Loading...
dk

Ny firmware giver flere restriktioner | Tesla Forum

MicTheCat
MicTheCat Jul 17 '17
Autopilot begrænsninger modtages ikke via firmware opdateringer men foregår hele tiden via diverse meldinger. Primært hvordan en Tesla tidligere har kørt på en given strækning dernæst hvordan Google vurdere trafiktætheden. De steder hvor der kører relativt mange Teslaer i myldretid vil begrænsninger virke kraftigst. De steder der sjældent kør en Tesla er der ingen ud over skiltegenkendelse.

Jeg har dog oplevet efter de seneste opdateringer at den ikke længere kan genkende et byskilt og derfor vil køre den hastighed den sidst har set. Dvs hvis man kører direkte fra landevej til by så er grænsen 80+offset

Derudover virker det som om den nogle steder efter en rundkørsel på landevej begrænser til 70 omkring en km frem.

Da jeg kører i Sønderjylland vi andre sikkert opleve noget andet da der kan være en anden Tesla tæthed. Kan blot sige at der det sidste årstid har været kraftige begrænsninger når man kører fra Sønderbog til Nordborg pga de mange Teslaer der kører denne strækning i myldretid. Andre steder i Sønderjylland virker systemet perfekt for mig. Sorry indlæg blev lidt langt
Forummets indlæg er redigeret af MicTheCat Jul 17 '17
Raymond
Raymond Jul 18 '17

Alle restriktioner er forsvundet i dag hos mig.

Raymond
Raymond Jul 19 '17

Mærkeligt: Senere samme dag(i går), kom restriktionerne tilbage igen - samme veje.

DeaconWP
DeaconWP Jul 19 '17

Det er fordi bilen er så klog.

Den tager højde for de lokale forhold, når den sætter begrænsninger for, hvor stærkt den vil køre på AP.

Lokale forhold er jo også øjeblikkets visibilitet, vind, vejr, solen i øjnene osv.

Så det vil sikkert blive ved med at være forskelligt, hvordan den samme bil opfører sig på samme strækning, både til og fra.

burns
burns Jul 19 '17
Når I opdager at det sker underlige ting med begrænsningen, så check lige om Google Maps i bilen viser at den tror bilen er det rigtige sted. Jeg har oplevet mærkelige begrænsninger og ophævelse af begrænsninger der var forårsaget af at bilens gps ikke vidste hvor bilen var (var et forkert sted). Min gps er ofte forkert og det kan gå lang tid/mange km før den korrigeres.
KimT
KimT Jul 20 '17

Det er kun AP jeg har oplevet tilpasse hastigheden - ikke TACC

thvestergaard
thvestergaard Jul 20 '17
Jeg tror #MicTheCat har fat i noget. Jeg har i forgårs kørt på landeveje lidt vest for Sæby og her ville bilen gerne overskride hastighedsgrænsen + >20 kmt med AP1 autosteer. Men på vejene omkring Bjerringbro hvor jeg plejer at kunne køre lige så hurtigt med autosteer vil den nu kun med max +10 jf opsætning.
Alle motorveje uanset hastighedsbegrænsning jeg har kørt på i Danmark kan den stadig køre med 150 kmt på autosteer.

Kiefer
Kiefer Jul 22 '17

Jeg tror også kun de har indsat begrænsningerne på almindelige veje, tænk hvis de gjorde det på en motorvej og bilen en gang har set en strækning med 50 km/t. mens man kommer susende med 150km/t...

/Martin

NOELON
NOELON Jul 22 '17

Begrænsningerne er meget konkrete! Jeg har i eftermiddag oplevet på kildevej i Gribskov hvordan den selv bremser ned til 60 når der kommer et 60 skilt. Men når 60 zonen ophører og der er 80 sætter den kun hastigheden til 70 - og ret lang tid efter ophøret. Så den kører med livrem og seler og dermed opstår der naturligvis frustration ad libitum....

