Loading...
dk

Slut med gratis strøm i hele bilens levetid | Tesla Forum

ErikBH
ErikBH Nov 7 '16

biler købt efter 1/1-2017 vil kun få 400kWh per år gratis. Derfra skal man betale.

Det lyder ikke helt dumt.

https://www.tesla.com/da_DK/blog/update-our-supercharging-program?redirect=no

vh, ErikBH

DerHansi
DerHansi Nov 7 '16

Av, min arm - den havde jeg ikke lige set komme !!. På den anden side, hvis de så sætter listeprisen ned, så den del de havde inkluderet som "rettighed" til ladning i bilens levetid, bliver omsat til en lavere bilpris, så sørger det danske afgiftssystem vel for at det bliver knapt så umuligt at køre grønt. Det gør vel også at eksisterende Teslaer holder en bedre brugtbilspris :-)

jramskov
jramskov Nov 7 '16

Synes det lyder meget fornuftigt og en bedre løsning. Har aldrig synes om at det var inkluderet som en del af prisen på bilen.

DerHansi
DerHansi Nov 7 '16

Så du forventer også en prisreduktion ??

P85DK
P85DK Nov 7 '16

Min erfaring siger mig at hver gang jeg har valget mellem all-inclusive og tilvalg, så bliver den dyreste løsning for mig altid den med tilvalg. Fra mit forbruger synspunkt, så er jeg glad for at det var inkluderet da jeg købte bil.

jramskov
jramskov Nov 7 '16

DerHansi: Nej, det tror jeg ikke der kommer. Dette er simpelthen forberedelse til Model 3 lanceringen.

DerHansi
DerHansi Nov 7 '16

P85DK : +1

Ja, det er vel et skridt i retningen af at få et selvstændigt forretningsben op og stå : SuC skal til at tjene penge. Personligt tror jeg det er et rigtig dumt træk i forhold til fortællingen om Tesla : frihed, bæredygtighed mv. De er rigtig godt igang med at sende kunderne over på den anden side af gaden. Let's see !. Men en venlig tanke skal da gå til Hr. Musk for hans progressive tilgang til at få sat speed på den elektriske revolution (og gratis el til os pionerer :-))

sjensen
sjensen Nov 7 '16

Fornuftigt ... sålænge de holder prisen rimelig tæt på kWh kostprisen. Fair nok at give folk lidt tid til at bestille og være med på den gamle ordning (hvilket selvfølgelig også giver noget ekstra-salg frem mod model 3 release)

ODE90D
ODE90D Nov 7 '16

Der er vist heller ingen tvivl om timingen også hænger sammen med, at Tesla vil have så mange som muligt til at bestille inden årsskiftet. Så de kan få 2 kvartaler i streg med vækst og overskud. 

HJJ
HJJ Nov 7 '16
P85DK +1
DerHansi +1
sjensen +1
Elon Musk +1
Kiefer
Kiefer Nov 7 '16

Og de har jo lært ad Danmark, selvfølgelig er der en overgangsordning, så alle der har bestilt inden 1.1 og leveret inden 1.4 får den med gratis SuC. Så må vi bare se om Tesla så gør ligesom SKAT i DK og underkender alle aftaler...

/Martin

jramskov
jramskov Nov 8 '16
Citat fra P85DK

Min erfaring siger mig at hver gang jeg har valget mellem all-inclusive og tilvalg, så bliver den dyreste løsning for mig altid den med tilvalg. Fra mit forbruger synspunkt, så er jeg glad for at det var inkluderet da jeg købte bil.

Det er vel individuelt? Hvor meget bruger du super charger netværket årligt?

Hvis jeg/vi havde en Tesla i dag ville vores forbrug af SC'ere sandsynligvis være dækket af de 400kWh der er inkluderet i prisen i den nye aftale, bla. fordi de fleste af vores lidt længere ture går til Vestjylland hvor der ikke er nogen SC'ere :)

RobertJ
RobertJ Nov 8 '16

Jeg havde dog fravalgt køreturen fra DK til Sicilien i Sommers, skulle jeg betale for de kWh jeg kørte op.
En flybillet havde nok været billigere.

Ellers vil jeg mene at den løsning tager meget fint hånd om Queue-anciety til SuC netværket til fremtiden.
Nu med All-inclusive ladeløsninger fra udbyderne i DK er mit SuC behov dog også kraftigt reduceret, da jeg lader under ophold på destinationen istedet for undervejs.

- R

SuneH
SuneH Nov 8 '16

Robert, en tur til Sicilien t/r koster dig mindst 6000 i værditab + slid på dæk mm. Så selv om kWh'erne er gratis, er turen det ikke.

