Jeg spurgte faktisk service centret om dette og fik at vide at min bil var så ny at der sad den chip ikke loddet i, men på et stik. Reservedel koster ca. 1200kr og så et par timers timeløn at gøre den klar til brug samt udskifte den (hvis det er uden for garanti). Min bil er fra december '15.
Men det er rigtigt at på de ældre biler er den loddet fast og kræver udskiftning på den dyre måde.
Jeg tror ikke på der er forskel på proceduren i nye og ældre biler. Helt nye AP2 biler har dog deres AP2 beregningskort tilgængeligt fra handskerummet, så dem kan man måske skifte til nyere AP3 hardware en dag.
AFAIK er det et Nvidia VCM kort med SoC, Ram og eMMC der sidder på et indstikskort, dette kan selvfølgelig skiftes og opgraderes og reservedel passer nok fint med de 1200kr, og måske man kan komme til det på et par timer, men hele skærmen skal ud...
Der er flere der bruger samme Nvidia system, så måske man kan få dem af omveje på et tidspunkt:
https://arstechnica.com/gadgets/2014/05/nvidia-inside-hands-on-with-audi-lamborghini-and-tesla/
Hvis de senere tilbyder at skifte dette til 1200kr + 2x1000kr i timeløn er det vel fint nok. Især hvis de har et nyere CPU. Det er jo kun et spørgsmål om pris og tilgængelighed af reservedel der gør det til det issue.