Loading...
dk

Er batteriopgraderinger et fatamorgana? | Tesla Forum

P85DK
P85DK Aug 27 '16

Mange af os går rundt med en forhåbning om at det bliver muligt at opgradere til et større batteri i takt med at Tesla udvikler nye og bedre batterier. Men er dette ønske reelt et fatamorgana? 

Ja, du kan opgradere i dag, men der er en del restriktioner og det er på ingen måde en økonomisk fornuftig model på nuværende tidspunkt.

En opgradering af Roadster batteriet er prissat til $29.000, jeg kender ikke den danske pris. En opgradering fra 85 kWh - 90 kWh er tidligere nævnt til at koste +200.000 kr. En opgradering til P100D er kun muligt fra en P90DL og skulle koste omkring €24.000.

Hvorvidt det er muligt på nuværende tidspunkt at opgradere fra en 70 eller 75 til en 90 ved jeg ikke.

Den eneste åbenlyse opgraderingsmulighed som Tesla tilbyder er fra 60 - 75, da der er tale om en SW begrænsning.

Jeg har forståelse for at Tesla fx måtte mene at det ikke skal være muligt at opgradere bare en basis model til en nyere topmodel uden at det i givet fald skal koste noget der minder om at du havde købt topmodellen, men hvad vil være den rigtige model?

Er dette konsekvensen af et de facto monopol på familie størrelse elbiler med ordentlig rækkevidde, og at der først vil ske noget interessant når og hvis Tesla får nogle rigtige konkurrenter?

NOELON
NOELON Aug 27 '16

Kan oplyse, at jeg har fået tilbudt Roadster opgraderingen til ca. 220.000 incl moms. I US beskrivelserne står der at det er indbytning - at det gamle tages tilbage. I mit bud står dette ikke. Så det kunne jo være interessant med det gamle som en 'extended' powerwall til solcellerne.... Bortset fra, at disse ikke kan følge med forbruget på bilerne :-(

Kiefer
Kiefer Aug 28 '16

En ting der har slået mig, der er at Tesla formår at få lavet større og større batterier, men prisen på batteriet følger jo så også bare desværre kurven op.

Det er jo ikke sådan at en S100D koster det samme i dag som en S85 kostede i 2012 da bilen første gang kom på markedet. Det er åbenbart ikke rigtig lykkedes for Tesla at få prisen på batteriet ned samtidig at de kan øge kapaciteten. 

Hvis de to skulle have fulgtes ad så skulle prisen jo have været den samme uanset det var en S/X100 eller en S85. Og 85 batteriet burde jo bare være udgået efterhånden som batterierne blev større.

/Martin

DavidS90D
DavidS90D Aug 28 '16

Udbud og efterspørgsel !

Vi skal ikke regne med betydeligt faldende priser før markedet bliver mættet. Og det sker ikke i morgen.

Tesla har selv et stort behov (efterspørgsel) og lige nu begynder hele verden at efterspørge samme produkter.

Kigger vi langt tilbage i tiden, så kostede en PC 15-20.000 kr.

Det koster en god PC også i dag - den yder bare bedre.

Angående batteriopgradering, er jeg lidt skeptisk omkring tanken med "lige" at få et større batteri.

Jeg gætter på der er noget forretningspolitik som bestemmer hvad der skal være muligt.

P85DK
P85DK Aug 28 '16

Der er ingen tvivl om at Udbud og efterspørgsel har noget at skulle sige og så er der netop det forretningsmæssige om hvem de ønsker at sælge til.

Udbud og efterspørgsel bliver vel til dels besvaret når Gigafactory er oppe at køre, det er trods alt en fordobling af udbuddet på globalt plan.

Køber til dels sammenligningen med en PC, bortset fra at her er det udelukkende batteriet vi taler om, mens alle komponenterne i PC'erne er blevet forbedret markant.

Roadsteren er egentlig lidt en prøveklud - den sælges ikke mere og de tilbyder nu en batteriopgradering. Som TSLA siger til 220.000 kr. for en 35% forbedring af rækkevidden. Det er faktisk en ok business case for kunderne. Det ville svare til 115 kWh batteri til 85'er. Det vil jeg nok gerne give 220.000 kr. for.

P.t. tror jeg at Tesla hellere vil have at du køber en ny model end at du laver en batteriopgradering, og det prissætter de efter.