Værditabet er udregnet på den simplest mulige måde. Bilen anses som stort set værdiløs ved 300.000 km. Ved en indkøbspris på 600.000 giver den en pris pr. km. på 2 kr. Ved en indkøbspris på 900.000, giver det et rent værditab på 3 kr. pr. km.

Så det skal man lige tænke på: Den "gratis" smuttur til Tyskland efter øl/sodavand og med SuC optankning, koster hurtigt 500 - 800 kr i rent værditab på bilen. 

PEB
PEB Nov 8 '16
Citat fra SuneH

Værditabet er udregnet på den simplest mulige måde. Bilen anses som stort set værdiløs ved 300.000 km. Ved en indkøbspris på 600.000 giver den en pris pr. km. på 2 kr. Ved en indkøbspris på 900.000, giver det et rent værditab på 3 kr. pr. km.

Så vil jeg gerne have din bil når den runder 300k :-)

koden
koden Nov 8 '16
Citat fra PEB
Citat fra SuneH

Ditto her :-)
RobertJ
RobertJ Nov 8 '16

@SuneH, - Enig, men skulle jeg betale yderligere for kWherne, var det nærmet sig 10.000kr for turen.
Så var jeg med flyveren og havde lejet en bil på destinationen.

Turen i Model S var fremragende og forfulgt med stor nysgerighed på destinationen.

- R

krabbe
krabbe Nov 8 '16

Da jeg bestilte min bil, var det klart én af forudsætningerne for at "overtale mig selv" At drift omkostningerne på en stor del af ellen var inkluderet i prisen. (jeg kører mange lange ture hvor SuC er den primære tankning ) har kørt 100.000 km siden 31/3-15. og forbrugt ca 22.500 kw og ladet hjemme ca 10.000 kw (til 1 kr pr kw) derudover på jobbet / overnatninger/ familie og en stor del SuC 

jeg lader altid i garagen hver nat, og lader hvor det er muligt på  arbejde /overnatning  (ikke clever eller Eon, da det simpelthen har været for dyrt ) Eon NU synes jeg er fristende, men kan ikke få en all inclusive aftale med dem, da jeg bor i Sverige, og deres placeringer samt ikke mindst antallet af DC ladere som det er nu, er for ringe til at det kan retfærdiggøres at betale 600 pr mdr for min del. (så kan det bedre svare sig at engangs lade for kr. 99,- ) men ofte holder jeg kun 1-2 timer af gangen

der er ingen tvivl om, at Teslas nye tiltag vil begrænse belægningen for SuC for fremtiden,(specielt når model 3 kommer) men mener samtidigt at de reelt nu åbner op for endnu mere konkurrence fra øvrige elbils producenter. Netop SuC netværket samt den frie benyttelse var/ er helt unik. men selvfølgelig også rigtig dyr for Tesla. Nu kender vi selvfølgelig ikke prisen pr. kw, så det bliver svært at spå om konsekvenserne  endnu.

synes dog det er et drastisk skridt, at gå fra Gratis SuC til 400 KW. pr år.  som reelt måske giver 1600 km. kørsel, det svarer stor set til at få leveret sin nye bil med en fuld tank diesel.

Tror nok jeg havde sat barren lidt højere hvis jeg var Tesla. (fik oplyst da jeg købte bilen, at ca. kr. 30.000 af bilens pris var øremærket SuC. )

men det bliver spændende at se hvilken konsekvens det reelt får. én ting er sikkert, at vi med de "gamle" biler lystigt kan tanke videre, (med mindre der pludselig også kommer en begrænsning der )

SuneH
SuneH Nov 8 '16

Seriøst, hvor meget er en 12-13 år gammel Tesla med 300.000 km på odometeret værd? Det hele er jo regnet i runde tal.

RobertJ: Enig - turen må have været fed, både ned til Sicilien og rundt dernede. Ikke alt skal gøres op i penge :-) Mormorladede du bare dernede eller hvad gjorde du egentlig?

PeterE
PeterE Nov 8 '16

Hm, jeg er ok med modellen og personligt har jeg kørt 40000 på mit første år, og brugt SuC 5-6 gange. Så det lyder umiddelbart fint nok. MEN det ærgrer mig, og det ærgrer mig for det her er en kæmpe ændring ift lange ture og ferier i Tesla. Vi skal jo have bilerne ud på vejene, og vise denne lille del af en grøn omstilling frem. Trist. Og hvorfor? Tjah, for at undgå kø ved SuC'erne og primært for at gøre 'lokal opladning' mindre attraktiv. Det kunne Tesla have løst anderledes. Fx noget med en grænse for hvormeget man måtte oplade på de(n) nærmeste SuC'er eller lign. Hvad ved jeg. 

Sider: 1 2 3 4 »