Loading...
dk

Udbud på ladestandere | Tesla Forum

Kiefer
Kiefer Jul 2 '14

Så er Vejdirektoratets udbud på ladestandere ved motorvejene i Danmark afgjort, og det blev EON der vandt udbuddet.

Jeg vil mene at deres forretningsmodel må være lidt spøjst skruet sammen, de biler man kunne forvente ville tanke strøm på motorvejene er jo os Teslaejere, men hvem vil dog betale for at tanke, når man kan køre til en Supercharger og tanke ganske gratis?

Personligt skulle det godt nok gå meget galt for mit vedkommende hvis jeg skulle tanke til over 5,- pr kWh på motorvejen. Man kan så sagtens argumentere for at det da er rart at man kan have muligheden for at gøre dette i det tilfælde at det netop går galt, men så vil jeg mene at det ret mange penge de poster i dette for at vi "kan have muligheden"

Men selvfølgelig, det meste af landet er ved at være plastret til med standere, så selvfølgelig skal der være nogle ved motorvejene også. 

Forøvrigt, hvis man læste udbudsmaterialet, så var Chademo et krav.

/Martin

FrederikC
FrederikC Jul 2 '14

Tror nu ikke de satser på Tesla ejere, nærmere biler med kort rækkevidde og ikke har SuperChargers.

Må håbe de ændre deres Chademo krav, enten til type-2 eller til Chademo+Type2.

Forummets indlæg er redigeret af FrederikC Jul 2 '14
Kiefer
Kiefer Jul 2 '14

Hvis det vil være noget vil det vel næsten være Chademo + CCS, husk at Chademo er DC opladning med op til 50kWh. For Teslaejere kunne det vel også være interessant hvis der var nogen der havde lyst til at bruge Teslas patenter og lade en DC stander med Teslas Type2 stik.

Vel bare trist at de biler der potentielt kunne give den største indtjening er dem der kommer til at bruge det mindst.

/Martin

FrederikC
FrederikC Jul 2 '14

Er Type2 ikke blevet EU Standard?

Hvis man vælger Chademo+CCS låser man reelt sine markedsandele til specifikke mærker, ville da være dumt, især hvis EU standarden er Type2.

Kiefer
Kiefer Jul 2 '14

Jo Type2 er standard til AC ladning og Chademo samt CCS er til DC ladning.

/Martin

sjensen
sjensen Jul 2 '14

Godt nyt for alle elbil-ejere - og det er jo "kun" ca 1/7 af alle el-biler i Danmark der er Tesla'er. Det er bestemt vigtigt for udbredelsen af el-biler at man også i en Leaf, e-Up!, e-Golf, i3 eller Zoe kan køre mellem landsdelene. 

Flere andre el-biler på vejene end Tesla'er vil også give flere lademuligheder andre steder. F.eks. så jeg en Tesla forbundet til en e-On lader ved planetariet i søndags.

Desværre lidt skuffende at der ikke blev lavet aftaler om flere end disse pladser i første omgang.   

supergaard
supergaard Jul 3 '14
Og nu vi er ved at stille krav til operatørene er det vist på tide at EU kommer på banen og kræver eRoaming og at priserne både for dette og national opladning kommer ned på et niveau der svarer til hvad strøm koster, ellers bliver det jo aldrig en succes... Kun folk i panik vil betale 5,50 for en kWh som vist roligt kan kaldes landevejsrøveri. Er med på at lader e skal tjenes hjem men det sker da kun med volumen og ikke høje takster. Det er helt på hovedet! Er virkelig taknemmelig for at Tesla også her viser vejen og presser folk der tænker som i 90'erne.
Kiefer
Kiefer Jul 3 '14

Helt enig, og man skal jo også huske på at de (operatørerne) endda får et statstilskud på ca 1,- pr kWh de sælger til el-bilejerne.

Mej jeg tror faktisk ikke prisen på 5,5 er helt forkert hvis man skal skrue en prismodel sammen, når man tager anlægsudgifterne med i betragtningen, og samtidig er den gennemsnitlige stander jo nok også ledig i 90% af døgnet så indtjeningen reelt er ret begrænset.

/Martin

MDamm
MDamm Jul 3 '14
Dette er vel en vigtigere nyhed for os, for det betyder vel nye tider for elbilsegmentet:

http://www.dr.dk/Nyheder/Viden/Miljoe/2014/06/11114816.htm

Hvis det sker, så kan de jo hoppe danse med deres mega KWH priser..

/Michael
Forummets indlæg er redigeret af MDamm Jul 3 '14
Kiefer
Kiefer Jul 3 '14

Men problemet kunne jo så være kø ved standerne, så er de 4-5 stykker der er planlagt i DK jo nok alt alt for lidt.

Og det vil nok også kræve adaptere fra de andre biler, f.eks. skal en i3 bruge en CCS for at kunne lade med DC, og det er nok heller ikke alle biler der kan honorere kravet om modtagelse af 135kWh.

/Martin

MDamm
MDamm Jul 3 '14
Ja, der er mange variable, men det er da en spændende tanke. Og man kan vel gå ud fra at, hvis det bliver sådan, så kommer der mange SC'ere, og udbredelsen og tilgængeligheden vil stige....Nu er det også helt nye toner med patentåbningen, og strømdeling, så det er jo ikke noget der sker imorgen, og jeg er da glad for at det er Elon der sætter dagsordenen lige pt. og ikke alle dinosaurerne, men det kan jo så desværre nå at ændre sig igen...
jenslm
jenslm Nov 25 '15

Jeg kobler mig lige på denne her tråd. I løbet af foråret skal vi et par ture sydover, typisk til Østrig hvor min kone er fra.

