Mange af os går rundt med en forhåbning om at det bliver muligt at opgradere til et større batteri i takt med at Tesla udvikler nye og bedre batterier. Men er dette ønske reelt et fatamorgana?
Ja, du kan opgradere i dag, men der er en del restriktioner og det er på ingen måde en økonomisk fornuftig model på nuværende tidspunkt.
En opgradering af Roadster batteriet er prissat til $29.000, jeg kender ikke den danske pris. En opgradering fra 85 kWh - 90 kWh er tidligere nævnt til at koste +200.000 kr. En opgradering til P100D er kun muligt fra en P90DL og skulle koste omkring €24.000.
Hvorvidt det er muligt på nuværende tidspunkt at opgradere fra en 70 eller 75 til en 90 ved jeg ikke.
Den eneste åbenlyse opgraderingsmulighed som Tesla tilbyder er fra 60 - 75, da der er tale om en SW begrænsning.
Jeg har forståelse for at Tesla fx måtte mene at det ikke skal være muligt at opgradere bare en basis model til en nyere topmodel uden at det i givet fald skal koste noget der minder om at du havde købt topmodellen, men hvad vil være den rigtige model?
Er dette konsekvensen af et de facto monopol på familie størrelse elbiler med ordentlig rækkevidde, og at der først vil ske noget interessant når og hvis Tesla får nogle rigtige konkurrenter?