Loading...
dk

Advarsel - umotiveret acceleration | Tesla Forum

torvalstrom
torvalstrom Jan 2 '17
Citat fra Nostromo Enig, du skriver det var dig der rev i rettet for at køre udenom da bilen pludselig accelerede og nu siger Tesla det er bilen der har drejet.

Du må da fortælle Tesla at dette ikke passer hvis du er helt sikker i at det var dig der måtte undvige. Iøvrigt må log da vise om auto steer var enabled, hvis den var må den også have registreret at den slog fra så snart du havde revet rettet væk fra den bane bilen fulgte.

Jeg havde bedt om en komplet gennemgang evt hvor du selv kigger med over skulderen i loggen for den lyder meget søgt den forklaring.

@torvalstrom, det kan simpelthen ikke lade sig gøre det du skriver.

Er 99% sikker på jeg gemte dashcam optagelser fra det da jeg var så imponeret over reaktionen at jeg delte det med kolleger på kontoret. Kigger lige og kommer retur! (Den viser naturligvis ikke pedalerne, men I swear - det var ikke mig der accelererede!!!)
KS
KS Jan 2 '17
Video..
Vil gerne se den og sikker på at andre også gerne ville
mbk
mbk Jan 3 '17
Citat fra Nostromo

@torvalstrom, det kan simpelthen ikke lade sig gøre det du skriver.

Jeg ved ikke hvor langt parkerings sensorer etc. kan se. En meter? Måske mere? Kan være det var disse bilen reagerede på? De nye kan se længere og bliver aktivt brugt. 

koden
koden Jan 3 '17

blev vi klogere...næ..

SuneH
SuneH Jan 3 '17

Silverbullit: Er der noget nyt? Jeg vil gerne have drejet tråden tilbage til episoden i Kbh som Silverbullit skriver om i første indlæg.

Det er ikke en god nok forklaring, hvis det er Tesla DK der bare siger at "det er nok bilen der har foretaget en automatisk undvige manøvre". Jeg tror desværre godt de kunne finde på "bare at sige noget der lyder plausibelt" for at få ro på sagen, så hvis du ikke borer mere i det, tror jeg ikke der sker mere.

Jeg er enig med de øvrige som beder om engelske udskrifter fra logs og dokumentation på hvad de forskelige sensorer har vist mm.

Det er potentielt meget alvorligt, derfor skal det belyses fuldstændigt.

Klaus_
Klaus_ Jan 3 '17

Ultralydssensorerne kan nå knap 5 meter. Men jeg synes også Nostromos forklaring lyder mere sandsynlig, at bilen har acceleret op til forankørende, netop fordi man sikkert ved at der er stor chance for at blive ramt bagfra.

Quote from mbk

Jeg ved ikke hvor langt parkerings sensorer etc. kan se. En meter? Måske mere? Kan være det var disse bilen reagerede på? De nye kan se længere og bliver aktivt brugt. 

PeterE
PeterE Jan 3 '17

Jeg er med Sune, og jeg er (meget!) bekymret over at vi skal sidde her og gætte på hvordan vores bil pludselig stikker af ude af kontrol når vi sidder med ansvaret for hvad den måtte - eller ikke måtte - ramme. Så længe der er så stor usikkerhed, som denne her case beskriver, så vil jeg faktisk helst være 100% i kontrol selv. 

koden
koden Jan 3 '17

Radio tavshed... mundkurven? :-)

SilverBullet
SilverBullet Jan 3 '17
Nej, ingen mundkurv...
Jeg har skrevet til Tesla i dag og bedt om en yderligere redegørelse for hændelsen, samt under hvilke omstændigheder bilen kan forventes at reagere autonomt.
De har med det samme svaret at de har modtaget mailen og vender tilbage efter at have kigget igennem igen. Jeg deler så snart der er nyt, da det er noget vi alle bør vide!
SilverBullet
SilverBullet Jan 3 '17
Her er min mail:

Jeg skriver her for at få yderligere forklaring omkring , hvad jeg oplevede som en umotiveret acceleration under en "normal" kørsel i København nytårs dag .

Som baggrund beskriver jeg min opfatelse af episoden:
Jeg kørte lørdag d. 31 Dec 2016 kl 13:51 i højreside af to spors vej i København, hvor jeg accelerede op til forankørende bil. Jeg slap speederen et stykke fra bilen foran og trådte så igen kort, men kun som et "tap", da jeg fortrød at overhale. Lige herefter accelerede bilen på egen vis med fuld kraft uden min fod på speederen og uden autopilot aktiveret. Jeg styrede ved nød uden om forankørende bil og trådte så hårdt på bremsen med højre fod. Der kom så en advarsel at begge pedaler var trådt, hvilket ikke kan være tilfældet, da jeg alene bruger højre fod. Jeg kontaktede herefter Tesla (13:53) for at lave et "timestamp".

I går, mandag 2 Januar bliver jeg kontaktet af Xxx, der sammen med en mekaniker gennemgår bilens log. Efter flere samtaler bliver konklusionen at der ikke er fundet noget unormalt, men at bilen skulle have detekteret et forankørende køretøj og indledt en automatisk undvige manøvre ved at accelerere og på egen vis styre uden om forankørende bil. Jeg er ikke helt tryg ved denne forklaring, da jeg ikke kender baggrunden og omstændighederne for hvornår dette kan ske igen. Det er et held at der ikke skete en ulykke den dag.

