Loading...
dk

Vedligeholdelsesomkostninger | Tesla Forum

Agon
Agon Feb 26 '17
Jeg kigger i øjeblikket på brugte Teslaer i prisniveauet op til omkring 550000 kr. Og ud fra alle historierne omkring småfejl og dyre reparationsomkostninger har jeg en kraftig præference for biler der har noget garanti tilbage. Det kan være CPO biler fra Tesla med 4 års ny garanti eller nyere private brugte fra 2014 eller 2015 der har kørt så få km at jeg kan påregne et par års garanti. 

Nu er jeg imidlertid bliver lidt fristet af en P85 fra 2014 der har kørt lidt over 90000 km. og dermed er uden garanti. Jeg vil kun handle ved et ordentligt afslag i forhold til bilerne med garanti men spørgsmålet er nu: hvor meget tror I jeg som et helt løst bud skal påregne at bruge på vedligeholdelse pr. år over de næste tre år på sådan en bil? Jeg er klar over at det kan være alt fra 0 kr. til måske 75000 kr. Men hvad er et rimeligt bud hvis jeg skal være nogenlunde sikker på ikke at blive meget overrasket? 15-20000 kr. eksempelvis - hvis jeg tænker det tror I så at jeg i 4 ud af 5 tilfælde ville kunne holde det indenfor det?




Agon
Agon Feb 26 '17
Jeg skal måske lige præcisere at jeg her tænker på vedligeholdelse der ellers ville være dækket af garanti - dvs. ekskl. sliddele og service. 
SuneH
SuneH Feb 26 '17
Det eneste jeg tror du skal regne med, er at 12 volts batteriet skal skiftes ca. hvert år. Og det er ikke noget man lige gør selv. Der er en tråd om det her på forum.
Batteri og drivlinje har ubegrænset garanti.
Dertil kan der komme dørhåndtag, knas med evt. soltag o.lign. Men det er meget svært at spå om hvad man skal afsætte. Det kan jo være alt fra 0 kr til 40.000 eller mere hvis man er uheldig.
Bremser bør skilles, renses og smøres hvert år, det kan passende være ifm at man skal have vinterdæk på. Så er bremserne klar til vinteren. Det koster 2 timers arbejdsløn hos Autoskadestuen at få gjort.
Agon
Agon Feb 26 '17
Der er jo bare en del som har haft en masse garantisager og jeg er klar over at jeg er ude i krystalkugleforudsigelser her - men hvad tror I at en Teslaejer som kører 20000 km om året i gennemsnit vil bruge på vedligeholdelse efter garantiens udløb? Man hører jo altid om en masse problemer når man læser på bilers fora - dem uden problemer skriver sjældent, så det er ret svært at vurdere for mig som udenforstående. 
tintin
tintin Feb 26 '17

Har haft min P85D i 2 år og kørt 60000 km. Defekt dørhåndtag er det eneste jeg har oplevet. 12 volts batteriet er stadig det samme som den er født med

ODE90D
ODE90D Feb 26 '17
Drivline og batteri er dækket i 8 år, og med undtagelse af bremser er der vist ikke nogen større risiko for store uforudsete udgifter. Defekte håndtag, kondens i lygtehus, 12v batteri mv er overvejende ting der kan fikses for under 5K. Skal du have nye bremser hele vejen rundt er det ca 50.000. Så få bremser checket grundigt inden køb.
Agon
Agon Feb 26 '17
Det lyder jo beroligende. Den er lige serviceret og har der fået tjekket og ordnet bremser. 

Jeg har på Tesla Motors Clubsandwich læst om en del som nærmest ikke tør beholde den efter garanti udløb - så derfor min bekymring. 

Jeg regner også med at få en udskrift af dens historik så man kan se om det et en mandags model der har været inde til en masse reparationer. 
Agon
Agon Feb 26 '17
Er der egentlig nogen der ved hvad det koster at skifte batteriet hos Autoskadestuen eller Hinnerup?
Forummets indlæg er redigeret af Agon Feb 26 '17
CanEl
CanEl Feb 26 '17

jeg har også en p85 fra 14. den har knap nået de 80000km

den er købt brugt, og har i min tid kun fået nyt 12v batteri, og en enkelt led i et håndtag.

jeg tror at de fleste fejl er rettet på biler med et par år på bagen.

det der har overrasket mig mest, er hvor hurtigt dæk slides det første år man har bilen.

det ser dog ud til, at de holder længere nu.

jeg ville ikke være så bekymret, men slå til.

men jeg forstår også dine beregninger. det er ikke rart at få bilen, og så ikke have til vedligehold.

