Loading...
dk

Hjul faldt af efter service | Tesla Forum

SC359
SC359 Oct 24 '16

Hej alle,

Denne skrivelse er mest for min egen skyld, jeg er lidt trist til mode. Og måske kan det forhindre andres uheld.

Jeg har uorginale fælge på bilen, Rial Lugano 19" turbine-agtige nogle - I kender dem.

I forbindelse med diagnostisering af rysten under acceleration, havde de haft nogle originale fælge på, da det er deres procedure. Og da Tesla er lidt bange for kundernes uoriginale extraudstyr, bad de mig underskrive en "liability waiver" mht fælgene - hvilket jeg gjorde - og forstår. Min rep nævnte det mest var for I tilfælde af ridser på fælgene, selvom han aldrig havde oplevet det.

Jeg var I går udsat for at højre baghjul fald (næsten, hang i én gevindstang) af under kørsel I byen. Højre forhjul havde mistet 2 bolte. Jeg satte dem selv på bilen efter alle forskrifter her til foråret og har kørt en 15k uden nogen form for problemer. Bilen var til service for 2500km siden, og er nu hos Tesla i Aarhus.

De har kigget på det, og mener klart det er min egen skyld, da det er uorginale fælge - de oplyste mig om at alle boltene var løse. Kaliber, skiver, hjulnav, klodser skal skiftes I højre side, og de anbefaler også venstre. De kan dog ikke se noget galt med komponenterne I den side. Fælgene er også beskadiget, men det er nu hvad det er.

Ud over en regning, som jeg ikke er glad for, eller måske helt enig i (har ikke fået overslag endnu), så er jeg mest af alt noget rystet over oplevelsen. Jeg kan ikke lade være med at tænke hvad der kunne være sket hvis de var faldet af på motorvejen.

Forummets indlæg er redigeret af SC359 Oct 24 '16
jensk2
jensk2 Oct 24 '16

Puha!

For tre år siden, var der - sandsynligvis store drenge - som syntes det var spændende at løsne forhjulene på mountainbike og racercykler parkeret på den lokale skoles parkeringsplads. Kostede overmunden på en 12 årig dreng:-(

Jeg tror ikke gadedrenge streger inkluderer store topnøgler og løsning af 175 nm spændte 21 mm hjulmøtrikker, men kunne du have været udsat for et mislykket tyveriforsøg af fælgene?

mvh

jens

Kiefer
Kiefer Oct 24 '16

Tjae, jeg ville jo mene at de sidste der har pillet ved boltene må være dem der har ansvaret for de sidder løse. Man kan vel ikke forvente at bare fordi de er uoriginale så kan sådan noget ske. Boltene er vel de originale der fulgte med bilen?

Det er jo boltene og ikke fælgen der er gået løs...

/Martin

SuneH
SuneH Oct 24 '16
Så Tesla piller dine Rial fælge af, tester med originale Tesla fælge og sætter herefter Rial fælgene på igen, hvorefter de er ved at falde af mens du kører? Det lyder da som om Tesla ikke har sat dem ordentligt på igen?
Jeg har Rial fælge på mine vinterdæk og kørte uden problemer ca 6 måneder med dem i vinters og skal have dem på igen om 14 dage. Autoskadestuen står for at af- og påmontere.
jensk2
jensk2 Oct 24 '16

Kan man bruge, at begge de løse fælge var på højre side til noget?? Hærværk på godt gemt side, dårlig service . . . 

A: For mange, mange år siden kørte jeg væk fra AutoGummiLageret (AGL) med nye sommerdæk, men højre baghjul klaprede hurtigt! Viste sig at være AGLs forsøg på at optimere ekspeditionen, ved at have TO mekanikere på min bil - de glemte så at aftale, hvem der efterspændte ALLE hjul

B: Mit Peugeot værksted måtte, efter service, udskifte Brembo Skiver og Klodser foran TO gange. Første gang blev 'slid-indikator ledninger' kørt i stykker, anden gang sad yderste bremseklods i den ene side halvt udenfor kaliber. Til sidst involverede jeg FDM og ved den endelige udbedring, tog værkstedet billeder af reparationen, som jeg skulle godkende. Billeder måtte tages med blitz, fordi lysstof rørene på værkstedpladsens venstre side jo ikke virkede. Måske årsagen til alle fejlene og mine tre besøg?

