Loading...
dk

Vinterdæk | Tesla Forum

MKRCPH
MKRCPH Aug 23 '16

Hej alle,

Hvilke kan anbefales (lav lyd, god performance og pris)?

Evt. nogle der har nogle med meget lidt brugsspor til salg (har fælge, så bare dæk).

Bliver fælleskøb overvejet denne sæson?

Tak

KimT
KimT Aug 23 '16

Jeg har Bridgestone Blizzak LM32 XL i størrelsen 245/45R19. Dem er jeg meget tilfreds med. Ikke meget lyd, og de holder godt. Jeg mener jeg kørte over 16.000km på dem i vinters.

Men godt at være tidligt ude. Sidste år var der problemer med at opdrive vinterdæk og fælge da vi nærmede os det kolde vejr.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Aug 23 '16
RobertJ
RobertJ Aug 23 '16

Åh ja de dæk og den religion har gjordt mangen skade i denne verden.

Der er den åbenlyse 'pricesaver' ved at vælge 235/45-19 (smallere profil) Conti 830P / Dunlop 3D fås her for 1200-1500kr/dæk. (har selv Dunlop 3d ROF, meget tilfreds 5*, ROF er et klart plus ift. handling)
Man kan argumentere for at prisbesparelsen forsvinder i 'flere' kørte km på bilen grundet 1% lavere rulleomkreds.

Ellers er der ikke andet end at se på daekonline deakleader eller lign. sider for at finde dagens tilbud på std. 245/45-R19 dæk. Der et pt. Sottozero 3 til 1500kr/stk f.eks.
Oftest er det 

Det slår efter min mening/erfaring altid fælleskøb prismæssigt, og det giver mere flexibilitet.

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Aug 25 '16
FrederikC
FrederikC Aug 24 '16

Bare husk at når i ændre dæk profil så ændre i størrelsen på fladen samt rullediameter. I risikere at km tællere løber for hurtigt og at speedometer ikke passer. Just saying.

OwneR
OwneR Aug 25 '16

#RobertJ  Hvor har du set  Sottozero 3 til 1500kr/stk ?

Thor
Thor Aug 25 '16

Hvorfor vælge Pirelli dækket?

Nokian WR A4 ( http://llk.dk/vgfntl ) har markant bedre lyd egenskaber (69 mod 72 hos Pirelli), bedre egenskaber i vådt vejr, og virker generelt til at være et bedre dæk - eller hvad?

RobertJ
RobertJ Aug 26 '16

Det er min opfattelse at WR A4 ligesom Michelins Alpin 5'er er mere et snedæk (læs sverige norge finland østrig) end et dansk klima dæk. Men jeg kan da være galt på den. Anyway, dæk branchen lever højt på subjektive meninger.

Men ting der peger på det er at WR D3 dækket er testet flere gange med dårlig tør vejs resultat, PR mæssigt slår de meget på sne kørsel under Nokians WR A4 siden og så det at er firmaet Finsk.

- R

DavidS90D
DavidS90D Aug 26 '16

Der findes rigtig mange produkter, som trods en høj pris kan sælges uden problemer - fordi man er god til PR.

(Her skal ikke nævnes nogle navne....)

Er der nogen der har prøvet de helt billige dæk, altså dem til 6-700kr ?? Evt. på andre biler.

ElPeter
ElPeter Aug 26 '16

@DavidS90D: FDM/ADAC tester dæk hver forår/efterår og der er nogle af de billige der falder helt igennem, så man skal se sig for, men prøv evt. at finde en af de tests på nettet

ODE90D
ODE90D Aug 26 '16

Man skal nok være påpasselig med at stole alt for meget på test resultater. Nokian blev taget i omfattende snyd tidligere på året, hvor efter mere end 10 år havde for vane at sende specialfremstillede versioner til test, og lave nogle andre og langt billigere udgaver til kunderne. Læs evt her: 

http://www.autoblog.com/2016/02/26/nokian-tire-test-cheat-report/

De er næppe de eneste, der har lavet det nummer.