 

Agon
Agon Feb 26 '17
Kører din på 21 tommer? Hvor mange km får du ud af dækkene?
MOS
MOS Feb 26 '17

Jeg har haft min 85D siden december 2015 og har kørt ca. 35.000 km. Jeg har ikke brugt én krone på vedligehold. Jeg har ikke engang påfyldt sprinklervæske endnu. Enten er sprinklervæskebeholderen uendeligt stor eller også regenererer den sprinklervæske, når man bremser. Hælder lidt til den sidste teori ;-)

ElPeter
ElPeter Feb 26 '17

85D fra dec. 15, 25.000 km. Ingen væsentlige problemer - lidt støj fra forreste trækaksler ved meget kraftig acceleration og lidt lavfrekvent 'trykken' for ørerne somme tider, vist nok fra bagklap. Regner med at få ordnet begge under garantien ved første service.

Kan dog ikke bekræfte uendelig sprinklervæske, jeg mener den ordning ophørte ved årsskiftet da nogle misbrugte den og rensede ruder også når de ikke var på langtur ;-)

Forummets indlæg er redigeret af ElPeter Feb 27 '17
Gustavsfar
Gustavsfar Feb 27 '17

Det er altså god humor det der! :-)

Agon
Agon Feb 27 '17
"lidt støj fra forreste trækaksler ved meget kraftig acceleration og lidt lavfrekvent 'trykken' for ørerne somme tider, vist nok fra bagklap". 

Det lyder da også som noget der godt kunne koste nogle kr. hvis det var udenfor garantien. 
P85DK
P85DK Feb 27 '17

spørgsmålet er om trækaksler ikke er dækket under de 8 års garanti på batteri og drivetrain

Lau
Lau Feb 27 '17

Jeg er også mest overrasket over slid af dækkene. Jeg har dog også have nogle problemer med justering af hjulene. Jeg var igennem et sæt 19" sommer dæk (Michelin Pilot Sport 2 dækkene Tesla monterer) på 15-20.000 km. 

fmm1000
fmm1000 Feb 27 '17
Efter alle indlæg jeg har læst er der væsentlig mindre dækslid på D-modellerne, hvis du kører frisk.
Min 85 D med 90.000 km har ikke slidt det første sæt dæk endnu.
Skifter dog mellem sommer og vinterdæk og kører aldrig råddent i sving.
Jeg ville overveje en 70D fra Tesla med fire års garanti, hvis du ikke har brug for lang rækkevidde, som mig selv.
Kender ikke markedet, men kan de ikke også fåes fra under 600.000.
Da jeg kiggede for et halvt år siden, syntes jeg de private brugtpriser var alt for høje i forhold til Teslas med garanti.
Husk det er købers marked i øjeblikket, så prut om prisen :-).
Agon
Agon Feb 27 '17
Jeg foretrækker klart med garanti. Og både s70 og 70d er gode bud. Det er mit i indtryk at mange sætter bilen til salg til en lidt urealistisk pris og ikke nødvendigvis skal sælge her og nu. Så er der enkelte som reelt ønsker at sælge og derfor sætter mere realistiske priser. 
For Teslas preowned gælder lidt det samme - en del har stået over et år til urealistiske priser og pludselig kommer der en enkelt eller to til fornuftig pris. Så man skal se sig for :-)

Men spørgsmålet her er også lidt. Hvis der eksempelvis er 40000 at spare på en uden garanti - er det så en chance der er værd at tage?
griffel
griffel Feb 27 '17
>>
Men spørgsmålet her er også lidt. Hvis der eksempelvis er 40000 at spare på en uden garanti - er det så en chance der er værd at tage?
>>

NEJ!

Jeg er allerede ved at få stress over, at min garanti snart udløber. Også selvom min S70RWD ikke har fejlet noget væsentligt indtil nu.
Med alle de historier man læser herinde må der da snart ske et eller andet...

/Jakob :-)
ODE90D
ODE90D Feb 28 '17
Quote from P85DK

spørgsmålet er om trækaksler ikke er dækket under de 8 års garanti på batteri og drivetrain

Trækaksler er vel en del af drivlinen?
Sider: 1 2 »