Loading...
dk

Erfaringer med skæve bremseskiver | Tesla Forum

lysmanden
lysmanden Nov 19 '16
Jeg er rystet over læsningen og den måde hvorpå Tesla håndtere en reklamation
Hvad blev konklusionen hos Tesla?
Larsen
Larsen Nov 20 '16
Jeg har lige adskilt og smurt bremserne på min S fra foråret 2014. Det er anden gang jeg gør det, billeder fra første gang kan ses i anden tråd her på forum. Min konklusion er stadig, at det rent teknisk er nogle skrækkeligt dårlige bremser der er på Teslaen. Man føler sig virkeligt sat tilbage til halvfjerdserne, i relation til de bremser der dengang var på europæiske biler. På min Tesla var tre af hjulenes bremser totalt tæret fast, og der måtte et pænt stort ko-ben til, for at få klodserne ud af kaliberne. De tærer fast i enderne af klodserne, og der er faktisk store tæringer også i kaliberne, der hvor klodserne rører kaliberne. Selv om jeg adskiller og smører jævnligt, så tror jeg mine kalibre er tæret væk når de er 5-6 år gamle. Det ville aldrig ske med en europæisk bil. Jeg vil på et tidspunkt kontrollere om de klodser der bliver foreslået længere oppe i tråden, de passer i Teslaen. Hvis de gør det, så er de rimeligt billige. Tror I ikke de bagerste skiver er fra Mercedes? Der er tromlebremse indvendigt i dem, og det er typisk Mercedes at bruge den løsning.
Niels
Niels Nov 20 '16
tesla har for et par år siden meddelt at deres service afdeling ikke er noget de skal tjene penge på - den gang sagde de at de var tilfredse hvis blot den del af butikken går i 0.
taget i betragtning at vi er mange som betaler relativt meget for service eftersyn (som primært består i at smøre dørhængsler og skifte vindues viskere) så burde der jo være økonomi til at sælge billige bremse dele/dæk m.m.

anyway, syntes det kunne være interessant at finde alternative skiver/klodser/kaliber som vejer væssentlig mindre end de originale - f.eks. carbon. ved godt de ikke altid bremser lige så godt, men bremse kraft er heller ikke lige det jeg savner på min model S..den stopper meget effektivt i dag da både bremseskiver og regen hjælper på samme tid.
carbon holder mig bekendt "evigt" og jeg vil heller betale 60.000 kr for et fuld carbon bremse system end 3x18.000 kr i bilens levetid - giver det mening?

jeg er dog i tvivl om det overhoved er lovligt at bruge andre bremse systemer/dele på en bil end det som den er født med.....?
Hilbert
Hilbert Nov 20 '16

@Larsen

Jeg kan ikke finde dine omtalte billeder. Kunne du ikke give et link.

Metguy2000
Metguy2000 Nov 20 '16

@Larsen

Standart bremser på Model-S er Brembo. Min gamle MB CLS 500 skulle have 2 nye kalibre da den blev 6 år. Jeg fik dog 50% kulance fra Mercedes, på delene forståes. Blot for at illustrere at selv kvalitetsbremser kan fejle ;-) ligesom min kones E220 motor måtte skiftes efter 150 K til den nette sum af 110.000 kr. Jeg tror ikke engang et batteri til tesla koster så meget.

@Niels

Tesla Motors Club har en tråd om at "opgrade" Model-S Brembo til keramiske bremser, der er et link til racingbrake.com med et sæt til 15.000 USD. https://teslamotorsclub.com/...o-others.63169/ ;

P85DK
P85DK Nov 20 '16

@Niels - tror godt du kan være sikker på at Teslas service afdeling ikke laver overskud i dag. Med hensyn til dæk, så har Tesla faktisk meget fornuftige priser, og jeg tror heller ikke de tager vilde priser for bremsedelene, men når det hele skal skiftes og der skal arbejdsløn oveni, så bliver det dyrt ligegyldigt hvad.

