Loading...
dk

Hjælp til valg af oplader | Tesla Forum

P85DK
P85DK Aug 29 '16

Service er ikke på arbejde søndag, så der kan du ringe i lang tid :-) Jeg er sikker på at du kommer igennem i dag og at de har en på lager til dig. Held og lykke med det!

DN
DN Aug 29 '16
Citat fra P85DK

Service er ikke på arbejde søndag, så der kan du ringe i lang tid :-) Jeg er sikker på at du kommer igennem i dag og at de har en på lager til dig. Held og lykke med det!

På lager ja men jeg må ikke få lov at købe den uden at have et tesla stelnummer til dem. Man skal åbenbart være teslaejer for at få lov at købe den :-(

Nogen der kan hjælpe mig ved enten at ringe og bestille den til afhæntning eller på anden vis? Jeg står og skal til århus i aften.

Forummets indlæg er redigeret af DN Aug 29 '16
ErikBH
ErikBH Aug 29 '16
Citat fra DN 
Jeg vil virkeligt værdsætte alt indput

mit input er; fokuser på at få en god stikkontakt og ledningsføring ind til din sikringstavle lavet. Mercedesen har en lader med som du kan bruge indtil du er helt på plads.

Vi har en Nissan LEAF og en Tesla Model S derhjemme og vi lader på de medfølgende ladere indtil videre. Det eneste specielle jeg har gjort er at føre 6mm2 fra en seperat 16A gruppe i tavlen ud til et rødt CEE stik med et fornuftigt 230V stik på (og ja Deacon, jeg har checket de indre ledninger i stikket og sikret mig at de er spændt i rette moment ;-) ).

Så ro på, du når det nok ;-). Som en har skrevet, kom til Silkeborg og få erfaringer om mindre end 3 uger.

Der er en dansk Mercedes gruppe på facebook https://www.facebook.com/groups/belectric/?fref=ts

Og så er der jo FDEL som er værd at melde sig ind i - den åbne gruppe på FB er her https://www.facebook.com/groups/fdel.dk/?fref=ts - der er også en medlemsgruppe som du får adgang til ved indmelding.

Medlemsskab af FDEL finder du her http://fdel.dk/bliv-medlem/

/Erik

SuneH
SuneH Aug 29 '16

Jeg er enig med Erik. Hvis I alligevel vil flytte indenfor få måneder, er det overkill at etablere en permanent ladeboks. Brug alm. forlænger eller komfurstikket som jeg beskrev i mit indlæg ovenfor, indtil I er klar i den nye bolig.

DN
DN Aug 29 '16
 mit input er; fokuser på at få en god stikkontakt og ledningsføring ind til din sikringstavle lavet. Mercedesen har en lader med som du kan bruge indtil du er helt på plads.

Vi har en Nissan LEAF og en Tesla Model S derhjemme og vi lader på de medfølgende ladere indtil videre. Det eneste specielle jeg har gjort er at føre 6mm2 fra en seperat 16A gruppe i tavlen ud til et rødt CEE stik med et fornuftigt 230V stik på (og ja Deacon, jeg har checket de indre ledninger i stikket og sikret mig at de er spændt i rette moment ;-) ).

Så ro på, du når det nok ;-). Som en har skrevet, kom til Silkeborg og få erfaringer om mindre end 3 uger.

Der er en dansk Mercedes gruppe på facebook https://www.facebook.com/groups/belectric/?fref=ts

Og så er der jo FDEL som er værd at melde sig ind i - den åbne gruppe på FB er her https://www.facebook.com/groups/fdel.dk/?fref=ts - der er også en medlemsgruppe som du får adgang til ved indmelding.

Medlemsskab af FDEL finder du her http://fdel.dk/bliv-medlem/

/Erik

Tror lige jeg skal være helt med. I mener godt at jeg bare kan lade den i den stikkontakt jeg har hjemme i garagen i første omgang? Det el der er i mit nuværende hus er bare noget gammel lort. Hvis jeg alligevel skal have en elektriker ud så koster det vel ikke det store ekstra at montere en væglader.

Jeg skal nok få meldt mig til Silkeborg turen.

Og tak for linket til FB siden, havde slet ikke overvejet at der kunne være en dansk Mercedes gruppe.

DN
DN Aug 29 '16
Citat fra SuneH

Jeg er enig med Erik. Hvis I alligevel vil flytte indenfor få måneder, er det overkill at etablere en permanent ladeboks. Brug alm. forlænger eller komfurstikket som jeg beskrev i mit indlæg ovenfor, indtil I er klar i den nye bolig.

Har ikke umiddelbart sådan et komfurstik, men jeg har da en stikkontakt i garagen. Men har bare læst flere steder at det bliver frarådet at lade fra en normalt stikkontakt ?

DavidS90D
DavidS90D Aug 29 '16

Din tavle som du har på loftet fejler sikkert ikke noget selvom det er "noget gammelt lort".

Det er en typisk installation i rigtig mange huse endnu. Kun træls når smeltesikringerne skal skiftes.

Du kan evt. tage et foto af din stikkontakt i garagen sammen med det medfølgende ladekabel til bilen.

Så er det nemmere at komme med en anbefaling til hvad du bør gøre.

DN
DN Aug 29 '16
Citat fra DavidS90D

Din tavle som du har på loftet fejler sikkert ikke noget selvom det er "noget gammelt lort".

Det er en typisk installation i rigtig mange huse endnu. Kun træls når smeltesikringerne skal skiftes.

