Loading...
dk

Forvarmning af kabine og batteri | Tesla Forum

Klaus_
Klaus_ Nov 7 '16

MOS, gode pointer. Jeg parkerer i en carport der også ligger lidt i læ af haven og hækken.  Så tror jeg bare jeg scheduler mine til at oplade lidt tidligere, så den er færdig måske en times tid før jeg skal afsted - så er der også en god buffer til de dage hvor der skal lades ekstraordirnært pga mere kørsel dagen forinden.

MOS
MOS Nov 7 '16

Jeg ville nok bare time opladningen med, at den er færdig lige netop, når man regner med at skulle af sted. Så får man max. udnyttelse af spildvarmen. Hvis den så alligevel ikke når at blive ladet helt op, mangler der vel kun nogle få %. Om man kører hjemmefra med 88% eller 90% på batteriet, er nok ikke noget, der er kritisk på en normal dag, da Tesla'en jo har en god rækkevidde. Men det kommer naturligvis an på ens kørselsmønster. Personligt lader jeg ikke hver dag, og ofte kun til 50% eller lidt mere. De dage, hvor jeg ved, jeg skal ud at køre langt, lader jeg den mere op og/eller benytter SuperCharger.

MOS
MOS Nov 7 '16
Citat fra Seppe

 Det med 28 graders max er fordi overheat protection er activeret - så det fra, så kan man få den op på max igen :-) jeg har slået det fra og slår det til til foråret igen.

Har lige prøvet at slå overheat protection fra. Ingen forskel. Den kan stadig skrues op på "HI", men den hopper selv ned på 28,0 °C igen på app'en efter nogle få sekunder.

Seppe
Seppe Nov 8 '16

Ja nu måtte jeg jo også lige selv eksperiemntere i morges - og det virker ikke mere... Det må være den sidste update der har ændret noget... Det virkede på den måde umiddelbart efter 8.0

DeaconWP
DeaconWP Nov 8 '16

Jeg scheduled til ladning i nat, 01:00 og den meldte færdig kl 5:46.

Jeg startede bilen kl 07:20 (skulle ellers have været brugt 6:55.

Der var stiplede begrænsningslinjer op til - 30 kW i regen.

De varede helt til Viborg, altså omkring 15 km.

Parkerede i læ uden tag, og der er morgenfrost.

Så de 1,5 time fra færdig til afgang var forlænge her hos mig.

Kiefer
Kiefer Nov 8 '16

Jeg plejer at time det så opladningen er færdig maksimalt 15 minutter før jeg skal til og afsted.

/Martin

MOS
MOS Nov 9 '16

Prøvede at tjekke den i går med koldt batteri og uden forvarmning. Der var 0 °C udenfor. Jeg havde den gule stiplede linje til ca. -10 kW.

I morges stod den også med koldt batteri. Der var også 0 °C udenfor. Efter 12 min. forvarmning på "HI" havde jeg den gule stiplede linje på ca. -30 kW. Det ser altså ud til, at forvarmningen har hjulpet på det ift. i går, hvor der var sammenlignelige temperaturforhold. For mig er det den første rimeligt tydelige indikation på, at forvarmning på "HI" og Range Mode = OFF, faktisk resulterer i forvarmning af batteriet.

Der var dog lidt koldere i morges, end der var i fredags og jeg forvarmede lidt længere tid. Så det er nok gået lige op og slutresultatet var da også det samme som i fredags: Den gule stiplede linje til ca. -30 kW. Man skal nok forvarme i længere tid, i takt med at vejret bliver koldere, hvis man vil have den gule stiplede linje helt væk.

Kiefer
Kiefer Nov 9 '16

Eller lad bilen stå i garagen, sæt temperatur i garagen til en 19-20 grader og opladningen skal så times så den passer med det tidspunkt du skal ud og køre.

Så vil du ikke se de stiplede linier.

/Martin

MOS
MOS Nov 9 '16

@Kiefer

Det lyder som en god løsning for dem, der har en opvarmet garage og lader derhjemme.

For os, der kun har en carport og primært oplader på arbejdspladsen, er det en anden sag.

Seppe
Seppe Nov 9 '16

Min erfaring er at man med forvarmning ikke får den gule streg længere ned end -30 måske -35... Er bilen helt kold i -10c så kan man være ude for at få beskeden at regen er deaktiveret!

MOS
MOS Nov 11 '16

I morges prøvede jeg så at gi' den hele armen med forvarmning. Range Mode = OFF og satte forvarmning til "HI" indtil den selv slog fra efter 30 min. Det var 1 °C udenfor. Resultat: Den gule stiplede linje var stadig omkring -25 kW.