Larsen
Larsen Jan 22 '17
Mine bagerste skiver er nu igen ved at være godt rustne, selvom jeg har regen på low, så skiverne drejer jeg lige af igen når der skal sommerdæk på. I den forbindelse er der enten kommet en programændring, eller også har jeg glemt hvordan man frakobler håndbremsen. Det gjorde jeg ellers ofte for et par pr siden når bilen stod i garagen i nogle dage, for at undgå rust på de bagerste skiver. Er der nogen der ved hvordan man frakobler håndbremsen, så man kan fjerne håndbremse kaliberen og demontere skiven? Hilsen Henning
webercarbmann
webercarbmann Jan 22 '17
Citat fra Larsen Mine bagerste skiver er nu igen ved at være godt rustne, selvom jeg har regen på low, så skiverne drejer jeg lige af igen når der skal sommerdæk på. I den forbindelse er der enten kommet en programændring, eller også har jeg glemt hvordan man frakobler håndbremsen. Det gjorde jeg ellers ofte for et par pr siden når bilen stod i garagen i nogle dage, for at undgå rust på de bagerste skiver. Er der nogen der ved hvordan man frakobler håndbremsen, så man kan fjerne håndbremse kaliberen og demontere skiven? Hilsen Henning

"Skiverne drejer jeg lige af igen......"  Fortæl gerne mere om dette.   Vh Peter

Forummets indlæg er redigeret af webercarbmann Jan 22 '17
jens2
jens2 Jan 22 '17
Hej Lasse er det ikke bare, læg 3mm stål mellem kaliber og Skive, så du er sikker på cylinderen går helt tilbage, når den er helt tilbage så kan du trække stikket fra hinanden nede ved cylinderen og så kan du smide skiverne op i drejebænken.
Larsen
Larsen Jan 22 '17
Jens2. Det du beskriver der, det tør jeg nok ikke gøre, men det var også tidligere meget let at frakoble håndbremsen. Det gjorde man blot på skærmen.
Peter. Jeg er opvokset på et autoværksted, og min 87 årige far har stadig maskinerne til at stå der, så maskinerne til at afdreje skiverne bruger jeg engang imellem. Der står også stadig dækapparat osv. så jeg skifter også selv dæk, selv om de hårde 102Y dæk på Teslaen giver mig kamp til stregen.
jens2
jens2 Jan 22 '17
Hinderup auto renoverede min håndbremse kaliber, der var ikke noget software som skulle resettes efter stikket var afmonteret.
CanEl
CanEl Jan 22 '17

"Skiverne drejer jeg lige af igen......"  Fortæl gerne mere om dette.   Vh Peter

husk lige, at hvis i drejer skiverne af, skal de slibes bagefter, så drejesporet er væk.

ellers vil drejesporet virke som et gevind de vrider skiverne i stykker, så de slides hurtigt.

griffel
griffel Jan 23 '17
@Larsen
Mener du "Towing" eller "towmode" (eller hvad det nu hedder)? Det gør man da ganske rigtigt på skærmen
Larsen
Larsen Jan 23 '17
Griffel. Tak for hjælpen. Har lige været i bilen og checke, og det ser ud til at virke. Det var ikke sådan man gjorde for et par år siden, men det er nok blevet ændret på et tidspunkt, da jeg ikke tror Towmode altid har været der.
Canel. Det er noget sludder du skriver. En skivebremse er fremstillet af støbejern, og når du drejer det med en meget lav tilspænding og en drejeplatte der er stumpnæset, så bliver der ingen "gevind" i skiven. Det var helt almindelig praksis at gøre sådan, medens der var rigtige mekanikere som også var dygtige håndværkere, og indtil værkstedernes timepriser gik helt amok. En mekaniker idag er jo blot en reservedelsudskifter som ikke aner hvad der kan være galt, hvis ikke computeren kan fortælle ham det.
CanEl
CanEl Jan 23 '17
Canel. Det er noget sludder du skriver. En skivebremse er fremstillet af støbejern, og når du drejer det med en meget lav tilspænding og en drejeplatte der er stumpnæset, så bliver der ingen "gevind" i skiven. 

det er rigtigt at støbegods er lettere at arbejde i, men selv med lav tilspænding er der et spor. 

når du er færdig med din skive, så se på den med en stærk lup. så vil du se drejesporet, selvom det er småt.

hvorfor tror du at nye skiver er slebet efter afdrejning, i stedet for kun drejet af? hvis det ikke var nødvendigt, kunne de sparre en arbejdsgang!