Men roadster batteriet har også haft Tesla time på sig. Det er først her til sommer at det rigtig er begyndt at blive leveret og det blev annonceret for et år siden :-)

Kunne man forestille sig at det på et tidspunkt var muligt at købe batteriopgradering fra uafhængig producent/leverandør?

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Aug 28 '16
mbk
mbk Aug 28 '16
@Kiefer, jeg er sikker på de har fået styk prisen per celle ned siden de startede med at lave Roadster og S, der er blevet udmeldte at de er på 190 USD/kWh, som er under markedet og under det GM betaler LG, kan ikke lige finde en reference men de har vist udmeldt at det er lige over 200. Når Tesla går igang med deres 2170 celle, som er en optimering af cellen der gerne skulle vinde en reducering i omkostninger på 30% pr kWh, der burde også være plads da 18650 cellen jo nok ikke kunne være meget tykkere og stadig passe i en bærbar. Straubel mener Tesla rammer 100 USD/kWh i 2020. Så Tesla' omkostninger per batteri går ned over tid, de investerer massivt i at det skal ske. De er formentligt foran markedet. Det er lidt spøjst at GM og LG har valgt et pose batteri, det skulle være billigere, da den ikke behøver en metal væg, men er så en helt del mere skrøbelig og kan blive blæst op af gas hvis det bliver mishandlet. 

Det er spændende, Tesla driver efterspørgslen på massiv batteri produktion, både til biler og deres storage produkter, kommer prisen mere ned bliver efterspørgslen endnu større, og så er man i en positiv feedback løkke, som driver produktions omkostninger på batterierne længere ned. Selvfølgelig er der en bund et sted, men jeg tror nok en endelig pris bliver lav, også når nuværende celler begynder at blive genbrugt mm. Der er masser af potentiale.
Kemikeren
Kemikeren Aug 28 '16

Om 7-9 år regner jeg med at kunne få udskiftet mine slidte batterier i 70D til en 100-125 kWh pakke. 
Hvad det så koster til den tid ved ingen. Men det skal nok være dyrt. 
Om det bliver 100 USD/kWh + moms og arbejde er nok et godt bud. 

125 kWh * 100 $/kWh +  moms = 100.000 DKK

Heldigvis svarer det næsten til at få en ny bil (dog uden ny AP), da batteri er eneste rigtige* sliddel i bilen. 

*) Ja, bremser bliver slidt og viskerblade skal skiftes. Men det er småting i forhold til en ICE

Forummets indlæg er redigeret af Kemikeren Aug 28 '16
webercarbmann
webercarbmann Aug 28 '16

Kemikeren.  

Jeg er meget enig i dine betragtninger. Om der så følger en performance upgrade med er ikke sikkert. Man kunne måske forestille sig at man køber batteriet til en fast pris og så yderligere får tilbudt at få lukket op for ydelsen hvis man ønsker det. fx 0-100 på 4.4 sec for xx kroner eller 0-100 på ca 3.5 sec for xxx kroner.  PS: Hvor hurtig bliver mon en 70D/90D hvis de to motorer får alle det power de kan kare? 

Det er rene spekulationer om fremtiden. Snakken op opgraderinger fra P90D til P100D skal ses som et tilbud til high end kunder om at får det nyeste og vildeste i den bil de lige har købt og som nu lige pludselig ikke er topmeodllen mere.  Peter

Kemikeren
Kemikeren Aug 28 '16

@Webercarbmann - Jeg vil tro det giver noget i performance - om det så er ned til de 4,5 som 85D skulle kunne fra samme måned er et godt spørgsmål.
Men nu er acceleration ikke alt. jeg vil gerne bare kunne køre 1-200 km længere på et batteri, så er jeg tilfreds. 
De kraftige accelerationer er dem der slider mest på dækkene - jeg kører med blød hat og lader bilen accelerere i et mere roligt tempo her efter at have haft den i snart et år. 

