Her er den tråd du skal læse - umiddelbart i en lidt større skala end du beskriver, men der er nogle fine videoer og billeder
Men det er nok ikke et projekt for en begynder :-)
Og så er der denne tråd som fortæller hvordan du hacker Teslas wall charger så du kan lade dynamisk fra et solcelle anlæg
God tanke SuneH,
Din bil skal enten holde meget i garage derhjemme mens solen skinder. (natarbejder?)
Eller du skal acceptere at det bliver noget dyrere end at hive strøm fra det almene net.
Der findes noget på det tyske tesla-forum om charge styring på pilot signalet efter et Solcelle-anlæg.
Som off-grid er solceller alt for svingende til køre uden buffer / batteri. Økonomien går også fløjten her, enten som tabt strøm eller til batterilager.
Der er ikke nogen der pt gir lyd på DC -> DC charging området.
Men det er med rimelig sikkerhed noget der kommer på markedet på et tidspunkt.
For at svare på dit spørgsmål, det kan godt lade sig gøre at idag at lade fra solceller til batteri til bil.
Men forvent kun 60% anlægseffektivitet, og en høj strømpris og 'besværet' ved at styre og vedligeholde.
- R
Virker lidt som om at vi skal vente og have tålmodighed...
Mon ikke verden ser anderledes ud om 2 år.. :-)
Hej Sune
Jeg har tanker i samme retning. Vi har ikke i forvejen et solcelleanlæg.
Som jeg ser det så mangler der et produkt på markedet som passende kunne komme fra Tesla. En inverter der indeholder en lade styring der kan kommunikere med en bil og en power wall. Der er masser af muligheder for opsætning af sådant system men skal det være off grid skal den kontinuerte produktion kunne overføres til bilen når bilen er tilsluttet systemet. Når bilen ikke er tilsluttet lades Power wall op. Hvis denne er ladet helt op sælges overskydende produktion til nettet (On grid) eller smides ud (Off grid) I dit tilfælde med et eksisterende system på den gamle ordning skal du nok, som du også er inde på, gøre en dyd ud af at kunne dokumentere at du hele tiden er off grid med det ekstra anlæg.
Vi har også tanker om solceller og der er to modeller som jeg ser det.
A - sæt en masse solceller op og installer er 11 kw inverter og vær uafhængig af støtteordninger. Fordelen er max effekt til hus og bil, når bilen er hjemme. Ulempen er at men kun får markedsprisen for den el man sælger til nettet. 20-30 ører pr. Kwh. Man kan købe solcellepaneler til gode priser hvis man ser sig lidt omkring. Denne løsning giver mest mulig effekt, men en lav pris på salg af overskudsproduktion.
B - Køb et færdigt anlæg med en 6 Kw inverter og kom med på den nye pulje med 88 ører for solgt strøm i 10 år. Jeg tænker følgende: Sæt 6-8 Kw paneler op der peger stik vest. De vil producere mest eftermiddag/aften og man kan sætte bilen til at lade så snart men er hjemme fra arbejde. Den samme inverter kan så suppleres med ekstra paneler (3-6 kw) der peger stik syd. (kræver en stor inverter med 2 eller tre trackere) På den måde har man et anlæg der er lovligt (max 6kw inverter effekt) og et anlæg der producerer til salg midt på dagen og til salg/bil sidst på dagen. I weekender, ferier, på fridage, hjemmearbejdsdage mm kan man så lade bilen med den kontinuerte produktion midt på dagen. Et realistisk overslag. Anlægget koster nok 100K og tager 10 år at betale tilbage. Herefter næsten gratis strøm fra anlægget.
Findes der mon bedre løsninger? Konstruktiv kritik modtages gerne.
Guys, jeg går og pusler med tanken om noget OFF-grid solcelleanlæg og vil gerne oplade bilen med det. Men jeg har mange spørgsmål, både tekniske og mht regler.
Jeg har et eksisterende 4,8 kWp anlæg fra 2012 på mit hus (gl.ordning). Jeg er interesseret i at opføre en carport med tag af solceller og bruge det til at oplade elbil direkte (Tesla Model S) når bilen er hjemme. Når den ikke er hjemme, kunne strømmen gå til et batteri, som efterfølgende ville brugs til enten belysning i indkørsel og sti op mod huset, eller til opladning af bilen (batteri til batteri). Dvs anlægget ville være OFF grid og ikke have kontakt til hverken huset, nettet eller det eksisterende solcelleanlæg.