I bedes venligst uddybe omstændighederne for hvornår bilen kan lave denne type indgreb, da jeg var af den overbevisning at det ville have været en nødopbremsning i tilfælde af umiddelbar kollision og ikke en acceleration. Ville der så ikke også være meldt en akustisk kollisionsalarm som den man kender det fra parkerede biler i vejkanten? Denne var der ikke. Tesla informerede også at de heller ikke kunne se alarmen for begge pedaler trådt samtidigt, hvilket jeg er 100% sikker på, da jeg kiggede på instrumenteringen ved notifikationen. Der blev indledningsvis også konstateret alarmer på kameraet, som blev skiftet 22 december grundet periodiske fejl.

Jeg er utrolig glad for vores bil, men jeg er oprigtigt bekymret for om fejl alarmer/kamera kan have resulteret i denne umotiverede acceleration og yderst farlige situation.

Jeg beder jer venligst om en hurtig behandling og redegørelse herom, samt en bekræftelse på modtaget email.

Venlig hilsen,
Morten
jramskov
jramskov Jan 3 '17

Godt skrevet. Det bliver spændende hvad de svarer.

SuneH
SuneH Jan 4 '17

Stærkt. Du bør også holde fast i at det var DIG, der styrede bilen udenom den forankørende, ikke bilen der gjorde det. Spændende at se hvad de svarer.

SilverBullet
SilverBullet Jan 4 '17
Intet nyt fra Tesla i dag. Jeg har forsøgt at søge på nettet, men har ikke fundet lignende tilfælde hvor bilen har accelereret og styret udenom forankørende. Kender i til andre links/tilfælde?
HS
HS Jan 4 '17
Jeg tror simpelthen ikke vores dejlige bil er så intelligent at den egenrådigt kan undvige en ulykke ved at skifte vognbane. Klart den bremse ned for en forhindring, men at skifte vognbane og accelerere har jeg ikke læst nogenstæder en Tesla kan, og hvis det skulle være tilfældet har ville jeg slå det fra for et vognbane skift og acceleration som beskrevet er en farlig handling og mit ansvar.

Jeg sætter således stor pris på at det fuldstændigt afklares hvad en Tesla kan og gør for at undvige en farlig situation. Jeg har pt. Ikke oplevet andet end bip og rød farve i display når forankørende stopper eller en bil holder parkeret i vejsiden.

Bedste hilsner og godt der ikke skete noget
Henrik
Oreo100
Oreo100 Jan 4 '17

Automatisk skift af vognbane har jeg nu prøvet. Mere en undvige manøvre ved en bagfra kommende der kørte alt for tæt på mens jeg var på autopilot. Bilen kørte halfvejs over i den anden vognbane og så tilbage da den bagfrakommende var passeret. Der er også youtube videoer der viser dette. Feks hvor en foran kørende bil trækker ind alt for tæt på.

Kaspar
Kaspar Jan 4 '17
Citat fra TSLA

Lyder sgu usansynligt med den forklaring. Den skal du tage videre! Er forklaringen fra den danske eller amerikanske service organisation? Du skal have en underskrevet forklaringen på skrift (engelsk) og derefter spørge i højere i den amerikanske organisation om dette er korrekt.

Helt enig. Send også historien til electrek.co - de kører en historie om en lignende sag, og det ville være rart hvis de kunne komme til bunds. 

TSLA
TSLA Jan 4 '17

For mig ser det ud til at de søger den egentlige kompetence i US. Dette løser den danske organisation ikke! Derfor ikke noget svar idag. Men det er en meget foruroligende fejl du har oplevet og derfor tager de sig nok lidt bedre tid til at finde den rette kommunikation. Dette er jo ikke blot til dig, men også til os og ikke mindst til myndigheder + evt. planlægning af tilbagekaldelser mv.

jensk2
jensk2 Jan 4 '17

@HS  Jeg tror simpelthen ikke vores dejlige bil er så intelligent at den egenrådigt kan undvige en ulykke ved at skifte vognbane

Enig, når man har erfaret hvor snæversynet bilens fremad-syn er kan man slet ikke tage ansvaret for at den pludselig springer frem og dernæst undviger en bil, men ikke en cyklist foran. Som andre har påpeget rækker uktrasonic/parkeringssensorer ikke ret langt og selv bak-kameraet er typisk ubrugeligt pga. snavs og fugt. Så enten er det en simpel regel, at man skal skynde sig videre efter en uventet opbremsning eller en voldsom reaktion på unøjagtigt input fra bagud vendte sensorer. ikke noget jeg har sagt 'Ja Tak' til i min bil!

(Jeg har to gange oplevet fastsiddende speeder ved max. på først en manuel gearkasse ICE med blot 180HK og anden gang med en Automat ICE med 210 HK og specielt sidstnævnte, som frisk gearer ned når man nødbremser var bestemt ikke behageligt!)

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Jan 4 '17
SilverBullet
SilverBullet Jan 4 '17
Citat fra Nostromo Her er der en ret god test af firmware 8, de lavede en på 7 som var virkeli skidt.
Men den viser klart at den ikke bare skifter vejbane ved fare for kollision, så tror simpelthen ikke på det er muligt.
https://m.youtube.com/...cA&v=4E4qbeFb12k
Enig, version 8 ser godt ud med radar og collision warning, men jeg ser heller ikke bilen undviger. 

Det skal også huskes at jeg ikke kørte med autopiloten eller tacc aktiveret.

Vi må afvente svar fra Tesla =)

Forummets indlæg er redigeret af SilverBullet Jan 4 '17
SilverBullet
SilverBullet Jan 5 '17
Lille opdatering:
Jeg har rykket Tesla i dag, som blot informerer at deres ingeniører kigger på loggen udfra den beskrivelse af hændelsen som jeg har sendt dem. 
De vender tilbage...
Sider: « 1 2 3 4 »