Loading...
dk

Typical range og ny software v5.12 | Tesla Forum

Hookmaker
Hookmaker Aug 13 '14

1. Er der nogen der kan forklare "Typical range" eller har et link til en klar forklaring på hvordan den beregnes?

2. Er der nogen der har hørt (og har et link til) at den kapacitet man rent faktisk kan trække ud af de 85 KWh er faldet/sat ned med v. 5.12 softwaren? Jeg har trukket 76,9 KWh som det meste efter at have kørt den i -7 km. Oprindeligt skulle der være 81,1 KWh til rådighed?  

FrederikC
FrederikC Aug 14 '14
Jeg kan da svare på 1. Både typical og rated er faste. Typical = 210 wh/km rated= 170 wh/km
supergaard
supergaard Aug 14 '14

@FrederikC, hvad er din kilde? Typical plejer da at være 200, så hvornår skulle det være ændret?

Det kunne selvfølgelig forklare hvorfor jeg ikke får 406 km men 385 ved 100% charge, fordi den er blevet endnu mere realistisk :)

Bjarni
Bjarni Aug 14 '14

Typical Range er helt klart blevet ændret i den nye software. Min gik fra lidt over 400 km ved 100% opladning til ca. 395 km efter opdateringen. Jeg antager det bare er fordi de har ændret på hvordan den beregnes.

FrederikC
FrederikC Aug 14 '14

Jeg var næsten 100 på at den var 210 wh/km (typical) men har idag en lånebil og der ser det nærmere ud som om at den er 205 wh/km.

Lige meget hvad så er den fast (efter sw version) og ændre sig ikke efter kørselsmønter, dæk m.v.

KS
KS Aug 14 '14

@Frederik:

Syntes nok jeg så din derude i går da jeg var forbi med 12v problemer. Så ser den nok også i dag når jeg bliver afleveret med roadside assistance og får en lånebil. Den gik helt død kl 06.58 - mens den stod og ladede.

Men alligevel kunne teknikkeren finde fejlen i den log bilen havde sendt afsted til Tesla inden den gik død. De kunne derfor også sige at fejlen var en kontakt i main batteriet, så den ikke kunne lade 12v batteriet, og dermed fejlen. De havde før set at den har meldt fejl på denne kontakt  - men ikke at denne ikke kunne tvinges til at virke. Derfor: nyt mainbatteri og  det gamle (som lades til 397 ved rated), kommer retur til Tilsburg og bliver fixet så det kommer til at virke igen. De har nu i Tilsburg lavet et nyt værksted, som kan fixe både batterier, driveunits og andet.

Hookmaker
Hookmaker Aug 14 '14

Hej Ken, gennemtrævlede lige det amerikanske forum igår, og dit problem ser ud til at være ét af en del tilfælde med samme problem. 

FrederikC
FrederikC Aug 14 '14

Ken, skifter de så hele din batteri pakke til en ny?

Hvor meget har du kørt og hvad var rated til at starte med?

Læste igår om en der havde 4% tab efter 25000 og en der havde tabt 10% efter 40.000 km.

Ja min holder derinde, dog er den kørt til maler idag.
Jeg afleverede den sammen med en lidt længere liste af ting som skulle kigges på.

Det er første gang den er der inde efter levering, så har samlet lidt sammen.

1. Bule i frontklap (garanti)

2. Susen i soltag (garanti)

3. Rudeknap i HF defekt (garanti)

4. Radio signal opfører sig tosset (skal laves diag)

5. Titanium skjold (gratis)

6. Charger upgrade (gratis)

7. løs plast i frunk (garanti)

8. Hak i venstre bagskærm grundet bildør (goodwill, den er alligevel hos maleren)

9. Vand i lygter bag, de små på chrom listen (kan ikke fixes p.t.)

kajakaj
kajakaj Aug 14 '14

Har også vand i højre baklys. Ingen løsning på det endnu. Tesla oplyser at pakningen tåler regn, men ikke spuling. Jeg har aldrig højtryksspulet bilen. Venter på serviceværksted i Århus - så skal det laves

FrederikC
FrederikC Aug 14 '14

Mit er ikke direkte i lygten, men i det lille glas.

Jeg bruger altid højtryk når jeg vasker, får også lidt vand ind gennem de små trekanter i dørene, men ikke mere end det bare er til at tørre væk.

Se vedlagte.

Kiefer
Kiefer Aug 14 '14

Samme problem med listen her, dog behøver jeg ikke højtryksspule før der er fugt derinde, det er nok med en let støvregn...

Når jeg højtryksspuler bliver listen dog toppet op med vand så den er nogenlunde fyldt...

