Jeg har ikke styr på Chips, eprom mm. Men det lyder sgu helt utroligt at man kan sende en raket ud i rummet og få den til at lande på jorden igen, men man kan ikke lave en chip hvor data kan slettes igen. Og NÅR denne chip er fuld, så koster det 30.000 kr at kunne bruge sin bil igen..!!!
Det er som meget andet i bilen - SJUSK.
Det er jo som udgangspunkt ikke et uløseligt problem, der er nogle ting Tesla har super godt styr på, og nogle ting de har knap så godt styr på.
Generelt smider Tesla bilerne på gaden i en halv færdig udgave med beta software, og så forventer de at de kan rette op på det i en OTA opgradering. Det går jo også fint nok, men nogle ting kan de jo så ikke fikse, såsom vampire drain er de aldrig kommet ordentligt til livs, jeg tror de har designet batteri størrelse til at MCU kom i et lavere sleep niveau end de så kom ned i, at de så sælger bilen i 4 år uden at enten sætte et større batteri i eller en anden DC /DC lader eller lignende er så lidt underligt. Dog læste jeg at 100kWh versionen har 12V feed direkte fra HV batteriet, men ved ikke om det er sandt, har kun kunnet finde en kommentar på reddit. Hyandai Ioniq hybrid har sluppet bly batteriet, så det er nok sådan det bliver om nogle år.
Jeg tror at Tesla kommer med et opgraderet VCM/cpu kort kort til S og X for at matche niveauet i Model 3, som jo ikke bliver leveret med en CPU fra 2012, måske de så kommer vampire drain til livs og får en hurtigere browser etc. Hvis man så kan få det som en opgradering ligesom 4G kortet, så vil det formentligt også fikse eMMC, da man har et nyere kort, med formentligt større eMMC, og nyt OS, vampire drain kan også være reduceret i sådan en opgradering. Hvis så det blev f. Eks. En 3.000 kr opgradering, synes jeg det ville give value for money, og man slipper måske for at få skiftet hele MCU. Bare spekulationer, jeg ved selvfølgelig ikke hvad Tesla gør om lidt.