Loading...
dk

Beregning af billigste ladeløsning derhjemme | Tesla Forum

ODE90D
ODE90D Sep 14 '16

Set i lyset af, at vi nu har fået en all-inclusive model på markedet eksisterer der nu 3 muligheder for den almindelige elbilsejer uden solceller eller andre energikider på matriklen, og for at gøre det nemmere at vælge mellem løsningerne har jeg lavet en beregner, der viser hvornår det kan betale sig at vælge den ene frem for den anden.

For hver af de 3 muligheder samt en generel info sektion skal man indtaste lidt data, og herunder også forventet Supercharger andel for hver løsningsmodel. Disse felter er i venstre side og felterne er markeret med gult.

I højre side er der lavet en beregning af den samlede omkostning til el ud fra forskellige km tal til hver af de 3 løsningsmodeller, og i grafen underneden kan man se hvor linjerne skærer hinanden.

Jeg håber i kan bruge det :)

Bemærk der ikke tages højde for leverings/etableringsomkostninger.

https://drive.google.com/file/d/0B0iaiy5hfbJ4dllickppUHhZTHc/view?usp=sharing

Forummets indlæg er redigeret af ODE90D Sep 14 '16
PEB
PEB Sep 15 '16

Hvorfor bliver all inclusive dyrere jo flere km man kører i dit ark? Det gør det jo ikke i virkeligheden.

Det koster 579,-/md uanset km.

IbberDK
IbberDK Sep 15 '16
Citat fra PEB

Hvorfor bliver all inclusive dyrere jo flere km man kører i dit ark? Det gør det jo ikke i virkeligheden.

Det koster 579,-/md uanset km.

@PEB
Hvis du indtaster din elpris ind i celle B5 og B11 så passer det

@ODE90D
Tak for regnearket, jeg var kommet frem til det samme. At E.ON's Home charge all-inclusive løsning ville næsten gå lige op med mit forbrug i dag, men jeg ville have valgt det alligevel hvis jeg ikke havde haft jordvarme og solceller. Hvilket E.ON bekræftede ikke kunne kombineres med deres Home charge all inclusive løsning og at de ville opdatere betingelserne på hjemme siden.

Forummets indlæg er redigeret af IbberDK Sep 15 '16
ODE90D
ODE90D Sep 15 '16
All Inclusive kan godt koste mere eller mindre end de 579 pr md alt afhængig af differencen mellem den pris man betaler for el og de 2,28 man får i refusion - og jo flere km jo større afvigelse i totalprisen
PEB
PEB Sep 15 '16
Citat fra ODE90D All Inclusive kan godt koste mere eller mindre end de 579 pr md alt afhængig af differencen mellem den pris man betaler for el og de 2,28 man får i refusion - og jo flere km jo større afvigelse i totalprisen

Det har du ret i. :-) 

PEB
PEB Sep 15 '16
Citat fra IbberDK

@PEB
Hvis du indtaster din elpris ind i celle B5 og B11 så passer det

Ja, den havde jeg ikke lige fanget. Nu passer det. :-)

tgro
tgro Sep 22 '16

@ODE90D Tak for deling af xls ark :)

jensk2
jensk2 Sep 22 '16

Jeg har tidligere talt varmt for E.ON Favorit aftalen. Min 70D har dags dato tilbagelagt 11.992 km og konsumeret 2.461 kWh over ialt 9 måneder. Når fratrækkes SUC betaler jeg 558,14 om måneden til E.ON. Det er lige netop billigere end de 579,- som flat rate koster. Så jeg står nu med det svære valg at betale 20 kr mere per måned OG SÅ KUNNE FRÅDSE eller at blive på E.ON Favorit og spare penge når jeg bevist sparer og er mere grøn eller er på ferie:-(

mbk
mbk Sep 22 '16
Citat fra jensk2

Jeg har tidligere talt varmt for E.ON Favorit aftalen. Min 70D har dags dato tilbagelagt 11.992 km og konsumeret 2.461 kWh over ialt 9 måneder. Når fratrækkes SUC betaler jeg 558,14 om måneden til E.ON. Det er lige netop billigere end de 579,- som flat rate koster. Så jeg står nu med det svære valg at betale 20 kr mere per måned OG SÅ KUNNE FRÅDSE eller at blive på E.ON Favorit og spare penge når jeg bevist sparer og er mere grøn eller er på ferie:-(

Så ville jeg nok smide den 20er
DeaconWP
DeaconWP Sep 22 '16

jensk2: Jeg er nødt til at medregne de gange jeg sidder i bilen og "lige lader lidt ekstra", for endnu en gang at kunne slippe for at betale for strøm, når jeg holder derhjemme.

Jeg må også overveje, hvor mange gange jeg gider sidde i bilen på en tankstation i Viborg, eller gå lidt rundt i byen, når jeg tanker gratis i deres CEE stik.

Og jeg har faktisk kun brugt for omkring 700 kroner i strøm derhjemme, siden jeg fik bilen for nu 3 måneder siden. Og 15.000 + kilometer på klokken.

Jeg har efterhånden en tendens til at ville betale de 579 kroner om måneden, for at slippe for de spildtimer, spildkilometer, planlægning om, hvornår jeg skal lade osv.

En ikke væsentlig udgift forøgelse synes jeg. Men tænk dig, alle de gange, hvor min hustru så ikke skal smide bilen på SuC i Randers, gå på arbejde, gå tilbage og hente bilen, når den er ladt op, gå fra den p-plads der så var ledig længst væk osv.

Jeg plejer at blive lidt for "økonomisk bevidst", når det kommer til forbrugs betaling, så vores SuC forbrug er meget ad libitum

Så mon ikke vi begge to skulle investere i E.Ons All Inclusive?