P85DK
P85DK Aug 28 '16

@kemikeren - nu er batteriet jo ikke den eneste sliddel, hellere ikke bremser og viskeblade :-) På en bil der vejer +2,5t må man påregne udgifter til undervognen, hertil kommer usikkerheden omkring driveunit, drivlinie (men der er jo heldigvis en del år til man selv skal betale :-))

SuneH
SuneH Aug 28 '16
@kemikeren: I din beregning glemmer du at trække værdien af dit nuværende batteri fra. Selv med en kapacitet på 80% af de oprindelige 70 kWh, har det stadig 56 brugbare kWh, som kan anvendes til husstandsbatteri eller genanvendes til andre formål. Så prisen på de 100.000 kr du når frem til, skal fratrækkes 30.000 - 40.000, som er skrotværdien af dit gl. batteri.
P85DK
P85DK Aug 28 '16

@SuneH - indtil videre så har Tesla betinget batteriopgraderinger med at du skal sælge dit gamle batteri til Tesla og de priser de opgiver er nettopriser. Pris information fra Tesla i forbindelse med opgradering fra 85 til 90, var at man fik 15.000 kr for sit eksisterende batteri, jeg tror ikke du skal regne med at den pris stiger.

30.000-40.000 er nok mere realistisk hvis du taler om priser fra totalskadet biler. Jeg tror det er urealistisk med en netto bytte pris på 60-70.000 kr i de næste mange år.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Aug 28 '16
jramskov
jramskov Aug 28 '16

Tesla CTO JB Straubel har udtalt at som de ser det, er det bedste at recycle batteriet og derigennem genbruge det meste af materialerne:

"JB and the Tesla team seemingly thought so as well, as JB indicates they’ve looked into the matter a number of times. However, what they found is that this also doesn’t make as much sense as many people think. (Basically, the best thing to do with old EV batteries is seemingly to just recycle them and use most of the materials in new batteries.)"

Link: http://cleantechnica.com/...teries-grid-storage/

Jabba
Jabba Aug 28 '16

Jeg kan se fordele og ulemper ved dette for både Tesla og kunderne.

Da et batteri jo er mere end blot en "brændstofstank" og udover øget rækkevidde også kan levere flere kræfter (hvis software og evt. sikring tillader det) ville jeg ikke blive overrasket hvis de er tøvende overfor dette. Der er flere årsager til dette, bl.a:

1) Potentiel kannibalisering af salg, ved at folk blot vælger at opgradere fremfor at købe ny model. Især hvis Tesla fortsætter med at lave bilerne så man stort set ikke kan se forskel på bilerne. Så er incitamentet til at købe en ny bil endnu mindre, hvis batteriopgradering er en mulighed. Om det så "kun" er ekstra rækkevidde man får. Bilerne er jo rigeligt hurtige for de fleste.

2) Det er bøvlet for Tesla. Deres fokus er på produktion og effektivisering af denne. Ikke retrofits. Vel også derfor det tager så lang tid med Roadster retrofits. I et mættet eller svært marked giver det mere mening at få mersalg fra diverse opgraderinger, men p.t. tror jeg ikke det ligger i Tesla's forretningsmodel, da det handler om at få solgt og spyttet så mange kasser på gaden som muligt. Kunne også lige forestille mig hvor meget rod det kunne skabe på deres værksteder som i visse dele af verden (host host DK host host) i forvejen ikke ligefrem er de hurtigste eller mest effektive/kompetente.

Det er noget helt andet med salg af softwareopgraderinger baseret på eksisterende hardware, som f.eks. 60 til 75. Det er hurtigt og effektivt klaret.

Jeg er sikker på at eksisterende ejere ville elske Tesla for en fysisk opgradering fra 85 til f.eks. 150, men det er nok ikke noget der vil være populært hos deres traditionelle aktionærer. Igen pga. den potentielle påvirkning det kan have på mer/nysalg.

Hvis Tesla alligevel vælger at gøre dette muligt skal de være påpasselige/logiske med prisstrukturen (noget de ikke altid har været dygtige med).

Forummets indlæg er redigeret af Jabba Aug 28 '16
mbk
mbk Aug 28 '16
@Jabba synes du har nogle gode pointer, men hvis Tesla ikke vil opgradere bilerne kommer der bare en anden og tager den del af aftermarket. wk057 har opgraderet en 60kWh til 85kWh (fra S60 til P85), så mm. Tesla for låst bilerne bedre i software, skal det nok komme af den ene eller anden vej. 
Jabba
Jabba Aug 28 '16
Citat fra mbk @Jabba synes du har nogle gode pointer, men hvis Tesla ikke vil opgradere bilerne kommer der bare en anden og tager den del af aftermarket. wk057 har opgraderet en 60kWh til 85kWh (fra S60 til P85), så mm. Tesla for låst bilerne bedre i software, skal det nok komme af den ene eller anden vej. 

