Loading...
dk

DR DOOM om Tesla | Tesla Forum

koden
koden Aug 11 '16

http://finans.dk/investor/ECE8911211/dr-doom-med-spektakulaer-spaadom-tesla-bliver-et-nul-og-niks/?ctxref=ext

En tanke jeg har tænkt længe..

At når de store vil så gør de det.

Men mon ikke Tesla bliver opkøbt i stedet for...

men det ændrer jo ikke på den afgiftsfordel vi har fået.

P85DK
P85DK Aug 11 '16

Det sagde de også om fx Microsoft, Google og Facebook da de startede ud :-)

Der var ikke mange der troede på Microsoft, da IBM var altdominerende. Microsoft satte over 1.000 mand af til at udkonkurrere Google etc etc etc

Bliver spændende at følge

koden
koden Aug 11 '16

jeg ved det... kan heller ikke sige jeg tror på det.

Men jeg ved ikke rigtig hvad Tesla har, som de andre ikke meget hurtigt kan lave.

Lige bortset fra SuC's.

At sætte elmotorer på alle hjul istedet for motorer tror jeg ikke er noget problem for f.eks. VW gruppen.

Resten har de jo i forvejen, såsom karosseri, og alt det elektroniske.

SuneH
SuneH Aug 11 '16

Det er jo klart at Tesla ikke har overskud, når de investerer heftigt i udbygning af supercharger infrastruktur, åbner nye butikker overalt (undtagen i DK) og opbygger produktionskapacitet til Model 3 mm.

Det er heller ikke gratis at opbygge Gigafactory. Det SKAL jo give underskud. Men det er investeringer, som vil give bonus på lang sigt. Når Gigafactory er på plads, vil den producere halvdelen af verdens Litium-ion batterier (så vidt jeg husker). Så selv hvis de øvrige bilproducenter vil i gang med at producere elbiler, skal de købe batterierne af Tesla(!), eller konkurrere med mobiltelefon-, håndværktøjsproducenter mm om de resterende 50% af batteriproduktionen... Tesla har fat i den lange ende med 5-7 års forspring ift alle andre, ladeinfrastruktur, batteriproduktion mm. Og så har Tesla jo et fedt navn som teknologivirksomhed og frem for alt smukke og lækre biler :-)

Jeg tror på dem også fremadrettet :-)

P85DK
P85DK Aug 11 '16
Citat fra koden

jeg ved det... kan heller ikke sige jeg tror på det.

Men jeg ved ikke rigtig hvad Tesla har, som de andre ikke meget hurtigt kan lave.

Lige bortset fra SuC's.

At sætte elmotorer på alle hjul istedet for motorer tror jeg ikke er noget problem for f.eks. VW gruppen.

Resten har de jo i forvejen, såsom karosseri, og alt det elektroniske.

Tesla ved noget om batterier som de andre ikke ved og med Gigafactory får de (frohåbentlig) også en betydeligt lavere produktionsomkostning på batterier.

At markedet ikke er stort nok er noget fis, da Tesla sælger flere Model S i USA end Mercedes sælger af S klassen.

Jeg tror helt klart at VW group med Audi, Porsche, VW og Mercedes nok skal komme med noget godt, Renault/Nissan er også godt i gang, BMW tvivler jeg stærkt på.

Fælles for dem alle er at de siger de kommer med noget om 3-4 år og deres specs er ikke bedre end hvad Tesla kan i dag, så om ikke andet, så bliver udviklingen accelereret :-)

mbk
mbk Aug 11 '16

It is all about the batteries dummy!

Tesla har (snart) verdens største kapacitet og den bedste opskrift til den kemiske sovs. De samarbejder med LG, Samsung og Panasonic, og de aftager i store ordre fra alt og alle og fingrene i alle trade secrets. Det er Tesla der ved mest om batterier.

Om så Tesla stoppede med at lave biler imorgen, bliver de en succes! Biler er bare et middel til at efterspørge flere batterier.

Jeg køber en aktie ved hver ny lønseddel, men bare svin dem til, og få venligst aktien til at falde, så køber jeg to :D

mbk
mbk Aug 11 '16

Tesla er på 190 USD/kWh, det er hvor BMW håber på at være i 2020.

