.

Det er en rigtig god ide at få elbilerne tilladt til Bilfri Søndag, som P85DK beskriver, det gør det synligt for enhver og giver mindst lige så meget 'larm i gaden' som en rekord.

At Tesla nu er under pres, som sjensen referer fra Børsen, er jo en naturlig og kalkuleret situation fra Elon's side. Hans større projekt end Tesla er jo at få elektrificeret transporten. Det der er bedrøveligt, men måske også forudsigeligt, er at dette er jo en opvågnen af Industrien og IKKE af Politikere.

MicTheCat
MicTheCat Aug 17 '16
TSLA +1. Meeeen. Der er jo nogle der bliver nød til at vise politikerne vejen frem ;-)
Forummets indlæg er redigeret af MicTheCat Aug 17 '16
NOELON
NOELON Aug 17 '16

@MicTheCar: helt enig, med der synes jeg at vi skal gå sammen med den norske elbilforening og lave en mega rekord i sydnorge hvor vi fra DK tager til Norge og støtter op. Norge er bare så visionære i deres måde at løse dette på. De burde have rekorden - med vores hjælp. Det kan bruges til at snakke el-bil politik også herhjemme. Det handler ved gud ikke bare om at de har olie penge. Det handler om at de har visioner og så nogle politikere der tør gøre det!!

P85DK
P85DK Aug 17 '16

TSLA - helt enig. En norsk rekord sammen med fortælling om deres visioner vil udstille alle manglerne ved den danske politik.

ElPeter
ElPeter Aug 17 '16
Det burde ikke være et problem for nordmændene at overgå en dansk rekord og godt for det, for så kommer der omtale to gange
PeterE
PeterE Aug 18 '16

TSLA, jeg er egentlig nogenlunde enig med dig - nogenlunde. For mig handler det bare slet ikke om at 'bryste sig' af noget - det handler om at skabe konstant opmærksomhed om el-biler. Og ja, Norge er lysår foran og så skal vi da forsøge at få vores politikere op på samme niveau. Og nej, det handler ikke om (olie)penge - men mere om vilje og lidt mod (!). Et 

P85DK
P85DK Aug 18 '16

@ElPeter,

Citat fra ElPeter

For et års tid siden var jeg selv forholdsvis ignorant omkring el-biler og havde slet ikke rigtigt overvejet det fordi 'det var nok temmelig bøvlet'. Den holdning er der måske en del der har og jeg tror egentlig mere at det er det der begrænser udbredelsen end hvad 'olie-lobbyen', Lomborg eller andre har af påvirkning.

Det er en interessant vinkel med manglende viden og hertil kan lægges misundelse over afgiftsfritagelse/reduktion etc.

Nu er Norge blevet fremhævet som et godt eksempel, men det er vist ikke nogen hemmelighed at der mange almindelige nordmænd der har det enddog meget svært med de fordele som elbilerne får. Regeringen har modet til at stå fast, modsat danske politikere som skifter mening som vinden blæser, og sikre en langsigtet ændring.

Den bedste måde at få en sag forrest i rækken er at starte med sætningen; 'Du betaler for din nabos ...' - er der noget danskerne har allergi overfor, så er det hvis de mener at betale noget for andre.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Aug 18 '16
PeterE
PeterE Aug 18 '16
Citat fra P85DK

@ElPeter,

Citat fra ElPeter

Det er en interessant vinkel med manglende viden og hertil kan lægges misundelse over afgiftsfritagelse/reduktion etc.

Nu er Norge blevet fremhævet som et godt eksempel, men det er vist ikke nogen hemmelighed at der mange almindelige nordmænd der har det enddog meget svært med de fordele som elbilerne får. Regeringen har modet til at stå fast, modsat danske politikere som skifter mening som vinden blæser, og sikre en langsigtet ændring.

Den bedste måde at få en sag forrest i rækken er at starte med sætningen; 'Du betaler for din nabos ...' - er der noget danskerne har allergi overfor, så er det hvis de mener at betale noget for andre.

Og i Norge er de vist heller ikke helt enige om hvad der er godt eller hvad der er skidt: '

Rødt lys for elbiler halverer Tesla-salget

Færre fordeler gjør at salget av utslippfrie biler faller. Norge er ikke lenger et elbil-eventyr.'

Og kan vi så ikke snart holde op med at tale om misundelse og lign, som vel ikke er meget værre end når folk ser en Cayenne eller lign på papegøjeplader.

Og kom så til Silkeborg og vis verden at danskerne - bilisterne - vil el-biler! 

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Aug 18 '16
Gronhund
Gronhund Aug 18 '16
Citat fra P85DK
'Du betaler for din nabos ...'

