Loading...
dk

Fuld hus i middelfart kl. 1630 | Tesla Forum

koden
koden Sep 1 '16

bare et stemnings billede :-)'

fmm1000
fmm1000 Sep 1 '16
Igen nu.
Hmmm. Mådke man skulle overveje at springe den over næste gang man er på de kanter.
MrCoffee
MrCoffee Sep 2 '16

Power to the people :)

Snupper altid Slagelse, hvis jeg er på vej hjem...

MOS
MOS Sep 2 '16

Jeg kommer jævnligt forbi SC i Middelfart. Før den blev udbygget fra 8 til 12 stalls og før SC i Slagelse åbnede, var der ganske rigtigt ofte kø på SC i Middelfart. Det har dog helt klart hjulpet med udbygningen og jeg har faktisk ikke oplevet "fuldt hus" på SC i Middelfart siden. Det må være et enkeltstående tilfælde, vi ser på billedet, måske hjulpet på vej af, at det er lige i myldretiden.

Jeg bemærker dog, at selvom der er "fuldt hus", holder der ikke nogen biler i kø. Og den røde Tesla er enten lige ankommet eller på vej af sted igen.

Jeg vil gerne opfordre til, at hvis man oplever "fuldt hus" og der ankommer en ny Tesla til SC, at alle lige vurderer, om man skulle have nok juice til at komme helt hjem eller hen til næste SC - evt. med lidt nedsat hastighed. Og så giver pladsen til den nyankomne.

Det er fint nok at sutte lidt ekstra strøm under normale forhold (dvs. ingen kø), men de få basseører man sparer på elregningen står jo ikke mål med den irritation og spildtid, der er for dem, der kommer til at holde og vente i kø.

Hvis der generelt er stor aktivitet på SC, så kan alle være med til at afhjælpe kødannelse ved at undlade at lade mere end absolut nødvendigt. Man kan også med fordel sætte farten lidt ned, f.eks. 20%. Det giver typisk et ca. 20% lavere energiforbrug, hvilket ofte er nok til, at man ikke behøver at lade på hjemturen, men lige nøjagtigt kan humpe hjem på elektrondampene. Under alle omstændigheder kan man i hvert fald spare 20% på ladetiden.

Lidt omtanke hos alle Tesla SC-brugere vil komme os alle til gode. Jeg er overbevist om, at hvis alle fulgte god SC-etikette, så kunne vi i mindst 9 ud af 10 tilfælde undgå kødannelse ved SC. I hvert fald indtil Model 3 kommer til DK, men mon ikke Tesla har planlagt yderligere udvidelse af SC-netværket til den tid for at imødekomme problemet?

Klaus_
Klaus_ Sep 2 '16

@MOS: Jeg var på Middelfart en fredag eftermiddag for nogle uger siden hvor der også var fyldt op, og 2-3 Tesla'ere i kø, så det kan desværre ske endnu.

SuneH
SuneH Sep 2 '16

Der er klare tegn på at Tesla vil begynde at sælge kWh via kreditkort til model S uden "fri supercharger", model 3 og/eller andre fabrikanter. Det spekuleres der i i nedenstående artikel. Vi må håbe de udvider netværket til den tid...

https://electrek.co/2016/09/02/tesla-supercharger-credit-system-reduce-entry-price-model-s-x/

Kiefer
Kiefer Sep 2 '16

Sidst kostede det 16.000 at få SuC enabled på en S60 og med Teslas prisstigninger på alting er vi måske oppe i en 20-25.000 for SuC. Så ender prisen i DK måske på en 10-15 kroner pr. kWh for at få tanket ved en SuC. Der vil det for en Model # ejer måske så bedre kunne betale sig med en 11KW opladning på en Clever eller EON stander, end at købe SuC opladning. 

/Martin

henrik_dk
henrik_dk Sep 2 '16

Samme torsdag blot 2 timer senere. Jeg havde ladet i Slagelse også, men skulle have 100 km mere på for at nå til Randers.

Forummets indlæg er redigeret af henrik_dk Sep 2 '16
PEB
PEB Sep 3 '16
Citat fra Kiefer

Der vil det for en Model # ejer måske så bedre kunne betale sig med en 11KW opladning på en Clever eller EON stander, end at købe SuC opladning. 

/Martin

Ja, eller 44 kWh som de kan give. 