Jeg er nu temmelig forvirret. Med en halv times forvarmning burde den med 6 kW på batterivarmen nemt kunne nå at opvarme batteriet til en passende lun driftstemperatur, men det passer ikke med, at den gule stiplede linje ikke forsvinder. Omvendt hjælper det alligevel ift. hvis man ikke forvarmer, hvor den ved tilsvarende udetemperatur ligger på ca. -10 kW uden forvarmning. Noget tyder på, at det ikke hjælper at forvarme mere end måske 15 min. Måske forvarmer den kun batteriet op til en smålunken temperatur (svarende til gul stiplet linje til ca. -30 kW), hvorefter batterivarmeren slår fra? Det virker lidt mærkeligt. Det ville nok være lidt lettere at hitte ud af, hvis man løbende kunne følge med i og aflæse temperaturen på batteriet.

RobertJ
RobertJ Nov 11 '16

Bilen i min carport satte jeg til timet opladning kl 5 imorges. Stod op kl 6 og tændte varmen på App.
Bilen ladede fra 70ish% til 92% og den stiplede linje forsvandt kort efter jeg var kørt kl 6.50.

Bilen er i range mode, da jeg ikke ser nogen fordel i et varmt batteri på min pendler rute. Det giver derimod et merforbrug på 15% uden range mode når turen er slut.

Man kan variere timings ladning med ca. 10% pr ladetime, så kender man afgangstidpunkt er det en nem udregning.

Alle de her Range off / on, HI temp batteri forvarmning er hear-say. 
Jeg mener opladning giver 'gratis' forvarmning når den er timet til kørsel.

 

- R

MOS
MOS Nov 11 '16

@RobertJ

Jeg er enig i, at forvarmning af batteriet sker mest fornuftigt ved at time opladningen, så den er klar lige før man skal køre. Så udnytter man spildvarmen ved opladningen bedst muligt.

Jeg har alligevel eksperimenteret med forvarmning af batteriet med Range Mode = OFF og temp = "HI". Mest fordi jeg er nysgerrig efter, hvordan det virker rent teknisk. Og dels fordi jeg alligevel ikke så ofte lader derhjemme, da jeg har lademulighed tæt på mit arbejde.

ODE90D
ODE90D Nov 11 '16
Har man EON All-inclusive kan man overveje at bruge bilen som radiator i garagen :)
SimonHN
SimonHN Nov 12 '16
ODE90D: Jeg overvejer at lave port ind i stuen. Så Tesla'en kan varme huset op. :P
Forummets indlæg er redigeret af SimonHN Nov 12 '16
lysmanden
lysmanden Nov 19 '16
Deaconwp. Det med forruden hvad gør Tesla med det? Er der garanti på? Det lyder da mærkeligt at man har en funktion på bilen der efterfølgende ødelægger bilen?<br />
Det er jo ikke samme varme påvirkning ruden bliver udsat for , som hvis det var varmt vand man puttede på.
Forummets indlæg er redigeret af lysmanden Nov 19 '16
MOS
MOS Nov 20 '16

Jeg er nu heller ikke bekymret for en flækket forrude ved at skrue helt op for varmen. Har godt hørt, at man kan flække forruden ved at hælde varmt/kogende vand på for at afise den. Men varm luft har altså langt mindre varmeledningsevne end varmt vand direkte på ruden. Så jeg tror ikke, det er noget problem.

MOS
MOS Nov 21 '16

@PeterE

Det lyder som om, du har gjort nogle bitre erfaringer. Eller er du bare skråsikker? Ikke fordi jeg vil vade i noget, men hvis varm luft fra klimaanlægget direkte op på forruden kan få den til at flække, så tror jeg da ikke, jeg vil udfordre skæbnen...

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 21 '16
DeaconWP
DeaconWP Nov 21 '16

Alle råd fra Tesla ejere bygger på egne erfaringer, og hvad man kan huske andre har skrevet her på teslaforum eller andre steder.

Mit råd bygger kun på det jeg læste de forrige vintre, og måske var det Peters erfaringer jeg gengiver. Eller så er vi bare i samme båd, han og jeg.

Men reelle erfaringer om de skjulte farer ved at være Tesla ejer, det er det.

MOS
MOS Nov 22 '16

Av, for den! Det kommer virkelig bag på mig, at ruden kan flække bare med varm luft. Skyldtes det en fejl på ruden, et svagt punkt eller lign.? Hvad sagde Tesla? Er det noget, der var dækket af garantien? Hvis ikke, så burde de vel advare i brugsvildledningen om, at man ikke må blæse varm luft op på forruden, da den kan risikere at flække og at dette ikke er dækket af garantien.

Sider: « 1 2 3 »