Loading...
dk

Ladeproblemer igen, igen, igen | Tesla Forum

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 5 '16

Hej allesammen

Jeg har nu haft teslaen i lige knap 2 år, og jeg har i stort set hele ejertiden periodisk oplevet ladefejl når jeg lader på min hjemmelader (11 kW). Gentagne gange har jeg talt med Tesla om problemet så sent som her til aften uden at problemet er blevet løst. Det er selvfølgelig hammer frusterende når man står og skal til Kbh i morgen tidlig, og ikke ved om man først skal en tur forbi nærmeste SuC først.

Installationen er gennemtjekket flere gange og modstanden i jordforbindelsen er pt. nede på blot 48 ohm hvilket burde være tilstrækkeligt.

Jeg har nu prøvet at sætte ladestyrken betragtelig ned men dette hjælper heller ikke.

Når jeg kommer hjem og skal lade bilen blinker UMC med en enkelt rød diode ca. hvert 2. sekund og når kablet sættes i bilen lyser 3 faste røde dioder. 

Hvis jeg så resetter bag på UMCén kan jeg lade lidt igen. Nogle gange falder den ind og ud og ind og ud og andre gange lader den færdig uden problemer.

I aften sagde displayet Charge cable fault, men det tror jeg ikke at det er, da jeg har haft tjekket et andet UMC der sagde det samme. 

Jeg havde en loaner for noget tid siden som gjorde det eksakt samme...

What to do?!

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Dec 5 '16
P85DK
P85DK Dec 5 '16

Virker din UMC på andre installationer end din egen?

DeaconWP
DeaconWP Dec 5 '16

Uha, det kunne være rart at åbne stikket i væggen, og så måle de faktuelle forhold, mens der lades.

Falder spændingen, når der lades? Forbliver der 400 volt mellem faserne? forbliver der 230 volt mellem hver fase og Nul? Hvor str er spændingen mellem Nul og Jord, mens der startes op?

Kan du komme til at belaste hver enkelt fase i dit udtag, med en kraftig enfaset strømforbruger evt ved hjælp at Harald Nyborgs vare nummer 10988 ?

OSV.

Okkels
Okkels Dec 6 '16

@Deacon: UMC'en er jo i fejl allerede inden ladningen starter, så det er ikke ladestrømmen, som ødelægger spændingen.

@Gustavsfar: Du skal være velkommen til at komme til Ejby og prøve med både bil og UMC.

RobertJ
RobertJ Dec 6 '16

Syntes der er god logik i at teste som DeaconWP foreslår.

Split den 3 fasede op i 3 enkelt fasede udtag, smut laderen med 230v adapteren i hver af de 3 splittede faser og se om der er en der fejler eller alle fejler.

Det er noget med Jord er sat på Nul bag husets installation, derfor er jord ikke i ordets forstand en jordforbindelse. Deacon det ved du vidst mere om.

Man kunne prøve med at dedicated jordspyd på lade udtaget, det må være billigste løsning hvis fejlen er Jord modstanden.

Køb evt en Norsk lader uden jord check, 2. billigste løsning. 

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 6 '16

Tak for svarene. Problemet er ikke jordmodstanden. Af samme årsag er der lavet et jordspyd dedikeret til installationen og modstanden er målt til 48 ohm. Må se hvad tesla vender tilbage med. Kan bare ikke forstå at de ikke kan logge ind på bilen og se den konkrete fejl når den er der. Tak for tilbuddet Okkels. Tror desværre ikke at det løser mysteriet, da den også meldte fejl tidligere med et andet umc kabel som jeg prøvede sidste år. Nu er jeg ikke elektriker men der er blevet målt på alt i installationen af elektriker dog ikke under ladning. Kan de være faseforskydning i det lokale elnet? Det kan man vel ikke gøre noget ved? Da den slog fra i aftes var klokken ca. 20.45 så det var umiddelbart ikke lige dét tidspunkt at elnettet var mest belastet på. Tænker at mange så håndbold så der er vel begrænset risiko for faseforskydning når elforbruget er så lavt?

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Dec 6 '16
DavidS90D
DavidS90D Dec 6 '16

Som du selv er inde på, så tyder det mest af alt på en fejl eller mangel i din installation.

Har du prøvet at lade med UMC og det medfølgende 230 volt stik i en almindelig stikkontakt med jord?

Får du meldinger i bilens display når fejlen indtræffer?

Har du jord (PE-leder) ført frem fra tavlen til dit 16A CEE stik, eller kun det lokale jordspyd?

Er det stadig kun når det er frostvejr eller meget koldt, at du har fejl på UMC?

http://www.teslaforum.dk/forum/topic/4249

UMC har fejlkode for både jordfejl (kortslutning) = 1 blink og for manglende jord = 4 blink.