Jeg tror vi se et eksponentielt marked, hver gang de halverer prisen tidobler de efterspørgslen.

Batterierne giver solceller og vindmøller massive fordele, at efterspørgslen vil stige markant og priserne på disse vil igen falde, som skaber mere efterspørgsel på batterier. Gigafactory 1 får søskende hurtigt.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Aug 11 '16
P85DK
P85DK Aug 11 '16

Report: BMW’s electric vehicle timeline update, too little too late

https://electrek.co/2016/08/11/bmw-electric-timeline-update/

koden
koden Aug 11 '16

ja batterier...havde jeg glemt.

BMW's satsning er vi vist ikke nogen der tror på.

Ikke hvad de har meldt ud indtil nu.

Tiden må vise om økonomien holder.

men ellers bliver Tesla jo bare opkøbt.

Forummets indlæg er redigeret af koden Aug 11 '16
P85DK
P85DK Aug 11 '16

De største trusler mod Tesla på nuværende tidspunkt er i mine øjne:

1: Elon forsvinder pludseligt (bliver kørt ned etc.) Man kan ikke undervurdere hans drivkraft og den afsmitning det har på hele organisationen positivt og negativt.

2: Falcon døre og kvalitet - få styr på kvaliteten ellers trækker det for mange penge ud af dem

3: Crash på finansmarkederne

Årsagen til at de andre bilfabrikanter endnu ikke er en trussel selvom de har alle forudsætningerne for at være det, er at de ikke har en Elon.

ODE90D
ODE90D Aug 11 '16
Citat fra mbk

Tesla er på 190 USD/kWh, det er hvor BMW håber på at være i 2020.

Jeg tror vi se et eksponentielt marked, hver gang de halverer prisen tidobler de efterspørgslen.

Batterierne giver solceller og vindmøller massive fordele, at efterspørgslen vil stige markant og priserne på disse vil igen falde, som skaber mere efterspørgsel på batterier. Gigafactory 1 får søskende hurtigt.

Ifølge flere analytikere er verdens største ekspert på battery teknologi til EV'ere netop Tesla's JB Straubel, som forudser at Tesla kan producere til 100 USD/kWh i 2020. Det tal (såvel som den nuværende produktionspris) er langt under de priser som alle de kloge forudså for få år siden, hvilket er den primære årsag til at Tesla nu er alene i front, og vil være det længe endnu.

http:///...p-to-100kwh-by-2020/

http:///...00-per-Kilowatt-Hour

Forummets indlæg er redigeret af ODE90D Aug 11 '16
jramskov
jramskov Aug 11 '16

Det virker til at Tesla har et solidt forspring på batteriområdet. Batteriet er så vidt jeg ved den dyreste del af en elbil og hvis Tesla kan producere dem bedre og billigere end konkurrenterne, så bliver de svære at hamle op med. Som eksempel kommer Hyundai snart med en ny elbil med 24Kwh batteri og prisen skulle være omkring €33.000, dvs. tæt på prisen for en Model 3. Jeg ved godt hvad jeg ville vælge ;)

Derudover har Tesla også på det seneste fokuseret meget på optimere "maskinen der bygger maskinen". Hvis jeg husker korrekt, så mener de faktisk at kunne optimere produktionen med en faktor 5, måske endda faktor 10. 

GigaFactory var estimeret til at levere 50Gwh, men nu regner de med 150Gwh. De andre skal snart igang hvis de skal have en chance for at følge med.

Conrad
Conrad Aug 11 '16
Citat fra P85DK og mine kommentarer i bold

1: Elon forsvinder pludseligt; han tweetede for nyligt at han ville blive ved Tesla resten af sit liv. Ikke i hvad position, og jeg tror ikke man skal kimse af JB Straubel, han er en smart cookie og noget lettere at lytte til end Elon. Det ville stadig være forfærdeligt hvis han kom til skade eller værre og jeg håber så sandelig ikke det sker.

2: Falcon døre og kvalitet - få styr på kvaliteten ellers trækker det for mange penge ud af dem: mon ikke de har lært deres lektie nu, det lyder sådan når de fortæller om deres planer med model 3 og ease of assembly osv.

3: Crash på finansmarkederne:glem ikke at de startede Tesla midt i den værste krise i moderne tid. Plus at det kører rimeligt godt selvom olie prisen er meget lav.