Carporten ville blive ca 24 kvm.
Spørgsmål: Er sådan en løsning overhovedet teknisk mulig? Kan man oplade en Tesla med varierende strøm fra himlen? Teslaen kræver vekselstrøm, så der skal en inverter til. Er det muligt at oplade fra batteri til batteri? Hvis fx carporten har opladt 8 kWh i løbet af dagen, kan de så hældes over på bilen om aftenen?
Og endelig er det spørgsmålet om et sådant anlæg ændrer ved regler mm for det eksisterende anlæg. Ved I noget om det?
Du vil ikke komme langt med et 24m2 anlæg, hvis det er eneste energikilde til din TSLA - Omregnet er max 4 kWp som omregnet under de mest gunstige forhold kan levere 3000-3200 kWh pr. år - d.v.s. stik syd og 45gr. taghældning. så skal du aflevere energien I et DC batterilager og efterfølgende skal du vekselrette energien til 3x400V med et flydende nul-potentiale som jeg tænker det kan være svært om ikke umuligt at få TSLA - UMC til at acceptere.....
Din investering kan få en dårligere ROI end nedslidningskurven på din TSLA
@webercarman. Solaredge har en inverter der kan klare paneler med forskellig orientering oggive optimalt udbytte
når du nu har besluttet at anlægget skal være off-grid, og fortrinsvis/kun bruge det til opladning af teslaen, er der et par muligheder.
solceller til batteribank, med ladeautomatik, som vivaenergi, dog uden inverter.
batteribank til dc/dc konverter til Chademo ladestik (IEC 62196).
dette eliminerer 2 gange tab til et mindre tab.
dc/dc konverter styrer strømmen ved at regulere spændingen lidt op og ned.
der skal være en interface der snakker med bilen om ladekrav mm. men det må være muligt at skaffe/bygge. jeg har ikke søgt efter do, men tror det kan fåes på nettet ligesom vores lade controlere er en standard (IEC61851/J1772)
denne standard taler sammen på en ledning (CP) hvor ladestrøm, jordfejl mm. overføres. den anden ledning (PP) tjekker kablet i begge ender for max ladestrøm.
se skema:
chademo fungerer på samme måde bare med flere ledninger + canbus. se skema:
det er bl.a. derfor at chademo adaptoren er så dyr. den skal simulere alle disse signaler, ved at tale med bilen via CP forbindelsen. sandsynligvis også via canbus.
håber at dette forklarer mulighederne på alm. dansk.
skriv, hvis du har spørgsmål
Ser ud til emotorwerks har knækket DC-DC koden. De sælger DC Charger / ChaDeMo Controller og Kabel til $4000-$5000. Så mangler der dog stadig batteri og solceller.
RobertJ - godt fundet, det ser meget spændende ud. Deres DC/DC konverter. Kan man mon lade direkte med den tilsluttet en masse solceller? Hvis nu solcellerne kun producerer 5KW skruer den så selv ned for strømmen til batteriet?
Det er denne jeg kigger på:
https://emotorwerks.com/store-juicebox-ev-charging-stations/dc-charging-systems/10-smartcharge-12000-a-12kw-universal-voltage-ev-charger-fully-assembled-tested/category_pathway-17
Du skal huske at du også skal have deres Chademo kabel med, og så en chademo adapter fra Tesla mellem enheden og bilen.
Jeg tvivler på du kan lade DC-DC direkte uden om chademo.
Så det der sker er vel, at du skal have lavet din DC fra solcellerne om til AC til Chademo-kassen der så kan lave DC opladning til bilen. Det lyder lidt besværligt og meget dyrt. Jeg ville forvente et ret stort solcelle anlæg for at dette kunne have nogen virkning.
/Martin
Kiefer - kommentar ikke forstået. ChaDeMo charger er AC/DC-input. Inverteren er DC, evt. batterlager er DC.
Hvorfor vil du feede chargeren AC når den kan tage DC?
Edit: Hold op en lang smøre det ku blive til.
Hvis man dykker lidt ned i emotorwerks produkt specifikationer, skriver de at deres ChaDeMo controller kan styre effekt fra noget inverter signal. Jeg er dog ikke så sikker på at det er en optimal løsning, når den kommer fra flere producenter.
