Loading...
dk

Touchscreen er gået i sort, men bilen virker fint. | Tesla Forum

T3S7A
T3S7A Jul 6 '17

Jeg har ikke styr på Chips, eprom mm. Men det lyder sgu helt utroligt at man kan sende en raket ud i rummet og få den til at lande på jorden igen, men man kan ikke lave en chip hvor data kan slettes igen. Og NÅR denne chip er fuld, så koster det 30.000 kr at kunne bruge sin bil igen..!!! 

Det er som meget andet i bilen - SJUSK. 

Lennart
Lennart Jul 6 '17

Jeg har været en af de heldige hvor skærmen gik i stort lige inden garantien udløb, havde kørt 75.000 kr. Og det er ikke meget de skrive når man få den udskiftet. Bilen er fra Marts 2015, jeg håber virkelig ikke man skal have en regning på små 30.000 hvert andet år.

P85DK
P85DK Jul 6 '17
Quote from Klaus_ P85DK: eMMC'en har et begrænset antal skrivningen den kan tåle, og det er der loft der blir ramt. Så jeg tror ikke den er til at redde, når først skaden er sket. Vi kan nok heller ikke "rulle tilbage" og få nogle skrivninger retur, men hvis de nedsætter antal skrivninger tilpas, kan man måske gøre så der går 8-10 år fremfor 2-3 år (rent gæt!) før den er fyldt op.

Jeg tror desværre du har ret. Så må man prøve med det gamle hack til de gamle audi radioer. På de gamle Audi radioer skal man ganske simpelt at give dem varme :-) Cigarettænderen direkte på chippen for et short term fix eller decideret bage den ved ca. 200 grader i 1-2 timer. Hvor utroligt det end lyder, så virker det. Forklaringen jeg har fået er at de gasser der er i chippen lige får rystet sig løs igen.

Har selv prøvet med cigarettænderen og det virker ...

mbk
mbk Jul 6 '17
Quote from Lennart

Jeg har været en af de heldige hvor skærmen gik i stort lige inden garantien udløb, havde kørt 75.000 kr. Og det er ikke meget de skrive når man få den udskiftet. Bilen er fra Marts 2015, jeg håber virkelig ikke man skal have en regning på små 30.000 hvert andet år.

Tak for info.

Ifølge Ingineer fra teslamotorsclub, så har de sat logningsniveauet ned, og det forøger levetiden på nye biler. Så hvis du har fået en genopbygget MCU hvor de har skiftet VCM modulet med omtalte eMMC, så tror jeg ikke du får samme fejl lige så hurtigt.

Hvis logningsniveauet er halveret kan levetiden jo være fordoblet (ikke usandsynligt), det er ikke sikkert du får samme fejl i bilens levetid. Men de andre biler fra Marts får sikkert samme fejl som din indenfor det næste år, december modellerne får sikkert også denne fejl. Nu sker fejlen jo ikke helt deterministisk, der er jo noget normalfordeling på levetiden, men man kan nok godt forvente at en stor del af dem skal skiftes en gang. Det burde ikke være dyrere end eg. at få opgraderet modem til 4G. 

MOS
MOS Jul 6 '17

@mbk

Det logningsniveau, du taler om, at Tesla har nedsat, gælder det kun for nye biler? Eller er det også blevet nedsat for ældre biler (f.eks. via OTA update), så de måske har haft højt logningsniveau fra start og på den måde har ædt en del af eMMC'ens levetid, men nu har et lavere logningsniveau, så den fremover ikke æder levetid så hurtigt længere?

mbk
mbk Jul 6 '17
Quote from MOS

@mbk

Det logningsniveau, du taler om, at Tesla har nedsat, gælder det kun for nye biler? Eller er det også blevet nedsat for ældre biler (f.eks. via OTA update), så de måske har haft højt logningsniveau fra start og på den måde har ædt en del af eMMC'ens levetid, men nu har et lavere logningsniveau, så den fremover ikke æder levetid så hurtigt længere?

Gælder alle biler og er præcist som du beskriver. 
mbk
mbk Jul 6 '17
Quote from T3S7A

Jeg har ikke styr på Chips, eprom mm. Men det lyder sgu helt utroligt at man kan sende en raket ud i rummet og få den til at lande på jorden igen, men man kan ikke lave en chip hvor data kan slettes igen. Og NÅR denne chip er fuld, så koster det 30.000 kr at kunne bruge sin bil igen..!!! 

