Loading...
dk

Så kommer 100Kwh batterierne vist | Tesla Forum

jramskov
jramskov Aug 12 '16

https://electrek.co/2016/08/12/tesla-model-s-x-100-p100d-battery-pack-approved/

"The long-rumoured 100 kWh battery pack that will bring the Tesla Model S and X to a new level of performance is finally coming. After first being revealed by a ‘Tesla hacker’ through a cryptic message to Elon Musk 5 months ago, the new battery pack has now been approved by RDW, the Dutch regulator and European authority used by Tesla to approve its vehicles in for European roads."

Kiefer
Kiefer Aug 12 '16

Ja, det er super spændende, når 100kWh batteriet kommer vil det jo være en 11% stigning i kapacitet. Det er en del mere end de 5-6% Tesla selv havde regnet med de kunne øge kapaciteten om året. Kan de fortsætte dette vil vi om 4-5 år have et 150kWh batteri med en reel rækkevidde på 600+ km 

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Aug 12 '16
jramskov
jramskov Aug 13 '16

Ja, Tesla leverer nu hvad "de andre" måske vil levere i 2020. F.eks. VW: http://diepresse.com/...ometer-Reichweite-an

=== KLIP ===

Der deutsche Autohersteller VW will auf der Automesse in Paris Ende September mit einem Konzeptfahrzeug einen Vorgeschmack auf künftige Elektroautos geben. "Es ist eine neue Raumökonomie möglich, außen etwas kleiner als ein Golf, innen groß wie ein Passat, elektrisch angetrieben mit einer Reichweite von 400 bis 600 Kilometern", sagte VW-Markenchef Herbert Diess zur "WirtschaftsWoche".

=== KLIP ===

Med en reservation på en Model 3 er jeg ret spændt på hvilken rækkevidde den rent faktisk får. Så vidt jeg husker har de lovet noget i retningen af 200-215 miles i basismodellen, men de kommer helt sikkert med en model med større batteri/længere rækkevidde.

hhs
hhs Aug 14 '16

Et veludbygget "Superlader" netværk er lige så vigtig som stor batterikapacitet. Pris og vægt for batterier vil i mange år endnu være en væsentlig faktor.

For biler til rejsebrug tror jeg ca. 100 kWh vil være optimalt. For mindre pendlerbiler ca. 50 kWh. 

Tilgængelighed for opladning er meget vigtig. P-regler og skiltning er pt. helt utilstrækkelige. Det giver ingen mening at ladepladser kan blokeres af ICE biler og elbiler der ikke er under opladning.   

Forummets indlæg er redigeret af hhs Aug 14 '16
DeaconWP
DeaconWP Aug 14 '16

Du har da helt ret hhs. At køre el bile er om at vandre i ørkenen.

Man slæber da ikke 100 liter vand med på turen, hvis der er depoter med nye forsyninger, hver gang du har brugt 20 liter.

Kemikeren
Kemikeren Aug 14 '16

Hvorfor vil folk have 100? Er det en evig jagt på et endnuhøjere tal? 
Jeg kan se få situationer hvor min 70D ikke har nok. Når jeg kører på 900 km køreferie regner jeg med 2½-3 timers ladetid på vejen. Hvis jeg var kørende sælger kan jeg se at 90 kWh er fint. Men mere end det bliver sjældent relevant. 
I en X med trailer kan jeg se det giver mening. Men man skal godt nok køre meget med trailer for at det er de extra penge værd. 

Den dag batterier er billige vil jeg gerne have +90 kWh. Men jeg vil ikke give 25 % mere for at gå fra 60 til 90 kWh. Forskellen er i dag 200.000 mellem en 60D og en 90D.
Om 7-10 år når batteriet i min S skal skiftes, så vil jeg nok gerne have 90 kWh. Men til den tid koster batterier også meget mindre end de gør nu. 

jramskov
jramskov Aug 14 '16

Jeg er helt enig i at det ikke er så stort et problem som mange gør det til, netop fordi Tesla laver biler med rimelig rækkevide. Omvendt skal man ikke undervurdere at folk er vant til ikke at skulle tænke på rækkevidde. Hver gang jeg snakken falder på Tesla og elbiler er rækkevidden altid noget af det der nævnes som en udfordring. Den rækkevidde en Tesla har, kombineret med SC'erne er, som jeg ser det, der hvor Tesla virkeligt distancerer sig fra de andre. Ville i have købt en Model S hvis den havde et 30-40Kwh batteri?

Det er helt korrekt at problemet bliver mindre, jo flere lademuligheder der kommer rundt omkring, men der er vi ikke endnu.

DavidS90D
DavidS90D Aug 14 '16

Som det ser ud nu med vægt, pris, ladetid o.s.v med de kendte batterityper er et 100kWh batteri ikke særligt interessant. Det viser lidt om udvikling og fremskridt, men ikke mere.

Det mest afgørende ved batterier med større kapacitet, lige her og nu, er den psykologiske effekt.

Kan man få flere bilister overbevist om elbilens fortræffeligheder med en potentiel lang rækkevidde, så har man allerede vundet en del. De fleste kørte kilometer i Danmark kunne teoretisk klares med et 10 kWh batteri, men det er en helt anden snak.

Jeg bruger selv sjældent hele kapaciteten, men det store batteri giver mulighed for at holde SoC mellem 20 og 80/90 % som anbefalet. Jeg tror faktisk aldrig jeg har været på mindre end 15%.

Den dag superbatteriet på 500kWh og en vægt på 100kg samt en pris på 30.000kr er tilgængeligt, så vælger man selvfølgelig det p.g.a de muligheder det giver.

