Loading...
dk

Touchscreen er gået i sort, men bilen virker fint. | Tesla Forum

Gor
Gor May 30 '17

Jeg var inde og aflevere min bil hos Tesla, de havde en lånebil klar til mig.

Heldigvis er det under garantien for mit vedkommende. Hende som modtog mig hos Tesla, sagde at de ville køre nogle "logs" på min bil, og så ville de give mig svar imorgen, med hvad der skulle ske med min bil.

Højst sandsynligt ville de komme en ny skærm i.

Jeg kørte den selv til Kistinehøj, da bilen fungere fint, men det er bare den store skærm, som ikke virker.  

mvh. 

Ps. holder jer løbende opdateret. :-)

MOS
MOS May 30 '17

Jojo, det vil da være lidt fesent at skulle undvære den store skærm, men strengt taget er der ingen af funktionerne på den store skærm, der er nødvendige for at kunne køre bilen.

Det er vel lidt overkill at få skærmen skiftet på forhånd, bare fordi man er afhængig af bilen. Den kan jo godt køre uanset at skærmen går i sort. Hvis problemet skulle opstå, kan man jo bare til den tid køre forbi Tesla ved førstkommende lejlighed og få det ordnet.

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 30 '17
mbk
mbk May 30 '17
Quote from MOS

Jojo, det vil da være lidt fesent at skulle undvære den store skærm, men strengt taget er der ingen af funktionerne på den store skærm, der er nødvendige for at kunne køre bilen.

Det er vel lidt overkill at få skærmen skiftet på forhånd, bare fordi man er afhængig af bilen. Den kan jo godt køre uanset at skærmen går i sort. Hvis problemet skulle opstå, kan man jo bare til den tid køre forbi Tesla ved førstkommende lejlighed og få det ordnet.

Der er ikke noget kritisk eller farligt ved det. Det eneste problem er hvor dyr denne reparation er udenfor garanti. Der tog Tesla hårdt fat i en sag i USA. 
Forummets indlæg er redigeret af mbk May 30 '17
P85DK
P85DK May 30 '17
Quote from MOS

Det er vel lidt overkill at få skærmen skiftet på forhånd,

Det var profylaktisk på forhånd :-) så der tales om forebyggelse af forebyggelsen, hvilket i praksis må betyde at man adviserer Tesla om at man på et tidspunkt vil bede om en udskfitning af skærmen, da elektronikken i den potentielt kan gå i stykker ??

Forummets indlæg er redigeret af P85DK May 30 '17
griffel
griffel May 30 '17
@P85DK
- Jeg er glad for du forstod hvad jeg mente.... ;-) :-P

Er spændt på at høre om de første, der får den skiftet udenfor garantien

/Jakob :-)
Forummets indlæg er redigeret af griffel May 30 '17
P85DK
P85DK May 30 '17

@griffel - og jeg er spændt på hvad Tesla siger til din advisering af et fremtidigt ønske om en forebyggende udskiftning ;-)

Er der ikke en del historier om udskiftninger på TMC? Det er måske muligt at danne sig et overblik over hvilke VIN numre som er potentielt omfattet af problemet.

MOS
MOS May 30 '17
Citat fra P85DK

Det var profylaktisk på forhånd :-) 

Ja, det er vel lidt ligesom dengang, jeg boede et sted, hvor jeg havde 2 dobbelte franske døre i stuen :-D 

burns
burns May 31 '17

Jeg spurgte faktisk service centret om dette og fik at vide at min bil var så ny at der sad den chip ikke loddet i, men på et stik. Reservedel koster ca. 1200kr og så et par timers timeløn at gøre den klar til brug samt udskifte den (hvis det er uden for garanti). Min bil er fra december '15.

Men det er rigtigt at på de ældre biler er den loddet fast og kræver udskiftning på den dyre måde.

Klaus_
Klaus_ May 31 '17

Hvornår er en bil så "ældre, og dermed loddet fast"...?  Vil en maj 2015 være "ældre" i dette tilfælde? 

Gor
Gor May 31 '17

Hej igen,

Jeg fik min bil tilbage 1 dag efter jeg afleverede den hos Tesla.

Jeg fik en helt ny skærm i min Tesla. Og nu er den ude og kører igen.

De sendte min gamle skærm til Holland, for at de kan finde ud hvad der er skyld i problemet. 

Mvh. 

mbk
mbk May 31 '17
Quote from burns

Jeg spurgte faktisk service centret om dette og fik at vide at min bil var så ny at der sad den chip ikke loddet i, men på et stik. Reservedel koster ca. 1200kr og så et par timers timeløn at gøre den klar til brug samt udskifte den (hvis det er uden for garanti). Min bil er fra december '15.