Johannelund
Johannelund Jul 22 '17
Hvis den ikke sænker farten når den Registrerer et hastighedskilte eller sætter den op, må det vel betyde at den ikke anvender skiltegenkendelsen til en skid, og det er også min erfaring. tesla har indbygget en masser software som ikke arbejder sammen Gps på den store skærm Google Maps, ruteplanner gps navigation, aktiv fartpilot, Skiltegenkendelse, osv.
NOELON
NOELON Jul 22 '17

Den genkendte de 60, men ophævningen blev meget diffus, da der ikke stod en ny hastighed og den åbenbart ikke kender/husker den hastighed den kom fra.

Johannelund
Johannelund Jul 23 '17
ja den nedsætter nogle gange fra 130 til 110 og nogle gange fra 80 til 70 60 eller 50, men langt de fleste gange fortsætter den med uændret hastighed, nedsættelse af hastighed skal virke 100%
Raymond
Raymond Jul 23 '17

"nedsættelse af hastighed skal virke 100%", sådan set enig, men giv dem nu lige lidt tid(12 mdr) for at få alle data på plads - jeg betragter det udelukkende som test indtil endelig version er klar, alle data indhentet.

Johannelund
Johannelund Jul 23 '17
Data på plads ???. dvs. Den bruger ikke skiltegenkendelse, for hvad skal være på plads, hvis den brugte skiltegenkendelsen
NOELON
NOELON Jul 23 '17
Hvis der kun er tale om data af faste skilte har vi jo et mega problem ved midlertidige hastigheds ændringer eller hvor der skiftes fra land- til byzone. Så skilte genkendelse er uomgængelig! Min oplevelse er bare, at den har svært ved at læse ophævelses skiltene.
Raymond
Raymond Jul 23 '17

"Data på plads ???. dvs. Den bruger ikke skiltegenkendelse, for hvad skal være på plads, hvis den brugte skiltegenkendelsen" Den ved ikke hvilken hastighed, den skal sætte ved en hastighedsophævelse - måske en bug eller noget manglende data.

Johannelund
Johannelund Jul 23 '17
Den ved udmærket hvad den skal sætte hastigheden ned til, det registrerede skilt bliver større og begynder at blinke, Så den skal død og pine sætte hastigheden ned., istedet for at fortsætte med uændret hastighed, Det er simpel programmering,
DavidS90D
DavidS90D Jul 23 '17

Det er en sjov blanding af passive fysiske objekter (vejskilte), gammeldags sårbar kamerateknik og så noget moderne software. :-)

Bilen skal naturligvis ikke glo ud af forruden for at se på falmede vejskilte gemt bag sne, træer og buske.

Oplysninger om fartrestriktioner skal komme direkte fra transpondere opsat langs vejen på samme måde som trafiklys skal udsende elektroniske signaler som modtages af alle køretøjer på ruten. På den måde tilpasser bilerne farten og undgår at holde for rødt. I fremtiden findes der ikke "lyskryds".

En anden mulighed er OTA info til bilen, men det er for ustabilt med nuværende net.

Det kunne også være smart hvis bilen kunne huske en rute man tidligere har kørt eller kører på ofte. F.eks hvis man pendler hver dag på samme vej. På et tidspunkt vil den kunne se et system og selv sætte fart ned ved bygrænser, skarpe sving, rundkørsler o.s.v. Lidt som luftundervognen gør det ud fra GPS info.

NOELON
NOELON Jul 23 '17

Ja, men en ting er hvad der er smart - en anden ting er hvad der er!

tintin
tintin Jul 29 '17

Jeg fik for 2 uger siden skiftet skærm hos Tesla i Århus. Nu kan jeg ikke komme på WiFi. Bilen finder alle WiFi i nabolaget men ikke min egen. 

Nogen der har oplevet det? og hvad kan jeg evntuelt forsøge. Jeg har bootet begge skærme og sågar resettet til fabriks indstillinger men intet løser problemet.  

Sider: « 1 2 3 4 5 »