Du kan evt. tage et foto af din stikkontakt i garagen sammen med det medfølgende ladekabel til bilen.

Vi skal ud at hente bilen i eftermiddag så ligger jeg lidt billeder ind når den er kommet hjem. Opladeren der følger med ligner alle de andre mobile opladere men har altså kun et helt normalt stiv på. Der står 230V / 13A på den. 

SuneH
SuneH Aug 29 '16

Jeg ville nok skrue ned til 10A hvis du kan sætte bilen til at lade med mindre end 13A, da de ganske rigtigt ikke er en god idé at lade med 13A igennem længere tid.

P85DK
P85DK Aug 29 '16
Citat fra DN

Tror lige jeg skal være helt med. I mener godt at jeg bare kan lade den i den stikkontakt jeg har hjemme i garagen i første omgang? Det el der er i mit nuværende hus er bare noget gammel lort. Hvis jeg alligevel skal have en elektriker ud så koster det vel ikke det store ekstra at montere en væglader.

Jeg tænker det samme, hvis du alligevel skal have trukket en ordenlig ledning på egen gruppe ud til garagen, så kan du ligeså godt sætte en væglader op, som du selvfølgelig tager med til dit nye hus.

Jeg kan selvfølgelig ikke sige noget konkret om din installation, men jeg har set flere 220V stik garagen hvor ledningen er smeltet pga ladning af Teslaer. Hvorvidt det sker hos dig afhænger selvfølgelig af standen på din installation samt hvor langt der er ud til garagen.

Men det bør under alle omstændigheder være ok at lade via 220V i den første tid, mens du beslutter dig for hvad du vil.

DN
DN Aug 29 '16
Citat fra DavidS90D

Opladeren

Stikkontakten er helt normal og ledningen hen til kontakten ser rimeligt tyk ud. Garagen står ca 6m fra huset. Men der er nok mindst et ledningstræk på 10m fra tavlen. 
P85DK
P85DK Aug 29 '16

Er der ikke jord på stikket?

CanEl
CanEl Aug 29 '16

det ser ud til at din bil har en 1 faset lader på max 32A, og måske lidt mindre.

det er der flere af de tyske biler der har, og det er en meget skæv belastning.

så din ladebox på 13a kommer du langt med. 

det type 2 kabel du har er 1 faset 32A

så med den inst du har bliver det max 16A. det er det dine tarifsikringer er på.

i det nye hus vil der være 25a eller 32a i kabelskabet som er max strøm

DN
DN Aug 29 '16
Citat fra P85DK

Er der ikke jord på stikket?

Nope ingen jord
TorbenS
TorbenS Aug 29 '16

Det kunne godt ligne et Schuko stik (med jord)

Har du et foto hvor benene peger ind mod kameraet ?

CanEl
CanEl Aug 29 '16

det ligner et schuko stik, (tysk bil-tysk stik) og der skal jo en jordforbindelse til for at sikre bilen imod berøringsfare.

noget helt andet er at din inst. tyder på at huset er fra før 1973, hvor jord måtte udelades i stik, hvis der var et hfi relæ.

derfor er det ikke en selvfølge at der er jord i en stikk, selvom der er et jordhul i din stikk.

dit ladekabel vil ikke tænde hvis den mangler jord.

så test det med den.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Aug 29 '16
DN
DN Aug 30 '16
Citat fra canel

det ser ud til at din bil har en 1 faset lader på max 32A, og måske lidt mindre.

det er der flere af de tyske biler der har, og det er en meget skæv belastning.

så din ladebox på 13a kommer du langt med. 

det type 2 kabel du har er 1 faset 32A

så med den inst du har bliver det max 16A. det er det dine tarifsikringer er på.

i det nye hus vil der være 25a eller 32a i kabelskabet som er max strøm

Det er lidt for meget elektriker sprog til at jeg kan følge med :-)

Den lader jeg har sendt billede af lader vel 230v / 13A med andre ord en ladetid på ca. 10-12 timer. Der er så mulighed for at skrue ned for den lader hvad den så gør ved ladetiden kan jeg ikke helt læse mig frem til.

Men med andre ord så mener du ikke det kan lønne sig at gøre det store ved den installation jeg har nu for selv med en ladeboks får jeg ikke voldsom meget mere strøm ud?

DN
DN Aug 30 '16
Citat fra TorbenS

Det kunne godt ligne et Schuko stik (med jord)

Har du et foto hvor benene peger ind mod kameraet ?

Den ser sådan her ud.

DN
DN Aug 30 '16
Citat fra canel

det ligner et schuko stik, (tysk bil-tysk stik) og der skal jo en jordforbindelse til for at sikre bilen imod berøringsfare.

noget helt andet er at din inst. tyder på at huset er fra før 1973, hvor jord måtte udelades i stik, hvis der var et hfi relæ.

derfor er det ikke en selvfølge at der er jord i en stikk, selvom der er et jordhul i din stikk.

dit ladekabel vil ikke tænde hvis den mangler jord.

så test det med den.

Umiddelbart tænder laderen fint og lyser grønt alle de rigtige steder. Har dog ikke turdet at stikke den i bilen endnu. Skal lige sørge for at jeg har sikringer nok hjemme :-)

TorbenS
TorbenS Aug 30 '16

ja det er et Schukostik med jord i midten. Med en adapter kan du få jordforbindelse hvis det er tilsluttet i kontakten på væggen

Sider: « 1 2 3 4 »