Kiefer
Kiefer Aug 14 '16

Når jeg snakker med min tyske familie og venner fra Tyskland, er der rigtig mange af dem der gerne vil have en Tesla, men det virker lidt som om rækkevidden i Tyskland skal op på 600km reelt rækkevidde før de rigtig vil slå til. Jeg tror det er noget psykologisk for de har ikke rigtig nogen særlig gode argumenter andet end rækkevidden er for kort. 

Når de præsenterer den første Model 3 på vejene samme dag de præsenterer et 150kWh batteri til Model S og X i 2020 vil jeg tro de vil få hul på bylden i Tyskland. Men indtil da tror jeg godt vi kan nyde vi har SuC netværket i Tyskland alene sammen med lidt schweizere og hollændere samt enkelte nordmænd i industriferien...

koden
koden Aug 14 '16
Citat fra Kemikeren

Hvorfor vil folk have 100? Er det en evig jagt på et endnuhøjere tal? 
Jeg kan se få situationer hvor min 70D ikke har nok. Når jeg kører på 900 km køreferie regner jeg med 2½-3 timers ladetid på vejen. Hvis jeg var kørende sælger kan jeg se at 90 kWh er fint. Men mere end det bliver sjældent relevant. 
I en X med trailer kan jeg se det giver mening. Men man skal godt nok køre meget med trailer for at det er de extra penge værd. 

Den dag batterier er billige vil jeg gerne have +90 kWh. Men jeg vil ikke give 25 % mere for at gå fra 60 til 90 kWh. Forskellen er i dag 200.000 mellem en 60D og en 90D.
Om 7-10 år når batteriet i min S skal skiftes, så vil jeg nok gerne have 90 kWh. Men til den tid koster batterier også meget mindre end de gør nu. 

det er rigtigt og enig.
Forhåbentligt kan du få 120 kWh til den tid.
Vil et 70 batteri uden videre kunne udskiftes med et 120 som måske findes en dag?
Michael84
Michael84 Aug 14 '16

Elon har ihvertfald udtalt at de nye batterityper vil passe i tidligere S'ere og X'ere, så det lader det til. :-) - mener det var i forbindelse med åbningen af Gigafactory, det blev nævnt...

jramskov
jramskov Aug 14 '16

Alles behov er forskellige og for os ville det være rart at kunne tage en tur fra Aarhus til Ringkøbing, Holstebro m.v. i løbet af en weekend og ikke skulle bekymre sig om at skulle lade sålænge den blot var opladet ved afgang. Det vil nok kræve omkring 500km reel rækkevidde.

Målet er selvfølgeligt aldrig at skulle tænke på opladning, det skal ske automatisk når man parkerer bilen derhjemme, hvilket Tesla også arbejder på :)

P85DK
P85DK Aug 15 '16

Nu har størrelsen på batteriet ikke kun betydning for rækkevidden, men i den grad også på bilens præstationer. I den sammenhæng er det særdeles interessant med 100 kWh og gerne mere.

100 kWh ludicrous vil være en større forbedring end 90 kWh ludicrous var over 85 kWh Insane - og det er altså ret imponerende når man er nede i tider.

Er klar over at der er mange som mener det er unødvendigt og forkert fokus, men hvis stræben efter stadig bedre præstationer har en sideeffekt at der kommer øget rækkevidde, så er det jo kun godt.

Kiefer
Kiefer Aug 15 '16

P85DK: Og historisk set er det jo også det Elon har solgt bilen på. Det er de hurtige 30cm-100/kmt tider.

At vi så er rigtig mange som du også skriver, der er fløjtende ligeglade med de tider er noget helt andet. Jeg ville rigtig gerne kunne køre Århus <-> København uden at have behov for at lade op undervejs. Det er jeg ret overbevist om jeg vil kunne med et 150kWh batteri.

/Martin

PeterE
PeterE Aug 15 '16

Det der med at en el-bil skal have en acceptabel 'rækkevidde' er jo en kombination af tre ting: Batteriets størrelse, mulighed for (hurtig) opladning og nuværende forbrug - og næh et 100kWh batteri er da ikke interessant i sig selv, det interessante er udviklingen på batterisiden og udbredningen af opladningsmuligheder. 

Forskellen imellem 85/90 kWh batteriet og 100 kWh ditto er jo minimal, men det er et skridt på vejen til de 150 kWh som Martin og mange andre efterspørger.  

Det rigtigt interessante bliver NÅR (ikke hvis) Tesla laver den fede SuC alliance med et par af de store spillere, fx med VAG. Og ja, det tør jeg egentlig godt tage et væddemål på. 

KimT
KimT Aug 15 '16

Det tyder jo også på at Tesla har gjort noget ved ladetiden på den faceliftede model S og de nyere model X. De er hurtigere til at lade - kan holde til max. længere inden den drosler ned

P85DK
P85DK Sep 15 '16

Så er P100D sluppet ud i det virkelige liv: http://www.dragtimes.com/blog/tesla-p100d-ludicrous-model-s-performance-testing

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Sep 15 '16
gronkjaer
gronkjaer Sep 15 '16

føj den er hurtig...

SuneH
SuneH Sep 15 '16

Det er simpelthen utroligt den kan det med standard 19 tommer dæk. Tænk hvis den fik 22 tommer slicks på. Så kommer den da endnu lavere ned. Fuldstændigt mindblowing.

P85DK
P85DK Sep 15 '16

Højere profil er faktisk at foretrække ved accelerationer fra 0, men slicks ville nok ikke skade

Sider: 1 2 »