Årsagen til at de andre bilfabrikanter endnu ikke er en trussel selvom de har alle forudsætningerne for at være det, er at de ikke har en Elon. Og de ikke har valgt at lægge deres æg i flere kurve, f.eks. gigafactory, powerwall og solarcity med deres nye solar-roof. Det er noget kønnere end almindelige paneler. Selvom de store overhaler Tesla er det stadig kun ca. halvdelen af deres forretning det går ud over og ærligt talt så er der ikke noget at bekymre sig om de næste 5 år mindst, bare se BMWs udtalelser idag. Hybrider med 30 km. rækkevidde mange år frem i tiden.

En ting der tit bliver overset er at næsten alle meget succesrige firmaer er det netop pga. stifterne stadig er med og driver værket. Hvor mange af de store kan sige det? Det går op i golf arrangementer og lange weekend ture, rekord bonusser og gyldne faldskærme når de kvajer sig.

P85DK
P85DK Aug 11 '16
Citat fra Conrad
Citat fra P85DK og mine kommentarer i bold

1: Elon forsvinder pludseligt; han tweetede for nyligt at han ville blive ved Tesla resten af sit liv. Ikke i hvad position, og jeg tror ikke man skal kimse af JB Straubel, han er en smart cookie og noget lettere at lytte til end Elon. Det ville stadig være forfærdeligt hvis han kom til skade eller værre og jeg håber så sandelig ikke det sker.

JB er rigtig god, men ikke Elon når det kommer til vision og at drive dem igennem :-)

2: Falcon døre og kvalitet - få styr på kvaliteten ellers trækker det for mange penge ud af dem: mon ikke de har lært deres lektie nu, det lyder sådan når de fortæller om deres planer med model 3 og ease of assembly osv.

Model Y er bekræftet at komme med Falcon døre, så tror desværre ikke de har lært så meget som vi gerne vil have :-)

3: Crash på finansmarkederne:glem ikke at de startede Tesla midt i den værste krise i moderne tid. Plus at det kører rimeligt godt selvom olie prisen er meget lav.

Ja, pga af lån fra staten, men det er jo ikke sikkert de ville få det igen, og en ny finanskrise vil hive tæppet væk under dem.
Kiefer
Kiefer Aug 12 '16

At Model Y kommer med falcon døre giver jo god mening hvis den skal bygges på Model X. Så er det jo egentlig "bare" at sætte en vag bag sæderne og sætte et lad efterfølgende bag på bilen, og vupti du har en Model Y.

/Martin

P85DK
P85DK Aug 12 '16

:-) Model Y er ikke en pick-up, men en compact crossover (mini SUV), så den skal bygges på model 3 platformen

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Aug 12 '16
jramskov
jramskov Aug 12 '16

Jeg forstår ikke hvis Model Y vil inkludere falcon døre. Er det ikke meningen at det skal være SUV modstykket til Model 3? Dvs. den skal være simpel og billig at producere fordi den er tiltænkt "mass marked"? Det hænger ikke helt sammen med de komplekse falcon døre, så hvis det er sandt er der noget jeg har misforstået.

P85DK
P85DK Aug 12 '16

Det er jo stadig tidligt, og der er ikke kommet nogle officielle tegninger af Model Y endnu, men Elon har været ude og sige at Model Y også vil have falcon doors og i anden sammenhæng at de forventer en efterspørgsel på mellem 500k - 1mill Model Y pr. år.

Det var på den baggrund at jeg sagde at jeg ser det som en af de største trusler mod Tesla :-)

Kiefer
Kiefer Aug 12 '16

Var Crossover udgaven af SUV og Model 3 ikke en anden model end Y?
Jeg er ret sikker på Elon tidligee har udtalt at Pick-Up udgaven af Model S/X ville blive Model Y så de havde det komplette program af S, 3, X og Y

/Martin

Conrad
Conrad Aug 12 '16
Citat fra P85DK

Elon har været ude og sige at Model Y også vil have falcon doors 

Jeg har ikke set nogen bekræftelse af Falcon døre på model Y, og jeg tvivler stærkt på de nogen sinde bliver lavet på nogen anden model efter al den palaver der har været med dem.

Hvor har du set det?

Sider: 1 2 »