Loading...
dk

12v batteri udskiftning - Blackvue kamera får skylden? | Tesla Forum

Singh
Singh Feb 25 '17

Hej alle,

Jeg har været oppe hos Tesla, da bilen kom med en besked om at 12V batteriet havde brug for service. De har udskiftet battiet, og har på min faktura skrevet at det er mit Blackvue der er skyld i at 12V battiet skulle bruge service. Vi har så verbalt fået besked på at skulle det ske igen, vil vi selv skulle betale for reparationen/udskiftningen.

Det er første gang jeg hører noget om at Blackvue dashkameraet kan være skyld i at 12V battieret går i "stykker". Min forståelse på det var at 12V batteriet alligevel løbende blev opladet af det store batteri, og derfor bør dette aldrig kunne blive helt afladt eller lign. 

Derudover er mit kamera også sat til alarm-stikket, så hvis den udvidede alarm ikke ødelægger 12v batteriet, kan jeg ikke se hvordan Blackvue kameraet skulle gøre det. 

Jeg syntes selv det er en and jeg har fået fortalt - Hvad tænker i?

CanEl
CanEl Feb 25 '17


 

Quote from Singh

det er en and.

blackvue bruger så lidt i forhold til alle de andre ting.

forbrug ligger mellem 3,6 og 4,8w. med eller uden wifi+gps.

hvad tror i centerconsolen bruger i dvale?

 

mbk
mbk Feb 25 '17

Der er en analyse af batteriet og dets forbrug her. Bilen har et sted mellem 30-40W i eget forbrug. Så det er da 10% oveni, men det er vist især Teslas ladecyclus og måske lidt for lille batteri der er årsagen.

https://syonyk.blogspot.dk/2016/10/tesla-model-s-12v-battery-analysis.html

 

Du vil sikkert skulle have nyt 12V batteri inden for 2 år, det skal de fleste. Hvis du kører meget hjælper det på levetiden, fordi at batteriet idler når bilen kører, så tager den strøm direkte fra DC-DC konverter.

Mere forbrug er self. medskyldende i at batteriet bliver slidt, men 10% øget forbrug er ikke årsagen alene. Tesla har en design fejl på 12V batteriet. Du kan måske pille kameraet ud inden du kører ind og reklamerer.

Gronhund
Gronhund Feb 27 '17

Jeg har også BlackVue, og fik mit skiftet efter 13 mdr/30.000 km, baghjulstrukken. Det var i Aarhus, og de nævnte ikke noget om BlackVue, selv om de (som altid) pillede det fra, da de skulle se på bilen.

Da jeg spurgte til, om man skulle forvente at det skulle skiftes hver 13. måned, sagde de selvfølgelig NEJ.

Men hvis man skulle lave en lille uvidenskabelig rundspørgte, er der så nogen der IKKE har BlackVue, og har skulle skifte 12V batteri efter mindre en 24 måneder?

Klaus_
Klaus_ Feb 27 '17

Jeg har kørt 78.000 km (de fleste MED Blackvue) og har endnu ikke fået skiftet 12v batteri. I efteråret fik jeg godt nok en besked om at den var "low" og at bilen kunne lukke ned. Men det viste sig at være pga. dårlige kontakter på det store batteri. Der er ingen indikation i mine papirer på at de rent faktisk skiftede 12V batteriet også. Så det dør nok først når bilen er lige ude over garanti...

mbk
mbk Feb 27 '17
Citat fra Klaus_

Jeg har kørt 78.000 km (de fleste MED Blackvue) og har endnu ikke fået skiftet 12v batteri. I efteråret fik jeg godt nok en besked om at den var "low" og at bilen kunne lukke ned. Men det viste sig at være pga. dårlige kontakter på det store batteri. Der er ingen indikation i mine papirer på at de rent faktisk skiftede 12V batteriet også. Så det dør nok først når bilen er lige ude over garanti...

Som sagt, desto mere bilen kører desto mindre slider man batteri. Det vil være alderen der slider mest. Du kan da være super heldig med dit batteri, men du får nok ikke mere end 3 år alligevel. 

