Loading...
dk

Knirken ved stop | Tesla Forum

Bjarni
Bjarni Jul 19 '14

Min ellers elskede Tesla er begyndt at lyde som en gammel dame. Der kommer en knirkelyd hver gang jeg stopper. Det er ikke voldsomt højt men dog alligevel højt nok til det bemærkes og ødelægger lidt af køreoplevelsen. Dertil synes jeg det er lidt dårlig reklame at fremvise min ellers pæne Tesla og så laver den knirkelyde.

Jeg tog kontakt til Tesla for 2 måneders tid siden telefonisk. De sagde det sikkert var bremserne og jeg skulle bremse noget mere. (Jeg kunne ikke lade være med at tænke på når Steve Jobs sagde folk holder deres iPhone forkert). Det skal siges jeg bare kører min Tesla som jeg ville køre enhver anden bil uden at tænke på at bremse så lidt som muligt. Så jeg syntes forklaringen lød lidt mærkelig. Men okay jeg er da åben for at prøve at bremse ekstra meget og slog derfor også regenerering ned til low. Det har dog ikke ændret noget som helst.

De har nu lovet at kigge på problemet i starten af august sammen med et par andre småting.

Knirken forsvinder gradvist hvis jeg kører rigtig meget på én dag eller hvis det er meget varmt vejr. På varme dage er det der næsten ikke mens på "kolde" dage er det der med garanti når jeg sætter mig ud i bilen om morgenen. Selvom det er forsvundet ved meget kørsel forrige dag, så er det der altid med det samme dagen efter.

Egentlig synes jeg mest det lyder som om det er ophænget der knirker når bilen giver det sidste lille ryk når man stopper. I et forsøg på at blive klogere på hvor det egentlig kommer fra prøvede jeg at lave en video med et dashcam på gulvet med forskellige placeringer. Ikke at jeg blev så meget klogere men det illustrer meget godt lyden selvom den er lidt højere i virkeligheden end på min video: http://youtu.be/1cW62rq34ew

For dem der ikke lige gider kigge 4 min video igennem er her en lille oversigt over hvornår jeg stopper og lyden fremkommer:

0:40 = placeret i midten på gulvet ved bagsæderne
1:18 = placering på gulvet til højre for midten foran
3:10 = placering i venstre side foran ved chaufføren
4:00 = placering i venstre side foran ved chaufføren

Er der nogen der har haft samme problem og fundet årsagen? Eller er klogere end mig på om det virkelig er rustne bremser (på under 6 måneder!?) eller hvad?

Forummets indlæg er redigeret af Bjarni Jul 19 '14
Bianco
Bianco Jul 19 '14
Jeg forstår godt Tesla starter m at sige brems noget mere, men den lyd er bestemt ikke bremserne. Vil også gætte på en bøsning i hjulophæng.
Bjarni
Bjarni Jul 19 '14

Okay godt at høre det ikke kun er mig der synes det ikke lyder som bremserne. Tesla virkede meget skeptisk og jeg må også indrømme min viden om præcis det her felt er stærkt begrænset. Men jeg insisterede alligevel på de måtte se på det da jeg ikke gider køre rundt i en knirke-bil efter et halvt års brug. Og jeg har aldrig oplevet det med nogen af mine andre biler.

Hookmaker
Hookmaker Jul 19 '14
Det ef supervigtigt at bruge bremserne ofte. Når jeg feks. har vasket min inkl. højtryksrenset hjulene, så får den lige en tur ned på motorvejen, og gerne en katastrofe opbremsning. Vasket man feks. om aftenen så sidder de fast om morgenen og det er ikke godt. Min knirker ikke, men uanset hvor stille jeg flyder frem til et kryds og så bremser den an er der en lille bremselyd, men mere som om de griber helt fast.
Kiefer
Kiefer Jul 19 '14

Hookmaker: Jeg kan ikke anbefale at katastrofebremse på motorvejen ;-)

/Martin

Bjarni
Bjarni Jul 19 '14

Jeg har lavet to videoer mere.

En hvor jeg kører over kameraet og bremser et par gange: http://youtu.be/rBwaaqULCN8
Og en hvor jeg bremser med kameraet i siden af vejen: http://youtu.be/1xowWm6Uz88

Synes stadig det er svært at gætte hvad det præcist er. Men det er da ret tydeligt udefra. Og lyder bestemt ikke som det skal.

Jeg er helt med på man skal bruge sine bremser så de ikke ruster. Men det her lyder da ikke som rust? Og der er nu heller ikke meget rust at se ved bremserne.

