Loading...
dk

Autopilot 2,0 | Tesla Forum

Kiefer
Kiefer Jan 12 '17

Hookmaker: Ikke helt enig. Hvis du f.eks. ser på Apple (hvor de fleste Tesla udviklere kommer fra), hvis du tager en iPhone 5s (lanceret i 2013)  og sammenligner den med en iPhone 7 som blev lanceret her i 2016.  Så er der ikke den store forskel på telefonerne, og du har nogenlunde den samme funktionalitet. Hardwaren er også den samme. Der kan være lidt forskel i skærmstørrelsen og hvor hurtigt den processerer dine ønsker til softwaren. Men generelt kan de begge det samme

Der er ikke noget i grundlæggende i hardwaren på en iPhone 7 som du ikke kan på en iPhone 5s. Så jeg synes ikke din sammenligning holder helt.

Og man har endnu tilgode at se en iPhone blive lanceret for derefter at få en grundlæggende opdatering som gør telefonen forældet efter blot 6 måneder...

Og forøvrigt, hvem husker ikke at der i serviceaftalen på nettet i 2013 stod, at en sådan aftale ville indeholde hardwareopgraderinger. Det forsvandt så lige så hurtigt som Tesla introducerede foldbare sidespejle ;-)

/Martin

jramskov
jramskov Jan 12 '17
Citat fra Kiefer

P85DK: Jeg er tildels enig med dig, men forskellen er at på Model X, der går der under 6 måneder fra bilen kommer på gaden til den er forældet. Det er det jeg synes er forkert af Tesla. 

Det var jo ikke det samme som da Model S blev opgraderet til AP1. Her var det gået over 1 år fra den kom til der kom en opdatering hvor den gamle model så blev glemt igen.

Tesla er på mange måder et lidt for amerikansk firma der lever fra kvartal til kvartal og hvor seneste kvartal er glemt igen...

Var der ikke også nogle der nåede at få leveret P100D'ere uden AP2? Det ville jeg godt nok også være træt af. Jeg er dog enig med Hookmaker i at en Tesla lidt skal ses som en smartphone på hjul. Der kommer ret ofte en ny og bedre udgave. Problemet er blot at det er en "lidt" større udskrivning end en ny smartphone. Det er også noget jeg har tænkt over i forbindelse med at jeg/vi har forudbestilt en Model 3. Hvor hurtigt kommer der mon en opdatering af Model 3?

Noget andet jeg også har tænkt på er hvornår der kommer en opdatering af interiøret i Model S og evt. X? Kunne godt forestille mig at det kom i forbindelse med Model 3 hvor der bla. går rygter om en HUD (Heads Up Display). Efter hvad jeg har forstået kunne CPU'en der håndterer 17" skærmen også godt bruge lidt mere power? Det burde NVIDIA nok kunne levere...

Kiefer
Kiefer Jan 12 '17

jramskov: De årlgie opdateringer på telefoner er jo så små at der ikke er den store forskel i hardwaren. Det er godt nok sjældent set, at en opdatering fra år til år gør den forrige forældet i forhold til hvad den nye kan. Sådan er det jo ikke med en Tesla. Her kommer der 100% ny hardware hvor du skal bruge en anden software for at få det til at virke, og som på ingen måde kommer til at virke i den model der bliver erstattet. 

Tesla laver større ændringer på deres biler og oftere end Apple gør i deres telefoner, hvis man sammenligner modeller fra model til model.

/Martin

MOS
MOS Jan 12 '17

Årh, hold nu op med at klynke over, at Tesla forbedrer de nye biler. Det bliver de gamle biler jo absolut ikke ringere af (selvom de måske kommer til at virke relativt forældede, sammenlignet med de nye). Hvad skulle Tesla ellers have gjort? Stoppe udviklingen? Eller bremse udviklingen af hensyn til de misundelige ejere af ældre modeller?

mbk
mbk Jan 12 '17
Quote from Kiefer

jramskov: De årlgie opdateringer på telefoner er jo så små at der ikke er den store forskel i hardwaren. Det er godt nok sjældent set, at en opdatering fra år til år gør den forrige forældet i forhold til hvad den nye kan. Sådan er det jo ikke med en Tesla. Her kommer der 100% ny hardware hvor du skal bruge en anden software for at få det til at virke, og som på ingen måde kommer til at virke i den model der bliver erstattet. 