De 48 ohm du måler er alt rigeligt til dit HPFI relæ, men måske ikke til UMC selvkontrol ??

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 6 '16

Mon et lavpas filter er løsningen hvis det er fordi at elmålerne kommunikerer med hinanden?

ErikBH
ErikBH Dec 6 '16
@Gustavsfar1, har du en strømforbruger der starter et andet sted? Jordvarmepumpe eller lignende?
Jeg har en norsk UMC der kan lade uden jord som du må låne, min hustru arbejder i Middelfart.
Vh. Erik
Gustavsfar
Gustavsfar Dec 7 '16

Tak Erik. Det vil jeg gerne låne. Nej har intet som kører om aftenen som kan belaste nettet. 

ErikBH
ErikBH Dec 7 '16

Den ryger med konen i morgen. SMS/pb så kan vi tage detaljerne :-)

Forummets indlæg er redigeret af ErikBH Dec 8 '16
ErikBH
ErikBH Dec 8 '16
Citat fra Gustavsfar1

Tak Erik. Det vil jeg gerne låne. Nej har intet som kører om aftenen som kan belaste nettet. 

ok. Jeg oplever at jeg ikke kan lade når mine solceller kører. Jeg havde en elektrikker fra FDEL ude og han mente det var fordi den ene fase der kører solcellerne trak sinuskurven på den ene fase list skæv og han sagde at Teslaerne er meget følsomme - hvis den ikke er ens skæv på alle 3 faser bliver den ked af det.

Jeg kan sagtens lade hvis jeg piller den problematiske fase af. Kan du lade på een fase når du har problemer?

Samtidig sagde han at han ofte havde oplevet Teslaer med jordproblemer eller store maskiner (fx jordvarme) der starter.

Men er dit problem konsistent - ville det hjælpe hvis jeg kiggede forbi med og prøvede med min Tesla?

vh, Erik

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 9 '16

Tak for svar Erik. Har selv solceller men ladefejlen sker ikke når solcellerne producerer da det oftest er om aftenen/natten jeg lader og ladefejlene sker. Fejlen er periodisk men stort set hver dag blinker umc rødt inden ladning. Hvis kablet så sættes i ladeporten vises der de 3 faste røde lys på bilen. Resettes der så på umc, lader den straks i kortere eller længere tid.

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 9 '16

Tak for svar Erik. Har selv solceller, men ladefejlen sker ikke når solcellerne producerer,  da det oftest er om aftenen/natten jeg lader og ladefejlene sker. Fejlen er periodisk, men stort set hver dag blinker umc rødt inden ladning. Hvis kablet så sættes i ladeporten vises der de 3 faste røde lys på bilen. Resettes der så på umc, lader den straks i kortere eller længere tid.

Kiefer
Kiefer Dec 9 '16

Har du prøvet at høre Tesla om de kan se noget på bilen log når den har fejlet?
Ofte er det sådan at bilen vil afbryde opladningen hvis spændingen falder til under 1xx volt. (jeg kan ikke lige huske det præcise tal)

Hvis det er tilfældet har du måske et sted hvor du kan begynde at fejlfinde.

/Martin

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 9 '16

Hej Martin. Ja op til flere gange, men dem har har talt med har ikke haft kompetancerne

De har flere gange lovet at vende tilbage men det er ikke sket. Har netop rykket dem for det igen

CanEl
CanEl Dec 9 '16

hej @Gustavsfar1

er det rigtigt forstået at din umc virker fint på andres elstik, så det kun er derhjemme der er fejl?

for så må der være en fejl i installationen, selvom den ikke er blevet målt endnu.

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 10 '16

Ved reelt ikke om den melder fejl hos andre da dette ikke er afprøvet. Når det er er en periodisk fejl kan det jo også være lidt svært at påvise. Hvis vi antager at det er installationen den er gal med så ville det være rart at vide hvad der er galt når det ikke kan måles... er bare forundret over at tesla ikke i loggen kan se præcist hvad problemet er når jeg beskriver blink på umc og led på bilen.

Johannelund
Johannelund Dec 10 '16
Lader konsekvent 2 steder hvor der er solcelleanlæg, og aldrig problemer, jeg vil foreslå at du kontakter din solcelleleverandør, for dengang der blev installeret solceller i stor stil, blev der også installeret der værste skrammel, der er store forskelle i kvaliteten af de installerede konverter.
Gustavsfar
Gustavsfar Dec 10 '16

Har umiddelbart ingen betydning her. Valgte den bedst mulige Danfoss inverter på markedet dengang.

Sider: 1 2 »