Loading...
dk

Ingen EL biler solgt i januar 2017 | Tesla Forum

SuneH
SuneH Apr 18 '17
Så fra 1. Januar 2016 til med med 2019 bliver der så max solgt 5000 elbiler. Det er 4 år.
Til sammenligning sælges der knapt 20.000 biler OM MÅNEDEN her i landet. Suk.
DeaconWP
DeaconWP Apr 18 '17
3 år Sune. Indtil 1/1/2019. Altså 16, 17 og 18.
mbk
mbk Apr 18 '17
Det er ikke særligt ambitiøst med 3.700 yderligere biler, dog har jeg en lille fest, da jeg måske lige kan  få  klemt en tidlig Model 3 reservation  igennem den lille sprække. 
DeaconWP
DeaconWP Apr 18 '17
Tesla var jo flinke og presse nogle model X ind til levering inden 1/7/16. Så mon ikke de til den tid også vil hjælpe med at levere biler inden en kendt frist?
mbk
mbk Apr 18 '17
Citat fra DeaconWP Tesla var jo flinke og presse nogle model X ind til levering inden 1/7/16. Så mon ikke de til den tid også vil hjælpe med at levere biler inden en kendt frist?

Det kan jeg da håbe på.

Men 3.700 stk, er ikke mange, hvis der kommer en ny Leaf opgraderet Leaf, Opel Ampera-E , en opgraderet e-Golf og en Audi Quaddro e-Tron, alle i 17-18, så kan den lille boble hurtig være brugt før den første Model 3 kører i DK. Plus dem der bare gerne vil opgradere til en S/X med AP2.

MOS
MOS Apr 18 '17

Jeg synes, det er et skridt i den rigtige retning. Men yderligere 3700 elbiler er da for sølle en ambition! Med det nye fradrag på 1700 kr/kWh batterikapacitet, så tror jeg, de fleste mindre elbiler bliver næsten afgiftsfrie (minimumsafgift på 20.000,-), så mon ikke de 3700 elbiler hurtigt bliver solgt? Man kan godt forestille sig, at folk vil hamstre, inden afgiften eksploderer igen. Så stopper salget af elbiler, indtil politikerne med den sædvanlige forsinkelse får lempet afgifterne igen. Stop-and-go politik har aldrig været godt for noget. Hvornår lærer de det?!

jramskov
jramskov Apr 18 '17

Det ville da være rart hvis man kunne nå at få sin Model indenfor den totalt latterlige grænse. Det udstiller endnu engang hvor komplet ligeglade vores politikere er med klimaforandringerne.

webercarbmann
webercarbmann Apr 18 '17

Der skal være valg til folketinget senest 18 juni 2019, i praksis kommer valget senest i foråret 2019. Alle gode kræfter må sættes ind på at gøre en permanent omlægning af registreringsafgiften til en valgtema. 

Jeg tror hurtigt at de 3700 biler bliver solgt, jeg tror også at antallet af biler under denne ordning bliver sat op inden 2019. 

Flemming
Flemming Apr 18 '17
Helt enig med Deaconwp, at os der købte elbil i 2016 bliver røv......., da vores biler nu kan
Købes for 45 x 1.700 ialt kr. 76.5000 billigere,
Utroligt at vi har nogle politikere der ikke kan sørge for en langsigtet lovgivning.
MOS
MOS Apr 18 '17
Citat fra Flemming
(...) da vores biler nu kan Købes for 45 x 1.700 ialt kr. 76.5000 billigere, (...)

Er det ikke 76.500,- + moms, altså i alt 95.625,- inkl. moms? Eller har jeg misforstået noget forkert i den gale hals?

Captiva
Captiva Apr 18 '17
Helt enig i endnu et ret uambitiøst elbils i intiativ på afgifterne. Trist, men ikke svært at forstå. Politics...

Valg senest forår 2019:
- fjerne/reducere afgift på elbil => mindre indtægt fra bilafgifter til statskassen som skal finansieres fra anden kilde og så er der iøvrigt begrænset antal stemmer i et sådant tiltag.
De mistede indtægter kan (og burde) hentes på ICE biler f.eks via øget grøn ejerafgift, men det vil sandsynligvis medføre relativt stort tab af stemmer.

Det er svært at lave langsigtede tiltag med en mindretalsregering og hårdere prioritering af grøn omstilling er næppe prioriteret DF/Venstre politik i det hele taget.
Jeg stemmer iøvrigt ikke på venstrefløjen, kunne bare godt tænke mig væsentlig mindre NOX'er og partikler i både vores børns og mine cykel-lunger...og jeg bor endda bare i provins-Kolding.
Trods høj CO2 udledning ved fremstilling af batterierne, tror jeg iøvrigt stadig på at elbil udleder væsentlig mindre CO2 i dens levetid - og jeg har ikke brug for mere vand i havene og holder iøvrigt også af frost/sne til vinter :-)
ElPeter
ElPeter Apr 19 '17
Værdien af batterifradraget er altså kun 1700 * 30% * antal kWh, altså max 22.950. Fradraget er i _grundlaget_ for registreringsafgiften ikke i selve afgiften. Desuden skal altid betales mindst 20.000 kr. I afgift.

http://www.skm.dk/media/1455610/aftale-om-elbiler.pdf
Forummets indlæg er redigeret af ElPeter Apr 19 '17
mbk
mbk Apr 19 '17
Quote from ElPeter Værdien af batterifradraget er altså kun 1700 * 30% * antal kWh, altså max 22.950. Fradraget er i _grundlaget_ for registreringsafgiften ikke i selve afgiften. Desuden skal altid betales mindst 20.000 kr. I afgift.

http://www.skm.dk/media/1455610/aftale-om-elbiler.pdf

Hvis vi kigger på flg. skema:

http:///...%C3%A5%20elbiler.pdf

Hvor skal batterifradraget så indsættes? I samme sektion som Radio, Airbags, ESP?