Men det er rigtigt at på de ældre biler er den loddet fast og kræver udskiftning på den dyre måde.

Jeg tror ikke på der er forskel på proceduren i nye og ældre biler. Helt nye AP2 biler har dog deres AP2 beregningskort tilgængeligt fra handskerummet, så dem kan man måske skifte til nyere AP3 hardware en dag.

AFAIK er det et Nvidia VCM kort med SoC, Ram og eMMC der sidder på et indstikskort, dette kan selvfølgelig skiftes og opgraderes og reservedel passer nok fint med de 1200kr, og måske man kan komme til det på et par timer, men hele skærmen skal ud...

Der er flere der bruger samme Nvidia system, så måske man kan få dem af omveje på et tidspunkt:

https://arstechnica.com/gadgets/2014/05/nvidia-inside-hands-on-with-audi-lamborghini-and-tesla/

Hvis de senere tilbyder at skifte dette til 1200kr + 2x1000kr i timeløn er det vel fint nok. Især hvis de har et nyere CPU. Det er jo kun et spørgsmål om pris og tilgængelighed af reservedel der gør det til det issue.

Forummets indlæg er redigeret af mbk May 31 '17
webercarbmann
webercarbmann May 31 '17
Quote from burns

Tak for info! Det kunne være interessant vide fra hvilket VIN nummer de har monreeret dette kort med stik. En reparation til godt 3K er til at leve med så nu er jeg mere rolig. Vores bil er også fra Dec 15.  

burns
burns May 31 '17
Det er altså kun flash chippen der relativt billigt kan skiftes. Er vist et sd-kort nu. 
P85DK
P85DK Jun 12 '17

Nåede ikke at bede om en 'profylaktisk forebyggende' udskiftning af MCU'en før der var et reelt behov for udskiftning. Ja, bilen kan godt køre med død MCU, men udfordringerne opstår når soltaget er åbent og vejrudsigten siger skybrud på vej og det er fredag aften.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jun 12 '17
Bianco
Bianco Jun 12 '17
Quote from P85DK ...udfordringerne opstår når soltaget er åbent og vejrudsigten siger skybrud på vej og det er fredag aften

Kina har svaret på ALT: http://szmynew.manufacturer.globalsources.com/si/6008851489883/pdtl/Automatic-car/1150205157/Automatic-car-umbrella.htm 

mbk
mbk Jun 12 '17
Quote from burns Det er altså kun flash chippen der relativt billigt kan skiftes. Er vist et sd-kort nu. 

Du skifter ikke 'bare' en flash chip der er loddet fast. Du kan selvfølgelig skifte det print chippen sidder på, men der skal stadig flyttes settings der tilhører bilen. OS kommer ikke på SD kortet, da det har endnu ringere levetid.  

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jun 13 '17
Kiefer
Kiefer Jun 13 '17

Man kan i Tesla egen diagnosesoftware lave en backup af skærmen og derefter lægge denne backup på den nye skærm når den er skiftet.  måske det var en idé inden skærmen går i stykker, at køre en tur forbi Tesla og bede om en kopi af backup'en :-)

P85DK: Kan du ikke bare lukke soltaget fra APP'en?

​/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jun 13 '17
mbk
mbk Jun 13 '17
Quote from Kiefer

Man kan i Tesla egen diagnosesoftware lave en backup af skærmen og derefter lægge denne backup på den nye skærm når den er skiftet.  måske det var en idé inden skærmen går i stykker, at køre en tur forbi Tesla og bede om en kopi af backup'en :-)

​/Martin

Fin ide, men hvem skal restore værdierne? Det må vel også være Tesla..

Jeg tror ikke at remote adgang vil virke, det er afhængig af Linux OS på center-konsol, og det er netop det der står og restarter grundet nand fejl. Så en post om at den ikke vil lade når skærmen ikke virker.

KimT
KimT Jun 13 '17
Quote from Kiefer

​/Martin

Kan kan da styre soltaget via højre scroll knap - hvis man konfigurere den til det. 

Kiefer
Kiefer Jun 14 '17

MBK: Der er en procedure for dette i Teslas servicemanual. Den lyder at man via software laver en backup og igen via software laver en restore, der står ikke noget om at der skal gendannes værdier efterfølgende. Det kunne godt læses som om de reelt blot laver en DD (https://en.wikipedia.org/wiki/Dd_(Unix))

Jeg har desværre ikke adgang til selve softwaren så jeg har ikke mulighed for at teste det af, selv om jeg meget gerne ville ;-)

/Martin

Sider: « 1 2 3 4 5 6 »