Turen derned kommer til at gå over superchargere, og da vi skal til den sydlige del af Wien passer det perfekt. Men dernede skal jeg enten lade på type2 eller Chademo. Hvad ville I gå efter?

/Jens

ODE90D
ODE90D Dec 5 '15

Jeg forstår ikke argumentationen om at det skulle være dyrt at etablere en ladestation og sælge strøm til elbilejere. Der er sgu da strøm og kabler alle vegne, og RFID, mobile apps mv. kan jo gøre afregningen til en leg. Tror mere det skyldes manglende konkurrence.

Hvad om kommunen begyndte at sælge strømmen fra deres lygtepæle som man allerede gør nogle steder i Tyskland - og til en rimelig pris. Så kunne de mennesker der bor i lejlighed også få ordentlige lade-vilkår i forhold til dem med egen indkørsel og vi kunne få renere luft i byerne.

http://johnbrianshannon.com/2014/11/28/new-streetlamp-plugin-recharges-ev-in-germany-video/

Kiefer
Kiefer Dec 5 '15

Elgaard: En 22KW lader der er RFID enabled koster fra 25.000, hertil skal der lægges vel ca. 12-15.000 for oprettelse af strømudtag fra el-selskabet, de koster fra 625,- pr. A når vi snakker pris for installation til offentlig ladestander. Herefter skal du vel bruge en 3500-6000 på en elektriker der skal forbinde det hele.

Så kommer din interne infrastruktur, servere til behandling af abonnementer, faktureringsystemer osv. Det kan så måske, også kun måske tjenes hjem på abonnementsprisen.

Men der skal immervæk lades en del kWh før bare en enkelt ladestander har tjent sig hjem igen. Og hvis du er en virksomhed der lever fra kvartal til kvartal så har du hele udgiften i det ene kvartal og der går godt nok mange kvartaler inden den er tjent ind igen.  Man kan jo slet slet ikke regne med at de bliver brugt 24 timer i døgnet, nok snare i et gennemsnit på 1-2 timer om dagen set ud over hele året.  Det er måske en indtægt på 1500-2000 kroner om året, så er du oppe på en tilbagebetalingstid på måske 15 år...!. Ville du løbe en sådan risiko?

/Martin

Sithfury
Sithfury Dec 5 '15

@Keiefer jeg forstår ikke hvorfor en sådan lader skulle koste 25.000,-

Jeg arbejder til dagligt med rfid og rimeligt kompetent mifarelæser kan skaffes for ca. 500,- ex moms.

En enhed der kan håndtere adgang med et mifare kort, er IP65 Godkendt, kan kører online eller offline, med mulighed for 40.000 kort etc, kan fåes for lige under 4.000,- , så jeg forstår ikke hvorfor en RFID 22kw lader skal koster 21.000,- oveni.

Sithfury
Sithfury Dec 5 '15

Har kigget hos evse, de har en RFID 22kw til lige under 10k

Ved dog ikke om den kan kører koblet til en server , eller det er et standalone setup.

http://evse.dk/side.asp?Id=153887&Vare=42993

Kiefer
Kiefer Dec 5 '15

En Mennekes lader med RFID og LAN koster ca. 25.000, man kan nok godt forhandle prisen lidt hvis man aftager nogle stykker. 

Een ting er at man kan få en standalone RFID, noget ander er en indbygget. Du kan også godt få en Mennekes lader til ca. 10.000 uden LAN og RFID. Men du skal også huske at den skal være vandalsikret når vi snakker offentlige standere, de er altid en del dyrere.

/Martin

ODE90D
ODE90D Dec 5 '15

De priser i finder på diverse ladestandere med RFID er jo latterlig høje og ligegyldige, da det ikke vil være et sådan system man vil skulle gå efter. De høje priser skyldes en meget lille produktion og mangel på reel konkurrence. Ser man på hvad de indeholder af komponenter er det småpenge - og den dyreste del er indpakningen.

Noget i stil med det her: https://www.ubitricity.com men kombineret med flere udtag fra strømkilden, så flere kunne koble sig på samme kilde og få strøm når den foran er ladet op. På den måde kan man maximere utilization på installationen, som ret beset er et modul man kobler på der hvor "service adgangen" sidder på lygtepælen i dag. Det er sgu da bare at gå i gang!

Kiefer
Kiefer Dec 5 '15

Elgaard: Men hvad er så prisen på den lader du linker til, jeg kan ikke rigtig finde nogen priser på deres hjemmeside.

Det med strøm fra lygtepælen, er du sikker på det overhovedet kan lade sig gøre, hvorfor skulle der være 16A 3P i en lygtepæl?

/Martin

ODE90D
ODE90D Dec 6 '15

Kiefer: Jeg ved ikke om man kan trække 16A 3P fra en lygtepæl, men ser du på det behov der er for at kunne lade i byerne tror jeg faktisk ikke det er så afgørende - og skal det absolut være 16A 3P så koster det garanteret heller ikke ret meget at ordne.

Man kan så begynde at diskutere om det ikke gav bedre mening at lave egentlige ladestationer, der er lidt pænere at se på, men de behøver altså heller ikke koste så meget. Der er bare ikke efterspørgsel nok endnu til at priserne kan drives ned.

Hvis du ser på Ubricity's løsning står der i artiklen: Ubitricity, the Berlin-based company behind the initiative, claims it can install outlets that are 5 to 10 times cheaper than usual.

Der er også et par andre der tænker i samme retning:

http://intelilight.eu/blog/2014/02/06/electric-vehicle-chargers/

http://bmwi3.blogspot.dk/2014/11/bmw-initiates-light-and-charge-pilot.html

Sider: 1 2 »