Tesla laver større ændringer på deres biler og oftere end Apple gør i deres telefoner, hvis man sammenligner modeller fra model til model.

/Martin

Til at starte med skete der meget på smartphones ved hver generation, nu sker der kun små ændringer, som for det meste er til det bedre. Apple er generelt gået i stå, det sker ikke rigtig noget på deres produkter. 
HJJ
HJJ Jan 12 '17
Mos: +1
NOELON
NOELON Jan 12 '17

Undskyld mig, men sammenligningen med mobiltelefonerne og bilerne holder ikke en meter. Mobilerne er langt mere begrænset ift det race der er sat ind ift. funktionaliteter i de kommende biler. I bilerne handler det om en langt større autonom status med et ansvar omkring omgivelserne. På mobilen er det hardware mæssige idag slet ikke i samme position - det skete for 5-10 år siden. Mobilerne er idag mere henviste til nye software funktioner/apps/opdateringer. Alle biler idag behøver en gennemgribende ny hardware (og software) udvikling hvis de våde drømme skal kunne lade sig gøre. Og her er jeg ikke i tvivl om, at Tesla gør hvad de kan for at holde sig i føresædet. Jeg kender ingen andre mærker der kan lave opdateringer OTA og som i den grad pusher for ny hardware. I den situation kan man da godt føle sig lidt ærgerlig over hvor hurtigt det går, men på den anden side har det min fulde respekt, at de prøver at sætte nye standarder og pushe markedet!

koden
koden Jan 12 '17

AP1 eller 2.

Jeg synes selv jeg har fået en bil der er tæt på det perfekte i den version fra 2015.

AP1 er fint til mig.

Jeg har ikke behov for at deltage i et kapløb om AP2,3,4 o.s.v.

Desuden er priserne jo noget helt andet i dag med 20% + afgift.

Kan slet ikke se hvad jeg får i en ny model S eller en X model som koster over 200.000 mere end min.

købte man før afgiften gjorde man et scoop.

Nu er det lige meget, medmindre man har økonomi som de færreste...

jramskov
jramskov Jan 13 '17
Citat fra mbk
Quote from Kiefer

/Martin

Til at starte med skete der meget på smartphones ved hver generation, nu sker der kun små ændringer, som for det meste er til det bedre. Apple er generelt gået i stå, det sker ikke rigtig noget på deres produkter. 

Enig. Smartphones har efterhånden nået et niveau hvor de er "gode nok". Hardwaren bliver stadigt hurtigere, men ældre modeller bliver ikke lige så hurtigt forældede som tidligere (hvilket også er årsagen til at jeg fortsat benytter en iPhone 6). Vi vil helt sikkert se udviklingen af batterier fortsætte og der kommer da muligvis også en AP3, men hvis AP2 med softwareopdateringer kan gøre bilerne helt selvkørende, så har jeg svært ved at se hvad der skulle komme af massive opdateringer der vil få en bil med AP2 til at føles seriøst forældet?

mbk
mbk Jan 13 '17
Citat fra jramskov 

.. der kommer da muligvis også en AP3, men hvis AP2 med softwareopdateringer kan gøre bilerne helt selvkørende, så har jeg svært ved at se hvad der skulle komme af massive opdateringer der vil få en bil med AP2 til at føles seriøst forældet?

Jeg tror AP2 har potentiale til at blive helt selvkørende, jeg tror dog ikke at den lovgivningsmæssigt får lov at køre uden chauffør. Det er så her hvor jeg tror AP3 vil prøve at tackle de krav lovgivningen kommer med. Jeg tror det bliver noget med mere redundans på server og styring etc. Kan da også ske de får lov med AP2, det bliver i hvert fald spændende at følge med i.

Så AP3 med lovgivning i rykken får AP2 til at være forældet er mit bud. December 2019 kommer AP3 :D

Sider: « 1 2