Det er som meget andet i bilen - SJUSK. 

Det er jo som udgangspunkt ikke et uløseligt problem, der er nogle ting Tesla har super godt styr på, og nogle ting de har knap så godt styr på.
Generelt smider Tesla bilerne på gaden i en halv færdig udgave med beta software, og så forventer de at de kan rette op på det i en OTA opgradering. Det går jo også fint nok, men nogle ting kan de jo så ikke fikse, såsom vampire drain er de aldrig kommet ordentligt til livs, jeg tror de har designet batteri størrelse til at MCU kom i et lavere sleep niveau end de så kom ned i, at de så sælger bilen i 4 år uden at enten sætte et større batteri i eller en anden DC /DC lader eller lignende er så lidt underligt. Dog læste jeg at 100kWh versionen har 12V feed direkte fra HV batteriet, men ved ikke om det er sandt, har kun kunnet finde en kommentar på reddit. Hyandai Ioniq hybrid har sluppet bly batteriet, så det er nok sådan det bliver om nogle år. 

Jeg tror at Tesla kommer med et opgraderet VCM/cpu kort kort til S og X for at matche niveauet i Model 3, som jo ikke bliver leveret med en CPU fra 2012, måske de så kommer vampire drain til livs og får en hurtigere browser etc. Hvis man så kan få det som en opgradering ligesom 4G kortet, så vil det formentligt også fikse eMMC, da man har et nyere kort, med formentligt større eMMC, og nyt OS, vampire drain kan også være reduceret i sådan en opgradering. Hvis så det blev f. Eks. En 3.000 kr opgradering, synes jeg det ville give value for money, og man slipper måske for at få skiftet hele MCU. Bare spekulationer, jeg ved selvfølgelig ikke hvad Tesla gør om lidt. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jul 6 '17
burns
burns Jul 8 '17
Citat fra P85DK
Quote from Klaus_ P85DK: eMMC'en har et begrænset antal skrivningen den kan tåle, og det er der loft der blir ramt. Så jeg tror ikke den er til at redde, når først skaden er sket. Vi kan nok heller ikke "rulle tilbage" og få nogle skrivninger retur, men hvis de nedsætter antal skrivninger tilpas, kan man måske gøre så der går 8-10 år fremfor 2-3 år (rent gæt!) før den er fyldt op.

Jeg tror desværre du har ret. Så må man prøve med det gamle hack til de gamle audi radioer. På de gamle Audi radioer skal man ganske simpelt at give dem varme :-) Cigarettænderen direkte på chippen for et short term fix eller decideret bage den ved ca. 200 grader i 1-2 timer. Hvor utroligt det end lyder, så virker det. Forklaringen jeg har fået er at de gasser der er i chippen lige får rystet sig løs igen.

Har selv prøvet med cigarettænderen og det virker ...

Der er noget om det. Faktisk så er de begyndt at lave flash chips der selv kan varme sig op (i mindre segmenter) for at refreshe lagerpladsen så kan kan klare flere skrivninger. 100 millioner skrivecyklusser når de op på og det er jo ekstremt meget bedre end de 1000 (billige chips) til 100000 (dyre chips) skrivecyklusser man normalt ser på flash chips.

https:///...n-100-million-cycles

Problemet i vores situation er jo at opvarmningen jo nok ødelægger indholdet og skal skrives igen. Dvs. man skal have en backup inden man går i gang med processen. Og man skal kunne restore bagefter. Så det er ikke noget vi kan gøre selv (antager almindelig elektronik kendskab her).

