Det lyder lovende.
http:///...vidde-med-70-procent
Ja ja, der måtte jo komme noget nyt, nu er det jo snart 2-3 år siden vi hørte det ene mere fantasifulde udsagn om at gøre batterier længere. Hvem husker ikke historien om uld... :-)
Alle disse nye teknologier ville for 2-3 år siden komme på markedet om ja... 2-3 år. Så nu må det jo være op over der kommer nye teknologier som vi vil se på markedet om 2-3 år...
En del ironi kan forekomme og jeg håber hendes teknologi kan være med til at forbedre batterierne.
/Martin
Hvis man kun har rejst 5 millioner USD på en idé så revolutionerende som hendes så har jeg også mine tvivl om realismen i hendes egne forventninger.
Mon ikke problemet med hendes teknologi endnu engang ligger i høje produktionsomkostninger eller ringe mulighed for at producere i stor skala. Det har typisk været problemerne med alle de nye vidunderteknologier vi har set komme og gå uden nogensinde at blive til noget.
Jeg var på rundtur i Gigafactory i fredags. De er ved at gøre klar til selve celle produktionen om 2-3 uger. men de er begyndt produktionen af moduler og batteri produkter med importerede celler. Der står alt fra powerwalls, powerpacks og moduler til bilerne. Der var også en enkelt model 3 - den enste rigtige model 3, som jeg dog ikke kunne komme i nærheden af, da den var lukket inde i separat rum. Men ingen tvivl om, at de satser voldsomt på at få accelereret igangsætningen af fabrikken.
TSLA vandt du billetter til åbningen af Gigafactory eller?
Meget spænende hvis der er udsigt til at kunne opgradere batteriet i en eksisterende model S/X til noget over 100 Kwh om nogle år. Efter 8 år når garantien udløber ville være et godt tidspunk, tænker jeg. (Jeg har de 100K jeg sparede ved at vælge en 70D fremfor en 90D stående på en "konto" som bidrag til det samme) 2170 cellerne er jo kun 5 mm længere end 18650 så der kan muligvis bygges en batterikasse med de nuværende eksterne mål med de nye celler? 100 Kwh ender måske med at være max. størrelsen med 18650 celler. Peter
Tilsyneladende vil man kunne anvende de nye celler i de nuværende biler:
http://electrek.co/2016/07/28/tesla-gigafactory-tour-roundup-and-tidbits-this-is-the-coolest-factory-ever/
Hvis man bare skal gå ud fra den fysiske størrelse på batterierne og at de nu bliver 21mm i diameter mod vores der er 18mm, så vil et 85 kWh blive til 100 kWh, hertil 5mm mere i højden og så forbedret kemi. Så er det vel ikke helt urealistisk at vores eksisterende batteripakke vil kunne holde 110 - 115 kWh
@Lau: de satser meget på genanvendelsen af materialerne i batterierne. De har sat en proces op hvor de udvinder så mange materialer som muligt fra de gamle batterier.
@webercarbmamm: Jeg fik en invitation.
Jeg er også sikker på at de designer de nye moduler så de passer i de 'gamle' S og X'ere
Jeg er også sikker på at de designer de nye moduler så de passer i de 'gamle' S og X'ere
Jeg har læst at den lidt større længde på batterierne kan kompenseres ved et mere pladseffektivt moduldesign, så modulerne ikke bliver højere og de nye batterier dermed kan benyttes i S og X og dermed potentielt skulle kunne give plads til mere kapacitet.
At batterierne bliver bredere kan man vel ikke nødvendigvis udlede vil give højere kapacitet da der så vil være plads til færre batterier ved siden af hinanden - medmindre selvfølgelig at de også kan optimere på pakningen pga færre køle-kanaler eller lign.
Meget spænende hvis der er udsigt til at kunne opgradere batteriet i en eksisterende model S/X til noget over 100 Kwh om nogle år. Efter 8 år når garantien udløber ville være et godt tidspunk, tænker jeg. (Jeg har de 100K jeg sparede ved at vælge en 70D fremfor en 90D stående på en "konto" som bidrag til det samme) 2170 cellerne er jo kun 5 mm længere end 18650 så der kan muligvis bygges en batterikasse med de nuværende eksterne mål med de nye celler? 100 Kwh ender måske med at være max. størrelsen med 18650 celler. Peter
Har også en 70D og håber der kommer en mulighed for et større batteri i fremtiden. :-)
Når nu en 70D har samme motorer som en 85D/90D - acceleration, tophastighed og moment er bare begrænset af et mindre batteri - så kunne det være interessant om vi ville få de øgede specs i forbindelse med et batteriskift ?
Nogen bud på det ?
Jeg har også efterfølgende læst at de kommer til at passe i det nuværende modul størrelse - disse optimeres ift. pakningen. Men indtil videre vil Panasonic blive ved med at levere 18650 celler til S og X, som en del af den deal Tesla og Panasonic har lavet og som betyder at Panasonic skder 3,9 Milliader i Gigafactory. Så i første omgang er de nye 2170 celler beregnet til 3'eren og Power produkterne.
Har også en 70D og håber der kommer en mulighed for et større batteri i fremtiden. :-)
Når nu en 70D har samme motorer som en 85D/90D - acceleration, tophastighed og moment er bare begrænset af et mindre batteri - så kunne det være interessant om vi ville få de øgede specs i forbindelse med et batteriskift ?
Nogen bud på det ?
Kan man få en P70D ?
Motor og inverters skulle fysisk være de samme på de små og de store motorer uanset hvilken model de sidder på - men der er forskellig firmware på.
Hvis der kommer en batteri opdatering, så er det firmware der bestemmer om det kun er den øget rækkevidde eller også øget performance man får gavn af.
Således kan du med firmware ændre en standard 85 til en P85. Du kan dog ikke ændre en 70D eller en 90D for den sags skyld til en P, da de begge har de små motorer. Men en 90D har bedre specs end en P85, så en fremtidig batteriopdatering vil kunne give en nuværende 70D bedre specs end en P85, men den vil ikke kunne få P85D specs.
ok.. så nuværende P85 og P90 har simpelthen fysisk større motor.
men en 70D ville kunne blive til 110D hvis 110 KW batteri kom?
@koden: Ja det skulle jeg mene - 60D, 70D, 75D, 85D og 90D er ens bortset fra batteri og et par bits i firmware. Jeg ser frem til at opgradere min 85D til en 150D om 7 år for 50.000 kr :-)