Super70
Super70 Sep 22 '16
I har råd til en så dyr bil, også fedter i rundt med at spare 20 øre, og lader bilen i arbejdstiden på SuC, osv osv.
Det er simpelthen så langt ude, at det kan udarte sig til kvalme.

Bianco
Bianco Sep 22 '16

Når hverdagen melder sig, så er convinience bare det vigtigste. Sæt mindst en ladestation op i garagen, ellers bliver det bare træls at have elbil. Jeg har tre ladestationer i min garage (til to biler) og venter kun på at kunne købe trådløs opladning :-)

Anders
Anders Sep 22 '16

I starten var jeg også sparsommelig med at lade bilen hjemme. Men efter lidt tid og især efter jeg fik tilmeldt mig refusion lader jeg nu hjemme på livet løs. Jeg synes livet er for kort til at spare lidt håndører på ladning :-) Men andres sparsommelighed har jeg intet problem med.

DeaconWP
DeaconWP Sep 22 '16

Super70: Jeg har da også kun råd til min bil, fordi jeg er som jeg er.

Jeg har ingen private briller, da jeg har en arbejdssikkerhedsbrille med dobbeltslebne glas, som je bruger fuldtids.

Jeg går kun i sikkerhedssko, da de er betalt af mit firma. Og så har jeg de sorte "pæntbrugs" sko fra forsvaret, når jeg skal til fest.

Jeg har kun to par lange bukser, begge købt i Outlet, med mængderabat.

Jeg køber næsten kun kød, der er sat ned på dato, når jeg skal vælge, hvad jeg skal have til aftensmad. Så det er butikkens køledisk der sætter menuen hjemme hos mig.

Jeg går for det meste i T-shirts med logo, da de også er gratis.

Jeg samler flasker. Og samler dåser og aluminium fra i husholdnings affaldet, og sælger det på produkthandlen, i stedet for at aflevere det gratis på genbrugsstationen.

Så kan vi få råd til de 20.000 kr vi betaler om måneden på bil lånet, når jeg nu er håndværker, og fruen er kontordame.

Og så mangler der aldrig noget, når børnene skal have nyt. Sådan prioriterer jeg bare. :-)

Og nu føler jeg, at det er tid til at forkæle min hustru, med et ladestik, der godt nok er dyrere, end at forlange, at hun tager spadsereturen 3 gange om ugen.

koden
koden Sep 22 '16
Citat fra Super70 I har råd til en så dyr bil, også fedter i rundt med at spare 20 øre, og lader bilen i arbejdstiden på SuC, osv osv.

Jeg tror ikke du tænkte før du tastede.

webercarbmann
webercarbmann Sep 23 '16
Citat fra DeaconWP

Jeg har ingen private briller, da jeg har en arbejdssikkerhedsbrille med dobbeltslebne glas, som je bruger fuldtids.

Jeg går kun i sikkerhedssko, da de er betalt af mit firma. Og så har jeg de sorte "pæntbrugs" sko fra forsvaret, når jeg skal til fest.

Jeg har kun to par lange bukser, begge købt i Outlet, med mængderabat.

Jeg køber næsten kun kød, der er sat ned på dato, når jeg skal vælge, hvad jeg skal have til aftensmad. Så det er butikkens køledisk der sætter menuen hjemme hos mig.

Jeg går for det meste i T-shirts med logo, da de også er gratis.

Jeg samler flasker. Og samler dåser og aluminium fra i husholdnings affaldet, og sælger det på produkthandlen, i stedet for at aflevere det gratis på genbrugsstationen.

Så kan vi få råd til de 20.000 kr vi betaler om måneden på bil lånet, når jeg nu er håndværker, og fruen er kontordame.

Og så mangler der aldrig noget, når børnene skal have nyt. Sådan prioriterer jeg bare. :-)

Og nu føler jeg, at det er tid til at forkæle min hustru, med et ladestik, der godt nok er dyrere, end at forlange, at hun tager spadsereturen 3 gange om ugen.

Citat fra koden
Citat fra Super70 I har råd til en så dyr bil, også fedter i rundt med at spare 20 øre, og lader bilen i arbejdstiden på SuC, osv osv.

Jeg tror ikke du tænkte før du tastede.

Hørt!   Peter

mbk
mbk Sep 23 '16
Citat fra DeaconWP

Heldigvis har vi frihed til at bruge de penge vi tjener som vi vil (okay, måske kun lidt under halvdelen af dem). Der er så stor forskel på hvad folk får glæde af at bruge deres penge på, og det er altså bare super selv at have lov at prioritere.

SuneH
SuneH Sep 23 '16
Citat fra DeaconWP   

Og samler dåser og aluminium fra i husholdnings affaldet, og sælger det på produkthandlen

Bare for nysgerrighed: Hvor meget får man for et kg. konserves-dåse jern og for et kg. aluminium?

Jeg tænker på, at kg-prisen nok er så lav, at man ikke skal køre mange kilometer for at aflevere det, før pengene er tabt i afskrivning på bilen? Men hvis man alligevel kører forbi, er det jo fint.

Super70
Super70 Sep 23 '16
Jern, 90 øre pr kg og aluminium, ca 5 kroner pr kg, så det bliver voldsomme beløb
DeaconWP
DeaconWP Sep 23 '16

Ja, der er penge i det. Sidste uge jeg var hjemme, solgte jeg da for over 1.500 kroner.

En gammel plæneklipper giver 1,5 kroner (skillemetal), elmotorer giver over 3 kroner. rent kobber, som er pillet af et gymnasie under tagrenovering gav over 30 pr kilo. Gamle Zink tagrender er guld værd, uanset hvor slidte de er. OSV.

Sider: 1 2 3 »