Men hvis indholdet bevares, så er det vel næsten bare at prøve. Den er jo død og skal skiftes alligevel og mon ikke man kan opvarme den chip uden at sætte spor? :-)

mbk
mbk Jul 8 '17
@burns grunden til at konsollen går i sort, er fordi den ikke kan boote pga. fejl i læsning, så selvom du genopliver flash chippen hjælper det dig ikke, da du allerede har bad blocks/korrupt data. Hvis man er sej nok, kunne man lodde chippen af, overføre indholdet til en frisk og lodde den på. Men man skal jo gøre det på et system der endnu ikke udviser symptomer på fejl, og så har de fleste jo nok ikke lyst, fordi vi er i en "don't fix it if it ain't broken" situation. 
Forummets indlæg er redigeret af mbk Jul 8 '17
burns
burns Jul 10 '17
Citat fra mbk @burns grunden til at konsollen går i sort, er fordi den ikke kan boote pga. fejl i læsning, så selvom du genopliver flash chippen hjælper det dig ikke, da du allerede har bad blocks/korrupt data. Hvis man er sej nok, kunne man lodde chippen af, overføre indholdet til en frisk og lodde den på. Men man skal jo gøre det på et system der endnu ikke udviser symptomer på fejl, og så har de fleste jo nok ikke lyst, fordi vi er i en "don't fix it if it ain't broken" situation. 
Min kommentar var meget som noget man gjorde inden lortet gik i stykker (naturligvis). Men har søgt lidt på det og det lader ikke til at de selv-reparerende flash chips er sat i produktion. Vi har jo nok at gøre med et produkt du kun køber 1 gang. Det svarer lidt til at medicinfirmaerne ikke ønsker at helbrede, men blot af symptombehandle. Det er er flere penge i det.
Dalgaard
Dalgaard Sep 28 '17
Så er computeren i vores bil gået sort, hvor den ikke kan resettes, så bilen står nu hos Tesla i Aarhus, som afsiger dommen i morgen.

Er her nogen, som siden sidste bemærkning i tråden i juli har prøvet tilsvarende og måske har nyttig information om muligheder og omkostninger?
mbk
mbk Sep 29 '17

@Dalsgaard har du stadig garanti? 

Dalgaard
Dalgaard Sep 29 '17
Desværre er jeg uden for garantien
mbk
mbk Sep 29 '17

@Dalsgaard så er du nok den første i DK. Husk at dele dine erfaringer, det er rimelig sandsynligt at du er ramt af en generel design fejl, så hvis de kræver mange penge er det måske en sag for FDM. 

griffel
griffel Oct 6 '17
Det er jeg også interesseret i....
mbk
mbk Oct 8 '17

Måske han fik et godt tilbud mod at holde mund omkring det, det gør Tesla ofte, fik endda en dom i USA om at det ikke er lovligt. Der var vel også nogen der fik billig eller gratis Ludicrous upgrade ved at tie og ikke køre en fælles sag. 

ODE90D
ODE90D Oct 8 '17

Da der er tale om en "design fejl" vil jeg mene man i DK  kan gøre 2 års garanti gældende overfor Tesla, men så er det også på tide at skærmen skal stå af hvis det skal nås. Læs evt mere om problemet her: https://teslamotorsclub.com/...arranty.82411/page-2

webercarbmann
webercarbmann Oct 9 '17

Jeg har også spændt ventet på at høre nyt om "black death" sagen udenfor garanti. Vi må nok konkludere at Dalgaard har fundet en løsning sammen med Tesla der gør at han ikke kan udtale sig. Respekt nok for det. Kan vi tillade os at konkludere at Tesla er til at tale med når man støder på dette problem? Vores bil er også udenfor garantien og snart også over 2 år gammel.....  Vh Peter

BPBach
BPBach Oct 9 '17

Ja vores skærm gik i sort i slagelse, hvorved jeg ikke kunne lade, Tesla kom med en låne bil da jeg skulle til Jylland til møde , bilen blev  færdig senere på dagen, de kunne ikke reboote skærmen, så de måtte lægge ny software i bilen for at få liv i skærmen, har kørt siden. Det var ligesom om at den var fyldt op af data. 

Dalgaard
Dalgaard Oct 14 '17
Beklager meget jeg ikke har svaret tilbage før.
Det fik en lykkelig udgang. Tesla Aarhus fik skærmen genstartet men oplyste samtidigt, at det kunne opstå igen, og at de så næppe kunne reparere det. Men denne gang var det uden betaling.
I øvrigt en super fin service. Tesla Aarhus hentede og leverede bilen på mit arbejde i Aalborg.
Sider: « 1 2 3 4 5 6 »