Ladehastigheden afhænger, som KS nævner, af SoC. Derudover er der en temperaturafhængighed. Det kan være, at din oplevede langsommere ladehastighed hænger sammen med, at batteriet er koldt her om vinteren. Måske var din låner sat til Range Mode = OFF og din egen til Range Mode = ON. Det kan gøre en forskel på, om der bliver brugt ekstra energi til at varme batteriet op under kørsel og dermed batteriets temperatur ved ankomst til SC.
Min 85D plejer at peake med omkring 116 kW ladeeffekt på SC ved lav SoC, forudsat at batteriet er varmt. I morges, da jeg ankom med 2% SoC og relativt koldt batteri, ladede den med kun 60 kW til at starte med. Ladeeffekten steg gradvist og peakede på 92 kW, så nogenlunde samme oplevelse som dig, ODE90D. Jeg vil prøve at holde øje med, om det er det samme fremover. Jeg kører i øvrigt med Range Mode = ON.
Det kunne nu være meget brugbart, hvis Tesla viste batteritemperaturen i displayet. Hermed et ønske til næste opdatering :-)
Efter 77.000 km tror jeg godt ODE90D er klar over at batteritemperatur, SoC og at være alene på et standerpar spiller ind. Det fremgår jo også direkte af første linje i hans indlæg :-)
Jeg har ikke bemærket at bilen lader med lavere effekt nu end tidligere. Med varmt batteri og SoC under 10% kommer jeg typisk op på 115 - 120 kW (har en 70'er). Men min har også kun kørt 37.000 km og på de 16 måneder max. været på SuC 50-60 gange. 300 gange på SuC lyder godt nok af meget, du har været flittig :-)
Jeg har ikke hørt om at ladeeffekten systematisk skulle falde efter mange ladecykler. Måske en af de mere nørdede batterieksperter, fx Jensk2, kunne byde ind?
Forudsat jeg har et SuC ladepar alene og ankommer med varmt batteri lader min P90D med peak på 105-112 kW fra ca. 25% SoC til ca. 50% SoC, herefter falder kW stille og roligt hen mod 100%
Den følger rimeligt præcist den røde kW/SoC graf for "90D new" her - dog uden det underlige knæk mellem 40-60% SoC: http://insideevs.com/...el-s-90d-p90d-video/
Har ikke oplevet det har ændret sig. Bilen er fra dec 2015 og har pt. kørt 40864km
Jeg har præcis samme oplevelse i en 90D. Henvendte mig til Tesla i September med to laderelaterede problemer. Det ene blev hurtigt afklaret, men det andet, lav ladehastighed, blev ikke rigtigt besvaret. I løbet af efteråret var jeg nede på 80-85kW som højeste effekt i en ladecyklus og tonen i mine mails til Tesla blev mere og mere skinger.
Da der endelig kom svar fra Tesla, var beskeden at "det var noget batteriet gjorde af sig selv, fordi jeg Superchargede for meget" og at det ikke var noget, som Tesla i Danmark kunne ændre på. Beskeden var fulgt af en moralprædiken om, at Superchargere er til langture og ikke til "hjemmeladning". Nu behøver alle I "gamle" med biler fra før nummerpladen kom til at hedde AY..... ikke gå helt i selvsving - igen ;-) Jeg er 110% sikker på at jeg mundtligt, blev lovet at jeg kunne supercharge alt det jeg ville gratis, i al evighed, da jeg købte bilen, men fakta er også at den har kørt 85000km på 14 måneder og det er foregået primært på hverdage, så jeg kan vel nærmest påstå at jeg ikke kører andet end langture.... Man skal vælge sine kampe med omhu og jeg tror faktisk på, at det ikke er noget Tesla i Danmark kan gøre noget ved. I mellemtiden er maks. ladeeffekten steget til 90-95kW og den holder helt frem til en SoC på over 60%. Jeg tror faktisk ikke at det samlede ladeforløb er langsommere end da bilen var ny og for 14 dage siden havde jeg en S70 Loaner som jeg superchargede et par gange det døgn jeg havde den og selv om den lagde ud med 115kW faldt den så hurtigt, at jeg vil påstå at min egen hurtigere når 80%. Pr. 1/1 har jeg lavet et Flatrate abonnement ved EON og nu er der gået sport i, altid at parkere ved en EON stander og så gå det sidste stykke, hvilket kan være tiltrængt, når man sidder 75000km i bilen om året :-)Tesla forklaring med at du supercharger for meget lyder som en søforklaring.