Jabba
Jabba Aug 26 '16

Jeg har endnu ingen erfaring med Nokian WR A4, men har rigtigt gode erfaringer med WR A3 i 245/45-19.

Jeg har har altid købt kvalitetsdæk til både sommer og vinter fra Goodyear, Bridgestone, Continental, Michelin, m.fl. Nokian WR A3 er absolut i samme liga.

De er støjsvage og står rigtigt godt fast i både vådt, glat og tørt føre på min 85D. Grundet min erfaringer med WR A3 har jeg tænkt mig at købe WR A4 til mine nye 21" vinterhjul. 

ErikBH
ErikBH Aug 26 '16
Citat fra Jabba

Jeg har endnu ingen erfaring med Nokian WR A4, men har rigtigt gode erfaringer med WR A3 i 245/45-19.

jeg har selv kørt i vinters på WR A3 dog i 235'eren, dem var jeg meget positive over. Jeg valgte 235 frem for 245 fordi de var 3-4 dB bede i støj (end alle andre premium mærker) og samtidig faktisk også noget billigere end 245 dækkene.

Prismæssigt fik jeg dem ved en dækmontør i Vejle ved motorvejen (Bjarne Poulsgaard, BP's mobile dækservice https://www.facebook.com/...ard-107830789379125/) til en rigtig fin pris. Det endte med at blive lidt billigere pris end ved dækonline m.fl. Inklusive montering og balancering på fælg og tilmed sat på bilen. Han har i øvrigt også god erfaring med hvad der virker af dæk og hvad der ikke gør - rådgivning fra en prof. er nogle gange ikke dumt.

(ps. jeg kender ikke til Bjarne ud over jeg har købt dæk ved ham).

vh, Erik

Dalgaard
Dalgaard Sep 28
De gamle vinterdæk (Pirelli Sottozero 245 /45 R19 102V M+S) skal skiftes

Hvilke vinterdæk har I valgt og hvorfor?

Har I erfaringer med de lidt billigere dæk?
webercarbmann
webercarbmann Sep 28

Har lige bestilt et sæt Hankook Winter I*Cept evo2 W320 245/45 R19 102V XL, FR, 3PMSF  hos Deakleader. 4879 leveret for 4 stk. 

Jeg har kørt på samme dæk de sidste to vintre og er godt tilfreds. De gamle har kørt små 50K km. De er stadig lovligt men jeg vælger at skifte nu. 

Hilbert
Hilbert Sep 28

Har i 4 vintre kørt på Hankook W310 245/45  R19 102V XL VSB, som er oplyst til samme kategori A, C og støj. De er en pestilens p.g.a. støj og rumlen - glæder mig til de skal skiftes.

Overvejer Nokian WR A4 som skulle være meget støjsvage.

Forummets indlæg er redigeret af Hilbert Sep 28
Silden
Silden Sep 28

Har brugt Nokian A4 i de forgangne knapt tre vintre. De larmer kun marginalt mere end de sommerdæk jeg har brugt, og de har holdt ca. 65.000km.

Jeg bestiller klart de samme igen...

Venlig hilsen

Silden

Hilbert
Hilbert Sep 28

@Silden

Godt at høre - Jeg kan supplere lidt mere konkret - så vidt jeg har kunnet måle (under samme forhold, samme hast., ingen vind, samme vejstykke, samme temp. og selvfølgelig samme Tesla) ligger Hankook 3-4 dB højere end Goodyear Eagle RS A, som ligger ca. 2-3 dB over mine nye sommerdæk (Dunlop Sport Maxx RT2). Den oplevede forskel er også markant.

Dalgaard
Dalgaard Oct 13
Det endte med, jeg købte Nokian WR A4 efter anbefalingerne her og lidt googlen. Hinnerup Auto leverer og monterer.
Sgunborg
Sgunborg Oct 13

@Dalgaard 
Overvejer også et par Nokian WR4, hvad skal du give igennem Hinnerup med leveringen og montering? Smider du dem på dine Aerohjul? 

Sider: 1 2 »