Kiefer
Kiefer Feb 27 '17

Sing: Du kan jo bede Tesla om at dokumentere det er dit kamera der har ødelagt batteriet. Jeg ville ikke tage sådan en sludder for en sladder fra dem uden at lade det gå ubemærket hen. Hvis de mener dit kamera har ødelagt batteriet skal de bevise det.

/Martin

RobertJ
RobertJ Feb 28 '17

12v Batteriet er lige skiftet her også.

70.000km 2år gammelt.

 

Intet tilkoblet. Det er både alder men også temperatur udsving der tar livet af Bly/gel batteriet i Seren.
Tror mit gav op da jeg var i sverige i januar med en uge i -20C.

- R

oledole
oledole Feb 28 '17

Mit 12v batteri skal skiftes på mandag.

30.000 km. 15 måneder gammelt. 

Har kørt med det gamle i en måned, bla. en tur til Stockholm, da Tesla ikke havde nogen den gang.

mbk
mbk Feb 28 '17

Nu er det selvfølgelig en anden historie, men har lige skiftet batteri i min Mondeo, 11.5 år. Mest deprimerende var at jeg fandt ud af at det var generatoren den var gal med, og batteriet formenligt ikke fejler noget :)

Men okay, den er så heller ikke forbundet til internet eller lign. Men Teslaen ser ud til at bruge det samme som 5-6 routere. Tesla har nok dummet sig lidt i at den Tegra ikke kan komme ned i et lavt nok powerstate.

Salikasen
Salikasen Feb 28 '17

Mit 12v batteri skal også skiftes. 13 måneder gammelt og omkring 22000km. fik at vide at det var et parti 12v batterier der var blevet brugt til at lave bilen i sin tid den var galt med og den nye nok skulle holde længere end de 13 måneder...

griffel
griffel Mar 1 '17
Som jeg læser alle jeres kommentarer, bl.a. om, at man ikke får så mange fejl hvis man kører meget, så tyder det på, at der ikke lades på 12V-batteriet, når bilen står stille. Det kan da ikke passe. Og hvis det gør, så må det da kunne ændres i SW.
Jeg hører da tit min bil klikke med hovedkontakten, også når den ikke står med strøm på, og jeg troede da, at det var for lige at smide lidt strøm fra det store batteri på det lille. Der er jo rigeligt af det og bør egentlig slet ikke være noget problem.

Nogen der ved hvordan det forholder sig?

/Jakob :-)
Raymond
Raymond Mar 1 '17

"I Kastrup er de temmelig iskolde i forhold til BlackVue kameraer. Sidste gang jeg var derude, havde de (som altid) frakoblet strømkablet, så reparationen ikke blev foreviget. Fair nok. Forstår godt de ikke vil overvåges.", helt enig, men de burde sætte en seddel, så man bliver opmærksom på det. På mit sidste service havde de frakoblet bagcameraet BÅDE foran og bagved - Tror I jeg opdagede det før flere dage efter. Var der sket et uheld i een af disse dage, så var jeg fløjet direkte i hovedet på vedkommende derude og det havde været en slem forestilling.

mbk
mbk Mar 1 '17
Quote from griffel Som jeg læser alle jeres kommentarer, bl.a. om, at man ikke får så mange fejl hvis man kører meget, så tyder det på, at der ikke lades på 12V-batteriet, når bilen står stille. Det kan da ikke passe. Og hvis det gør, så må det da kunne ændres i SW.
Jeg hører da tit min bil klikke med hovedkontakten, også når den ikke står med strøm på, og jeg troede da, at det var for lige at smide lidt strøm fra det store batteri på det lille. Der er jo rigeligt af det og bør egentlig slet ikke være noget problem.

Nogen der ved hvordan det forholder sig?