*Ref. eksempler på denne løsning ses værende problemfyldt på tysk teslaforum.
Løsningen bliver for sammensat (og dyr). Der skal laves et specielt Tracker program til inverteren, der skal tale sammen med charge controlleren. Så er der ramp up / down, der kan være begrænsninger i bilen. (F.eks. minimum current)
Et mellem batteri skal der til for at stabilisere flowet fra et PV-array.
Tænker et system på 10-20kWh med en DC spænding på 200-300V. Men On-Grid.
12kW Charger men HV, da LV kun kan smide 350V DC i Output.
Inverter feeder direkte på batteri, og chademo charger kan spise direkte fra batterierne.
Det er klart at en dagsproduktion på 40kWh ikke kan optages internt og derfor skal sælges når DC lageret er fyldt. Medmindre bilen står i stik og kan aftage energien.
Når batteriet er tomt, dvs. når solen ikke længere er på himlen og bilen står og sutter, skal batterisystemet slå over på 2ndary preference AC input til at dække et MIN ladeniveau (5%?) på internt DC lager. 3-fase 400V kan dække behovet.
Alternativt skal batteriet slå Chargeren fra når det er tomt og man skal manuelt overvåge om der skal skiftes til en AC source. Er dog mest til den automatiserede, det bliver for meget switch on - switch off det andet.
Så opsummering -
best case er heldags ladning f.eks. weekend mens solen fylder på bilen via et DC lager. (aktuelt Apr-Aug)
worst case, du kan snuppe de 10-15kWh der er tilbage på DC lager via timed ladning hver morgen inden den daglige afgang. Lager er matchet mit kørselsbehov på ca. 60km/dagligt.
Misc.
I vintermånederne bliver worst case til best case.
Bonus - Egenforbruget på et Energiklasse B eller A hus kan dækkes 90% med denne løsning.
Og det giver god ROI på Paneler og Inverter.
Regning:
Emotorwerks ($5500) 40000kr
2-3 Powerwalls 60000-90000kr
6kW Inverter + 10kWp Paneler 130000kr
Så er spørgsmålet. Er det 100.000kr værd.
I mine øjne - Nej
Eller ihverfald ikke så længe regeringen har afgift-retur på elbilsstrøm.
Går Afgiftsreglen fløjten vil jeg lave et detaljeret ROI study, da jeg forventer at bygge nyt hus inden 2020. Jeg vil dog starte ud med at integrere solceller og et 'mindre' husbatteri. Det kan altid udvides.
Min idé er at bygge en 40m² garage / carport med øst/vest vendt tag. Hvor taget er udført 100% i solceller.
Evt. i noget Avancis Powermax Strong. CIGS paneler er dejligt mørke og ser fremragende ud.
Se. feks. her: http://www.avancis.de/fassadenloesungen/
Her er hvordan WK057 har brugt en CHAdeMO adapter til at lade direkte fra sit anlæg
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/chademo-adapter-tear-down.61109/
RobertJ: Jeg havde ikke set kassen fra emotorwerks kunne have DC som input. Den jeg fik kigget på var en AC 3 fase 400 Volt input.
Jeg kan godt se man også kan få dem som 800 Volt DC input.
/Martin
hej @suneh
jeg fandt en mulig løsning for dig.
det er en 3 x inverter á 4kw stk, med indbygget ladestyring for 48v batteribank, og mulighed for ladning fra nettet (UPS anlæg).
der er også mulighed for at tilslutte vindmølle eller generator.
datablad ser fornuftigt ud, men kig det igennem selv. http://www.ebay.com/itm/142074916314
denne løsning bruger alm 3 faset ladning af bilen, så intet extra ladeudstyr.
Jeg har fået kontakt til dette firma og har bestilt. Den skal godtnok modifiseres lidt. Men selvom økonomien er ringe. (ingen tvivl om det) Så er det en fed hightech løsning. Der passer fint til en elbil, Så kan de godt lukke for hanen strømmen osv... jeg er så klar https://www.smartflower.com/en/smartflower_pope
Den ser sjov ud :-)
Og som de selv nævner en rigtig "eye-catcher". Perfekt til udstillinger og andre arrangementer.
Til fast montering på egen matrikel kunne et almindeligt PV-anlæg med tracking gøre det samme.
Den model der hedder POP-e kommer uden batteri (hybridfunktion) så den kan ikke køre off-grid.