Jeg har som djg også kørt over 85000 på 14 månder.
Har super charged en masse men har modsat dig peakladning på 118 kw, men den falder hurtigt.
Som du selv skriver er jeg ret sikker på du lader lige så hurtigt som mig i min 85D.
Jeg lader hurtigt under 50 pct men langsomt over.
Din gør modsat.
Mener at Bjørn har testet ladning, da 90D var ny på markedet og kom til samme konklusion som dig.
Besluttede mig for en lille test i dag, og kørte ind på SuC i Slagelse med tomt batteri. Havde forinden kørt i godt en time på motorvej - så batteriet var godt varmt, under 0% og udenfor var det 2 grader.
Jeg var interesseret i at teste ladehastighedsproblemet, og min batterikapacitet, som var droppet en hel del på det seneste (typical). Der var kun 2 andre på SuC så intet problem med at få et ladepar for mig selv.
Hvad angår ladehastgheden så gik der næsten 5 min før der var kommet den første km på og ca 13 min før jeg rundede de 90 kW. På intet tidspunkt kom den over 96 kW. Det har gået en del hurtigere i "gamle dage" på min egen, og mine seneste lånebiler fra Tesla har da også været hurtigere (peak på mellem 115 - 120 kW). Min peakede da der var omkring 40% på batteriet, og ved 50% vendte bøtten.
Præcist 1 time senere har jeg 85% på batteriet (+67 kWh). Det betyder vel jeg i min 90D må forvente at kunne fylde ca. 79 kWh på, og det er vel ok, hvis det er usable vi her snakker om, da den skulle være 81,8 kWh, og dermed et tab på ca 3% over 80.000 km og 14 måneder? Eller kan man overhovedet regne på den måde? (Det skal bemærkes at A/C var slukket mens jeg ladede).
Jeg bliver mere og mere tilbøjelig til at tro der rent faktisk er tale om en "straf" fra Teslas side, som rammer dem der lader på de samme SuC'ere meget hyppigt. Okkels historie kunne type på der er noget om snakken.
Med bopæl i Odense og arbejdsplads i København er det svært at undgå ladning i enten Køge eller Slagelse 2/3 dele af året - medmindre jeg kører morfar. Jeg har aldrig opfattet mig selv som en "misbruger" af SuC, men måske Tesla har en anden opfattelse?!
Turen går til Canazei på fredag - så må vi se om den langsomme hastighed kun gælder for mine "stamsteder" eller straffen følger med over landegrænser.
Christian jeg drøner landet rundt hele tiden (ca. 6.000km om måneden) og strækningen Odense-Kbh er absolut den jeg kører oftest, der er slet ikke nogen problemer. Har du prøvet at ringe ind til den europæiske support? De må da kunne se i computeren om du er blevet blacklistet - hvilket ubetinget må være en fejl. Situationen var jo en helt anden hvis du boede i Middelfart og tøffede ud til Comwell, ladede og kørte hjem igen.
@Tor: Jeg lavede en aftale med Tesla i Kbh i sidste uge, og aftalte at de vil gennemgå mine logs ved udgangen af indeværende uge. Så må jeg se hvad de melder tilbage, og om jeg er tilfreds med svaret - ellers må jeg tage en alvorssnak med Elon til næste generalforsamlng :)
@ODE90D: Jeg er noget nysgerrig på, hvad svar du får fra Tesla.
Jeg føler mig ret overbevist om, at de "bevidst" har sænket ladeeffekten, men jeg tror faktisk også på, at det ikke er noget Tesla i Danmark kan gøre ret meget ved.
Ditto: S70D, 24/12-2016 13:51, Fra 15 - 70%. Peak ved 17%: 319V x 352A = 112kVA ~112kW
PS: Med mindre jeg Accelererer og Regen'er kraftigt lige inden indkørsel til SUC, er mit batteri ikke rigtigt varmt ved motorvejskørsel på denne årstid. Ville være ret informativt med en Batteri Temperatur i display!
@Nostromo
Det kommer an på, om vi taler brug eller misbrug.
Ved "brug", så ja. Lavere effekt giver tilsvarende længere ladetid for samme energimængde og folk kommer derfor til at holde der længere.
Ved "misbrug", så måske nej. Lavere effekt gør folk skuffede/utålmodige, så de måske finder et alternativt sted at lade. F.eks. derhjemme om natten.