Larsen
Larsen Jan 23 '17
Canel. Du har selvfølgelig ret i, at der ikke må være væsentlige drejespor i skiverne, når de er færdige. Når man serieproducerer vil det derfor ofte være hurtigere og mere økonomisk at køre med en lidt grovere tilspænding, og så fjerne rillerne med efterfølgende slibning.
Ledsager
Ledsager May 7 '17
Har lige været hos Tesla med mine bremse, idet jeg ved bløde opbremsning med lav regen oplevede små ryk som om en eller flere skiver havde slået sig. Opdagede det kun fordi jeg slog om til lav regen. Har det meste af bilens 40000 km kørt med standard regen og har ikke mærket noget, så fejlen kan have været der fra bilen var ny.
Det viste sig at venstre forreste skive var skæv. Tesla accepterede ikke at det var en reklamation, så jeg har fået nye skiver for og rensning af alle bremser. Lavede en deal incl 40K service med hjuludmåling osv for 12000kr.
SuneH
SuneH Mar 2 '18

Kære alle

Min TMS fra Nov 15, kørt 67.000 km er begyndt at ryste ved nedbremsning. Der er ikke umiddelbart noget at se på skriver, de er ikke rustne. Jeg kører altid en kort tur og tørrer bremserne når jeg har vasket bil.

Efter råd fra Autoskadestuen har jeg bremset kraftigt ved fra 90 - 20 km/t et par gange, det har desværre ikke løst problemet.

Jeg har en tid d. 22. marts hos autoskadestuen til skift til sommerdæk, der vil de så kigge på skiverne ved samme lejlighed.

Det, jeg ikke forstår, er, hvordan skiverne kan blive skæve. Både min kone og jeg kører ret behersket, og bremser bestem ikke så langvarigt eller kraftigt, at skiverne bliver for varme. Kan de blive skæve af at blive brugt for lidt?

Bilen er fortsat inden for de 80.000 km garanti - tror I dette er noget Tesla vil tage på garantien?

fmm1000
fmm1000 Mar 2 '18
Hvis det er Pbremsen så ja.
P85DK
P85DK Mar 2 '18
Citat fra SuneH

Kære alle

Min TMS fra Nov 15, kørt 67.000 km er begyndt at ryste ved nedbremsning. Der er ikke umiddelbart noget at se på skriver, de er ikke rustne. Jeg kører altid en kort tur og tørrer bremserne når jeg har vasket bil.

Efter råd fra Autoskadestuen har jeg bremset kraftigt ved fra 90 - 20 km/t et par gange, det har desværre ikke løst problemet.

Jeg har en tid d. 22. marts hos autoskadestuen til skift til sommerdæk, der vil de så kigge på skiverne ved samme lejlighed.

Det, jeg ikke forstår, er, hvordan skiverne kan blive skæve. Både min kone og jeg kører ret behersket, og bremser bestem ikke så langvarigt eller kraftigt, at skiverne bliver for varme. Kan de blive skæve af at blive brugt for lidt?

Bilen er fortsat inden for de 80.000 km garanti - tror I dette er noget Tesla vil tage på garantien?

Har fået skiftet skiver og klodser foran 2 gange pga skæve skiver. Der er mange forskellige teorier til hvad der giver skæve skiver - https://www.yourmechanic.com/article/why-do-brake-rotors-warp

Sider: « 1 2 3 4 5 »