Kiefer
Kiefer Sep 3 '16

44KW vil kræve at Tesla kan levere en lader der kan tage imod 44KW. Lige pt. kan man kun lade med op til 16.5KW på de nyeste biler.

Husk at Clever/EON "hurtiglader" vil kræve supercharger enabled på en Tesla. Og så er Model 3 ejerne jo lige vidt...

/Martin

DeaconWP
DeaconWP Sep 3 '16

Har I bemærket, at i det link, som Sune har postet, skrives der, at det måske også bliver betalings brug af Supercharger for de kommende S og X, der sælges.

Kiefer
Kiefer Sep 3 '16

Jeps, en måde at få prisen ned på bilen, og jo især interessant med "eftermonteret" supercharger i DK grundet afgifterne.

En 20.000 kroner SuC vil jo fra næste år koste i omegnen af 32.000 med afgifter. 

#Martin

SuneH
SuneH Sep 4 '16
Ja, det er et trick for at få "entry modellen" så langt ned i pris som muligt. Selvfølgelig for model 3, men også på S og X. Så kan man reklamere med "fra-priser" som er lavere. For model 3 blev der kun lovet at Supercharging var mulig, ikke at det var inkluderet. For S og X kan det være attraktivt ikke at købe fri SuC hvis man ved, at kun kommer til at bruge det nogle få gange i bilens levetid. Så er det billigere at tilkøbe de nødvendige credits når man en sjælden gang skal på langtur.
Egentlig en ret god ide, synes jeg.
Forummets indlæg er redigeret af SuneH Sep 4 '16
edge
edge Sep 4 '16
Elon sagde ved præsentationen af Model 3: "With respect to supercharging, all Model 3 will come with supercharging standard." Når noget er "standard" forstås normalt at det er med i prisen og ikke koster ekstra. Men man kan måske forestille sig, at han med "supercharging er standard" mener at "muligheden for at supercharge mod ekstrabetaling er standard". I så fald en sofistikeret måde at snyde tilhørerne til at tro at de hørte noget som han så bagefter kan benægte..
Forummets indlæg er redigeret af edge Sep 4 '16
Jabba
Jabba Sep 4 '16
"Supercharging standard" kommentaren ved Model 3 præsentationen var et ooops øjeblik.

Hvadenten Elon mente "Supercharger ready" eller faktisk mente at Supercharger ladning på samme måde som TMS/X, var standard og inkluderet i prisen, så var det kikset. Efterfølgende trak de så i land eller gjorde budskabet tydeligt, afhængig af hvordan man havde opfattet den oprindelige præsentation.

Det er endnu et eksempel på Tesla kommunikation/taktik som er lidt "dynamisk" for at sige det mildt. Heldigvis skete dette langt tid før levering og folk kan i sidste ende bare trække deres reservation tilbage, hvis de føler sig snydt. Så værre er det heller ikke.

At jeg så er enig i at supercharging skal betales per credit eller ved et abonnement (for alle modeller fremadrettet), er så en anden snak.
jramskov
jramskov Sep 4 '16

Helt enig, tror det for mange prismæssigt vil være en fordel at betale efter forbrug.

Jevi
Jevi Sep 4 '16

Her er Middelfart SuC 30.8.16 kl 13:14. Min bil var helt alene da jeg ankom - blev bange for at der var strømafbrydelse men alt fungerede ok.

edge
edge Sep 4 '16
Jeg vil også foretrække betaling efter forbrug. Når noget er "all inclusive" er det jo en opfordring til fråds og overforbrug - og herunder unødig belastning af superchargernetværket til "hjemmeladning".
Jabba
Jabba Sep 4 '16

Vi er enige omkring brugerbetaling, men lad os nu droppe den evindelige snak om såkaldt overforbrug og hvad man har ret til.

Citat fra edge Jeg vil også foretrække betaling efter forbrug. Når noget er "all inclusive" er det jo en opfordring til fråds og overforbrug - og herunder unødig belastning af superchargernetværket til "hjemmeladning".
Kemikeren
Kemikeren Sep 4 '16
Elon: "With respect to supercharging, all Model 3 will come with supercharging standard."  

Det er vidst meget tydeligt at det var MULIGHEDEN for at lade på SC. Ikke at det er gratis at bruge. Pay-per-use, pay-per-month eller engangsbetaling kan alle samme være en del af det. 
VW udlover heller ikke gratis diesel hele bilens levetid!

Forummets indlæg er redigeret af Kemikeren Sep 4 '16
Sider: 1 2 »