Kiefer
Kiefer Jul 19 '14

Har lige set filmene, og må nok indrømme at den lyd ville jeg være pænt træt af, men det var da underholdende at se filmene :-)

Jeg ville helt klart køre ind til Tesla og bede dem kigge på problemet. 

/Martin

TSLA
TSLA Jul 19 '14

Jeg havde samme problem lige da jeg fik bilen i September. Jeg gjorde Tesla opmærksom på det og da jeg skulle hente måtter efter 14 dage lavede de lige servce på den. De sagde det var noget med bremserne og at de nu havde fået de nye dele på lager. Det forsvandt og jeg har ikke hørt noget til det indtil for ca. 14 dage siden. Men skal til service d. 5. August og vil tage det op igen. Jeg har ikke hat grund til at tro andet end at det skyldes et eller andet ved bremserne, som deres forklaring var. Men det virker lidt mærkeligt, at det kommer igen efter 7-8 mdr. og 28K km senere. 

Bianco
Bianco Jul 19 '14
Har du checket om der ligger et pivedyr i frunk'en ;-)
Larsen
Larsen Jul 19 '14
@Bjarni, lige et spørgsmål som ligger lidt udenfor forum, men jeg er simpelthen så nysgerrig efter at vide hvorfor du har valgt at betale penge for en nummerplade med nummeret 42?
Er det udelukkende for at have et specielt nummer, eller kunne der ligeså godt have stået f.eks. 49?
Bjarni
Bjarni Jul 19 '14

@TSLA: Ja det kan udmærket være bremserne. Men væk skal lyden uanset hvad. Jeg har ikke købt en bil til en million for at den skal lyde som en gammel dame :-) Jeg har fuld tiltro til de nok skal få det fikset den 4. august når jeg skal derhen med bilen. Så er de nok også blevet klogere til dagen efter når du kommer ;-)

@Bianco: Ahhh tænkte nok jeg havde glemt eks-konen et eller andet sted ;-)

Kiefer
Kiefer Jul 19 '14

Larsen: et godt gæt: http://en.wikipedia.org/wiki/42_(number)

/Martin

Hookmaker
Hookmaker Jul 19 '14
@kiefer, nu foregår det jo på Tom vej så ingen problemer. Men tværtimod det du siger, så har man ikke prøvet det i sin bil, så kan det helt klart anbefales at prøve, ellers. Ellers ved du ikke hvordan bilen reagerer. Og tro mig, på trods af køreteknisk erfaring, så blev jeg ikke så lidt overrasket første gang, - model s er en meget tung bil....;-)
Kiefer
Kiefer Jul 19 '14

Jeg er ikke i tvivl om at du gør det på en tom vej, men din sætning "så får den lige en tur ned på motorvejen, og gerne en katastrofe opbremsning"  lød som om du gjorde det på motorvejen :-)

/Martin

Bjarni
Bjarni Jul 19 '14

Larsen: http://en.wikipedia.org/wiki/Phrases_from_The_Hitchhiker%27s_Guide_to_the_Galaxy#Answer_to_the_Ultimate_Question_of_Life.2C_the_Universe.2C_and_Everything_.2842.29

Eller den korte version: 42 er svaret på det ultimative spørgsmål om livet, universet og alting. Det ved enhver nørd da ;-)

Larsen
Larsen Jul 19 '14
Tænkte nok det var et eller andet nørdet, som kun få mennesker kendte til :-) og så tænker alle "de andre ikke nørder" at det sgu er mærkeligt han vil bruge penge på en nummerplade med nummeret 42 :-)
Fik for lidt tid siden også en "musiknørdet" forklaring på, hvorfor volumen knappen kan gå til 11.
Forummets indlæg er redigeret af Larsen Jul 19 '14
brianmassesson
brianmassesson Jul 19 '14
No place like 127.0.0.1
Bjarni
Bjarni Jul 19 '14

Larsen: Ja jeg synes det er sjovt fordi flertallet ligner et stort spørgsmålstegn. Men dem der ved hvad det betyder er ikke et sekund i tvivl og jeg bilder mig ind de også synes det er meget sjovt :-)

TwoChops
TwoChops Jul 19 '14
Bare jeg havde fået idéen. Superfedt med 42
Larsen
Larsen Jul 19 '14
Der er mange slags nørderi, hvor man skal være insider for at vide hvad det betyder. Jeg har en Renault 4CV fra 1954 som har registreringsnummeret 1062. Kun rigtige Renault nørder ved, at netop 1062 er Renaults interne typebetegnelse for en Renault 4CV.
Sider: 1 2 3 »