Hvis ja, så det giver 1700(kr/kWh)*45(kWh)*1.5(150% reg.afgift) = 114750kr

Men ja, indtil de 5k solgte er det kun 114750*0.2.

Det afbløder dog stigningen til 40% og 65% på de ikke alt for dyre biler.

I min beregning på en Model 3 til 400k incl moms, vil afgiften 'kun' være 93.000 når den er fuld indfaset (antager 190Wh/km). Så batterifradraget er det absolut mest langsigtede i aftalen IMHO, og det der får mest betydning for udrulningen af elbiler i familie bil størrelsen.

 

LBlaa
LBlaa Apr 19 '17
Forventes de nye regler for afgift at påvirke priserne for CPO modellerne? Vil tro at der vil gå nogle måneder førend det private brugtmarked bliver påvirket.
mbk
mbk Apr 19 '17
Quote from LBlaa Forventes de nye regler for afgift at påvirke priserne for CPO modellerne? Vil tro at der vil gå nogle måneder førend det private brugtmarked bliver påvirket.

CPO er faktisk lige blevet sat ned for et par dage siden. Men ja, de bliver jo nødt til at følge markedet. De kan jo ikke sælge en to år gammel S70D til hvad en sprit ny S75D ca. kommer til at koste.

Men ja, brugtmarkedet bliver mere presset nu. Der er allerede nogle hurtige på bilbasen der har taget ~30.000 af prisen siden i går. IMHO, giver det god mening, en tidlig afskrivning er ofte væsenligt billigere end en sen afskrivning, især på en bil, som måske falder 10.000kr/måned bare ved at stå.

koden
koden Apr 19 '17

CPO= Certified Pre-Owned formoder jeg :-)

LBlaa
LBlaa Apr 19 '17
Citat fra koden

CPO= Certified Pre-Owned formoder jeg :-)

Korrekt. 

Forummets indlæg er redigeret af LBlaa Apr 19 '17
MOS
MOS Apr 19 '17
Citat fra mbk 

Hvis vi kigger på flg. skema:

http:///...%C3%A5%20elbiler.pdf

Hvor skal batterifradraget så indsættes? I samme sektion som Radio, Airbags, ESP?

Ja, jeg vil tro, det er her, at fradraget skal indsættes. Det giver vel mest mening?

Men der skal jo stadig betales moms af registreringsafgiften, så værdien af batterifradraget for 45 kWh bliver (for de første 5000 solgte elbiler):

1700 kr./kWh*45 kWh*150%*20%*1,25 = 28.687,50 kr.

Herefter vil registreringsafgiften nok stige fra 20% til 40% af den fulde registreringsafgift, men samtidig stiger værdien af batterifradraget. Det giver vel god mening. Man kan så diskutere beløbsstørrelser, knækgrænser, procentsatser, indfasningstidspunkt og optrapning m.m. Jeg synes ikke, det er helt gennemtænkt og langt fra optimalt, men bestemt et skridt i den rigtige retning.

Jeg gætter på, at den nye aftale er så tilpas gunstig, at vi får solgt de første 5000 elbiler måske allerede inden året er omme (hamstring kan forekomme inden ordningen udløber). Hvad der så herefter sker, er ifølge aftalen ikke helt klokkeklart. "Skulle måltallet blive opfyldt før 1. januar 2019, skal der lovgives om genoptagelse af indfasning af de almindelige afgifter ved først givne lejlighed." Jeg forstår det som at ordningen umiddelbart fortsætter, indtil der har været nye forhandlinger om at ændre aftalen og der er flertal for en ny aftale. Hvis det tager lang tid (og det gør det ofte for vores "kære" politikere), så kan der opstå et vindue, hvor man kan være heldig at få leveret sin Model 3 til en fornuftig pris, inden afgifterne nok kommer til at stige igen :-)

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 19 '17
mbk
mbk Apr 19 '17
Quote from MOS
Citat fra mbk 

Hvis vi kigger på flg. skema:

http:///...%C3%A5%20elbiler.pdf

Hvor skal batterifradraget så indsættes? I samme sektion som Radio, Airbags, ESP?

Ja, jeg vil tro, det er her, at fradraget skal indsættes. Det giver vel mest mening? 

Ja, enig, skulle bare lige vænne mig til det. Troede den skulle ned ved siden af  selealarmen :D

Effekten af fradraget er faktisk rimelig fornuftigt IMHO, det tager til sammen med pct_af_afgift, så tror nok det skal give 10k ekstra biler eller lign. inden 2021. Men i the grand scheme of things, så er 10k elbiler stadig kun hvad der bliver solgt af gasser på 2 uger.

MOS
MOS Apr 19 '17
Citat fra mbk 

Ja, enig, skulle bare lige vænne mig til det. Troede den skulle ned ved siden af  selealarmen :D

 Ja, det ville da bare være endnu bedre! Men jeg tror desværre ikke, det skal fortolkes sådan.
 

Sider: « 1 2 3 4 5 6 »