Godt nok er Jason Hughes aka wk057 en dygtig dreng, men dermed ikke sagt at der bliver et stort eftermarked for dette. I sidste ende skal det være en god business case for leverandøren og det er ikke sikkert at andre spillere end Tesla kan/vil levere et appetitligt produkt til en TMS. Det skal jo holdes op imod efterspørgslen og jeg tror faktisk ikke at der vil være kæmpe efterspørgsel på dette kontra at sælge bilen og købe en ny og mere spændende model som samtidigt har en større batteripakke.

Derudover tror jeg at Tesla  som du nævner vil gøre hvad de kan for at undgå at understøtte uoriginale batteriopgraderinger, hvadenten det bliver via software/firmware eller andre måder.

Time will tell. Personligt overvejer jeg ikke et større batteri med mit kørselsbehov som min 85D fint dækker. Selv hvis prisen var favorabel tror jeg ikke det ville blive aktuelt. Jeg regner med at jeg udskifter bilen den dag jeg får lyst til en ny bil, ligesom jeg altid har gjort.

Istedet satser jeg mere på at udbredelsen af ladestationer (Tesla og andre) øges drastisk i fremtiden og at ladehastigheden også øges drastisk, så man på et tidspunkt kan lade overalt ligesom med tankstationer, og forhåbentligt næsten ligeså hurtigt. Til den tid vil batterikapacitet være mindre nødvendigt.

mbk
mbk Aug 29 '16

@Jabba enig i det hele :)

Dog er jeg næsten sikker på at der kommer små firmaer der genopbygger drive-trains og batterier, hvis Tesla viser sig at være for dyr. Jeg håber personligt ikke at bilerne bliver for låste, men det kan jo sagtens være sådan det ender.

Jeg er faktisk lidt skuffet over at Tesla ikke har valgt at lave deres batteri mere modul baseret, så man nemmere kunne komme til at skifte et modul. Det må alligevel være mest miljørigtigt kun at skifte den fejlene stump i et batteri. Jeg kan især ikke lide at man skal fjerne et stykke tyndt metal over hele batteriets overfalde, hvis bare dette havde været delt op i f.eks. 6 stykker ville det være meget mere overkommeligt at reparere.

https://www.youtube.com/watch?v=070JJwgupRw

jramskov
jramskov Aug 29 '16

Spørgsmålet er om man overhovedet kommer til at eje en bil fremover? Leasing er allerede meget populært og hvad mon der sker når de selvkørende biler kommer?

Jabba
Jabba Aug 29 '16
Citat fra jramskov

Spørgsmålet er om man overhovedet kommer til at eje en bil fremover? Leasing er allerede meget populært og hvad mon der sker når de selvkørende biler kommer?

Jeg tror absolut det kommer til at påvirke antallet af traditionelle bilejere når vi kommer så langt at selvkørende biler og Tesla delesystem kommer op at køre. Når det så er sagt tror jeg at der er længere tid til det scenarie end man måske håber. 

Selv tror jeg at jeg kommer til at være en af de "traditionelle" som stadig køber min egen bil. Om jeg så kan fristes til at dele den med andre når jeg ikke bruger den - det vil tiden vise. Den største frygt vil være slidtage, skrammer og rådden kørestil, så det er ihvertfald noget der skal afdækkes ift. eventuelle strafgebyrer, el. lign. 

DavidS90D
DavidS90D Aug 29 '16

De fleste ejer en bil fordi det giver en "frihed" til at kunne køre hvor man vil og når man vil.

Det er en dyrt købt frihed og mange alternativer vil være billigere.

Men mange ejere af en Tesla, har vel købt for netop at eje den - ikke bare som transportmiddel.

Hvis jeg ikke havde interessen for bilen og boede i storbyen, så ville det være OK med en tilfældig spand der stod til deling på gaden. F.eks. for lige at smutte i byggemarkedet og købe 2 poser cement.

Bor man på landet, har flere børn, eget hus med vedligehold o.s.v., så er det bare noget rod med en delebil.

Leasing bliver nok mere aktuelt i den situation, på samme måde som en lejelighed. Det er nemt.

Men intet af dette har noget at gøre med batteriopgradering....

Er der nogen her, der kunne finde på at lease et Tesla batteri som man gør ved Renault ?

Sider: 1 2 3 »