/Jakob :-)
Denne analyse af ladecyklus er den der plejer at blive lknket til
https://syonyk.blogspot.dk/2016/10/tesla-model-s-12v-battery-analysis.html?m=1

Men ja, bilen tjekker 1ėV batteriet, og lader det fra det store batteri, men generelt er der rimelig meget forbrug og ladecyklus er ikke optimal. Analysen snakker også om hvordan DC/DC lederens firmware kunne forbedres. 
mbk
mbk Mar 1 '17
Quote from griffel Som jeg læser alle jeres kommentarer, bl.a. om, at man ikke får så mange fejl hvis man kører meget, så tyder det på, at der ikke lades på 12V-batteriet, når bilen står stille. Det kan da ikke passe. Og hvis det gør, så må det da kunne ændres i SW.
Jeg hører da tit min bil klikke med hovedkontakten, også når den ikke står med strøm på, og jeg troede da, at det var for lige at smide lidt strøm fra det store batteri på det lille. Der er jo rigeligt af det og bør egentlig slet ikke være noget problem.

Nogen der ved hvordan det forholder sig?

/Jakob :-)
Denne analyse af ladecyklus er den der plejer at blive lknket til
https://syonyk.blogspot.dk/2016/10/tesla-model-s-12v-battery-analysis.html?m=1

Men ja, bilen tjekker 1ėV batteriet, og lader det fra det store batteri, men generelt er der rimelig meget forbrug og ladecyklus er ikke optimal. Analysen snakker også om hvordan DC/DC lederens firmware kunne forbedres. 
Claus59
Claus59 Nov 6 '17
Har netop fået udskiftet 12V batteriet, da jeg kontaktede Tesla i Kastrup spurgte de som det første om der var tilkoblet ekstraudstyr, efter jeg havde fortalt at der var et dash cam sagde de at det var årsagen og at garantien ikke dækkede det. Jeg fik efterfølgende en faktura men efter en telefonsamtale med dem fik jeg dem til at sende kreditnota på beløbet for batteriskift ca. 2.000 kr., så meget tilfreds med deres håndtering af denne sag.
Claus
ODE90D
ODE90D Nov 6 '17
Jeg har kørt 140.000 km siren december 15, har haft Blackvue installeret i 1,5 år, og stadig på det originale batteri. Så jeg hælder til forklaringen om at problemet oftest rammer dem med et lille kørselsbehov.
Claus59
Claus59 Nov 6 '17
Glemte lige at oplyse at jeg kun har kørt 27.500 km. På 22 md.
Claus
mbk
mbk Nov 7 '17
Quote from ODE90D Jeg har kørt 140.000 km siren december 15, har haft Blackvue installeret i 1,5 år, og stadig på det originale batteri. Så jeg hælder til forklaringen om at problemet oftest rammer dem med et lille kørselsbehov.

Jeg tror du har delvist ret. Når bilen kører bruger den mere strøm, så gætter at DC/DC konverteren er konstant aktiv. Når bilen står stile dvaler DC/DC konverteren formenligt og 12V batteriet må tage over. DC/DC konverteren bliver vækket når 12V batteriet er lavt lader 12V batteriet fra main batteriet. Men okay, selvom man kører. Men okay, selvom man kører 100.000km om åeret med en gennemsnitsfart på 50km i timen bliver det 'kun' til 2000 timer eller ~23% af tiden, så der må være mere forklaring end antallet af forskel i cyckler. Måske lader bilen mere skånsomt når bilen kører eller lign.

Hvis der er plads til at installere et større batteri burde det hjælpe på levetiden.

DavidS90D
DavidS90D Nov 7 '17

Det er et emne der har været diskuteret siden bilen kom på vejen første gang for over 5 år siden.

Bilens konstante tomgangsforbrug på 20-50W (vampyrdræn) skal forsynes af et lille 12V batteri som sjatlades af en 2500W lader.  Det er en teknisk dårlig løsning og kunne sikkert løses på en simpel måde.

Det gider man ikke rode med, heller ikke navigationen og andre "småting" får opmærksomhed.

Så vil vi hellere flyve til Mars, bore huller i jorden, bygge lastvogne o.s.v...men det skal der også være tid til.

Sider: 1 2 »