/Martin

kajakaj
kajakaj Aug 14 '14

@frederik Når vi ligger på 162-165 W/km følger rækkevidde og rated range hinanden. Det svarer til 81-82 Kwh. Hvis det er 170 W/km skulle batterikapaciteten være 85 Kwh, men der går jo noget fra til bilens systemer. Det er baseret på vores erfaringer i praksis. Vi har den stående til rated range, da vores gennemsnit på 173 W/km ligger tættere på rated end på Typical Range

Hookmaker
Hookmaker Aug 14 '14
Hej gutter, jeg var egentlig interesseret i lidt fakta og gerne dokumenteret, og helst ikke en afsporing af tråden....;-)
FrederikC
FrederikC Aug 14 '14

Hookmaker - afsporing nej da..... ;o)

Jeg har budt ind med hvad jeg kan - beklager.

Tue
Tue Aug 14 '14

Jeg var i denne uge hos Tesla for at få kaliberet soltag, limet vinduesliste og monteret underbody shield.

Fik også installeret v5.12, men har ikke efterfølgende fundet nogle ændrede funktioner eller brugerflade. Dog fandt jeg i min søgen ud af, at ikoner som jo kan trækkes ned på øverste eller nederste del af skærmen, også kort kan holdes inde, hvorved en delt miniskærm fremkommer til endnu hurtigere placering (se vedhæftede).

Sikkert en funktion som altid har været dér? 

christer
christer Aug 14 '14
Jeps, altid været der:)
egernmus
egernmus Aug 14 '14

@Hookmaker og FrederikC, jeg vil godt lige korrigere med forbehold for at jeg ikke ved hvad version 5.12 er og derfor siger noget irrelevant :)

Har lige testet Version 5.9 (1.51.106) hos mig.

Speedometer:
104 km typical = 131 km rated

Samtidig har jeg en average jeg kan sammenligne med på grafen på 182 wh/km, som i "average / projected" omregnes af bilen til 109 km (må have kørt meget pænt)

Hvis jeg regner lidt på det.. 109*182 / 104 = 190,75

Så skal vi ikke gætte på, at Typical = 190 wh/km

Og 109*182 / 131 = 151,43

Og gætte på at Rated er 150 wh/km.

Hvis Tesla motors har regnet rigtigt på grafen.

I den version min blev leveret med i marts (5.8) var det i øvrigt anderledes.. der passede Typical på min 342 kilometers tur cirka.. vi beregnede typical til 200 wh/km dengang så vidt jeg husker.. Det er usmart de ændres uden dokumentation i release notes når bilen opdateres.. jeg laver omregning i hovedet med udgangspunkt i typical, så jeg ved hvor meget jeg skal lade for at køre fra f.eks Middelfart og videre .. eller bruger den som udgangspunkt til hvilken hastighed jeg kan køre med og stadig nå frem :)

Hvis de har ændret igen i senere versioner end min (som åbenbart ikke kommer OTA), så er de nogle hundehoveder.

/Ulrik

Forummets indlæg er redigeret af egernmus Aug 14 '14
TSLA
TSLA Aug 14 '14

@hookmaker: Jeg ved ikke hvad der præcist er afsat til kørselsforbrug. Men det er klart at der er en del forvirring om normerne. Jeg har altid tænkt at der er regnet 200w/km. Det er det der giver mening ift. EPA range: 425 km/85Kwh. Men det er klart at ikke hele batteriet kan bruges. Har også læst et sted omkring de 81, men synes det faktisk er flot at du kan køre i -7 og bruge 76,7. Den rekord jeg indtil da har set var 72,7 med 10 km igen. Det var en ven der kørte fra Berlin til København på en opladning i November sidste år - ialt 414,4 km. Det kan man da kalde øko kørsel.

Hookmaker
Hookmaker Aug 15 '14
Har lige læst en interessant detalje på TMOF under tråden om v.5.12, en fætter var på service centeret og han har en normal rated range på 248 miles, men nu så han pludselig en rated range på 266 miles mens den sansynligvis stod i service mode. Umiddelbart efter afkobling fra service centeret var den tilbage på 248 miles.
De 18 extra miles kunne godt være total kapaciteten, og svarer til 6,7 % eller lige omring 5 Kwh. Interessant!
Raymond
Raymond Aug 15 '14

Typical: Jeg testede lige et par gange og kom til samme resultat: 3kWh = 15 km  = 200w/km, uanset tryk på speederen.

Så når den på 90% siger 355, må 100% være 394 og det må svare til 79kWh brugbar energi ud af 85kWh batteri. 79kWh svarer til energien i 6,6 liter benzin(fy-ord!). Og de manglende 6kWh svarer til 7%.

Forummets indlæg er redigeret af Raymond Aug 15 '14
Sider: 1 2 »