Min ellers elskede Tesla er begyndt at lyde som en gammel dame. Der kommer en knirkelyd hver gang jeg stopper. Det er ikke voldsomt højt men dog alligevel højt nok til det bemærkes og ødelægger lidt af køreoplevelsen. Dertil synes jeg det er lidt dårlig reklame at fremvise min ellers pæne Tesla og så laver den knirkelyde.
Jeg tog kontakt til Tesla for 2 måneders tid siden telefonisk. De sagde det sikkert var bremserne og jeg skulle bremse noget mere. (Jeg kunne ikke lade være med at tænke på når Steve Jobs sagde folk holder deres iPhone forkert). Det skal siges jeg bare kører min Tesla som jeg ville køre enhver anden bil uden at tænke på at bremse så lidt som muligt. Så jeg syntes forklaringen lød lidt mærkelig. Men okay jeg er da åben for at prøve at bremse ekstra meget og slog derfor også regenerering ned til low. Det har dog ikke ændret noget som helst.
De har nu lovet at kigge på problemet i starten af august sammen med et par andre småting.
Knirken forsvinder gradvist hvis jeg kører rigtig meget på én dag eller hvis det er meget varmt vejr. På varme dage er det der næsten ikke mens på "kolde" dage er det der med garanti når jeg sætter mig ud i bilen om morgenen. Selvom det er forsvundet ved meget kørsel forrige dag, så er det der altid med det samme dagen efter.
Egentlig synes jeg mest det lyder som om det er ophænget der knirker når bilen giver det sidste lille ryk når man stopper. I et forsøg på at blive klogere på hvor det egentlig kommer fra prøvede jeg at lave en video med et dashcam på gulvet med forskellige placeringer. Ikke at jeg blev så meget klogere men det illustrer meget godt lyden selvom den er lidt højere i virkeligheden end på min video: http://youtu.be/1cW62rq34ew
For dem der ikke lige gider kigge 4 min video igennem er her en lille oversigt over hvornår jeg stopper og lyden fremkommer:
0:40 = placeret i midten på gulvet ved bagsæderne
1:18 = placering på gulvet til højre for midten foran
3:10 = placering i venstre side foran ved chaufføren
4:00 = placering i venstre side foran ved chaufføren
Er der nogen der har haft samme problem og fundet årsagen? Eller er klogere end mig på om det virkelig er rustne bremser (på under 6 måneder!?) eller hvad?