Ja, det er der godtnok mange der føler. Nogle er pænt sure på elbil ejere.

Men når alt kommer til alt, så er det jo tit fordi de ikke vil tro, hvad mange Tesla ejere vil give for en ICE bil:

http://www.teslaforum.dk/forum/topic/4276?page=4#post-67481

Så uanset hvad andre tror, så vil jeg ikke mene at: "Min nabo betalte for min..." ;-)

Mht. Norge, så er vi også efterhånden kommet til det niveau, hvor dem der friviligt vil have elbil, har købt elbil. Og dem der har de store benzin/diesel slugere (og de findes jo også i stort antal), skifter nok ikke frivilligt.

Men ja. Norge har været et rent elbil fordels land. Men det jeg har hørt er da også, at de vil lave små bompenge gebyrer for elbiler i forhold til ICE biler.

Forummets indlæg er redigeret af Gronhund Aug 18 '16
P85DK
P85DK Aug 18 '16

Pointen er at den almindelig forbruger tænker med pengepungen (også gældende for nordmænd) og det er politikernes ansvar at tænke langsigtet og vælge de incitamenter der driver deres politik frem.

De danske politikere er i øjeblikket primært styret af folkestemninger mere end en overordnet ansvarsfølelse, så investeringer i fx. grøn transport i form af fordele som i Norge bliver hurtigt fremstillet som at 'det er bistandsmodtagerne som betaler for at de rige svin kan køre rundt i deres dyre Tesla slæder'

KimT
KimT Aug 22 '16

Nu når I har fået det flyttet til Indelukket, håber jeg da godt nok at der er nogen der tænker på hvordan 300 biler skal komme fra Indelukket til mortorvejen - når man skal krydse midtbyen og en jernbaneoverskæring hvor der kommer ca. 6 tog i timen (hverdage). For offentlig trafik må frivvilige hjælpere ikke lede

Klaus_
Klaus_ Aug 22 '16

@KimT, der står da Jyllandsringen på tilmeldingssiden? https://fdel.nemtilmeld.dk/4

KimT
KimT Aug 22 '16
Citat fra Klaus_

@KimT, der står da Jyllandsringen på tilmeldingssiden? https://fdel.nemtilmeld.dk/4

Jeg ved det godt, men der kom nyhedsmail i weekenden :

Nyt mødested

Vores oprindelige plan var at mødes ved Jyllandsringen, men vi har nu fået lov af silkeborg kommune til at bruge Indelukket fra fredag til søndag. Et fantastisk smukt sted i skoven ved Gudenåen, Vi har simpelthen fået lov at køre op imod 300 elbiler ind på Indelukkets område. Her er der bl.a. er en stor amfiscene, hvor vi kan afholde panel-debatter og andre interessante indlæg. Der er også gode muligheder for opladning, da området har indlagt strøm til de store festivaller som f.eks. Hede Rytmer.

Med alle de muligheder stedet giver, overvejer vi lige nu hvordan vi kunne arrangere fælles mad og hvad vi ellers kunne opsætte af boder med elbil-tilbehør m.m.. Det bliver uden tvivl et tilløbsstykke for silkeborgensere og byens mange gæster, at komme og se de mange flotte elbiler i de smukke omgivelser.

Der er hoteller, vandrehjem og campingplads tæt på, som giver gode muligheder for overnatning for dem der kommer langvejs fra.

ErikBH
ErikBH Aug 22 '16
Citat fra KimT

Nu når I har fået det flyttet til Indelukket, håber jeg da godt nok at der er nogen der tænker på hvordan 300 biler skal komme fra Indelukket til mortorvejen - når man skal krydse midtbyen og en jernbaneoverskæring hvor der kommer ca. 6 tog i timen (hverdage). For offentlig trafik må frivvilige hjælpere ikke lede

Hej Kim,

Tak fordi du gør opmærksom på problemstillingen.

Vi er officielt inviteret af Vejdirektoratet som har et prima samarbejde med PET, Politiet og hjemmeværnet. Det skal nok blive løst på en fornuftig måde med professionel hjælp.

Vi er opmærksomme på "flaskehalsene" og togene, heldigvis er det jo søndag så antallet af toge er ikke det samme som i hverdagene.

vh, Erik

DavidS90D
DavidS90D Aug 23 '16

@ErikBH

Hej Erik.

Jeg har klippet denne tekst fra FDEL hjemmesiden:

Og for at fremme deltagelsen af såvel danske som norske og svenske elbilkørere m.fl., har vi etableret samarbejde med færgerederierne, broselskaberne, hoteller, kroer og feriecentre om gunstige prispakker og faciliteter” fortsætter Jørn Grønkjær.

Hvor kan man finde yderligere skriftlig information omkring de prispakker ?

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 »