DavidS90D
DavidS90D Oct 24 '16

Ja puha! for en oplevelse :-/

- Som du selv er inde på, så er det godt der ikke skete noget med dig eller andre. Det kunne gå helt galt!

- Og heldigt (trods alt) der ikke skete mere med bilen, selvom det du nævner er trælst nok.

- Så er der det mindst lige så ubehagelige - hvis skyld er det? Det forstår jeg du tænker på.

- Nok ligegyldigt lige nu, men du skal insistere på at få de udskiftede dele med hjem! Til evt. senere tvist og vurdering. 

P85DK
P85DK Oct 24 '16

Kedelig oplevelse. Med mindre det skete på vej hjem fra Tesla, så er jeg helt på linje med Jens. Det lyder som en sandsynlig mulighed at det er et forsøg på at stjæle dine fælge der er blevet afbrudt. Alligevel utroligt at du ikke har mærket noget før der kun er en hjulbolt tilbage, de skal ikke være meget løse før det virkelig begynder at klapre.

Personligt ville jeg melde det til forsikringen som et mislykket forsøg på tyveri.

Den eneste måde du får Tesla til at tage ansvar er hvis det er sket umiddelbart efter du har forladt dem - altså samme dag ellers tror jeg det bliver meget meget svært.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Oct 24 '16
koden
koden Oct 25 '16

SC359:  ret væsentligt hvad Kiefer skriver. Er det Tesla der har pillet ved dem sidst?

jensk2
jensk2 Oct 25 '16

Mange gode kommetarer her - mit AGL klaprende hjul havde alle fire hjulbolte monteret (Citroen, så kun fire bolte), men ingen overhovedet spændt, så det klaprede straks lysteligt. Hvis nu én bolt var rigtig stram og de tre øvrige løse, ville det måske ikke klapre?  Men hvis Tesla glemte at spænde hjulmøtrikkerne i den ene side, ville jeg tro at de enten alle var løse eller alle håndspændte og så er det utroligt at der gik 2500 km før møtrikkerne faldt af?  En svær bevisbyrde:-( Tyveriforøg er desværre ikke så usandsynligt: http://www.tv2lorry.dk/...usbiler-i-koebenhavn

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Oct 25 '16
P85DK
P85DK Oct 25 '16

Jensk - ja, Bella Sky er meget slem, når det skal være fra Bella Sky, så er denne mere relevant :-) 

http://www.teslaforum.dk/forum/topic/3508

Men hensyn til om den klapre med en bolt der stramt/fast, så kan jeg fortælle fra personlig erfaring at den stadig klapre. Helt enig i at hvis der er kørt 2.500 km, så er det tæt på umuligt at sige det er Teslas skyld

SimonHN
SimonHN Oct 26 '16

Har altid efterspændt mine hjul efter de har været af bilen. Det burde alle også gør eller få gjort.

P85DK
P85DK Oct 26 '16
Quote from SimonHN

Har altid efterspændt mine hjul efter de har været af bilen. Det burde alle også gør eller få gjort.

Ja, almindelig procedure på alufælge

Nikolaj
Nikolaj Oct 26 '16

Det lyder helt sikkert, som et tyveriforsøg siden at det sker 2500 km efter service og kun i den ene side. Jeg har prøvet to gange dels at tabe et hjul og dels næsten tabe et. Det skete i løbet af de første ca. 100 km. Det er i øvrigt særligt forhjulene, der kan være udsat. Derfor kører jeg altid rundt med momentnøglen bag i bilen de første 100 km indtil de er blevet efterspændt efter de anbefalede 100 km.

Så måske er tyvene blevet forstyrret, eller også har de opdaget, at deres donkraft var for svag til Teslaens vægt?